MIG/MAG lankahitsauskone??
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
ite mitä oon projekteja ympäri foorumeja lukenut niin kyllä melkein joka paikassa tigillä tuikkivat nuo saumat nykyään, mm GTI:ssä Mazuni sivuluisu koneen kaaret, peltityöt yms. No näytii kyllä että kaverilla on niissä hommissa muutenkin noin 10000€ budjetit pelkkiin koritöihin Eli pakko on käyhän vieläkin migillä tursia peltejä omiin ja naapurin autoihin, siinähän tuo Esab maksaa itteeään takasin. Onneksi on tuossa melko likellä yksi "tapaturma" herkkä kone urakoitsija, joutuu melkein joka viikko sille jotain koneen kappaleita tursimaan kokooon
Mutta takaisin aiheenseen. Koulussa ollessa pääsin tutustumaan tuohon Kempin Minarc perhesarjaan kun paikallinen KalleKemppi toi niitä uutuuksia koekäyttöön meille yhdeksi päiväksi. Helppoa kuin heinänteko, vai oliko se nyt lapsen teko, hitsaaminen tuolla minarcilla. Yksnappi säätö (synerginen, säätää virran ja langansyötön yhdellä kertaa kohdalleen), kevyt koko, hintakaan ei ole aivan järkyttävä. Suosittelen harrastus käyttöön ja vaikka siihen puoliammattilais käyttöönkin.
Mutta takaisin aiheenseen. Koulussa ollessa pääsin tutustumaan tuohon Kempin Minarc perhesarjaan kun paikallinen KalleKemppi toi niitä uutuuksia koekäyttöön meille yhdeksi päiväksi. Helppoa kuin heinänteko, vai oliko se nyt lapsen teko, hitsaaminen tuolla minarcilla. Yksnappi säätö (synerginen, säätää virran ja langansyötön yhdellä kertaa kohdalleen), kevyt koko, hintakaan ei ole aivan järkyttävä. Suosittelen harrastus käyttöön ja vaikka siihen puoliammattilais käyttöönkin.
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Niin näyttihän se Orange County Chopperskin tigillä pääasiassa sitä rakennettavaa pyöräänsä hitsaavan mitä tuli eilen Jimiltä katseltua. Puhutaan kuitenkin vähän toisesta asiasta kuin Ladan ruostevaurioiden korjaamisesta.
Eilen tuli tarvittua hitsiäkin pitkästä aikaa, kun lumilingon vaihteensiirtäjän lukitus petti. Ja tänä talvena näyttää sille lumilingollekin olevan pitkästä aikaa kunnolla tarvetta.
Eilen tuli tarvittua hitsiäkin pitkästä aikaa, kun lumilingon vaihteensiirtäjän lukitus petti. Ja tänä talvena näyttää sille lumilingollekin olevan pitkästä aikaa kunnolla tarvetta.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
tottakai putki rakenteet tehään tigillä, kuten ne chopperin rungot. se on siihen erittäin hyvä. nätti sauma ja hyvä tunkeuma. jokasella ei tietysti sitä mahdollisuutta ole.
lähinnä herkästi vetelevien levyjen hitsaus on hieman haastavaa, sama ilmiö kun kaasulla, vetelee ja sekös sitten vaatiikin työtä että on taas suora. hyvä esimerkki on jos levittää auton kylkiä, koko kylki auki soiro väliin ja takas kiinni, migillä sen saa hitsattua niin ettei vetele juuri lainkaan.
lähinnä herkästi vetelevien levyjen hitsaus on hieman haastavaa, sama ilmiö kun kaasulla, vetelee ja sekös sitten vaatiikin työtä että on taas suora. hyvä esimerkki on jos levittää auton kylkiä, koko kylki auki soiro väliin ja takas kiinni, migillä sen saa hitsattua niin ettei vetele juuri lainkaan.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Juurikin näin. Ennen nuo mp:n rungot hitsattiin kaasulla. Ja onkin sitten silmiä hivelevän nättiä saumaa esim. tuossa omassa Ariel VB 600:kin rungossa, eikä yksikään ole pettänyt huolimatta rajusta 1-pyttysen tärinästä.
Tuo tig-hitsaus tietääkseni oli ensimmäisen kerran käytössä Suomessa joskus 50-luvun lopussa, jolloin Kellokosken Fiskarsin tehtailla tehtiin tigillä hitsaamalla alumiinisia "Kello" veneitä. Sellaisella on itsekin tullut joskus ajeltua. Tig oli vielä 80-luvullakin lähinnä käytössä pelkästään kevytmetallien hitsauksessa.
Tuo tig-hitsaus tietääkseni oli ensimmäisen kerran käytössä Suomessa joskus 50-luvun lopussa, jolloin Kellokosken Fiskarsin tehtailla tehtiin tigillä hitsaamalla alumiinisia "Kello" veneitä. Sellaisella on itsekin tullut joskus ajeltua. Tig oli vielä 80-luvullakin lähinnä käytössä pelkästään kevytmetallien hitsauksessa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
jos en väärin muista joskus sotien jälkeen/lopussa se menetelmä on kehitetty.
kyllä kaasulla vieläkin hitsataan putkia, tiggi on yleistynyt monessa paikkaa koska on hieman "nykyaikasempi" menetelmä. aika vähän sillä vieläkään muuta hitsataan kun alumiinia ja rosteria
kyllä kaasulla vieläkin hitsataan putkia, tiggi on yleistynyt monessa paikkaa koska on hieman "nykyaikasempi" menetelmä. aika vähän sillä vieläkään muuta hitsataan kun alumiinia ja rosteria
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Onko tälläisellä saumalla mitään virkaa??
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Itse olen ihan menestyksekkäästi hitsaillut nykyistä projektiani kasaan aikoinaan alle 200€ maksaneella valovirtapommilankakoneella. Ei tuo mikään huippulaite ole mutta ajaa ihan hyvin asiansa ja tuskin tekisin tonnin koneella kaasupulloineen yhtään parempaa jälkeä. Lähestulkoon kaikki saumat jokatapauksessa saavat osakseen hiontaa tai hiekkapuhallusta ja lopulta tinaa päälle niin lopputulos on aika liki sama.
Hitsaus- ja peltityökokemus ylipäätään olivat lähestulkoon tasan nolla kun projektin keväällä aloitin, edellisen kerran olin käytännössä hitsannut joskus 20 vuotta sitten ja silloinkin kaasujen kanssa. Tähän mennessä 0,8 ydintäytelankaa olen tainnut ostaa 5 kilon rullaa eli noin satanen on palanut siihen.
Projektin laajuutta voi käydä ihmettelemässä osoitteessa http://pallokeula.com
Hitsaus- ja peltityökokemus ylipäätään olivat lähestulkoon tasan nolla kun projektin keväällä aloitin, edellisen kerran olin käytännössä hitsannut joskus 20 vuotta sitten ja silloinkin kaasujen kanssa. Tähän mennessä 0,8 ydintäytelankaa olen tainnut ostaa 5 kilon rullaa eli noin satanen on palanut siihen.
Projektin laajuutta voi käydä ihmettelemässä osoitteessa http://pallokeula.com
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
^
Itsekkin tässä juurikin pähkäilen ydintäytelanka koneen hankintaa. Lähinnä larppanan sekä opelin pohjan mahdollisiin ruostevaurioiden korjaamisiin. Sellasiin "ei näkyviin" paikkoihin. Eiköhän silläkin pienellä harjoittelulla saa peltiä tarttumaan toisiinsa tiukemmin kuin popniiteillä.
Itsekkin tässä juurikin pähkäilen ydintäytelanka koneen hankintaa. Lähinnä larppanan sekä opelin pohjan mahdollisiin ruostevaurioiden korjaamisiin. Sellasiin "ei näkyviin" paikkoihin. Eiköhän silläkin pienellä harjoittelulla saa peltiä tarttumaan toisiinsa tiukemmin kuin popniiteillä.
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Mä uskaltaisin väittää että hyvä hitsari saa kelvollista jälkeä huonollakin koneella, mutta huono hitsari saa hyvää jälkeä vain hyvällä koneella...KimmoH kirjoitti:Itse olen ihan menestyksekkäästi hitsaillut nykyistä projektiani kasaan aikoinaan alle 200€ maksaneella valovirtapommilankakoneella. Ei tuo mikään huippulaite ole mutta ajaa ihan hyvin asiansa ja tuskin tekisin tonnin koneella kaasupulloineen yhtään parempaa jälkeä.
Oon hitsannu voimavirta telwinillä, valoviraydintäytelankatelwinillä ja sitten kunnollisillä voimavirtakoneilla ja enää en noihin paskoihin kajoa, niin paljon parempaa jälkeä saan aikaan hyvällä koneella, mutta mä en osaakkaan hitsata... Sempä takia ittelle ostinkin kempin 2100 kempomatin pellikoneeksi, ensin meinasin 180 minargia, mutta päädyin kuitenkin voimavirtakoneeseen...
EDIT: jaahas, tuo testi olikin linkitetty ennemminkin...
Jusu kirjoitti:Kempillähän on sekä puikkominarc että MinarcMig joka voitti muuten KM-lehden testinkin. Tuntuu senkin perusteella olevan ihan tolkun kampe.
Tässä tuo juttu peedeeähvänä http://www.kaytannonmaamies.fi/s/f/edit ... 9_4251.pdf
Ei suositella heikkohermoisille, yhdessä kuvassa hitsataan orkkistunkilla nostettua Ladaa.
Viimeksi muokannut kappa12, 20.8.2013 12:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Niin ja toi mun vehje taisi olla DualMIG 151 malliltaan. Tuolla voisi ajaa kaasullakin halutessaan, en tiedä saako tätä mallia enää mistään tai minkä "aidon" vehkeen kopio mahtanee kyseessä olla.
Viimeksi muokannut KimmoH, 20.8.2013 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
pressa kirjoitti:Onko tälläisellä saumalla mitään virkaa??
Pikkuusen näyttäis olevan huokoista... Vähä tunkeuman syvyyttäkin epäilen...
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Sähkölinnun paskana myös tunnettu....
Heh ja joka väittää että parin sadan ja kunnon koneen välillä ei ole eroja, ei varmasti ole ainakaan jälkimmäisellä hitsannut senttiäkään.
Heh ja joka väittää että parin sadan ja kunnon koneen välillä ei ole eroja, ei varmasti ole ainakaan jälkimmäisellä hitsannut senttiäkään.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Tuskin tuolla saumalla ainakaan mikään kiinni pysyy..
Noilla halvoilla koneillahan ei pitkään pysty yhtäjaksoisesti hitsaamaan kun tulee ylikuumenemissuojaukset vastaan.
Noilla halvoilla koneillahan ei pitkään pysty yhtäjaksoisesti hitsaamaan kun tulee ylikuumenemissuojaukset vastaan.
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Erittäin hyvin sanottu...START kirjoitti:hmm. yhtään telviniä en ole teollisuudessa nähnyt, joten voiko se sillon kovin hyvä olla?
no en minä mistään tiiä mutta mitä nyt muutamassa paikassa ollut töissä ja silleen.
ja tosiaan kyllä se siellä autotalli harrastuksissa menee, jos ei parammasta tiedä.
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Kyllähän tuossa pressan kuvassa osa saumasta on selvästi sulanut sekä ylä että alapeltiin. Mutta pääosin näyttäisi ettei ole alempaan peltiin juuri tarttunut. Kyllä minä vielä yhden sauman sulattelisin tuohon "makkaran" ja alemman pellin väliin