Sivu 1/2

Samaran Korkeat päästöt => Jussin projektipäiväkirja

Lähetetty: 12.3.2010 16:38
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Olin katsastuksessa Samarani 1300 -87, Venäjän karvalakki päässä. :D Päästöt oli hieman korkealla. Pakoputkesta tuli mustaa sauhua ja katsastushallissa oli melkoinen krääsä, avoivat hallin oviakin, jotta krääsä poistuisi. :lol:
HC. 6640 CO%. 12,4 02%. 5,48 CO2%. 3,6.

Mistä alkaisin vikaa etsimään?
Viime syksynä vaihdoin uudet tulpat, jakajan kannen/pyörijän.

Re: Samaran Korkeat päästöt.

Lähetetty: 12.3.2010 17:19
Kirjoittaja Jaska HKI
Kaasutin tulvii yli,ryyppy päällä,ilmansuodatin tukossa,sytytys pielessä,venttiilit kantaa,imuvuotoja,moottori kulunut,pakoputki vuotaa (O2)

Re: Samaran Korkeat päästöt.

Lähetetty: 12.3.2010 18:48
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Otin koko ilmansuodatin kotelon pois. Ryyppy ei päällä ja pakoputki ehjä, ilmansuodatin ei tukossa ja moottori ei kulunut, kun vasta 68500 ajettu.
Ajossa auto kulkee ja kiihtyy hyvin. Vaikka sytytys pielessä, mun mielestä ei se lisää bensan läpivientiä, niin että tulee raakana läpi :roll:
Yks tuttu myös veikkaa, että kaasuttimen kohon pysäytys jumissa ja näin lykkää bensaa.
Miten se tarkastetaan?

Re: Samaran Korkeat päästöt.

Lähetetty: 12.3.2010 19:08
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Katsotaan kohokammioon auton käydessä tyhjäkäyntiä. Polttoainetta ei saa näkyä. Ei tihkumista, ruikkimista tai mitään polttoainelätäköitä. Eli vain suhinaa saa kuulua.

Re: Samaran Korkeat päästöt.

Lähetetty: 12.3.2010 19:29
Kirjoittaja khj-582
Niin tuota, ihan näkemättä samaran kaasaria, niin kuinka muuten näkee kohokammioon auton käysessä?
Kurkkuihin kyllä näkee ja kaasuläpät yms. mutta alumiinivalun läpi voipi olla hiukka vaikea nähdä.

Re: Samaran Korkeat päästöt.

Lähetetty: 12.3.2010 20:07
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
No, ehken vähän epätarkasti sanoin. Katsotaan aukkoihin, jotka paljastuvat kun ilmanputsarikotelo otetaan pois. Eli aivan oikein: Ei kohokammioon vaan kurkkuihin.

Minua ei kukaan osannut neuvoa tuossa katsomisessa kun en osannut oikein sitä kysyä. Oli todella suuri harmi, kun yritin selvittää tuota Axtec -tulvimista jos jonkinalisella keinolla.

Eli Ilmanputsarikotelo pois. Lamppu ja Silmä käteen ja katsomaan näkyykö tyhjäkäynnillä kurkuissa eli niissä kahdessa aukossa, jotka kaasuttimessa näkyvät ylhäältäpäin katsottuna polttoainetta, sen valumista tai tiputtamista ehkä jopa selkeästi Tulvaa eli ylivuotoa.

Tulviminen saattaa näkyä myös Kaasuttimen Jalan ympärillä olevassa suojapellissä polttoainekosteutena. Ainakin Samarassa tällainen pelti ympäröi kaasuttimen jalkaa eli kaasuttimen alempaa valuosaa. Kaasuttimessa on kaksi valettua komponenttia: Jalka ja Kansi. Näiden välissä on yleensä pahvitiiviste. Jos kaasutin tulvii kunnolla tiiviste on lähes aina märkä.

Nämä siis kokemusksita Axtec SamaraSedan SÄMPYn kanssa. Oikeat kaasutinasiantuntijat ovat sitten erikseen.

Re: Samaran Korkeat päästöt.

Lähetetty: 18.3.2010 9:40
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Ongelmista selvisin vähin vaivoin ja miten, myin Samaran pois.(piste)

Re: Samaran Korkeat päästöt.

Lähetetty: 18.3.2010 10:25
Kirjoittaja 1500i
Siis sen sinisen mikä oli Pravdassakin? :shock:

Re: Samaran Korkeat päästöt.

Lähetetty: 18.3.2010 15:30
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Sinistä ei mulla ole ollutkaan, vaan punaisen, mis rekkari alkaa ECE-
Meni Jussin farmille.

Re: Samaran Korkeat päästöt.

Lähetetty: 18.3.2010 15:50
Kirjoittaja 1500i
Siis punaista tarkoitin mistä minä sen sinisen siihen vedin :?

Re: Samaran Korkeat päästöt.

Lähetetty: 18.3.2010 20:20
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Suurin koskaan kuulemani HC-lukema (palamattomat hiilivedyt), samaan aikaan vapaata happea (O2) melkoisesti ja häkää (CO) vain "kohtuullisesti" liikaa.

Koska häkämäärä on jossain ymmärrettävyyden rajoissa, ei siis liene kyse yksin liian rikkaasta seoksesta.

Vapaa happi ja erittäin suuri HC viittaavat siihen, että osa sylintereistä ei polta bensiiniä juuri lainkaan.

Syitä voi toki olla useita.

Jos m/87:ssa on vielä jäljellä alkuperäinen sytytysmoduli (se alumiininen "tupakka-aski" rintapellissä ajosuunnassa vasemmalla), on myös se epäiltyjen listalla.

SvS

Re: Samaran Korkeat päästöt.

Lähetetty: 18.3.2010 20:24
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Ehkä sini puna hallitus. :D
Autotalli on nyt tyhjä ja Ladani 111 mahtuisi sinne, mut sinne tulee lähiaikoina, Venäjän lipun värinen moottoripyörä. :D

On alkuperäinen paikalla, muistan kun kattelin sitä, Samarassa.

Re: Samaran Korkeat päästöt.

Lähetetty: 27.4.2010 8:32
Kirjoittaja Lada-Jussi
Eilen säädin venttiilit, kolmessa venttiilissä oli liian pieni välys ja säädön jälkeen käynti muuttui jo vähän paremmaksi ainakin korvakuulolta ja pakoputken näköhavaintojen perusteella. Sellaisella hassulla Bilteman työkalulla (tulee tulpan ja johtimen väliin ja käydessä näyttää valoa kipinän mukaan) katsoin, että tasaisen näköistä kipinää tulee joka puolan johdon päästä. sytkäboxi on selvästi orkkis unkarilainen. Kaasutinta tähystin, siellä ei tulvaa näy, eikä ilmanputsarin poisto vaikuttanut käyntiin mitenkään. Peilin oli Matti kadottanut jonnekin, mut otin raadosta ja aloin liimailla tuulilasiiin, vielä kun olisi originaalit renkaat (2108 4,5J13 ja EH-85 165/70R13).

Re: Samaran Korkeat päästöt.

Lähetetty: 27.4.2010 11:08
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Saatiinko siis noilla toimilla päästöt kohdillee?

Re: Samaran Korkeat päästöt.

Lähetetty: 27.4.2010 13:05
Kirjoittaja Lada-Jussi
ei ole vielä varaa omaan päästömittariin, joten kuten ilmaisin on asia vain näppituntuman varassa

(moderaattorit vois siirtää tän aiheen vaikka kokemuksiin projektipäiväkirjaksi)