Ajonesto/varkaudenesto järjestelmä

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Acon20

Ajonesto/varkaudenesto järjestelmä

Viesti Kirjoittaja Acon20 »

Aikojen kuluessa on luontoäiti osallistunut gravitaation johdosta Samaran ajon/varkaudenesto järjestelmän rakentamiseen.

Yksikertaisuudessaan järjestelmä on seuraava. Kuskin puolen ovi on repsahtunut alaspäin ja sitä pitää avatessa työntäen nostaa, että se aukeaa. Muutoin ovea ei saa auki vaikka, sen lukonkin olisi saanut auki. Ja tämä aiheuttaa tietysti polven korkeudelle kolon muodostumisen kuskinpuolen oveen, sekä naisväen paheksunnan sotkuisen housunpolven tähden.

Apumiehen puolelle kehittynyt varkaudenesto järjestelmä taas toimii siten, että kun pahaa aavistamaton apumiehen puolelle pyrkijä yrittää avata oven niin sen aukaisu salpa jää sisälle ja lukitsee oven lukituksen kiinni. Ja ovi vaatii jonkilaista koukkua, että sen lukitussalvan saa auki. Ainoastaan apumiehen puoleisen oven avaimella avaaminen, tai sen lukitusnapin sisältäpäin nostaminen tuottaa sen tuloksen, että oven voi avata, edellyttäen, että sitä ei ole ulkoapäin yritetty ensin avata lukittuna. Toisaalta tämä ominaisuus kertoo sen, jos ovea on kokeiltu, että kiinnostusta Ladaa kohtaan on ollut ja joku on kokeillut päästä sinne.

Vaikka luonnonvoimat ovatkin muokanneet Samarasta varsin vaikean vastustajan, joka voi pysäyttää satunnaisen anastuksen yrittäjän, niin silti olen mielessäni puntaroinut sitä vaihtoehtoa, että palauttaisin ovet ja niiden lukot mahdollisesti alkuperäisesti tarkoitettuun kuntoon. :?

Mutta miten tässä tulisi menetellä? Kun akuuteimpana ongelmana on se kuskin puoleisen ajon/varkaudenesto järjestelmän muodostuminen. Olisiko rautakanki liian rankka, entä voisiko oven kiinnityksen mekanismia jotenkin korjata? Useissa korjauksissahan voi tulla vastaan metallin myötölujuuden ylittyminen, siitä johtuva venymä tai murtuma. Siksi olenkin aina sanonut, että niinkauan kuin ääniä ja melua riittää on se vain merkki siitä, että auto on elossa, mutta kun ne lopulta lakkaavat, ei autolla voi enää kulkea. :(
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ajonesto/varkaudenesto järjestelmä

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Edellisessä Samarassa kuskinovi oli painunut vähän alaspäin niin, että se suljettaessa vähän kopsahti vastakappaleeseen. Kun sitä vastakappaletta ei korjaamollakaan helposti saatu säädettyä , avasi korjaamosetä oven selälleen ja rytkäytti voimalla ylöspäin. Siitä lähtien lukko ja vastakappale menivät nätisti kohdalleen.
Myös tunkilla nostaen tuon rytkäytyksen olen nähnyt korvattavan.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
pressa
Viestit: 10423
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ajonesto/varkaudenesto järjestelmä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Yksi korjaus on laittaa alasaranan alle prikka joka kompensoi saranoiden kuluman.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ajonesto/varkaudenesto järjestelmä

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Ennen tuota rytkäytysoperaatiota olisin halunnut ostaa Deltasta saranatapin, koska se välys tuntui olevan siinä. Irrallista saranatappia ei kuitenkaan voinut ostaa, ei myöskään saranaa. Oven ostamalla homma olisi onnistunut. Se olikin ainoa kerta kun näiden kahden Samaran kanssa olen Deltassa asioinut.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Vastaa Viestiin