Sivu 1/1

Männät 1600:seen

Lähetetty: 28.2.2009 10:24
Kirjoittaja Hasse
Elikkäs pitäisi 1.6 lohkon turbottamiseen sopivat männät hommata, potkua lähdetään hakemaan kahden sadan konimuksen tietämiltä, joten heitetään suosiolla noilla alkuperäisillä vesilintua :D

Audi s2:sen mäntiä löytyy aika harvakseltaan ja wisecot maksaa kahden auton verran, joten lähdetään metsästämään rapakon takaa.

Orkkis mäntien halkaisijahan on 79mm ja puristuskorkeudeksi löysin 38mm, pitääkö paikkansa?
82mm lienee suurin järkevä poraus tohon lohkoon, eli halkaisiaa lähdetään etsimään 79-82 millin väliltä. Kysymys kuuluukin, millä puristuskorkeudella mäntiä lähdetään etsimään? Puristuksia kun pitäisi saada laskettua. Kantta kaivellaan myöskin, joten puristukset laskevat senkin myötä.
Mäntien sorvaaminen ja venttiilin kolojen jyrsiminen ei tuota ongelmia, eli ne hommat onnistuu.

Haulla en puristuskorkeuksista mitään kummosempia löytänyt, joten vinkkejä kaivattaisiin.

Re: Männät 1600:seen

Lähetetty: 27.7.2009 13:47
Kirjoittaja -jusu-
Kyllä noita s2:sen mäntiä löytyy vaikka miten, mullaki ois tossa 3 sarjaa tiedossa ja yks sarja 10v turboaudista. Itekin ajattelin laittaa ne, kun lohkostani löyty aika ikävän näköinen "kolo" n.1mm syvä. Noihan on kooltansa 81mm

Kuinkan paksu toi ladan männätappi nyt sitte on? Kun muistaakseni 10v turboaudissa on 22mm ja s2:sen moottorissa on 20mm tappi.

Re: Männät 1600:seen

Lähetetty: 27.7.2009 14:44
Kirjoittaja START
tuo 82 on vissiin ihan maksimi, ja kaikki ei välttämättä edes kestä sitäkään (vuosimallieroja, vanhat 70-luvun kestää kuulemma paremmin kun uudemmat)
osta 1700 lohko niin on jo vakiona 82, ja kestää vissiin 83-84mm porauksen.
ja eiköhän se tuo ladan oma puristus korkeus (tai lähellä sitä) ole ihan ok, kun miettii että vakionakin 8,5 ja jos jotain vielä kaivelee niin ei kuulosta enään yhtään pahalta.

Re: Männät 1600:seen

Lähetetty: 27.7.2009 23:07
Kirjoittaja Mäntä
Takaveto lada:
Männäntappi 22mm.

Ei kannata ainakaan pienemmällä puristuskorkeudella olevia mäntiä hommata..
Kun tuota kantta kaivaa niin puristukset jää ainakin vakio männillä alas.. Tais tuossa 1.7 jäädä puristukset 8 vähän allekkin tietysti siinä on ronkittu kantta ja ne montut männissä ja ventiileillekin piti vähän koloja tehdä lisää..

En tiiä..

Re: Männät 1600:seen

Lähetetty: 28.7.2009 13:26
Kirjoittaja START
ja sitä saa passattua tuota puristussuhdetta kun ottaa lohkosta pois tai männän päästä riippuen tietysti mihkä suuntaan haluaa.lähelle tuota vakio mittoja olevaa mäntää kannattaa etsiä

Re: Männät 1600:seen

Lähetetty: 28.7.2009 14:41
Kirjoittaja -jusu-
Kuinka noi audin männät jää sitten? Pappa -igorilla ainakin tais olla audin männät koneessa.

edit: vastaanpa ite itselleni, audin männän puristuskorkeus 32,8mm

Re: Männät 1600:seen

Lähetetty: 31.5.2017 13:53
Kirjoittaja jiri
Etsiskelin kanssa 1600 mäntiä niin tuli että 76.8mm halkasijalla olevat männät. Onko oikean kokoiset vai onko se tuo 79mm ?

Re: Männät 1600:seen

Lähetetty: 31.5.2017 23:08
Kirjoittaja toktornivako
jiri kirjoitti:Etsiskelin kanssa 1600 mäntiä niin tuli että 76.8mm halkasijalla olevat männät. Onko oikean kokoiset vai onko se tuo 79mm ?
Ei ihan hirveen työn takana olis "infossa" ollut?
"TEKNISET TIEDOT Malli 1600
sylinterin halkaisija x iskunpituus 79x80 mm"

Ja Venäjältähä saadaan uusia.

Re: Männät 1600:seen

Lähetetty: 31.5.2017 23:37
Kirjoittaja jiri
Paljonkos venäjällä maksaa takomännät kyseisellä koolla ? Jos vaikka innostuis ostamaan

Re: Männät 1600:seen

Lähetetty: 15.3.2019 11:56
Kirjoittaja hautakorpi
jotkut on käyttäneet opelin mäntää 1600ccm3 kisa koneissaan:

Mäntä OPEL 011 69 01 (mahle)

79,250mm

kanki ilmeisemmin menee uusiksi tuolla männällä....tuo lienee varmaan se fiksuin (järkevä hintataso suhteutettuna kestävyyteen/saatavuuteen) tapa tehdä homma.

ISOLOHKOT 1700ccm3

Jos 82,5mm männän kokoon mennään (isolohkot) niin itsellä on tulossa vw 2,0T TSFI:in turbo koneen (EA888) matalat männät 21mm tapilla. Mäntien tulisi kestää ok, kun viripajat puhuvat niitten olevan ok aina 300-350hp saakka ahdetussa volkkarin koneessa.

https://www.ebay.com/itm/4x-Engine-Pist ... Sw32lYx~hR

Siihen kaveriksi 144mm renault clio williamsin kanget, ja 0,25 renun oman ylikoon kiertokangen laakerin kun ottaa kangelle, niin ladan kampuran kaula menee kiilloituksella tuolle laakerille.
Laskujen ja mittailujen mukaan 21213 lohkossa dekkitaso sattuu aika mukavasti männän pään kanssa samalle tasolle, eli lohkon kansi tasoa ei pitäisi tarvita höyläillä.

https://www.aliexpress.com/item/Connect ... 52413.html

Kiinan romppeilla kasaillaan kone, alibaban ja ebayn kautta osat.... joten h-profiili kanget ja +300hp kestävät männät saa nappi 400-500e hintaan....ei paha! Nyt jos tuota pakettia olisi alkanut kasata suomalaisten nettifirmojen vastaavien osien hinnoilla homman olisi voinut unohtaa saman tein....

HOX!! TAKOMÄNNISTÄ !!!

Kattelin ja yritin saada käsiini järkevään hintaan takomäntää ladan koneeseen niin venäjältä kuin länsituotteena, ei onnistu helposti halvalla....prkl...
Helpompi oli loikata moderneihin mataliin turbokoneitten massatuotetuihin mäntiin, ja etsiä kombinaatiolle sopiva halpa kiinan h-profiili kanki...
Homman etuna on myös se, että jos tehot sattuisivat lähtämään kohti kuuta, Volkswagenin/Seatin/Audin EA888 mäntää on helposti saatavilla usealtakin takomäntää myyvältä pajalta.

ps. kankea oli saatavilla nyt euroopasta, ilma mitään alveja... eli postit 12e + kanki 220e....suomessa tahtovat pyytää +400e satsilla :?