Sivu 1/1

Pientä röpelöä lohkossa, mitä tehdä??

Lähetetty: 26.8.2008 8:46
Kirjoittaja Revolver
Privjet!

Nyt olen taas revinnyt Ladasta kannen irti kun se puski vettä palotilaan. Yllättäen taas nelosen pytty apparinpuoleisesta takakulmasta saanut vesisuihkua. Kansipahvi oli istuttanut itsensä todella hyvin kiinni kanteen joten se ei tullut oikeen ehjänä irti, niin siitä on vaikea sanoa missä kunnossa se oli. Monta sataa kilometriä se ei ehtinyt pelata.

MUTTA, nyt huomasin että lohkossa, juuri siitä kohtaa mistä kansipahvi meni myös ensimmäistä kertaa, on pientä röpeliä. Ei sitä paljon ole mutta kyllä sen kynnellä tuntee kun vetää sormen siitä yli, pientä kuoppaa.
Joten mitä tehdä sen suhteen? Kannen vien tänään koneistamolle jotta tarkistavat että on vielä suora, ja jos ei ole niin saavat vetää suoraksi. Samalla pyydän että he tarkistavat että ei ole kansi halki. Ajattelin myös ottaa kuvan lohkosta ja näyttää sitä koneistamolla ja kysyä että mitä heidän mielestä pitäisi tehdä.
Mahtaisikö riittää jos siihen kohtaan vain laittaa jonkin sorttista tiivistemassaa, tai kemiaalista metallia. Vai pitääkö oikein repiä koko kone pois ja viedä lohko myös tasohiottavaksi :?

Re: Pientä röpelöä lohkossa, mitä tehdä??

Lähetetty: 26.8.2008 10:25
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Jos tiiviste mennyt uudelleen jonkun ajan päästä edellisestä vaihdosta on olemassa ilmiselvä syy palamiseen. Pieni roso ei haittaa, jos ei ole jyrkkäreunainen sillä tiiviste ei muotoudu kovin jyrkässä kulmassa. Ei ole hyväratkaisu erilaiset tiivisteaineet. Jos joutuu lohkon koneistamaan täytyy myös mäntiä lyhentää saman verran etteivät ne löisi päätään kattoon. Joskus aikoinaan hiottiin pienet rosoisuudet siten, että kannella jonka alla oli hiontapaperi hinkattiin koko lohkonpinta puhtaaksi, vuoroin 1ja4 mäntä ylhäällä ja 2ja3 ylhäällä. Tämä konsti ei auta jos rosot ovat syvät.

Re: Pientä röpelöä lohkossa, mitä tehdä??

Lähetetty: 26.8.2008 10:43
Kirjoittaja Revolver
Vein äsken kannen koneistamoon ja kysyin samalla röpelöstä lohkosta. Katsoin sitä myös tänään uusin silmin ja on se kyllä hyvin pientä. En usko tätä syyksi kannentiivisteen palamiseen. Sanoivat koneistamolla että puhdistaa lohkon hyvin ja hieman varovasti plokilla ja hiomapaperilla voi vetää. Mutta paksu tiiviste kuitenkin välissä niin sen pitäisi kyllä eliminoida pienet rosot.
Jos tiiviste mennyt uudelleen jonkun ajan päästä edellisestä vaihdosta on olemassa ilmiselvä syy palamiseen.
Syy taitaa löytyä turbosta... :oops: Mutta se saa nyt mennä hyllylle, pitää saada tuosta luotettava käyttöauto.

Huomenna kun saan kannen takaisin koneistamolta niin menee taas kasaan uusin alkuperäismaan osien kera :D Vaihdan samalla nyt kiertokangen laakerit, kun on öljypohja ja kansi poissa. En tiedä onko niitä koskaan vaihdettu. Jakopään rempan teen myös samalla. Tästä tulee nyt pommin varma käyttis!

Re: Pientä röpelöä lohkossa, mitä tehdä??

Lähetetty: 26.8.2008 10:51
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Samalla ne menevät runkolaakeritkin vain hieman pujottelua. Aikoinaan tehtiin Dieseleihin samalla tavalla kk:n laakereiden vaihto ja osoittautui, että kuluivat melko nopeasti samalle välykselle kuin ennen vaihtoa. Tämä johtui luultavimmin öljynpaineen vähäisyydestä koska vanhat runkolaakerit läpi päästivät isomman välyksensä takia öljyn ja sitä ei riittänyt tarpeeksi kk:n laakereille.

Re: Pientä röpelöä lohkossa, mitä tehdä??

Lähetetty: 27.8.2008 13:46
Kirjoittaja aropupu
Ja kannen kiristysmomentti kannattaa tarkastaa huolellisesti..

Omasta Civicistä kärähti uusi tiiviste 10tkm jälkeen kun kiristin manuaalin mukaan.
Seuraava onkin kestänyt jo 35tkm kun kiristin toisen ohjeen mukaan 10Nm kireämmälle.

Re: Pientä röpelöä lohkossa, mitä tehdä??

Lähetetty: 27.8.2008 16:40
Kirjoittaja ATS 8x13
Ja olethan aina muistanut jälkikiristää kannen 500-1000km jälkeen?

Re: Pientä röpelöä lohkossa, mitä tehdä??

Lähetetty: 27.8.2008 16:56
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Entisinä aikoina suoritettiin ensimmäinen jälkikiristys ja venttiilien säätö koekäytön jälkeen. Jos piti kiristää kuumana, niin heti. Ja jos kylmänä, niin annettiin jäähtyä sellaiseksi "kädenlämpöiseksi. Mielestäni tämä kiristys on uudelle kansitiivisteelle ja asennuksen onnistumiselle kaikista tärkein. Sitten vielä muutaman tuhannen kilometrin päästä toinen jälkikiristys ja ventt. säätö. Kestää sitten seuraavaan käryyn saakka. :lol: :lol: :lol: