Sivu 1/2

Venttiilien kiilloitus

Lähetetty: 5.2.2010 16:12
Kirjoittaja Ladspot
Uusi aihe aloittettu, vanhaa ei tainnut olla :) . Venttiilien kiilloituksesta tarvisi kysellä, elikkäs mitä hyötyä/haittaa on venttiilien kiilloittamisessa. Itse kun teen kansiviritystä niin auttaako kiilloitus virtauksessa vai huonontaako, entä lämmönjohtavuus? :D Kertokaa te kokeneemmat hyödyt ja haitat.

Re: Venttiilien kiilloitus

Lähetetty: 5.2.2010 16:23
Kirjoittaja elmeri racing team
tuskimpa pelkkä kiillotus vaikuttaa juurikaan mitään mutta varren muotoilu ja ohennus onkin sitten eriasia sitten kun hierotaan viimmesiä virtauksia.

Re: Venttiilien kiilloitus

Lähetetty: 5.2.2010 16:27
Kirjoittaja Ladspot
Varsien muotoilu on tekeillään jo mutta ei varmaankaan haittaa ole kiilloittamisesta. :) Voi laittaa ranskalaisilla viivoilla hyvät/huonot puolet. Kansi on portattu, virinokka tulossa, tasohionta tehty.

Re: Venttiilien kiilloitus

Lähetetty: 5.2.2010 18:04
Kirjoittaja khj-582
hyötyjä:
-mahdolliset ainevauriot tulenee paremmin esiin.
-karstaa kertyy ehkä hitaammin(?)

Ja nitraus saattaisi saada aikaan jotain oleellista kestävyyden kannalta...

Re: Venttiilien kiilloitus

Lähetetty: 5.2.2010 19:57
Kirjoittaja START
tuskin siitä haittaa on mutta varsinaisesta hyödystä en pysty sanomaan.
mulle joskus opastettiin ettei vakio venoja kannata alkaa muotoileen, siinä vaiheessa kun semmosta rupee ajattelemaan kannattaa vaihtaa isompiin venttiileihin saman tien ja sitten ehkä se muotoilukin jos siltä tuntuu.
joissain koneissa sanovat että vettiilien "tiiviste" pintojen kulmat vaikuttaa virtaavuuteen huomattavasti. oikeilla kulmilla saadaan kuulemma useiden hevosvoimien tehon lisäys.

Re: Venttiilien kiilloitus

Lähetetty: 6.2.2010 9:10
Kirjoittaja ladaani_
joissain koneissa sanovat että vettiilien "tiiviste" pintojen kulmat vaikuttaa virtaavuuteen huomattavasti. oikeilla kulmilla saadaan kuulemma useiden hevosvoimien tehon lisäys.


Tämä pitää paikkansa, todistettu virtauspenkissä useasti. Itellä on täysin kulmattomaksi hiotut seetit. Ainoa haitta oikeastaan että joutuu säätämään aika usein. Venttiilin pito on todella hyvä.

Re: Venttiilien kiilloitus

Lähetetty: 7.2.2010 10:45
Kirjoittaja lada.h.s
Ainakin Ladan korjausopas kehottaa kiillottamaan männänpäät jos moottori on avattu. Onhan se selvä ettei liukkaaseen kiiillotettuun pintaan
tartu karsta eikä muu moska kovin herkästi. Maalaisjärjellä ajateltuna ei siitä venttiilienkään kohdalla haittaa ole. Mutta älä pidä
mielipidettäni kovin painavana koska en ole koskaan ( vielä ) yhtään moottoria viritellyt.

Re: Venttiilien kiilloitus

Lähetetty: 7.2.2010 12:04
Kirjoittaja Ladspot
Vielä venttilien kiilloituksen lisäksi... Kuinka paljon saa vakioventtiilileistä ottaa tavaraa pois että kestää?
Kansi on portattu, kantta laskettu 0.5mm, virinokka tulossa samaten 40 weberit, peltisatsi hommattu.. :D Kannattaako laittaa enään vakio venoja, vai pitäiskö laittaa isovenat? Sanokaa te mielipiteenne :)
Jossain vaiheessa tulee projekti osa erikseen :lol: .

Re: Venttiilien kiilloitus

Lähetetty: 7.2.2010 13:50
Kirjoittaja Jokari
^^ Missä välissä tossa sitä tehoa nyt pitäisi ilmestyä kun 0,5 mm kannesta ei lisää puristuksia käytännössä yhtään, porttaus vielä suurentaa palotilaa eli laskee puristusta ja lohkoa et ilmeisesti ole höylännyt? Missä vaiheessa tossa nyt hyödytään isoista venoista?

Saahan noin kätevästi koneen jossa alhaalla ei tapahdu enää mitään ja ylhäälläkin hyvin vähän vakiota enemmän.

Re: Venttiilien kiilloitus

Lähetetty: 7.2.2010 15:22
Kirjoittaja Ladspot
Lohkosta höylätty sama 0.5mm, mutta halusin vain kansivirkkejä.. Onhan kiertokanget kevennetty ja samaten vauhtipyörä :) Vauhtis 4.9kg ja kiertokanget 0.5g tarkkuudella mitattu samanpainoisiksi.
Mutta näähän ei kuulu tähän osioon :lol: .

Re: Venttiilien kiilloitus

Lähetetty: 7.2.2010 15:24
Kirjoittaja Ladspot
*Ja vielä lisäys tuohon edelliseen että on täälä sentään joku joka kirjoittelee foorumille :lol: .. on ollut aika hiljaista :)

Re: Venttiilien kiilloitus

Lähetetty: 7.2.2010 17:06
Kirjoittaja khj-582
Jaa on hiljanen voorumi vai?
Eikös ne parhaat koneetkin ole hiljaisia? :lol:

Kirjoittelit että kiertokanget olisi "puolen ramman sisällä", entäs esim. männät?
Jos tuosta keventämisestä ja tasapainoituksesta tahtoo saada kestoa ja tehoa, niin miksipä ei tasata kaikkia mootin vipottavia osia?
Onhan noita, kampi, nokka...
Jos sitä lohkoa ja kantta on lähennetty millillä, niin miksei kertoa sitten siitäkin?
No mutta semmosiahan nämä jutun_viritttelyt on. :)

Tuosta porttauksesta:
Oukohan ihan väärin älynnä, vai voidaanko siihen kanteen vaikka lisätä tavarata kys. om. operaatiossa?

Re: Venttiilien kiilloitus

Lähetetty: 7.2.2010 19:38
Kirjoittaja Ladspot
:lol: . Itelläni, kun otan vaa-an ja katon kankien painon ilman mäntää..ok sama kaikissa. :) sitten mäntien kanssa.. ihan eri :lol: ei niitä ihan tarkkaan tarvitse kattoo kun tulee jääautoon.. ensimmäistä projektia tekemässä ja ikää 16v :lol: ei sitä tässä vaiheessa tarvitse kaikkia tietää ja osata. :D

Re: Venttiilien kiilloitus

Lähetetty: 7.2.2010 20:14
Kirjoittaja START
ää, ihan turhaa hifistelyä toi keventäminen ja tasapainotus. vauhtiksesta kamaa pois ja kampuran kanssa tasapainotus, lohkosta männät tasalle tai himpun yli, ja kansi niin paljon matalaks kun pystyy.
sitten se nenä, tuplat, kannen avarrus, venat, peltisarja...
kannattaa budjettilaitteissa keskittyä olennaiseen :lol:

Re: Venttiilien kiilloitus

Lähetetty: 7.2.2010 20:48
Kirjoittaja Ladspot
totta. Mutta koitan mahdollisimman vähän laittaa rahaa kun vielä opiskelen :) teen miltei kaikki mitkä pystyy ja kannattaa itse, koneistamo tekee loput.. Moottoriinhan tässä eniten panostetaan, se olisi tarkoitus.. auto hankitaan kesällä ja taas siihen panostetaan eniten kun moottori on valmis :D . ens talveks olis tarkoitus valmistua..
Tää ei kyllä kuulunut aiheeseen :lol:
Venojen kiilloituksesta puheenollen, olen kiilloittanut venat ja pikkasen hionutkin.. seetit on myös hiottu kunnollisiksi.. Teen jossain vaiheessa projekti osion.. :D