Yllättävän korkeita jännitearvoja voi mitata melko puhtaaltakin akunkannelta!
Koska vastusarvo on tuntematon ei virran suuruutta voi laskea. Sitä ei
voi myöskään mitata koska sitä varten virtapiiri olisi katkaistava.
Näilläkin virroilla lienee pieni osuutensa akun varaustilan alenemisessa?
Ainakin on syytä pitää akun kansi puhtaana.
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Joo. Digitaalisen yleismittarin sisäinen resistanssi DCV-alueella on typical 1 megaohmi. Kuvan tapauksessa kulkee mittarin läpi 539 mikroampeeria. Näin päässä laskien muutaman desimaalin tarkkuudella.
pave41 kirjoitti:Joo. Digitaalisen yleismittarin sisäinen resistanssi DCV-alueella on typical 1 megaohmi. Kuvan tapauksessa kulkee mittarin läpi 539 mikroampeeria. Näin päässä laskien muutaman desimaalin tarkkuudella.
Tietysti mittarin läpi kulkee mittarin virta, mutta koska mittari on
rinnan likakerroksen kanssa, likakerroksessa kulkee myös oma virtansa,
jonka suuruus olisi mielenkiintoista tietää.
Likakerroksen vastuksen mittaus voi vioittaa mittarin, piirihän on jännitteellinen.
Niin tuo vuotovirta tosiaan juoksee navasta toiseen, tai toisinaan jopa kennoista toiseen.
Nämä ovat toisinaan tuolla teollisuuden puolella yksiä perkeleitä.
pinpate kirjoitti:Likakerroksen vastuksen mittaus voi vioittaa mittarin, piirihän on jännitteellinen.
Haluan nähdä sen vastusmittarin joka hajoaa tuossa mmittauksessa. Tuon jännitteen virta on niin pieni ettei sillä saa mitään aikaan. Suurempia virta-arvoja saat jo mitatessa staattista sähköä kun riisut paidan...
Enkös minä tuossa kirjoittanutkin että staattisesta sähköstäkin... En viitsi alata väittelemään mutta tuokaa minulle näytille se vastusmittari joka rikkoutuu kun tuosta akun päältä mittaa.
pressa kirjoitti:Enkös minä tuossa kirjoittanutkin että staattisesta sähköstäkin... En viitsi alata väittelemään mutta tuokaa minulle näytille se vastusmittari joka rikkoutuu kun tuosta akun päältä mittaa.
Kuka ensimmäisenä kokeilee mittausta, omalla vastuulla tietysti.
Minä en kokeile.
Vaikka mittari ei vahingoittuisi, akun pinnalla kulkeva virta vaikuttaa mittaustulokseen.
Minulla ainakin yleismmittari kestää laittaa ohmialueella vaikka pistorasiaan (240v). Testattu heti uutena kun takuu oli voimassa. Meinaatko muka tosissasi että mittari hajoaa?? Oletkos koskaan mitannut paljonko se ohmialueella syöttää jännitettä? Silloin voit jopa hajottaa sillä joitain elektroniikan komponentteja.
Mutta mitäpä näistä, en viitsi kanssanne väitellä...
pinpate kirjoitti: miksi kytkeä vastusmittari 240 V:n vaihtojännitteeseen!?
Sen tein heti mittarin saatuani siksi kun käyttöohjeessa ilmoitettiin mittarin olevan suojattu eikä sen pitäisi rikkoutua "väärällä alueella" tapahtuvasta mittauksesta.
Jos haluat tuon vastuksen mitata mittaat sen kumminkin päin ja tulosten keskiarvo. Toisessa mittauksessa mittausjännite samansuuntainen ja toisessa vastakkainen. Antaa riittävän hyvän likiarvon...
pinpate kirjoitti: miksi kytkeä vastusmittari 240 V:n vaihtojännitteeseen!?
Sen tein heti mittarin saatuani siksi kun käyttöohjeessa ilmoitettiin mittarin olevan suojattu eikä sen pitäisi rikkoutua "väärällä alueella" tapahtuvasta mittauksesta.
Jos haluat tuon vastuksen mitata mittaat sen kumminkin päin ja tulosten keskiarvo. Toisessa mittauksessa mittausjännite samansuuntainen ja toisessa vastakkainen. Antaa riittävän hyvän likiarvon...
En taida enää mittailla, sesijaan putsaan akun kannen!
Mukava on ollut vaihtaa mielipiteitä.