Sivu 1/2

Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Lähetetty: 29.6.2009 21:47
Kirjoittaja pvdriver
On taas olevinaan yksinkertainen auto tuo Lada! Flektille rakentamassa pakkosyöttöä eli kytkintä kojetauluun niin eihän sitä noin vaan tehdäkkään niin kun monessa muussa autossa, eli tuuletinta ohjaavan lämpötila-anturin ohittamalla. Ladassa näkyy tulevan jonkun releen kautta vielä virrat tuonne flektille, eli nähtävästi pitäisi saada jostakin muualta virtaa tulemaan suoraan tuulettimen moottorille, tietysti katkaisimen kautta... Onko ehdotuksia mistä varastetaan virtaa. Mieluusti saisi toimia silloinkin kun ei autossa virrat päällä, eli tulee lähinnä tupakansytytin mieleen? Siitä siis piuha katkaisimeen, joka kojelaudassa ja sieltä toinen tuliseinän läpi konetilaan ja rosvolla tms. sinne tuulettimelle menevään plus-johtoon(sininen ainakin mulla)...

Samalla kertokaas vinkkejä kuinka laitetaan ladassa akku konttiin, eli kuinka paksu plus-johto konetilaan, meinaan laittaa siihen samaan nippuun johon nytkin menee akun plus-napa, ja voiko miinuksen maadoittaa suoraan kontin pohjaan vai pitääkö sekin tuoda johdolla lähemmäs, käytännössä konetilaan? Entä mihin väliin tuossa sitten päävirtakytkin laitetaan? Akulta konetilaan menevään plus-kaapeliin vai akulta mahdollisesti konetilaan vietävään miinus(maa)-kaapeliin?

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Lähetetty: 30.6.2009 1:01
Kirjoittaja Mara
pvdriver kirjoitti:Flektille rakentamassa pakkosyöttöä eli kytkintä kojetauluun niin eihän sitä noin vaan tehdäkkään niin kun monessa muussa autossa, eli tuuletinta ohjaavan lämpötila-anturin ohittamalla.
No, siinähän se tulikin ja just noin sen voi tehdä. Siihen vaan 2-napaista piuhaa anturin napoihin, johto kabiiniin ja katkaisija väliin. Toimii. Jätä vielä auton omatkin johdot kiinni, niin pelaa sitten automattisestikin. :idea:
pvdriver kirjoitti:Mieluusti saisi toimia silloinkin kun ei autossa virrat päällä, eli tulee lähinnä tupakansytytin mieleen? Siitä siis piuha katkaisimeen, joka kojelaudassa ja sieltä toinen tuliseinän läpi konetilaan ja rosvolla tms. sinne tuulettimelle menevään plus-johtoon(sininen ainakin mulla)...
Älä jum*lauta tee tollaisia kytkentöjä sinne, tai mihinkään muuallekaan. :shock: Miksi sen pitää toimia myös ilman virtoja? Ei nesteetkään silloin kierrä. :wink:
pvdriver kirjoitti:Samalla kertokaas vinkkejä kuinka laitetaan ladassa akku konttiin, eli kuinka paksu plus-johto konetilaan, meinaan laittaa siihen samaan nippuun johon nytkin menee akun plus-napa, ja voiko miinuksen maadoittaa suoraan kontin pohjaan vai pitääkö sekin tuoda johdolla lähemmäs, käytännössä konetilaan? Entä mihin väliin tuossa sitten päävirtakytkin laitetaan? Akulta konetilaan menevään plus-kaapeliin vai akulta mahdollisesti konetilaan vietävään miinus(maa)-kaapeliin?
Joku 50mm2 johto hyvin suojatuilla läpivienneillä ajaa asiansa. Maajohdon voi kytkeä suoraan paksin pohjaankin, hyvin puhdistettuun kirkkaaseen peltiin. Kannattaa sitten samalla laittaa kunnollinen lisämaadoitus koneen ja korin välille. Päävirtakytkin pelaa siviilissä hyvin ihan maapuolella, mutta kone ei sillä sammu.

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Lähetetty: 30.6.2009 1:52
Kirjoittaja Jokari
25 mm² toimii vielä ihan kohtalaisesti jos vehkeessä ei ole mitään älyttömiä virtoja ottavia komponentteja. Meilläpäin yhdessä ladassa on 25 mm² kaapelilla kontissa ja pelaa hienosti. Tosiaan tohon maadoitukseen kannattaa kyllä panostaa.

Jos sen kipon haluaa oikeasti sammumaankin siitä päävirtakytkimestä niin silloin tarvii tällaisen päävirtakytkimen oikein kytkettynä.

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Lähetetty: 30.6.2009 13:14
Kirjoittaja pvdriver
Mara kirjoitti:No, siinähän se tulikin ja just noin sen voi tehdä. Siihen vaan 2-napaista piuhaa anturin napoihin, johto kabiiniin ja katkaisija väliin. Toimii. Jätä vielä auton omatkin johdot kiinni, niin pelaa sitten automattisestikin. :idea:

Älä jum*lauta tee tollaisia kytkentöjä sinne, tai mihinkään muuallekaan. :shock: Miksi sen pitää toimia myös ilman virtoja? Ei nesteetkään silloin kierrä. :wink:
Ei onnaa mun mielestä noin, että anturi vain ohitetaan kytkimellä? Onhan se anturi siinä syylarin alareunassa oleva laitos johon kaksi johtoa menee ja liittyy vielä jotenkin flektin moottoriin? Eilen kun pikaseen kokeilin vaihtoehtoja niin kun nuo kaksi piuhaa yhdisti niin alako vaan rele räpsämään eikä mitään muuta tapahtunu...? Pitää vielä lähteä levänneenä ja ajatuksen kanssa tuumaamaan... Pakkohan sen noin on toimia... :)

Juu ajatuskatkos, en tietenkään meinannu että ilman virtoja pitäis pyöriä...

Päävirtakatkaisijasta sen verran, että mitenkäs juuri se päävirtakatkaisin jos akun siirtää sitten konttiin ja vetää 35mm plus-kaapelin sieltä eteen ja maadoittaa suoraan kontin lattiaan? Silloinhan katkaisin pitäisi olla plus-johdossa, vaan kuinkas rakentaa katkaisijalle teline siten että se ei vahingossakaan ota yhteen rungon kanssa...? Turvallisinta lienee katkaisin asentaa miinus-puolelle, vaan silloin pitäisi vetää sekin kontista kaapelilla eteen?

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Lähetetty: 30.6.2009 15:18
Kirjoittaja Jokari
Sulla on se flekti paskana tai flektin releessä jotain vikaa jossei se lähde pyörimään kun yhdistät ne anturin johdot. Anturin piuhojen yhdistäminen vastaa samaa kuin sen anturin toiminta kuumassa koneessa, releen käämi vetää ja kytkee virran flektille.

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Lähetetty: 30.6.2009 17:42
Kirjoittaja pvdriver
Jokari kirjoitti:Sulla on se flekti paskana tai flektin releessä jotain vikaa jossei se lähde pyörimään kun yhdistät ne anturin johdot. Anturin piuhojen yhdistäminen vastaa samaa kuin sen anturin toiminta kuumassa koneessa, releen käämi vetää ja kytkee virran flektille.
Onhan se anturi se siellä syylarin alaosassa, lähellä itse flektiä? Siihen tosiaan kaksi johtoa menee, vaan kun nuo yhdistää niin rele vain napsahtaa, ei tuuletin pyöri? Oletko itse kokeillut että sen pitäisi noin varmasti toimia? Autossa siis oli virta päällä tuota testatessa, ei käyntiin saa koska ei tankkia paikallaan, joten sitä ei voi kokeilla nyt, vaan pitäisihän sen pelkkä virta päällä pyöriä?

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Lähetetty: 30.6.2009 17:55
Kirjoittaja Jokari
Juu yleensä lämpöanturit on syylärin alaosassa tai alavesiletkussa, ei ne muuten toimi oikein.

Olen asiaa kokeillut ja kun kytkentäkaavionkin tietää niin se toimii silloinkin. Virrat pitää olla päällä.

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Lähetetty: 30.6.2009 20:05
Kirjoittaja pvdriver
Ei toimi mulla noin vain? Onkohan rele sitten rikki... Kuuluu vain naps, kun yhdistää ne johdot toisiinsa? Pitääkö kokeilla toisella releellä, jotta toimiiko silläkään?

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Lähetetty: 30.6.2009 21:53
Kirjoittaja IlkkaHe
No toimiikos se sitten automaattisesti?

Ja tuohon päävirta katkasiaan, jos sulla on asiallisesti kiinni se kytkin, ja asialliset liitokset (eli reikäliitin puristettu ja varmistettu tinaamalla johtoon) niin ei PITÄISI olla mitään pelkoa oikosulusta. Elä tee ollenkaan päävirta kytkintä jos ei kunnollinen asennus onnistu. Ja voihan ne liitokset suojata maadotuksilta vielä varmuuden vuoksi.

Niin ja vaikka ois kuinka päävirtakytkin matkalla, niin ehottomasti mahd lähelle akun kenkää vielä sulake kiinni. On meinaa hienoa kun auton sisällä alkaa 4metrinen loistava punanen käärme savuamaan...

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Lähetetty: 1.7.2009 11:13
Kirjoittaja pvdriver
Toimii toimii automaattisesti se flekti...

Millanen sulake sinne pitää olla? Sanovat jotta se sulake kärähtää ekan starttauksen yhteydessä, eli miten iso sen pitää olla?

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Lähetetty: 1.7.2009 11:22
Kirjoittaja START
kolmen tuuman naulaa ehdottaisin :lol:
riittäskö joku vahvarille tarkotettu sulake, niin iso kun löytyy?

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Lähetetty: 1.7.2009 11:48
Kirjoittaja ralli lada
60A ei ainakaan nissanissa kestä startata, mutta 70A kestää jo vähän aikaa...
80A oli ainakin jollain kestänyt ihan ongelmitta.
Autostudiolta löytyy 200A automaatti sulakkeita, ainakin pitäisi kestää. Ei vaan välttämättä ole mitään hyötyä järjettömän isosta sulaakkeesta.

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Lähetetty: 1.7.2009 14:41
Kirjoittaja Jokari
Ihan suotta nysväätte niitä sulakkeita sinne. Ei niitä ole sellaisissakaan autoissa jossa akku on kontissa jo tehtaalta lähtiessään.
Laittaa vaan huolella sen piuhan läpivienneistä ja kattoo ettei se pääse hiertämään mistään muualtakaan. Se riittää eikä koskaan tulla näkemään tätä hohtavaa punaista käärmettä...

Kun tuo auton pelti on johtavuudeltaan melkein lähempänä eristettä kuin johdetta niin hyvää oikosulkua maata vasten on hankala saada aikaiseksi jolloin virratkin jäävät merkittävästi pienemmiksi. Esimerksi puhtaan kuparin sähkönjohtavuus on noin 10 kertaa kertaa parempi kuin tavallisen teräksen.

Vielä kun näitä ladoja voi vielä joutua joskus vaikka sahaamaankin niin voipi napsahtaa tuollainen alle 100A nalli. Yleensähän nuo on hitaita sulakkeita, ne kestää jotain 1,5X virtaa muutaman sekunnin mutta kaksinkertainen kuormitus polttaa sen silmänräpäyksessä. Taas se 150-200A kestäisi kyllä starttailut, mutta sen merkitys johdonsuojana on taas ihan olematon. Jos jostain pääsee hankaamaan johdin maata vasten, niin päävirtajohto kyllä kuumenee sopivasti mutta sulake ei pala.

Mut laittakaa sinne vaikka 500A kahvasulakkeet jos siltä tuntuu :lol: :lol:

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Lähetetty: 1.7.2009 17:17
Kirjoittaja pvdriver
Jokari kirjoitti:Kun tuo auton pelti on johtavuudeltaan melkein lähempänä eristettä kuin johdetta niin hyvää oikosulkua maata vasten on hankala saada aikaiseksi jolloin virratkin jäävät merkittävästi pienemmiksi. Esimerksi puhtaan kuparin sähkönjohtavuus on noin 10 kertaa kertaa parempi kuin tavallisen teräksen.
Eli suosittelette varmaan vetämään myös miinusnavasta 35mm kaapelin hytin läpi konetilaan, ja siihen se päävirtakatkaisin sitten kiinni? Siis ei maadoitusta suoraan kontissa? Varmaan 35mm riittää hyvin, kun ihan jääautoon, eli ei mitään turhaa sähköä syövää hifistelyä...

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Lähetetty: 2.7.2009 17:40
Kirjoittaja tramppas
pvdriver kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Kun tuo auton pelti on johtavuudeltaan melkein lähempänä eristettä kuin johdetta niin hyvää oikosulkua maata vasten on hankala saada aikaiseksi jolloin virratkin jäävät merkittävästi pienemmiksi. Esimerksi puhtaan kuparin sähkönjohtavuus on noin 10 kertaa kertaa parempi kuin tavallisen teräksen.
Eli suosittelette varmaan vetämään myös miinusnavasta 35mm kaapelin hytin läpi konetilaan, ja siihen se päävirtakatkaisin sitten kiinni? Siis ei maadoitusta suoraan kontissa? Varmaan 35mm riittää hyvin, kun ihan jääautoon, eli ei mitään turhaa sähköä syövää hifistelyä...
Teräs on huonompi sähkönjohde kuin kupari, mutta auton korissa sitä on kuitenkin sen verran, että "johtimen" poikkipinta-ala on riittävän suuri. Eli on turhaa vetää enää maajohtoa konehuoneeseen asti.