Samaran valot
Samaran valot
Omistan Lada Samaran. Autoon ilmestyi outo vika. Valot eivät pala ei myöskään merkkivalo autoa ajaessa. Kun auto on parkissa eikä moottori ole käynnissä valot ovat jopa ylikirkkaat. Missä voi olla syy? Muut toiminnot vilkku ja tuulilasin pyyhkijät toimivat kyllä.
Re: Samaran valot
Vastatkaa viisaat ihmiset pian, ajelin rankkasateessa ilman valoja, valoissa ei silti ollut vikaa, koska syttyvät merkkivaloja ja kaukovaloja myöten parkkipaikalla heti moottorin ollessa pysähdyksissä. Auto ollut jo useamman kerran huollossa, josta sen juuri hain.
Hyötyajojakin tarvittaisiin vähän väliin.
Hyötyajojakin tarvittaisiin vähän väliin.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samaran valot
Terve ja tervetuloa foorumille!
Olisitko ystävällinen ja raottaisit salaisuuksien verhoa edes hieman? Saattaisi helpottaa vastaamista.
Mitkä valot eivät pala? Etuvalot? Takavalot? Lähivalot? Kaukovalot?
Onko autossa valoautomatiikka?
Valot siis palavat moottorin ollessa pysähdyksissä. Onko sytytysvirta silloin päällä? Missä asennossa valokytkin silloin on? Mitä tapahtuu, jos valojen palaessa virta-avain tai valokytkin käännetään toiseen asentoon? Sammuvatko valot, kun avaimen kääntää käynnistysasentoon?
Toimiiko kaukovalovilkku normaalisti?
Palavatko etu- ja takavalot (kansankielellä parkit) normaalisti?
Onko autollasi jokin "syntymäaika", käyttöönottovuosi tms?
Mikähän on autosi varustelutunnus (kertoo mm. sähkölaitteista)? Ks. http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic ... 15&start=0
menestystä
SvS
Olisitko ystävällinen ja raottaisit salaisuuksien verhoa edes hieman? Saattaisi helpottaa vastaamista.
Mitkä valot eivät pala? Etuvalot? Takavalot? Lähivalot? Kaukovalot?
Onko autossa valoautomatiikka?
Valot siis palavat moottorin ollessa pysähdyksissä. Onko sytytysvirta silloin päällä? Missä asennossa valokytkin silloin on? Mitä tapahtuu, jos valojen palaessa virta-avain tai valokytkin käännetään toiseen asentoon? Sammuvatko valot, kun avaimen kääntää käynnistysasentoon?
Toimiiko kaukovalovilkku normaalisti?
Palavatko etu- ja takavalot (kansankielellä parkit) normaalisti?
Onko autollasi jokin "syntymäaika", käyttöönottovuosi tms?
Mikähän on autosi varustelutunnus (kertoo mm. sähkölaitteista)? Ks. http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic ... 15&start=0
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samaran valot
Osaan voin vastata heti, mutta sateen vielä jatkuessa en pääse testaamaan lisää. Autoni on 2000 vuoden Lada Samara, Lada Vaz
LTJ-tyyppikoodi 5716011304 4D Hatchback 1,5i-210930/246. Ajaessani sain huomautuksia vastaantulevilta valoista ja totesin, että ei edes ajovalojen merkkivalo syttynyt vaikka yritin käyttää katkaisijaa uudestaan, ei siis edessä olevista mikään valo. Takavaloista en tiedä, kun olen vain yksi ihminen, joka itse ajoi. Aiemmin on toisinaan mennyt vain parkit päälle ensiyrityksellä, mutta uusinnalla (valokatkaisijaa renkkaamalla) ajovalot ovat menneet päälle. Outoa on, että parkissa kaikki valot kyllä toimivat kun moottori ei ole käynnissä, siis virta-avainta vääntämällä. eli siis sytytysvirta päällä. Akku on uusi (juuri liikkeessä vaihdettu).
Voiko virta kulkea eri teitä valoille moottorin käydessä kuin ollessa pysähdykissä. Siltä ainakin oireet vaikuttavat.
LTJ-tyyppikoodi 5716011304 4D Hatchback 1,5i-210930/246. Ajaessani sain huomautuksia vastaantulevilta valoista ja totesin, että ei edes ajovalojen merkkivalo syttynyt vaikka yritin käyttää katkaisijaa uudestaan, ei siis edessä olevista mikään valo. Takavaloista en tiedä, kun olen vain yksi ihminen, joka itse ajoi. Aiemmin on toisinaan mennyt vain parkit päälle ensiyrityksellä, mutta uusinnalla (valokatkaisijaa renkkaamalla) ajovalot ovat menneet päälle. Outoa on, että parkissa kaikki valot kyllä toimivat kun moottori ei ole käynnissä, siis virta-avainta vääntämällä. eli siis sytytysvirta päällä. Akku on uusi (juuri liikkeessä vaihdettu).
Voiko virta kulkea eri teitä valoille moottorin käydessä kuin ollessa pysähdykissä. Siltä ainakin oireet vaikuttavat.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samaran valot
Terve!Pipari kirjoitti:Voiko virta kulkea eri teitä valoille moottorin käydessä kuin ollessa pysähdykissä. Siltä ainakin oireet vaikuttavat.
Valoille menee vain yksi johdin, eli samaa tietä sähkö kulkee, olipa moottori käynnissä tai ei.
Se, miten sähkö ko. johtimeen kytkeytyy, on sitten eri juttu. Asian päätteleminen (jos se nyt on lainkaan mahdollista) helpottuu, jos saisit yllä kysymäni tiedot hankituiksi.
Ehkä jollakulla on ollut sama vika, jolloin vian syy saattaa tulla ilmi kokemuksen kautta, eikä päättely-yritystä sähkökytkentäkaavioiden ym. avulla tarvita.
Mainitsit, että auto ollut korjaamolla. Oliko kyse tästä valo-ongelmasta? Jos oli, onko tietoa, mitä akun vaihdon lisäksi on tehty?
menestystä ja poutaantumista
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samaran valot
Auton kilvessä luki seuraavat tiedot: VAZ 2x98/14x0178 ja XTA210930, autolla on ajettu alle 97000km ja siis 2000 vuoden mallia Rekisteriotteessa lukee 4D samara, mutta mielestäni pitäisi olla 5D, koska autossa on neljä ovea ja takaluukku, ja siis malli Hatchback.
Koska kaikki valot palavat normaalisti silloin kun moottori ei käy, vika ei ole käsittääkseni ainakaan polttimoissa:
Miksi valot eivät pala moottorin käydessä? Entä mikä on releiden osuus?
Autossa oli käynnistyshäiriö ja autoon vaihdettiin mm. startti. Käynnistyshäiriötä on korjattu kolmeen eri otteeseen. Valo-ongelma on syntynyt korjauksien jälkeen. Hetken häiriöitä valoissa on ilmennyt aikaisemmin, joista kerroin eli pakki saattaa olla päällä, mutta ei heti ajovalot, vaikka kytkin on ajovaloasennossa. Olen ajanut ko. Samaraa jo lähes vuoden ja siis valot on tullut testailtua.
Näin kesällä valoja ei näe itse, ellei ne heijastu jostakin vastakkaisesta pinnasta. Valoautomatiikka? Mielestäni alkuun ei kaukovalot mennyt päälle kuin moottorin ollessa käynnissä, mutta keväällä sai kaikki valot toimimaan, vaikka moottori ei käynyt.
Akun tehoa usein kehoitetaan testaamaan siten, että jos valot katoavat moottorin käydessä, akussa on vikaa, mutta kun vika olisi
nyt valoissa tai niille menevissä johdoissa tai jossakin muualla jota ei voi heti keksiä.
Olen netistä sufrfaillut oikein hyvän auton vikakaavion (laajennettu versio) , mutta sekään ei anna apuja. En vielä saanut ulkopuolista apua valojen testauksessa, enkä uskalla lähteä tahallisesti ajamaan sateella tai pimeällä, jolloin valot näkyisivät.
Koska kaikki valot palavat normaalisti silloin kun moottori ei käy, vika ei ole käsittääkseni ainakaan polttimoissa:
Miksi valot eivät pala moottorin käydessä? Entä mikä on releiden osuus?
Autossa oli käynnistyshäiriö ja autoon vaihdettiin mm. startti. Käynnistyshäiriötä on korjattu kolmeen eri otteeseen. Valo-ongelma on syntynyt korjauksien jälkeen. Hetken häiriöitä valoissa on ilmennyt aikaisemmin, joista kerroin eli pakki saattaa olla päällä, mutta ei heti ajovalot, vaikka kytkin on ajovaloasennossa. Olen ajanut ko. Samaraa jo lähes vuoden ja siis valot on tullut testailtua.
Näin kesällä valoja ei näe itse, ellei ne heijastu jostakin vastakkaisesta pinnasta. Valoautomatiikka? Mielestäni alkuun ei kaukovalot mennyt päälle kuin moottorin ollessa käynnissä, mutta keväällä sai kaikki valot toimimaan, vaikka moottori ei käynyt.
Akun tehoa usein kehoitetaan testaamaan siten, että jos valot katoavat moottorin käydessä, akussa on vikaa, mutta kun vika olisi
nyt valoissa tai niille menevissä johdoissa tai jossakin muualla jota ei voi heti keksiä.
Olen netistä sufrfaillut oikein hyvän auton vikakaavion (laajennettu versio) , mutta sekään ei anna apuja. En vielä saanut ulkopuolista apua valojen testauksessa, enkä uskalla lähteä tahallisesti ajamaan sateella tai pimeällä, jolloin valot näkyisivät.
Re: Samaran valot
Huomasin, että kirjoitin pakki vaikka tarkoitin parkkivaloja. Eli valot toimivat siten, että vaikka valokytkin oli ajovaloasennossa se toimi kuin se olisi ollut parkkivaloasennossa. Kaukovalojen vilkkutoimintaa en ole vielä testaillut. En myöskään valoja uudestaan ajaessa.
Annan tässä sen vikakaaviolinkinkin:
http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/a ... .htm#Vettä
Annan tässä sen vikakaaviolinkinkin:
http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/a ... .htm#Vettä
Re: Samaran valot
tää on nyt pelkkää arvailua kun ei itellä ole moista vikaa esiintyny,mutta voisko olla virtalukon pohja tai valoautomatiikka? Aihe kiinnostaa.tossa pihassa samanikäinen ja samanlainen auto. Toivotaan että vika löytyy, sähköviat monesti aika hankalia.. Jotenkin tuntuis että automatiikka pelaa kun valot syttyy kumminkin avaimesta kone sammuksissa. Valoautomatiikkahan sammuttaa valot starttauksen ajaksi, kun auto käynnistyy valojen pitäis taas syttyä. Olisko siinä sittenkin vika.
Re: Samaran valot
Tervehdys Pipari Piirakka yms...eli meinaatko vielä useita tunnuksia tehdä? Yleensä tuplatunnuksien teko foorumeille aiheuttaa kaikkien tunnusten poistamisen... Tuliko tuo käynnistys asia kuntoon??. Ilmeisesti myynti nettiautossa ei tuottanut tulosta?Pipari kirjoitti:...oli käynnistyshäiriö ja autoon vaihdettiin mm. startti. Käynnistyshäiriötä on korjattu kolmeen eri otteeseen...
Siis paikallaan auton käydessä valot palvat? ja vain ajaessa sammuvat?Pipari kirjoitti:...enkä uskalla lähteä tahallisesti ajamaan sateella tai pimeällä, jolloin valot näkyisivät...
Re: Samaran valot
Arvuuttelet identtiteettiäni, joka seikka mielestäni on arveluttavaa, eikä kuulu tälle palstalle. Eiköhän tämän palstan tarkoituksena ole asiallinen kirjoittelu todellisista ongelmista ,ei huomauttelu vinoilu tai kiristäminen. Ei myöskään arvailu identiteetistä. On todella ikävää jos uudet kirjoittelijat leimataan joksikin aiemmin kirjoitelleeksi tai päin vastoin. Pitkään kirjoitellut haluaa pudotta entisen painolastin pois ja se ei ole sallittua. Palstan valvojille ja pitäjille kaikkien henkilöllisyys on tiedossa. Myös ko. kirjoittelu ja kirjoittajien painostus voi johtaa oikeuksien kieltoon. Tällä palstalla on oikeus käsittääkseni kirjoittaa nimettömänä. Myös toisen henkilön puolesta vaikka poliisi tai muu virkavalta. Kyseessä ei käsittääkseni tarvitse aina olla edes ko. henkilö itse.
Re: Samaran valot
Pressalle vielä, että jos sinua noin kovasti kiinnostaa nimim. Piiirakan Samaran kohtalo, kirjoittele hänelle ja kysy hänen omalla nimimerkillään olevalta palstalta asiasta ja auton myynnistä ja tilanteesta. Ladojen myyntiä ei ainakaan kovin tue pitkät virhelista , jos niihin ei saa asiallisia korjausohjeita ja viat poistu. Ladojen kaikkien hinnat romahtaa romahtamistaan ja käyttöarvo.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samaran valot
Terve!
Äkikseltä olisin arvelemassa, että vika olisi - kuten keikkakuski jo arvelikin - virtalukon pohjassa (virtalukon sisäpuoleisessa päässä oleva kytkentäelin), sähkökaaviossa nro 8 (esitetty vain osa toiminnoista).
Nro 9 on valokytkin ja 10 valonvaihtaja (vain lähi- ja kaukovalojen toiminnot esitetty).

Virtalukon pohjan viat voivat aiheuttaa myös käynnistysongelmia.
Varaosan hinta saattaisi olla autotarvikeliikkeessä luokkaa 30 euroa. Ns. alkuperäisosan hintaa en tiedä.
menestystä
SvS
Äkikseltä olisin arvelemassa, että vika olisi - kuten keikkakuski jo arvelikin - virtalukon pohjassa (virtalukon sisäpuoleisessa päässä oleva kytkentäelin), sähkökaaviossa nro 8 (esitetty vain osa toiminnoista).
Nro 9 on valokytkin ja 10 valonvaihtaja (vain lähi- ja kaukovalojen toiminnot esitetty).

Virtalukon pohjan viat voivat aiheuttaa myös käynnistysongelmia.
Varaosan hinta saattaisi olla autotarvikeliikkeessä luokkaa 30 euroa. Ns. alkuperäisosan hintaa en tiedä.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samaran valot
Jos saan neuvoa, niin keskity näissä teknisissä kysymyksissä oleelliseen. Jätä kaikku rönsyt pois. Samalla poistuvat myös nuo molemminpuoliset henkilökohtaisuudet. Varsinkin jos tuo Pressan oletus pitää paikkansa, niin sinulta puuttuu loogisuus noissa vikojen kuvailemisissa. Vaikuttaa, että ne on vain äkkiä huitaistu. Sdelano tuossa yllä jo antoi vähän vinkkiä täsmentämiseen. Mieti tarkkaan mitä kysyt. Selviin kysymyksiin saa useimmin selviä vastauksia.
Edelleen jos tuo Piirakka/piparioletus pitää paikkansa, sai tuo varovaisuus tai salaperäisyys asuinpaikasta monen tosissaan avuntarjoamista aikovan perumaan aikeensa.
Uskoin tosissaan, että joku lähiseudun Lada-osaaja olisi käynyt hoitamassa tuon käynnistysongelmasi ja lopettanut sen korjaamokierteesi.
Edelleen jos tuo Piirakka/piparioletus pitää paikkansa, sai tuo varovaisuus tai salaperäisyys asuinpaikasta monen tosissaan avuntarjoamista aikovan perumaan aikeensa.
Uskoin tosissaan, että joku lähiseudun Lada-osaaja olisi käynyt hoitamassa tuon käynnistysongelmasi ja lopettanut sen korjaamokierteesi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Samaran valot
Testasin valoja heti uudestaan kun se oli mahdollista. Nyt merkkivalot paloiva ajaessa, rankkasateessa tiistaina kotiin ajaessani eivät. Ajaessa paloi myös parkit , mutta eivät ajovalot. Kaukovalojen vilkkukin toimi.Lisäksi kaikki valot toimivat normaalisti avaimen ollessa virtalukossa I asenossa, kuten aikaisemmillakin kerroilla. Voiko virtalukon pesä toimia sitten eri lailla auton käydessä eli I asennossa?
Luin myös kaikki piiirakan tekstit. Tuskin hän olisi kirjoittanut henkilökohtaisia asioita niinkään paljoa, jos olisi tiennyt että joutuu myymään hätätilanteessa autoaan ja paljastamaan henkilöllisyytensä. Kysehän oli myös korjaajien maineesta joita monet "auttajat" joukolla parjasivat, osittain syystäkin. Kaikkien hyviä ohjeitatakaan ei voi noudattaa, ne kun ovat keskenään vastakkaisia. Näin toisesta näkökulmasta tarkasteltuna elämässä on todella muutakin kuin Lada ja muita määrääviä tekijöitä kuin tämän palstan kirjoittajat, vaikka kulkuneuvo ja sen käyttökelpoisuus ovatkin tärkeitä asioita. Mielestäni yksikään hyvä vastaus ei mene hukkaan, ohjeethan ovat aina kaikkien käytettävissä.
Ei kannata vastata, jos vastaukset ovat kortilla. Kenenkään ei ole pakko vastata. Sain myös selville, että jopa myyntipalstoilla kirjoitellaan tältä palstalta saatuja tietoja häirintätarkoituksessa.
Luin myös kaikki piiirakan tekstit. Tuskin hän olisi kirjoittanut henkilökohtaisia asioita niinkään paljoa, jos olisi tiennyt että joutuu myymään hätätilanteessa autoaan ja paljastamaan henkilöllisyytensä. Kysehän oli myös korjaajien maineesta joita monet "auttajat" joukolla parjasivat, osittain syystäkin. Kaikkien hyviä ohjeitatakaan ei voi noudattaa, ne kun ovat keskenään vastakkaisia. Näin toisesta näkökulmasta tarkasteltuna elämässä on todella muutakin kuin Lada ja muita määrääviä tekijöitä kuin tämän palstan kirjoittajat, vaikka kulkuneuvo ja sen käyttökelpoisuus ovatkin tärkeitä asioita. Mielestäni yksikään hyvä vastaus ei mene hukkaan, ohjeethan ovat aina kaikkien käytettävissä.
Ei kannata vastata, jos vastaukset ovat kortilla. Kenenkään ei ole pakko vastata. Sain myös selville, että jopa myyntipalstoilla kirjoitellaan tältä palstalta saatuja tietoja häirintätarkoituksessa.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samaran valot
Terve!Pipari kirjoitti:Testasin valoja heti uudestaan kun se oli mahdollista. Nyt merkkivalot paloiva ajaessa, rankkasateessa tiistaina kotiin ajaessani eivät. Ajaessa paloi myös parkit , mutta eivät ajovalot. Kaukovalojen vilkkukin toimi.
Parkit, niiden merkkivalo ja kaukovalovilkun releen ohjausvirta tulevat "suoraan akulta", joten niiden toiminta on virtalukosta riippumatonta. Sen sijaan "jatkuvan" kaukovalon ja lähivalon releiden ohjausvirta tulee virtalukon navasta "X".
Virtalukon navalle X tulee virta, kun avain on moottorin normaalissa käyntiasennossa. Virtaa ei tule, kun avain on asennossa "sammuta moottori" tai käynnistysasennossa (näin sähkön säästämiseksi käynnistettäessä).
Kaukovalovilkun tai parkkien toiminta ei siis häiriinny virtalukon pohjan viasta. Sen sijaan lähi- ja "jatkuvan" kaukovalon toiminta voi estyä virtalukon pohjan vian vuoksi.
Tätä en tiedä, mutta veikkaisin, että lopuillaan oleva virtalukon pohja voisi toimia eri tavoin riippuen siitä käykö moottori vaiko ei, vaikka avain olisi koko ajan sytytysasennossa. Moottorin käydessä kulunee enemmän virtaa, joten kasvanut ylimenovastus tms. voisi aiheuttaa ko. ilmiön.Pipari kirjoitti:Voiko virtalukon pesä toimia sitten eri lailla auton käydessä eli I asennossa?
En oikein keksi missä muualla vika voisi olla kuin virtalukon pohjassa tai sitten itse valokytkimessä (johon kylläkään en uskoisi moottorin käynnin tai sammuksissa olon vaikuttavan mitään).
menestystä
SvS
JK. Eri liittimien alfanumeerisia tunnuksia selostetaan (saksaksi) esim. täällä:
http://de.wikipedia.org/wiki/Klemmenbezeichnung
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!