2105 jääradalle, turbotus. Vai kehtaako tätä uhrata?
Lähetetty: 26.10.2010 8:50
Eli omistukseen tuli tuommonen 2105, vuosimallia 1997. Moottori 1500. Melko terveen oloinen auto päällisinpuolin.
Muutaman vuoden seissu, joten ei oikein käynnisty helposti. Kytkin luistaa melkoisesti.
Auto on pelleiltään hyvä: ei ruostetta, ei lommoja. Pohjakin vaikutti ihan hyvältä, tosin hirmu tarkasti sitä en vielä katsonut.
Papereita ei ole. Tai olisi ne, jos myyjä viitsisi kaivella esille. Sanoin, että tulee jääradalle, ei niin väliä vaikkei papruja olekkaan. Nyt kuitenkin vähän mietityttää, kannattaako uhrata noin kopakka auto jäärata leikkeihin?
Olisiko kukaan kiinnotunut vaihtamaan tuota autoa jo valmiiksi rutattuun? Sisustan puuttuminen ja turvakaaret ei haittaisi yhtään! Eikä kaarien tarvitse olla säännönmukaiset, tulee omaksi iloksi ajelua varten tuo auto.

http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada1_800.jpg

http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada2_800.jpg

http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada3_800.jpg

http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada4_800.jpg

http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada5_800.jpg

http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada6_800.jpg

http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada7_800.jpg
No joo... Luultavasti tuota ei saa vaihdettua, joten aloitetaan auton valmistelu jääratakautta varten.
Tuossa autossa on nähtävästi sähköisesti ohjattu kaasari, eli yksipisteruisku. Ja pakoputki sisältää katalysaattorin. Onkos tuossa lambda-anturia?
Ajatuksissa on asentaa turbo tuohon. Jos laittaisi tuon sähkökaasarin niin, että turbo imisi polttoaine-ilmaseoksen kaasarin läpi. Näin välttäisin kaasarin paineistuksen, eikös vain? Vai toimisiko tuo paineistettuna? Savumittauksistahan tuon ei tarvitse läpi mennä, joten se ei ole ongelma. Jos autossa on lambda-anturi, niin sehän säätelee polttoaineseosta automaattisesti, eikös vain? Tottakai se puuttuu?
- Mistä kannattaa ottaa öljynpaine? Takaisin menevä öljy varmaankin johonkin öljypohjaan... Turbossa näytti olevan vesijäähdytys, joten sekin pitäisi kait hoitaa jotenkin.
- Katalysaattori lienee turha kapistus myös. Onko järjestelmässä jotain lisähapen venttiiliä katalysaattorille?
- Jos tuossa ei ole lambda-anturia, niin voisiko sähkökaasaria huijata jotenkin? Miten seos säädetään? Onko siellä jotain ohjelmoitavaa, tai elektroniikkaa?
- Mites tuo kytkinpuoli... Minulla on uusi levy ja paineasetelma ainakin. Toivottavasti paketissa tuli myös painelaakeri, kuuluu ääntävän jonkinverran. Kumpi olisi järkevämpi käyttää poissa, kone vai vaihdelaatikko? Laatikossa olisi kiinni vähemmän johtoja ja putkia, mutta saako sitä mitenkään järkevästi pois tieltä? Eipä ole autonosturia. Tosin ei ole moottorinosturiakaan! Ainakaan vielä...
- Mitä öljyä vaihdelaatikkoon kannattaa laittaa? Jonkinverran ujeltaa... Onkohan se rikki vai ominaisuus?
- Mikä pulttijako vanteissa on? 4x98?
/muokkaus
kuvia lisätty
Muutaman vuoden seissu, joten ei oikein käynnisty helposti. Kytkin luistaa melkoisesti.
Auto on pelleiltään hyvä: ei ruostetta, ei lommoja. Pohjakin vaikutti ihan hyvältä, tosin hirmu tarkasti sitä en vielä katsonut.
Papereita ei ole. Tai olisi ne, jos myyjä viitsisi kaivella esille. Sanoin, että tulee jääradalle, ei niin väliä vaikkei papruja olekkaan. Nyt kuitenkin vähän mietityttää, kannattaako uhrata noin kopakka auto jäärata leikkeihin?
Olisiko kukaan kiinnotunut vaihtamaan tuota autoa jo valmiiksi rutattuun? Sisustan puuttuminen ja turvakaaret ei haittaisi yhtään! Eikä kaarien tarvitse olla säännönmukaiset, tulee omaksi iloksi ajelua varten tuo auto.

http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada1_800.jpg

http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada2_800.jpg

http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada3_800.jpg

http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada4_800.jpg

http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada5_800.jpg

http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada6_800.jpg

http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada7_800.jpg
No joo... Luultavasti tuota ei saa vaihdettua, joten aloitetaan auton valmistelu jääratakautta varten.
Tuossa autossa on nähtävästi sähköisesti ohjattu kaasari, eli yksipisteruisku. Ja pakoputki sisältää katalysaattorin. Onkos tuossa lambda-anturia?
Ajatuksissa on asentaa turbo tuohon. Jos laittaisi tuon sähkökaasarin niin, että turbo imisi polttoaine-ilmaseoksen kaasarin läpi. Näin välttäisin kaasarin paineistuksen, eikös vain? Vai toimisiko tuo paineistettuna? Savumittauksistahan tuon ei tarvitse läpi mennä, joten se ei ole ongelma. Jos autossa on lambda-anturi, niin sehän säätelee polttoaineseosta automaattisesti, eikös vain? Tottakai se puuttuu?
- Mistä kannattaa ottaa öljynpaine? Takaisin menevä öljy varmaankin johonkin öljypohjaan... Turbossa näytti olevan vesijäähdytys, joten sekin pitäisi kait hoitaa jotenkin.
- Katalysaattori lienee turha kapistus myös. Onko järjestelmässä jotain lisähapen venttiiliä katalysaattorille?
- Jos tuossa ei ole lambda-anturia, niin voisiko sähkökaasaria huijata jotenkin? Miten seos säädetään? Onko siellä jotain ohjelmoitavaa, tai elektroniikkaa?
- Mites tuo kytkinpuoli... Minulla on uusi levy ja paineasetelma ainakin. Toivottavasti paketissa tuli myös painelaakeri, kuuluu ääntävän jonkinverran. Kumpi olisi järkevämpi käyttää poissa, kone vai vaihdelaatikko? Laatikossa olisi kiinni vähemmän johtoja ja putkia, mutta saako sitä mitenkään järkevästi pois tieltä? Eipä ole autonosturia. Tosin ei ole moottorinosturiakaan! Ainakaan vielä...
- Mitä öljyä vaihdelaatikkoon kannattaa laittaa? Jonkinverran ujeltaa... Onkohan se rikki vai ominaisuus?
- Mikä pulttijako vanteissa on? 4x98?
/muokkaus
kuvia lisätty