Jarrurumpujen irroitus.

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
Patu925
Viestit: 177
Liittynyt: 18.5.2005 21:31

Re: Jarrurumpujen irroitus.

Viesti Kirjoittaja Patu925 »

Zipi kirjoitti:
Tänään kuormansäätöventtiilin purkaneena väittäisin kumminkin että sillä on jonkinmoinen potentiaali jumettua... Venttiilin mäntää ennen oleva nivel on kyllä sen sortin keksintö, että se olisi syytä rasvata aika-ajoin... Onhan se säätövarsi timakkaa paksua teräslankaa tms. mutta siltikin olisin hiukka skeptinen toimivuudesta ilman huoltoa jossa sinne laitetaan vaseliinit väliin. Punaisella vaseliinilla tai jonkin sortin kuparitöhnällä tms. kestänee vuosia ennen seuraavaa herkistystarvetta.
En kyllä minä ainakaan jaksa harrastaa noin paljon tuolla hinnalla http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/238502/9
23-8502 Jarrupainesäädin Fiat/Lada/FSO 12.90 €
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Jarrurumpujen irroitus.

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Patu925 kirjoitti:
Zipi kirjoitti:
Tänään kuormansäätöventtiilin purkaneena väittäisin kumminkin että sillä on jonkinmoinen potentiaali jumettua... Venttiilin mäntää ennen oleva nivel on kyllä sen sortin keksintö, että se olisi syytä rasvata aika-ajoin... Onhan se säätövarsi timakkaa paksua teräslankaa tms. mutta siltikin olisin hiukka skeptinen toimivuudesta ilman huoltoa jossa sinne laitetaan vaseliinit väliin. Punaisella vaseliinilla tai jonkin sortin kuparitöhnällä tms. kestänee vuosia ennen seuraavaa herkistystarvetta.
En kyllä minä ainakaan jaksa harrastaa noin paljon tuolla hinnalla http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/238502/9
23-8502 Jarrupainesäädin Fiat/Lada/FSO 12.90 €
Ja naapurista halvemmalla... Mutta uudessa venttiilissäkään ei tullut sitä viimistä akselia jonka läpi vipu kulkee, vaan piti ottaa entisestä. Toki voi olla naapurin varaosien ominaisuus ettei ihan kaikki aina satu samaan laatikkoon...
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Jarrurumpujen irroitus.

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Zipi kirjoitti:Tänään kuormansäätöventtiilin purkaneena väittäisin kumminkin että sillä on jonkinmoinen potentiaali jumettua... Venttiilin mäntää ennen oleva nivel on kyllä sen sortin keksintö, että se olisi syytä rasvata aika-ajoin... Onhan se säätövarsi timakkaa paksua teräslankaa tms. mutta siltikin olisin hiukka skeptinen toimivuudesta ilman huoltoa jossa sinne laitetaan vaseliinit väliin. Punaisella vaseliinilla tai jonkin sortin kuparitöhnällä tms. kestänee vuosia ennen seuraavaa herkistystarvetta.
Saman havainnon tein rassattuani omasta Ladastani juuttuneen venttiilin irti. Itse venttiili olisi ollut toimiva mutta jumissa oli se akselin laakeriholkki. Oli kuitenkin uusi venttiili jo ostettuna.
Zipi kirjoitti:Mutta uudessa venttiilissäkään ei tullut sitä viimistä akselia jonka läpi vipu kulkee, vaan piti ottaa entisestä. Toki voi olla naapurin varaosien ominaisuus ettei ihan kaikki aina satu samaan laatikkoon..
Eipä tullut paikallisesta ostetussa italialaisessa tarvikeventtiilissäkään sitä akseliholkkia mukana joten hioin vanhan kirkkaaksi ja vähän väljäksi, ettei enää juutu ja sitten suojakumin alle niin paljon vaseliinia kuin sain sopimaan.
KetkuFIN
Viestit: 1
Liittynyt: 24.7.2022 11:25

Re: Jarrurumpujen irroitus.

Viesti Kirjoittaja KetkuFIN »

Hellurei.
Uusi nivan omistaja täällä.
Rekisteröidyin foorumille ihan vain kirjottaakseni tämän kullanarvoisen vinkin jarrurumpujen irroitukseen.
Itse pinin kymmenen vuotta seisseen nivan kanssa 1,5päivää yhden jarrurummun kanssa.
Lämmitin, kolistelin, melkein hajotin,kirosin ja itkin.
Sitten välähti ja youtuben kommentti osiost löytyi niksi.
1: huollettava rengas ilmaan tunkilla ja akselipukille
2: rengas pois
3: kierrä pyöränmutterit pinnapultteihin puoleksi kiinni
4: lyö vasaralla pinnapultit irti booreiltaan
5: mutterit irti. Jos pultti pyörii mukana, vedä mutterista samalla kun pyörität auki. Pultti tarttuu pooreihinsa ja saat mutterin irti
6:työnnä pultit reikiinsä niin että ne putoavat jarrurummun pohjalle (TÄRKEÄÄ! tässä pitää kuulla että ne putoavat pohjalle eivätkä jää osin reikiinsä)
7: auto käyntiin, ryypyllä vähän kierroksia
8: VARMISTA ETTÄ TASAUSPYÖRÄSTÖN LUKKO EI OLE PÄÄLLÄ
9: kytkin pohjaan ja pidä jarrua kevyesti ihan varmuuden vuoksi
10: ykkönen ykkönen päälle
11: näpäytä kytkintä ylös sen verran että kardaani liikkuu ja heti välittömästi kytkin takaisin takaisin pohjaan.
12:ota jarrurumpu irti käsin ilman kiroilua ja itkua.
Ne pinnapultit mahtuu laittamaan takaisin purkamatta jarruja ja ne voi kätevästi vetää pulttikoneella tai räikällä takaisin pooreihinsa käyttämällä pyöränmutteria ja sopivan pituista holkkia että kierre riittää.
Avatar
Nivaismi
Viestit: 170
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Re: Jarrurumpujen irroitus.

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Hellurei ja hellät tunteet.

Ei niitä pinnapultteja välttämättä tarvitse edes irti ottaa. Sama kuin edellä, mutta ykköstä ja pakkia käyttää vuorotellen. Pultin ja jarrurummun välissä on välystä sen verran että eestaas kun liikkuu, niin pian jarrupalat painuvat rumpuun kuluneen pykälän päälle ja jarrusylinterit painuvat kasaan sen verran että käsin saa rummun pois, jos ei jo tipahtanut roikkumaan pulttien varaan.

Ei tämä tietenkään niin helposti tapahdu kuin jos autossa olisi pyödänpultit mutterien sijaan (tai lyö pultit pois), mutta millikin riittää että saa liikettä osien välille. Hyvä kuitenkin tietää että pultit mahtuvat pois ja paikalleen ilman isompaa purkamista jos niin iso pykälä rummussa joskus tulee vastaan ettei pieni litkuttelu riitä. Kannattaa myös laittaa reilunkokoista estettä muiden pyörien molemmille puolin. Jos irrotettava rumpu puree pykälästä pahasti kiinni jarrupaloihin (mäntä jumissa), niin saattaa olla helpompaa Nivan lähteä liikkeelle kuin rummun pyöriä.
Vastaa Viestiin