Sivu 1/2
Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarket
Lähetetty: 26.3.2010 21:26
Kirjoittaja Jokari
Kovat oli puheet näistä venäjän tuontihanoista joskus. "Kestää isältä pojalle", "ikuinen" jne. jne. ja ties mitä fraaseja.
Nyt kun on alkanut näistäkin satamaan soraääniä sieltä täältä ja myös omat kokemukset ja kuulopuheet näitä vahvistaa niin kootaanpä pieni yhteenveto näiden "laadusta"
1 kpl keraaminen, vajaa 3 vuotta = vuotaa solkenaan akselin välistä
1 kpl kuulamalli = 5,5 kk ja jumissa, kuula murentunut ja lastut jumittaneet kuulan
1 kpl kuulamalli = 24h, vuotaa päätylaipan välistä
2 kpl kuulamallisia = kelvottoman jäykkiä jo uutuuttaan, vaijeri ei näitä jaksa liikuttaa -> roskiin suoraan
1 kpl keraaminen, hyvin vähän käytetty = helvetin jäykkä -> roskiin
1 kpl alkuperäinen, n. 17 vuotta, ei vuoda mutta ei mene kiinni enää.
1 kpl, alkuperäinen, n. 11 vuotta, tihkuu aivan aavistuksen verran
1 kpl alkuperäinen, n. 18 vuotta, vuotaa kunnolla
Summa summarum, joissain asioissa orkkis on todellakin paras
Summa summarum 2, tälläisissa osissa todella näkee nykyvenäläisten varaosien tason; sitä ei ole. Kiinalaisetkin tekisi parempaa jälkeä.
Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Lähetetty: 26.3.2010 21:30
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Etelä-Kymenlaakso kehuu Orggista!

Ruksi Seinään.

Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Lähetetty: 27.3.2010 8:20
Kirjoittaja lada combi
Itsellä orkkis kestänyt 17 vuotta kunnes rupesi tihkumaan/jumimaan
Keraaminen ei kestänyt vuottakaan kun "säätö" korkkasi --> ei tullut enää kuin kuumaa ilmaa
Nyt ollut jo reilun vuoden kuulahana ja toiminut tähän astin hyvin... säätö pelaa hyvin ja on herkä...
Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Lähetetty: 27.3.2010 8:44
Kirjoittaja 'aatee'
88 vuodesta taitaa olla orkkis hana mun nappiksessa

, ei ole jäykkä yhtään eikä vuoda.
Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Lähetetty: 27.3.2010 11:41
Kirjoittaja Tatu Waloranta
Silloin kehuivat myös, että keraamisella pystyy säätämään lämpötilaa, mutta ihan samanlainen ON/OFF se on silti
Orkkis on Paras, kerrankin on Kymeenlaakso ja Pussihousut samalla taajuudella

Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Lähetetty: 27.3.2010 13:01
Kirjoittaja lada.h.s
Omassa Nappiksessa hana vuodelta 1986 eli siis orggis. Hyvin tuntuu toimivan, ei ole jäykkä eikä vuoda.
Jokari kirjoitti:
Summa summarum, joissain asioissa orkkis on todellakin paras
Summa summarum 2, tälläisissa osissa todella näkee nykyvenäläisten varaosien tason; sitä ei ole. Kiinalaisetkin tekisi parempaa jälkeä.
Mistähän tämä Venäläisten osien huono tai jopa ala-arvoinen laatu johtuu?
Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Lähetetty: 27.3.2010 21:11
Kirjoittaja THI-900
Uusimmassa 91 vuosimallin hankinnassa on herkästi toimiva ja kuiva orggishana. Autolla takana vain 319tkm, että on siellä jonkun verran vesikin kiertänyt
OT: Ei muuten oo Axtec...
Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Lähetetty: 27.3.2010 22:03
Kirjoittaja Jokari
THI-900 kirjoitti:
OT: Ei muuten oo Axtec...
Siinä se syy on eikä liity polttoaineensyöttöön. Kaikki mikä on tehty ryssän aikana, näkyy ja tuntuu näissä vehkeissä. Vanhemmat on selkeästi parempilaatuisia. En laita tähän sitä tiettyjen tahojen suosimaa fraasia

Kun kattoo riittävän suurella otannalla esimerkiksi 1700i ruuttia, näkee kuinka surkeasti, huolimattomasti ja mahdollisimman halvalla ja nopeasti ne on kyhätty kasaan markkinatalouden nimissä.
Ota joukko vanhempia malleja ja vertaile...ei ne länsiautoja ole mutta selkeästi paremmin tehtyjä. Ei tartte kummoinen seppä olla huomatakseen tämän.
lada h.s. kirjoitti:Mistähän tämä Venäläisten osien huono tai jopa ala-arvoinen laatu johtuu?
Katso yllämainittuja yhdistä siihen huonolaatuiset materiaalit, laadunvalvonnan puute ja huolimattomuus. Paskaa tulee väistämättä.
Harmi vain että näitä huonolaatuisia osia ei aina näe päällepäin ja joutuu "trial and error"-tyyppisen testaukseen. Kärsijä on sitten se kuluttaja joka näitä ostaa ja joutuu tekemään turhaa työtä.
Väkisin tulee mieleen onko näiden hanojen kanssa suoritettu kunnollista painetestausta riittävän suurella otannalla. Todennäköisesti ei koska vuotaa jo uutuuttaan tai myöhemmin.
Myöskin o-renkaiden käyttö hanan akselilla, kuluvassa paikassa ei ole mikään kovin hääppöinen idea keston kannalta.
Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Lähetetty: 27.3.2010 22:40
Kirjoittaja Marko
14 vuotta oon tuonu erilaisii osii Venäjältä.Kaikkiaan kaks on ollu huonoja,mukana myös paljo nestejärjestelmän osia,että sillee.Kun joskus joku tuo saman määrän ja laskee siitä huonot pois,sitte voi sanoo,et onko laatu laskenu.
Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Lähetetty: 29.3.2010 19:52
Kirjoittaja Jokari
Voin kertoa ettei vuotavan kuulamallin hanan päätylaippaa kannata yrittää tilkitä edes kestäväksi todetulla PP Leak Fixillä, ei saa tarpeeksi peittoa aikaan että pitäisi. Tihkuttelee minkä kerkeää, joskin vähemmän.
Onkohan r*ssä miettinyt hetkeäkään tämän mallin hanaa kasatessaan että jos ohut päätylaippa tulee puristussovitteella sylinterinmuotoiseen runkoon, niin se on aika halvetin tarkka siitä että se on suorassa. No tässä ei ollut eikä sitä saanut suoraan enää edes nuijittua, on niin vänkyrä koko hana. Toisessa mallissa oli lukkorenkaalla kiinni koko päätylaippa jolloin on pieni mahis saada se oikeaan asentoon.
Ei se mitään pidä tuollaisilla toleransseilla ikipäivänä. Paineetonta raanavettä korkeintaan.
Alkaa vesiraana-letkupatentit olemaan aika lähellä, kaikki v*tun hanat mitä on itsellä ja muilla ollut niin on käytetty, taannoin mietin että mitähän näinkin monella tekee ikinä? Paskoja kaikki kuitenkin oli. 10-15 uustuotantohanaa niin voidaan päästä yhden lyhytikäisen orkkishanan kestoon.
Kenelläkään kokemuksia minkään muun auton hanan sovittelusta? Unkarin Ladasivuilla oli juttua jonkun volkkarin hanan laitosta, mutta ei kyllä käänny edes kääntäjällä järkevästi.
http://s90.photobucket.com/albums/k245/ ... g&newest=1
http://s90.photobucket.com/albums/k245/ ... g&newest=1
http://s90.photobucket.com/albums/k245/ ... g&newest=1
Tossa btw. kuvia siitä 5,5 kk kestäneen kuulahanan sisuksista. Tuona aikana hanan käyttö oli minimaalista kovien pakkasten takia. Metalli on siis kelvotonta tuollaiseen tarkoitukseen. Nuo kaikki irronneet mujut jumittivat kuulan puoliksi auki, edes hana ruuvipenkkiin kiinnitettynä ei ollut mitään mahdollisuuksia saada hievahtamaankaan sitä.
Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Lähetetty: 29.3.2010 21:19
Kirjoittaja mush
T4-Transportterissa on aika yleismallisen näköinen hana, minkä saisi varmaan sovitettua konehuoneen puolelle aika helposti.
Jotakuinkin tällainen (näyttää menevän moneen muuhunkin VAG-tuotteeseen):
http://www.veedubmachine.co.uk/index.ph ... cts_id=345
Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Lähetetty: 29.3.2010 21:28
Kirjoittaja Jokari
Konehuoneessa se ei paljon lämmitä kun pitää pystyä säätämään. Edes karkeasti ajon aikana.
Muutenhan tuo näyttää aika hyvältä joskin letkukarojen suunta on vähän huono. Sisälle asennettuna tulee melkoinen letkuhässäkkä.
Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Lähetetty: 29.3.2010 21:31
Kirjoittaja mush
Pidempi vaijeri? Tai yksinketainen patentti vanhan vaijerin jatkamiseksi... lattaraudanpätkä, sokeripala ja pari vaijerilukkoa.
Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Lähetetty: 29.3.2010 21:42
Kirjoittaja Jaska HKI
On se vaan joilekkin autonvalmistajille kaikki niin vaikeaa.Pojan 28 vuotta vanhassa Corollassa lämmityslaitteen hana on rintapellissä.Helppo vaihtaa eikä koskaan vuotanut

Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Lähetetty: 29.3.2010 21:45
Kirjoittaja Jokari
^^ Kyllä se tuntuu olevan. Suorastaan huvittavaa minkäalaista skeidaa sitä saa käteensä. Ei normaaliautoissa hanaa vaihdeta. Mutta markalla saa markan auton ja varsinkin varaosat.
Sinänsä huvittava että oli hana on mikä tahansa, niin aina se hajoaa lopulta. MIKSI???
mush kirjoitti:Pidempi vaijeri? Tai yksinketainen patentti vanhan vaijerin jatkamiseksi... lattaraudanpätkä, sokeripala ja pari vaijerilukkoa.
Ehkä, ehkä...
Kuvasta vähän hankala arvioida minkä kokoiset noi letkukarat on...takavedon lämppärin letkut taisi olla noin 16-17 mm sisämitalla.