Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Kuskin puolen ripustukset nipussa:

Kuva

Vakaajatanko jäi laittamatta kun näkyi olleen korin puolen kiinni hitsatut pultit ruoste raiskannut siihen kuntoon ettei läpäissyt miun seulaa. Apparin puolelta yhden pultin kerkisin irroittelemaan, mutta enempiä ei ehtinyt. Uusia pultteja en aio hitsata, vaan taidan nakittaa isän "koneistamaan" valmiiksi lattaraudan pätkät molemmin puolin johon hitsaan pienet palat pulttien kantojen stoppareiksi. Sittempä pystyy noi pultit joskus vaihtamaan jos tarttee ja ei kuitenkaan tarttee avaimella pitää yläpäätä kiinni kun kiertää vakaajaa paikoilleen.
Avatar
punanenä
Viestit: 316
Liittynyt: 19.3.2008 20:05
Paikkakunta: toijala

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja punanenä »

Tuohon alasjoustonrajoitinkuminkuppiin kannattaisi tehdä pari vesireikää.sieltä ei vesi pääse pois muutakun haihtumalla ja monesti ruostuu pienessä ajassa pahaan kuntoon
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

punanenä kirjoitti:Tuohon alasjoustonrajoitinkuminkuppiin kannattaisi tehdä pari vesireikää.sieltä ei vesi pääse pois muutakun haihtumalla ja monesti ruostuu pienessä ajassa pahaan kuntoon
Eittämättä hyvä ajatus, kiitoksia. Ihmeen hyvässä kunnossa toi on kyllä 30 vuotta kestänyt vaikkei vesireikää ole ollutkaan. Mutta ihan selkeesti siinä ois semmonen hyvä olla.

Mutta tämän päivän pajotukseen: Sen verran tuli puuhattua että etuvakaajan korin puolen pultin on poissa ja 3mm tavarasta tehty koperoihin uudet pohjat joissa stopparit pulttien kannoille. Noi uudet pohjat hitsailin myös kiinni ja aloiteltiin isän kanssa laittelemaan vakaajatankoa paikoilleen. Kuskin puolelta tanko ois jo täysin paikoillaan, mutta apparin puoli vastustaa... Siellä puolella alajousilautaseen gummin ympärille tulevaan kiinnikkeeseen on toinen pultti vaihdettu ja se vaihdettu on tietysti lyhyempi kuin orkkis... Kun vakaajan gummikin on uusi, niin melkoista taistelua teettää saada sitä paikoilleen. Jos ei huomenissa hyvällä antaudu, niin vaihdan siihen pidemmän pultin.

Kuvia en kerinnyt roiskasemaan, hyvä kun ehti just tämänkin verran sepittää... Aika meni melko huomaamatta tuon apparin puolen vakaajan kiinnikkeen kanssa taistellessa ja kelloa katsottua tulikin jo kiirus.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Eilen lauantaina ei tullut pajalla puuhattua, mutta tänään taas hommat eteni. Tuon etuvakaajan kanssakaan ei ollut mistään muusta probleemista kyse kuin siitä että yritettiin kasata sitä väärin. Pitäis aina miettiä ees hiukan ennen kuin alkaa sepittämään, mutta kun on olevinaan kiire, niin tehdään sitten kahteen kertaan... Vaihtelin samalla vakaajatangon pyörienpäiden kiinnikkeisiin uudet pultit kun ne entiset oli jo siinä kunnossa ettei suurta luottamusta herättänyt. eli nyt on kaikki vakaajatangon pultit uudet.

Tässä pieni kuvakavalkaadi päivän operaatioista:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuten ehkä arvasittekin kuvista, niin noista sivujen jäykisteistä alaspäin konehuone tulee olemaan musta. ylöspäin niistä samaa väriä kopan kanssa sitten aikanaan...

Galleriassa vielä muutama kuva lisääkin ripustukset ja akselit osiossa.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Pientä kokoonpanoa tänäänkin:

Kuva

Eli apusimpukka ja kardaanit löysivät paikkansa. Tutkin hiukkasen myös ovenkahvoja, mutten vielä aloittanut modifikaatiota niiden kanssa... Tai no sen verran aloitin että purin kuskin puolelta kahvan irti. Täytynee tehdä lähiaikoina vielä uusi koneen paikoilleensovitustesti että näkee millaisen jäykisteen syylärin alaraunan tienoille hitsaankaan, vai hitsaanko mitään. Varsinaista koneen paikoilleen sovittelua ei oikein viitsisi aloittaa ennen kuin tehostettu simpukka on paikoillaan, mutta kyllähän sitä tarvittaessa voi alkaa sovittelemaan orkkis tehostamattomankin kanssa. Pääasia kun tangot on oikeilla korkeuksillaan.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tunnin ajan ehti käydä tallilla puuhaamassa:

Kuva

Ja eihän siinä ajassa ehtiny oikein kun kätensä liata. Sen verran kummiskin sain että teurastin toisen Mersun lukon ja suunnittelin millä systeemillä tungen sinne Ladan lukkovermeet sisälle. Noi kahvat kun vaihtaa, niin on melkein pakko vaihtaa Ladan oma lukkopesäsysteemi jottei tarttee vaihtaa myös ovien lukkomekanismeja. Ladan lukoissa on sellainen tyhjä liike lukkopesässä joka on pakko säilyttää jos meinaa ladan oven lukkomekanismin säilyttää. Vastaavaa tyhjää liikettä ei ole Mersun lukossa, eikä tallista löytyvissä Sierran tai Subarun lukoissakaan...

En haluaisi alkaa vaihtamaan ovien lukitusmekanismiä kokonaan kun toi Ladan oma vaikuttaa ihan käypäseltä systeemiltä. Myös kun siellä oven sisällä noi tilahommelit on hiukka eritavalla jaoteltu kuin Mersussa. Mutta mielestäni minulla on hyvä suunnitelma kuinka istuttaa Ladan lukkomekanismi Mersun kahvan sisälle... Itseasiassa kaksikin eri vaihtoehtoa, mutta katsellaan miten homma etenee.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Pientä puuhastelua kuskin oven kahvan kanssa:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja nyt nokkelimmat huomaavatkin että eilinen tunnin puuhastelu oli hukkatyötä... Eli otin takaoven kahvasta tuon lukon kohdan palasen ja porailin siihen 15mm reijän jonka suurentelin 17mm kokoon. Tämä vaikuttikin olevan voittajan valinta, sillä takaovissa toi krominen koriste on läpivalettu, siinä kuin etuovissa se on tarra. Sain myös oikean kokoisen reijän Ladan lukkopesää varten kun Mersussa lukkopesä on ehkä noin 3mm suurempi. Oishan siihen voinu jonkun O-renkaan tunkea täppeeksi, mutta eihän siitä näin hyvä ois tullu. 8)

Huomenna pitää käydä "liimaamassa" tämä lukkohässäkkä kokoon ja siihenhän ajattelin käyttää niinkin jaloa ainetta kuin Plastic Padding. Kokemusteni mukaan ei pitäisi olla mitään ongelmaa etteikö toi lukkohässäkkä kestäisi sillä nipussa, mutta käytäntöhän tuon sitten näyttää. Jos ei sillä jostain kumman syystä pysy koossa, niin valetaan vaikka tinaa täyteen... (ja tuon tinakommentin sanottuani siinä saattaa sitten käydä valuhommat joka tapauksessa, mutta saas nähä, kunhan yön harkitsen...)

Lukkoahan ei tule kuin kuskin oveen ja sekin vain henkiseksi turvaksi että autoon pääsee sisälle jos hälyttimen kaukkarin patterit hyytyy jostain syystä.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tänäänkin ehti taas pajalla hiukkasen pyörähtää ja nyt ois toi lukkosysteemi sentään yhtä kappaletta. Eilen tein jo valmiiksi pienet urat lukkosylinterin tuubiin että kestää varmasti myös pituussuunnassaan paikoillaan:

Kuva

Kokeilin täyttöä pari kertaa Plastic Paddingillä, mutta se oli hiukkasen liian jäykkää kamaa noin pieniin rakoihin joten parin yrityksen jälkeen päädyin epoksiliimaan. Noi pari ekaata yritystä kaivelin mömmöt pois kun ei saanut asettumaan kunnolla, mutta epoksilla homma hoitui laakista:

Kuva

Kuva

Kuva

Vähänhän toi jäi enemmän yläreunaan, mutta puhutaan alta millistä... Ja ei pistä silmään metrin etäisyydeltä, joten lopputulos varsin hyvä. Pientä kiillotusta toki tarttee, niin kuin muutkin kahvojen osat. Mutta seuraavaksi pääsee sovittelemaan noita kahvojen peltejä sitten Nivan oviin kiinni.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Ja taasen pientä etenemistä, vaikka perjantai ja lauantai menikin muissa harrasteissa. Operaatio ovenkahva eteni seuraavasti:

Kuva

Kuva

Kuva

Kunhan noi maalit on kuivaneet, niin sitten karkea hionta ja pakkelia päälle... Ennen kuin kokoan kahvan kuskin oveen tarttee myös apparin puolelle laitella Mersun kahvan pelti paikoilleen että saa kunnolla mittailtua kahvan samaan paikkaan. Sitten olisikin vielä pientä modifikaatiota Nivan omaan lukkomekanismiin jotta Mersun kahvalla ovi aukeaa, mutta ei ole kummoisesta modista onneksi kyse.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Ja apparin puolellekin löysi Mersun kaffapelti paikkansa:

Kuva

Kuva

Pari kuvaa enemmän löytyy galleriasta, kun en kaikkia kehtaa tähän postailla... Noita kuvia kun on tässä muutenkin jo niin paljon. Huomenissa jos pääsisi sitten noiden lukkomekanismien kimppuun ja saisi niihin parit pikkumodit tehtyä jotta Mersun kahvat toimii niiden kanssa.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Laittelin tänään kahvoja paikoilleen ja näyttää siltä että lukon työstäminen on mennyt täysin nappiin ja ei tarttee edes jatkaa tai lyhentää lukkopesästä lähtevää tankoa itse lukkomekanismiin. Sevaikuttaisi olevan melkeinpä millilleen kohdillaan, vaikka en suurta huolta tuon etäisyyden mittaamisesta edes kantanut.

Sen sijaan näyttäisi että itse kahvan toimimaan saamisessa joutuukin keksimään jotakin... Vaikka alunperin vaikutti hyvältä ja helpolta idealta, niin liike suuntautuu hiukan väärin ja mekanismi ei toimi, vaan joustaa liikaa. Mutta kyllä tämäkin pikku murhe vielä hoidellaan kun hetki mietitään ja sätöstetään. En kehtaa nyt tuosta keskeneräisestä viritelmästä laittaa kuvaa, vaan laittelen sitten kun on oikeasti toimiva ja hyvä kahvasysteemi.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Puolitoistatuntia tuli pajalla ihmeteltyä ja suunniteltua tuota oven kahva-asiaa. Nyt alkanee olla suunnitelmat kasassa ja seuraavaksi pääsnee toteuttamaankin. On vaan pakko miettiä tämä systeemi kunnolla ja loppuun saakka sillä ovenkahvan olisi syytä toimia luotettavasti ja olla mukavan tuntuinen vasteeltaan... En haluaisi mitään kohan on patentteja tieten tähden alkaa kyhäämään jotka laukee samantien kun ottaa auton käyttöön. Noita lastentauteja kun tulee kuitenkin väkisinkin joissain asioissa vaikka kuinka yrittäisi huolella tehdä, niin parempi yrittää minimoida ne jo tässä vaiheessa.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Hiukkasen on kiirettä pidellyt viimeaikoina ja tämä Nivaprojekti ei ole valitettavasti edennyt sitä tahti kuin kesän aikana. Mm. käyttis nelikko Sierra päätti että rattiakselin kuminivel on nähnyt tarpeeksi kilometrejä ja siinäkin yksi pajapäivä meni sepittäessä... Tänään tuli taas pajotettua hiukkasen Nivan parissa ja oven kahvamekanismin muutos mersun kahvoihin sopivaksi EVO2 on tässä vaiheessa:

Kuva

Saas nähdä tuleeko tämä toimimaan, vai tartteeko vielä parantaa systeemiä... Jos vaan saa tuon keinun nivelen riittävän herkäksi, niin voimien kanssa ei muuten pitäisi olla mitään ongelmaa. Jos keinun niveltä ei saa herkäksi vaan tuppaa esim. leikkaamaan, niin sitten tarttee siirtyä suunnitelmassa EVO3 vaiheeseen joka tarkoittanee että tuo keinu pitää tehdä haarukkamalliseksi ja lisätä toinen nivel tukemaan. Mutta varmaankin huomenna taas homma etenee.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Hetkisen sitä tänään ehti pajalla taas pyörähtää: (vähän reilun tunnin ajat)

Kuva

Eli EVO2 malli ei toiminut kuten vähän osasin pelätäkin, mutta toisaalta näyttää siltä ettei ihan EVO3:een eli täysin haarukkamalliseen keinuun tarvitse mennä, vaan EVO2.5 lienee toimiva ratkaisu. Tämähän ei todennäköisesti vielä kerro yhtikäs mitään, mutta malttakaas kun saan kuvat valmiista asennuksesta. ;)

Tässä vaan kestää hiukkasen kun jokaista testiä varten joutuu enemmän tai vähemmän ruuvailemaan lukkomekanismejä irti ja takaisin paikoilleen. Myös hitsausten ja muiden työstöjen jälkeen on pakko odottaa että kaikki on jäähtyneet, kun muuten toi keinun saranamekanismi ei toimi. Se kun on kohtuullisen tiukkasovitteinen, mutta kun molemmat kappaleet on samassa lämpötilassa, niin liikkuu herkästi. Jos kaikki menee putkeen, niin huomenna voisi olla toimiva kahvamekanismi kuskin ovessa, mutta koska tämä hakee muotoaan yritys/erehdys taktiikalla, niin paha mennä varmasti sanomaan.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Jeps, eli EVO2.5 oli toimiva ratkaisu ja tässä kuva molempien ovien lopullisista palasista:

Kuva

Kuskin oveen ehdin jo hitsailemaan tarvittavan tukipalan/korokkeen kunnolla paikoilleen ja heppailemaan keinumekanismin:

Kuva

Toimii oikein kivasti ja oli melkein yhtä herkkä toi kahva kuin se oli mersussakin vaikka keinun osia ei oltu edes rasvattu. Seuraavalla pajasessiolla sitten voisi hitsailla tuon kunnolla paikoilleen ja tuikkia apparin oveen kanssa vastaavat kilkkeet paikoilleen. Tarttee taas kerran olla tyytyväinen omiin työstöihinsä, sen verran vakuuttavalta ja toimivalta tämä systeemi vaikuttaa. 8)
Vastaa Viestiin