Sivu 1/2

PuskuriTunarointi junanvaunu/Transit -mallisiksi

Lähetetty: 18.3.2009 10:05
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tuolla erään katsastuskyselyn yhteydessä tuli ilmi, ettei ole oikein suotavaa ottaa kanttiksista vain puskuriosaa pois ja jättää kannatinrautoja itsekseen tökittelemään.

Tulipa jo aikaa sitten mieleeni että mitenhän saisi kanttiksen menemään katsastuksesta läpi pelkillä raudoilla tai paremminkin siten, että modifioisi raudat läpäisykuntoon. En ole mikään himo TunaMies, mutta tämä hullutus kiinnostaa. En väitä tuollaista suunnittelevani. Kunhan ihmettelen.

Olettekos tällaisia viritelmiä tehneet? Itsellä kävi mielessä että jos pehmustaisi rautojen päät sopivasti. Tulisi vähän sellaiset junanvaunupuskurin näköiset vekottimet. Eivät varmankaan kelpaa, mutta kertokaahan kokemuksistanne.

Olettekos edes ajatelleet, suunnitelleet tai kokeilleet?

Re: PuskuriTunarointi junanvaunumallisiksi

Lähetetty: 18.3.2009 10:17
Kirjoittaja ralli lada
Miksi ne raudat pitäisi jättää siihen?
Jos ne reijät häiritsee niin laittaa vaikka sumarit niihin.

Re: PuskuriTunarointi junanvaunumallisiksi

Lähetetty: 18.3.2009 10:28
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Eihän tässä mistään rei'istä ole kyse. Kyse on mielenkiintoisesta ajatuksesta. Minun vekottimissani on kaikissa purskurit.

Tässä siis on kyse puskurillisesta Kanttiksesta, jossa itse puskuria on Tunattu ja Modattu. Puskuriton kanttis nyt onnistuu vaikka vasemmalla kädellä. Ellei nyt joku satu muistamaan sähellyksiäni tuossa eräänä päivänä.

Eli onko kokemuksia yrityksistä tehdä tolppapuskurit pehmusteilla? Millaisia muita PuskuriTunia olette tehneet paitsi vain puskurien poistoja? Oletteko edes visioineet?

Re: PuskuriTunarointi junanvaunumallisiksi

Lähetetty: 18.3.2009 10:49
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Lienee kuitenkin niin, ettei autosta saa törrötellä mitään Ulokkeita, joten JunavaunuMallipuskuri on varmaankin laiton.

Mutta onko muita hurjia PuhhhkuriModifiointeja?

Lähetetty: 18.3.2009 12:34
Kirjoittaja Jusu
Siellä katastustopiksissa oli kylläkin kyse nappiksesta mutta kuitenkin samasta asiasta on kysymys.

Se raudoista huomauttaminen perustuu juuri siihen että autossa ei saa olla teräviä ulokkeita.
Vähemmän terävistä ei varmaan tulisi sanomista.

Samaan vedoten niihin kaikenmaailman alumiinitakasiipiin on puututtu, ainakin jos ne ylittää auton muut äärimitat.

Re: PuskuriTunarointi junanvaunumallisiksi

Lähetetty: 18.3.2009 16:41
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tuli tuossa mieleeni, että 2105 alumiinipuskureista voisi rakennella jotakin. Katselin tuossa Vekottimieni vetokoukkuja. Nehän jäävät melkoisiksi yksinäisiksi ulokkeiksi ja jos vielä autosta on otettu puskurit pois kokonaan niin vetokoukun aisa ja nuppihan ovat varsin taakseulottuvia.

Mitäpä jos 2105puskurista ottaisi keskeltä palan pois. Näin muodostuneisiin vapaisiin päihin liittäisi samanlaiset reunapalikat kuin näissä puskureissa on sivuilla. Tällöin puskurista ei tulisi terävä uloke vaan molemmista päistään päätykappaleilla pehmennetty.

Miltäs kuulostaa? Ihan typerähän tällainen viritys olisi, mutta olisi aika omaperäinen. Tuohon nykyiseen käyttikseeni voisin moisen tehdä. Kannattaisi kai ottaa Konttuurilta ensin selvää tuollaisen viritelmän laillisuudesta.

Re: PuskuriTunarointi junanvaunumallisiksi

Lähetetty: 18.3.2009 18:42
Kirjoittaja 'aatee'
nappaat raudat pois katsastuksen ajaksi ja ruuvat kiinni ne sitten kotona ja taas seuraavana vuotena uudestaan... helpointa niin jos haluaa olla niin älykääpiö että jättää putket törröttämään... ja jos hinauslenkki tarkotukseen ne jättäisi se olisi varmaan järkevin syy, kannattaa tehdä hienompi lenkki siitä reijästä tulemaan....

Re: PuskuriTunarointi junanvaunumallisiksi

Lähetetty: 18.3.2009 21:35
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kannattaa 'aatee' lukea tämä juttu alusta. Ei tässä mitään kikkailua olla tekemässä. Eikä ehkä tekemässä mitään. Tämä on hypoteettinen ideointijuttu. Siis minulla ei tule olemaan mitään ongelmia niiden putkien kanssa. Ideoin tässä aivan uudenlaista puskuria ja toivon PuskuriVirittäjien kommentteja ja omia pähkäilyjä. Jopa toteutettujakin toivotaan tietoon.

Re: PuskuriTunarointi junanvaunumallisiksi

Lähetetty: 18.3.2009 23:14
Kirjoittaja samarai
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:
Mitäpä jos 2105puskurista ottaisi keskeltä palan pois. Näin muodostuneisiin vapaisiin päihin liittäisi samanlaiset reunapalikat kuin näissä puskureissa on sivuilla. Tällöin puskurista ei tulisi terävä uloke vaan molemmista päistään päätykappaleilla pehmennetty.

Miltäs kuulostaa?
Kuulostaa vähän TransitMieheltä. 8)
Vanhakoppasissa Mk1 ja Mk2 malleissa on tuollaiset "pätkäpuskurit".


Mk1 http://i062.radikal.ru/0903/8b/4e8a4a87d86a.jpg
Mk2 http://i053.radikal.ru/0903/98/14744cfd1df8.jpg

Lupaan muuten tarjota joskus kahvit, jos tietää minkä maan kilvissä noi Transitit on. :wink:

Re: PuskuriTunarointi junanvaunumallisiksi

Lähetetty: 18.3.2009 23:17
Kirjoittaja Jokari
Unohda koko juttu. Ainoat autot joihin pätkäpuskurit sopii on juurikin Escortit ja myös Transitit.

Se puskuri on modaamatta niin kaukana korista ja ennenkaikkea se on niin massiivinen, että pätkäisemällä sen saat tulokseksi kammottavan näköisen lopputuloksen. Olen yhden nähnyt ja näytti juuri siltä itseltään..

Re: PuskuriTunarointi junanvaunumallisiksi

Lähetetty: 18.3.2009 23:27
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Niin, voisi olla melko järkyttävä lopputulos tuollaisesta virityksestä. Mutta Jokari hyvä. Eikös sellainen karmeus juuri sopisi meikäläisen habitukseen ja tyyliin. Mauton, mutta sopii Tyyliin :mrgreen:

Re: PuskuriTunarointi junanvaunumallisiksi

Lähetetty: 19.3.2009 0:16
Kirjoittaja samarai

Re: PuskuriTunarointi junanvaunumallisiksi

Lähetetty: 19.3.2009 8:08
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Jokari. Olivatko näkemäsi katkaistut puskurit edessä vai takana, vai sekä että?

Re: PuskuriTunarointi junanvaunumallisiksi

Lähetetty: 19.3.2009 8:37
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Alustavan kyselyn perusteella 2105 alumiinipalkkipuskuri ei ole lainmukainen, jos siitä katkaistaan keskeltä pala pois ja laitetaan paljastuviin teräviin reunoihin sivuissakin olevat terävyyden poistavat kappaleet.

Perusteet: Puskuriin muodostuu esim. jalankulkijalle vaarallinen aukko, johon jäädessään esim. käsi tai jalka voi kiilautua puskurin ja auton väliin ja jäädä näin kiinni autoon. Näin ei saa käydä. Puskurin tulee olla sellainen, ettei siihen juurikaan ole mahdollista jäädä kiinni. Puskurin tulee olla nimensä mukaisesti Puskeva, törmäystä puolin ja toisin vaimentava. Se ei saa olla leikkaava, tartuntaa edestävä tai teräväreunainen. Jos puskuri olisi lähempänä auton koria (2105 kaukana) edellä mainitunlainen puskurin muokkaus voisi olla mahdollinen.

Eli Älytön älynväläys jää siis toteuttamatta minulta ja toivottavasti siis muiltakin. Tulipahan ideoitua.

Tietysti tämä on alustavan puhelinkeskustelun kautta saatu arvio. Kai se olisi käytävä näyttämässä ja suunnittelemassa ihan SyyniSedän kanssa. Periaatehan tuossa on kyllä hyvin selvä.

Re: PuskuriTunarointi junanvaunu/Transit -mallisiksi

Lähetetty: 19.3.2009 9:26
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Lisäksi puskurin muokkaus ei saa heikentää sen toimintaa nörmäyksen vaimentajana. Eli alkuperäisen kokonaisen puskurin pilkkominen osiin tekee siitä tarkoituksessaan tehottomamman kuin alkuperäinen puskuri on. Puskuriin muodostuu lisää kulmia, vaikkeivät ne olisikaan teväviä, ja kulmat ovat törmäyssuojauksen kannalta huonontavia tekijöitä.

Siis tämä on nyt selvä. Pilkkominen ei ole sallitua ilman tarkempaa selvitystä ja puskurin muokkaamista. Ehkä puskurin ottaminen lähemmä keulapeltiä antaisi mahdollisuuden tällaisen TransitPuskurin hyväksymiselle.