Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Tarina alkaa jostain vuodesta -04 kun ostin ladani, peltoautoksi, kuten tuntuu moni muukin kerholainen ladismiin sairastuneen samalla tavalla! noh, auto ei palvellut peltoautona kauaakaan, vaan siirtyi rojektiksi, josta tehdään ajoauto...

Maalin se sai omassa tallissa niskaansa, itse toki maalattuna. Kone vaihtui 1600cc:hen ja sai uudet laakerit ja männän renkaat sisäänsä. Kanavat kohdisteltiin, ja bensan saannista huolehti joku vaiheittain aukeava Weber, omatekoisella "vapausvirtaus" suodattimella Toki mölyä tehtiin myös.

Kesä kuskattiin juoppoja ja kilsoja tulikin semmoset 10tkm. Auto pelitteli pikku vikoja lukuunottamatta hyvin, mutta tehon puute alkoi kalvamaan jo ensimmäisen kilometrin aikana. Tympi myös keväällä hätäsesti tehtysisusta Yhden kesän yöt kuitenkin pyörittiin Oulun lähistöillä.

Pajotus Aloitettiin oikeastaan vasta keväällä -08 tarkoitus jossain vaiheessa oli että juhannukseksi ajoon, mutta työt ja iltakoulu vei kaiken ajan. Posti toi sileäkylkisen jota muokkailtiin ladahan sopivaksi, ja ladaa muokattiin myös.

Vaikeuksia oli, mutta alkoihan se sinne asettumaan ja takakiinnikekkin löytyi 124 viudesta, ja kardaanin tumppi tuli kaverilta, jolta myös tuo 4-vaihteinen?! tappikoneen loota, josta passasi kytkinkoppa 5-vaihteiseen, ja näin tartti on vänkärin puolella.

Turbo ostettiin, helevetin pieni, mutta eiköhän tällä päästä sinne 170-220 hevosen tietämille. Garretin T25 siis. Imu ja pakosarja rakennellaan ite rautian mutkista. Kaasuläppä tulee tuo oikean puoleinen, jostain Opelista son. Vasemman puoleinen on turbosaabista, mutta ooppelin kaasuläppä on hieman helpommin sovellettavissa ladahan. Motikka pitäs vaihtaa, jotta Megasquirt saapi kaasun asennon seleville.

Tässä ollaan siis NYT. Projekti etenee todella hitaasti, ja luultavasti epävarmasti, mutta turbon myyjä on vaatinut että marraskuussa on Ladan liikuttava turbon voimilla, katotaan pitääkö, koska sisustasta ei ole vielä muuta kuin katon verhoilu ja takapenkki. Muu on vielä lähes 100% kesken.

Hamassa tulevaisuudessa autoon asennetaan kaikki isompana uudestaan, mutta siitä sitten kun sen aika on.
Viimeksi muokannut IlkkaHe, 5.9.2011 21:32. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Taas yksi tbo lada, rojektina

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Osia haalittu lisää

mm:
-Megasquirt edis4 sytkä ohjaus kans
-Pakosarjaa varten 37mm (sisähalkasia) 90 mutkia 15kpl (imusarja tehdään myös näistä)
-Thermotekkiä sarjan päälle
-Varastin laippa Ö-suodattimen alle
-Maalia yms alustan/voimansiirron osia varten
-Ilmansuodatin
-Dumppi

yms roinaa.

Huomenna saadaan ehkä kasattuakin jotain puheitten sijasta.
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Taas yksi tbo lada, rojektina

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Noh, sunnuntaina saatiin jotain tehtyä ladahan
Kardaanin etu ja taka osan maalaus ensin sinkki pohjat, ja päälle vielä hopea. Kasailin jo uusilla keskilaakerilla ja ristinivelillä
Eihän tuo takakannake passannut sinne päinkään. Siis kun ei pultinreijjätkään passannut, ei edes mahtunut kairaamaan niitä isommiksi. Hitsatahan nuita ei hirveenä tee mieli, mutta saataan jonku laippa systeemin tuohon rakentaa. Takakannakkeiden erojaki tuli ihmeteltyjä. Ylinnä ladan oma, keskellä 1.6tappikoneen kiinnike ja alinna 2litrasen. 2-litrasen tuo liian ylös lootaa (eli EI passaa kyllä ladaan, sinne päinkään, ainakaan oikean kumityynyn kanssa) 1.6tappikoneen kiinnike taas jättää sen alimmaksi (luultavasti paras mahollinen ladahan, sama tyyny ku 2litrasessa) ja ladan taas siihen välille.
Myös kardaanin laakerin kiinnikkeissä on eroja. Lähinnä vaan "vahvuudessa" tuo jykevämpi siis fiatin. Saattaa tuo fiatin pikkasen korkeemmalle sitä myös tuoda, mutta lähinnä nimellistä.

Myös pilipalibilteman Öljynvarastuslaippa tuli törkättyä paikalleen. Ajaa asiansa aivan loistavasti. Tästä siis tiedot Ö-paine anturille, Ö-lämpö anturille, Turbolle öljyä ja ehkäpä myös Ö-jäähyttimelle.

Pakosarjan suunnitteluakin. Näistä se pitäs tehä, ja tällä päälystää.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Taas yksi tbo lada, rojektina

Viesti Kirjoittaja START »

hyvältä se näyttää.
tee vaikka sinne pohjan ja kannatin raudan väliin jotkut palikat niin saat putoon sen lootan sopivaks, tai sitten muotoilet koria sillein että käy, tai jos ei muuta niin omavalmiste kannatin rautaa. ei se nyt niin kauheen tarkkaa oo, kuhan sopii luontevasti oleen :wink:
myydäänkös biltemassa tommosia ryöstölaippojakin? rupee tuntuun siltä että köyhän ei tarvii muissa kaupoissa kohta käydä, biltemasta tuntuu jo saavan melkeen kaikkee, sitten kun ALKO vielä muuttas samaan taloon ja vaikka makkara tiski niin olis kaikki samassa :lol:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Taas yksi tbo lada, rojektina

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Toi takakannakejuttu on hyvä tietää, kiitos vaan tiedoista. Täytyy kattoa kumpi rauta löytyy jemmasta...
Itekin kattelin tota öljynhaarotushommelia, täytyy sekin tilailla niin saa mittaria kiinni ja helposti.

Tästä on hyvä jatkaa. Hienoa nähdä tämän suuntaista kehitystä että ensin laitetaan KUNNON osaa kiinni eikä hajoteta 20 ladan laatikkoa ensin :lol: :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Taas yksi tbo lada, rojektina

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Joo, tuo takarauta tehdään tässä kunhan joudetaan, taikka muokkaillaan vanhasta. Ongelmanahan siis oli se tuossa kumityynyssä oleva rauta, joka tulee lootan päähän kiinni. Tuon uuden 124 viuden kumin rauta kun olikin myös siltä osin erilainen, että nuo kiinnitys reijät ei passannu sinne päinkään (liian sisäkkäin) ja ei ole edes varaa kairata niitä ulommaksi. Siihen välille saatan tehä nyt siis markan laippa ratkasun, joka tuntuu nyt ihan hyvältä vaihto eholta.

Ryöstölaippa on tosiaan biltemasta, ja varmasti ajaa asiansa. Ö-paine, Ö-lämpö ja öljynkierto turbolle otetaan siitä, ehkä myös Ö-jäähyttimelle, jos sen nyt laita tähän (kenno olisi hyllyssä, mutta termostaatti ohjattuhan siitä pitää tehdä) Nätisti saa tuosta kaikille paikan (neljähän niitä on) ja luultavasti varmempi ratkaisu, kun viime kesän ajoissa meinas lada jäädä tien poskeen vuotavan Ö-paine anturin haaroituksen takia (jostain syystä T-kappale oli hieman halki.)
Biltemasta hankitaan muutenkin osia, mitkä ovat niitä ns idiootti varmoja. Naapurissahan on liikekin, niin ei tartte edes tilailla. Jos miettii mitä ostaa, saa sieltäkin aivan laatu tavaraa. Peltiäkin sieltä sai nätisti 50*100cm arkin, siitä saapi näppärästi uuden verhoilun lootalle. Myös bitunium matot hankitaan sieltä, ja kun niitä käyttää tasaisilla paikoilla (lootan päälle yms) ei haittaa vaikkei se liimapintakaan mikään hyvä olisi.
Kaveri on laittanut ~400hp Saabbiinsa bilteman hukkaportin, ja toimii kuin pitääkin, eli ei kaikki siellä ole paskaa, vaikka onkin huomattavasti halvempaa kuin muualla.


Tosiaan, laitetaan nyt kestävemmät romppeet paikoilleen ennen isompia koneita, niin on siltä osin hyvällä pohjalla. Perä pitäis vielä jostain kestävemmästä autosta nappasta, taikka kokeilla ladan kitkalukolla.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Taas yksi tbo lada, rojektina

Viesti Kirjoittaja START »

noista bilteman hukkiksista on yllättävän hyvää juttua kuullut, väittävät että työstöjäljet on kutakuinkin yhtä hyvää kun jossain HKS:n öky hukkiksissa, ja muutenkin. Toimivatkin kuulemma moitteetta
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Taas yksi tbo lada, rojektina

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Joo, tuossa saabissakin tuo hukkis toimii aivan mainiosti, mitänyt ihan vähän kuulemma päästää lävittensä. Saabissa kun hukkaportilta lähtee oma putki, joka loppuu konetilan alle. Kyllä kuulee kun hukkaportti aukeaa :D
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Taas yksi tbo lada, rojektina

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Tänään taas hankittu jotain lisää:

Pakoputken eineksiä (63mm, eli 2,5tuumaa?! muutaman millin isompaa kuin turbon lähtö) mm.
-2kpl 90' kulmia
-pari metriä suoraa
-"valmis" kardaanin ylitys
-iso taka pönttö
-joustava liitos pätkä.

muuta:
-Tiiviste paprua
-Volvon moottorin tukikumet


Pakoputkeen pitää hankkia myös katin kuoret (auto kun on vm 89) jonka sisään luultavasti laitetaankin reikäputki ja villaa. Se törkätään tuonne aivan etu osaan, kun taas tuo iso menee aivan loppuun. Yksi siisti pärrä vaimennin olis hyllyssä, mutta se kun on halkasialta n. 5-8mm pienempi kuin tuo putkisto, niin se on vähän kiikun kaakun. Tuskin se siellä lopussa mitään ahdistaa, mutta kuitenkin..

Saas nähä millaset äänet tulee, toivottavasti ei liian kovat... Viime kesänä kun oli niin mahottomat :? ja toivottavasti tuolla yhellä vaimentimella ei niin kauheana paukuttais, tosin megasquirtilla saatetaan hoitaa vaihteen vaihto paukut (vaihteen vaihdossa sähkö solenoidi vetäsee kaasun pohjaan, seos helvetin rikkaalle ja sytkä myöhäselle. Näin putkessa polttamalla ahdin ahtaa vaihteen vaihdon ajankin, vaikka kierrokset pysyy suht pieninä. polttaa vaan vaimentimia ja jopa ahtimia kun liikaa innostuu :lol: )

Hitto kun intoa olis rojektille koko ajan, (kerrankin näin päin!!) mutta ei vaan kertakaikkiaan pääse käsiksi, kun päivät töissä ja ma-to illat koulussa. Viikonloppuinakin on niin paljon muuta menoa, että ladaa joutaa värkätä ehkä 10h viikossa...
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Taas yksi tbo lada, rojektina

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Viikon loppu meni taas YO-kirjotuksiin lukiessa, mutta sentään kardaanin etuosan sai kasattua

Viikolla taas joko ajellaan tällä tai roikutaan tässä Ja niinkuin sanottua, illat menee vielä parin viikon ajan nenä kirjassa, vaikka mieli halajais tallin puolelle... Se on pieni panostus lukea 2viikkoa, ja sitten unohtaa koko lukio, kuin nyt (taas) reputtaa ja jäädä vielä puoli vuotta suunniteltua pitemmälle :lol:

Noh, kerkiää tässä bisneksiä tekemähän! Posti nääs toi megasquirtin valmiiksi kasattuna ei se kummosempi värkki ollut. Olisihan tuon ihtekkin voinut kolvailla kokoon... Noh, mukava kun asennus ohjeet ja säätö ohjelmistot tuli nätisti mukana, ja megatunea vähän jo kuivaharjoiteltiin. Mukana myös tuli Kaasuläpän asentotunnistin, VR-anturi ja imuilman lämpötila anturi ja myös joitaki liittimiä

Takakumin kanssa ollaan pohdittu, kun niitä onkin nyt 4erilaista. Kuvassa vasemmalta; Fiat 124, ilmeisesti joku fiat abarth?! ja Fiatin 1,6 tappikoneen lootasta.. Noh, tuosta 124 kiinnikkeestä tehään laipalla vähän korkeampi...

Nuo volvon moottorikumetkin pitäs asentaa ja tuplakallistuksen vakaajaan hankkia ne hydeletkun kiinnikkeet niin vois pultata alle... Ja kait ois jo aika vaihtaa alatukivarret

On se iso!!
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Taas yksi tbo lada, rojektina (megasquirt)

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Perjantai oli PAKKO omistautua harrastuksille, tulee matikan derivaatat ja muut jo joka rööristä ulos :lol:

Noh, siinä 7tunnin aikana ehti ihmeestikkin saada jo aikaan. Lootan kannake on nyt viimein valamis! Tällänen laippa ratkasu tuohon tehtiin. Eli jos tuosta kamerapuhelimen kuvasta nyt jostain syystä ei saa selevää, niin tuohon 124 kannakkeeseen on tehty jatko laippa tähän tyyliin Ja tuossa käytettiin tuota 1.6 fiuden kiinnitys rautaa jota ei tarvinnu muokata ollenkaan, mutta pohjaan piti pari reikää porata hieman taaemmaksi kuin latassa.

Kardaanikin kasattiin uusilla ristinivelillä. Kauanhan lie tuo maali pysyy kardaanissa :lol: Ei vaan tuo rasvanippa mahtunu tuonne sen paikalleen. Pitää laittaa lyhkäsemmät, jos ne menis... Kardaanin keskituen rauta on hieman erilainen fiatissa kuin ladassa pitää nyt kahtoa kumman sinne laittaa. Muuten kardaani passas mallikkaasti Voimansiirto alkaa siis nyt olemaan kunnossa.

Sitten rupes tuo käsijarrun uupuminen tympimään, että oli pakko tarttua toimeen. Rälläkällä vieläkin pitemmälle auki tunnelia :lol: Alko sitten vähän mietityttämään, että jos vaikka toisesta päästä alkais jo hitsaileen kasaan. Pellistä sitten kanttasin kulma raudan avulla tämmösen. Se sitten heppailtiin kiinni ja jatkettiin sitä vielä vähän lisää.. Tuli siitä vaan helevetin korkea tuosta tunnelista mutta kun tuohon sovitteli käsijarru vipstaakia, niin ei se nyt aivan mahoton ole.

Tähän sitten jäätiin, kunhan nuo sivut tuosta saa heppailtua umpeen, niin voi lootan jo oikeastaan irrottaa. Tosin vois tuon pakosarjan tuohon väsätä niin vois kattua saako tuota 2,5tuuman putkea menemään orggis tietä tuonne alas, vai joutuuko vänkärin jalkatilasta uhraamaan tilaa pakoputkelle (niinku nuissa konelaturboissa on tehty)

Ja pitäähän nuo kässärin vaijjerit vedellä uusiksi ennen maalailua ja massailuja.. Vaijerit tuuan ehkä sisäpuolelle, onhan keppikin liikkunu jo 30cm taaksepäin :D
antti93

Re: Taas yksi tbo lada, rojektina (megasquirt)

Viesti Kirjoittaja antti93 »

ootko ostanu tuon ladan pudasjärveltä,kun tuon näkönen lada oli yhessä pihassa aina välillä?
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Taas yksi tbo lada, rojektina (megasquirt)

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Jaa-a, kyllä se tais oululainen tyyppi tuon myydä, oli tosin myyjäki vaan pari kuukautta tuon omistannu ennen kun myi...

Ja tuohan on siis ostettu tosiaan joku 4-5vuotta sitten..
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Taas yksi tbo lada, rojektina (megasquirt)

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Noniin, jottain hilipetööriä jota latahan tulee

Mm iliman suodatin. Osto paikan voitte vaan arvata :lol: Mutta, ihme kyllä, hinta laatu suhteeltaan loistava. Käyttökokemuksia olen kuullut meleko tehokkaasta saabista, jossa tätä on käytetty. Ja on sen verta halapa, että ku likaantuu tarpeeksi, niin roskiin ja kaupasta uus.
Tuossa oli myös tuo dumppikin Kaikki tieten luulevat, että tämäkin on sieltä Bilhelvetistä, mutta ei pidä paikkaansa! Vaikka siellä nykyään myydäänkin juurikin samanäköistä "ilmaventtiiliä", mutta tämä on aivan aito, viime kesän saksan reissun tuliaisia ittelle... Laadukkaalta se ainakin vaikuttaa. O-renkaat löytyy kaikista väleistä, ja jousen vännitystä säädetään yläosaa pyörittelemällä. Tosin jousi tuntuu aivan liian jäykältä pienemmille ahtopaineille, mutta lyhentelemällä varmaan rupeaa suhahtelemaan..

Kaippa se pitää näyttökin uuteen kojelautaan istuttaa :D Show, no go... No jospa vähän kumpaakin..

Siellä nuo kaikki kamat on lasivitriinissä kämpillä. Soitin kelepais muuten, mutta ei toista DVD:itä, joten ei kelpaa ladaan, vaikka ihan laatu MP-3 soitin onkin...

Huomenna pääsee kotiin pakosarjan tekoon.
willex

Re: Taas yksi tbo lada, rojektina (megasquirt)

Viesti Kirjoittaja willex »

Milläs imusarjalla sie meinasit kasailla tuon pyyvyksen. ??
Vastaa Viestiin