Sivu 2/3

Re: nivaan pyöriä

Lähetetty: 11.4.2012 9:53
Kirjoittaja KimmoH
Hmm, tuota Malatestan Kobraa näyttäisi olevan Camskillsin sivuilla 195/80/16 kokoisenakin, tosin ei varastossa eikä toimituspäivää :(

Re: nivaan pyöriä

Lähetetty: 12.4.2012 1:05
Kirjoittaja Nivaismi
KimmoH kirjoitti: Eli hakusassa olisi hyvät etenemisominaisuudet lumessa + pysähtyvyys jäätiköllä.
Nokian hakkapeliittat 195/75R16C + lumiketjut.

Re: nivaan pyöriä

Lähetetty: 12.4.2012 17:27
Kirjoittaja niiva
Mulla on omassa nokian hakkapeliitta c2:set 205r16 koossa. Nuille renkaille etsiskelin kohtuu hintaisia lumiketjuja niin ei oikeen tahtonut löytää. Mistä porukka on ketjuja ostellut?

Re: nivaan pyöriä

Lähetetty: 12.4.2012 18:14
Kirjoittaja KimmoH
niiva kirjoitti:Mulla on omassa nokian hakkapeliitta c2:set 205r16 koossa.
Mites korkeat muuten tuollaiset 205r16 C2:set on ?

Re: nivaan pyöriä

Lähetetty: 12.4.2012 18:56
Kirjoittaja KimmoH
Tuossa kun rengaslaskureita aikani pyörittelin niin nyt näyttää siltä, että 215/70-16 koko voisi olla se optimaalisin koko vakio vehkeeseen. Tuo jää karvan verran 195/80-16 nakkia pienemmäksi, mikä tuntuu olevan se suurin suositeltava koko Nivaan.

Esim. Yokohamalta (G012) näyttäisi löytyvän tuota 215/70-16 kokoa n. 100€ kappale hintaan. Tuo voisi loppupelissä olla kuitenkin mukavampi daily driver rengas kuin kunnon nappulakumi.

Mites kumien koko muuten katsastuksessa menee, huomauttaako inssi 215/70-16 kumista Nivan alla ?

Muokataampa yön yli nukuttua, pyörittelin tuossa rengaslaskuria uudemman kerran ja meniköhän tämä nyt oikein, korjatkaa viisaammat. Otteessa kun suurin on 185/75-16 niin tuon tilalle jos tyrkkään 215/70-16 niin ympärysmitta kasvaa vähän reilu 3% eli vielä ollaan lain sallimissa rajoissa tai ainakin ilman muutoskatsastusta. Leveyskin kasvaa vain 30mm eli senkään puoleen ei tarvitisi konttorilla vierailla.

Re: nivaan pyöriä

Lähetetty: 10.5.2012 17:46
Kirjoittaja Igla
Olen myymässä omaa nivaani ja siitä saattais jäädä ylimääräiseksi 205/80-16 saharat alkuperäisillä levitetyillä vanteilla. Renkailla ajettu ehkä tuhat kilometriä.
Eli jos KimmoH:ta renkaat kiinnostaa, niin katotaan nyt haluaako ostajaehdokas ne mukaan kauppaan vai ei, alustavasti ei.
Kolmellasadalla ne voin myydä vanteineen ja irrotettavat nastat kuuluun myös kauppaan.
Ovat suurimmat renkaat mitkä vakiossa mahtuu kunnolla pyörimään ja saa pitää alla ilman muutoskatsastusta...

Re: nivaan pyöriä

Lähetetty: 10.5.2012 20:24
Kirjoittaja nivatimppa
..Täällä olis kanssa kiinnostusta saharoista..

Re: nivaan pyöriä

Lähetetty: 11.5.2012 8:49
Kirjoittaja KimmoH
Igla kirjoitti:Olen myymässä omaa nivaani ja siitä saattais jäädä ylimääräiseksi 205/80-16 saharat alkuperäisillä levitetyillä vanteilla. Renkailla ajettu ehkä tuhat kilometriä.
Eli jos KimmoH:ta renkaat kiinnostaa, niin katotaan nyt haluaako ostajaehdokas ne mukaan kauppaan vai ei, alustavasti ei.
Kolmellasadalla ne voin myydä vanteineen ja irrotettavat nastat kuuluun myös kauppaan.
Ovat suurimmat renkaat mitkä vakiossa mahtuu kunnolla pyörimään ja saa pitää alla ilman muutoskatsastusta...
Laitoin YV:tä.

Re: nivaan pyöriä

Lähetetty: 11.5.2012 12:25
Kirjoittaja Igla
Nivan kauppa alustavasti sovittu ja renkaat kelpasivat uudelle omistajalle.
Arvelinkin, että halukkaita renkaan ostajia löytyy, mutta nyt kävi sitten näin.

Re: nivaan pyöriä

Lähetetty: 11.5.2012 12:52
Kirjoittaja KimmoH
Harmi :(

Meneekös muuten nuo Saharat ihan vakio vanteille vai vaatiiko levitetyt ?

Re: nivaan pyöriä

Lähetetty: 12.5.2012 19:22
Kirjoittaja Igla
Siis menee vakiovanteille hyvin.
Vaatii vanteen levityksen ulospäin(keskiön siirron sisemmäksi vannetta) 10-15mm, ettei ota kiinni ääriasennoissa.
Spacerit helpompi ratkaisu kuin vanteenlevitys.

Re: nivaan pyöriä

Lähetetty: 5.7.2012 15:55
Kirjoittaja KimmoH
Tänään tyrkkäsin 07 Nivan alle tuliterät Insa Turbo Dakarit, 205/80-16 kokoisina. Eli vakiovanteille ja hyvin mahtuu pyörimään. Takakulmasta hipoo hieman lokarin kulmaa kun ajaa auton oikein könölleen johonkin hunttaan niin että joustot ovat tapissaan. Normiajossa eivät raavi mihinkään.

Hämmästys oli suuri kun lähdin testiajolle, nuohan ovat paljon paremmat ajettavat kuin aikaisemmin alla olleet venäläiset 185/75-16 kumit. Tuolla työntelee helposti menemään sen mitä nopeusrajoitukset vain antavat myöten.

Re: nivaan pyöriä

Lähetetty: 23.9.2012 14:00
Kirjoittaja KimmoH
Testasimpa tuossa alle 215/80-15 nakkeja ja nämä olivat liian isot vaikka autoa on korotettu 50mm. Etulokareista pitäisi sipaista laikalla palat pois etuosasta, että mahtuisi kääntymään kunnolla :D

http://www.flickr.com/photos/kimmohamal ... hotostream

Re: nivaan pyöriä

Lähetetty: 17.10.2012 17:10
Kirjoittaja Midi^
Kantsii aina myös huomioida mikä on renkaan todellinen halkaisija. 215/80-15 renkaalle laskennallinen halkasija olis 72,5cm. Ainakin pinnatuissa voi heittää aika paljonkin tuo.

235/75-15 Insa Dakar rengas on 75cm halkasijaltaan kun laskennallinen koko olis 73,3cm.

Re: nivaan pyöriä

Lähetetty: 3.11.2012 20:44
Kirjoittaja KimmoH
Muutama kuukausi tuossa tuli ajeltua jokapäiväiset ajot Insa Turbo Dakar 205/80-16 kumeilla joten jaetaampa kokemuksia. Vaikka nuo vakiota miehekkäämmän näköiset ovatkin niin totuuden nimissä on sanottava, että kulku muuttui huomattavasti pirteämmäksi kun alle vaihtui talvinakit mitkä ovat 195/80-16 kokoa. Pitää nuo Insat nyt sahata loppuun saakka ensi kesänä mutta seuraavat päivittäisajelu kumit ovat maksimissaan 195/80-16 kokoluokkaa, toinen vaihtoehto on tietysti hankkia lisää vääntöä pellin alle :)