Sivu 1/4
Lada käyttöautoksi?
Lähetetty: 2.11.2010 18:22
Kirjoittaja specialisti
Tervehdys toverit!
Nykyinen Volvo 240 mätänee käsiin, joten aika etsiä "uutta" käyttöautoa. Katseet ovat kääntyneet Ladaan, koska hinnat on varsin kilpailukykyisiä. Joten kysymys kuuluu, mikä Ladan malli sopii parhaiten käyttikseksi? Takapotkut kiinnostaa lähinnä vetotapansa puolesta, mutta onko niissä ruosteongelmia? Monelta suunnalta kuulee Ladojen mädäntyvän nopeahkosti. Liekö pelkkää kateellisten panettelua?

Miten bensan kulutuspuoli takapotkuissa? Meneekö pienemmällä kun Volvon 240?
Entä tuoreemmat satakympit jne.? Onko mitään ruostesuojausta tehtaan puolesta? Jossain puhuttiin alustan olevan joissain malleissa sinkitty? Onko näissä vuosimalleja joita on syytä välttää? Kulutus näissä ilmeisen pientä. Onko moottori VW konsernin tuotteita, kuten Seat jne.?
Tärkeä asia on myös, että pystyykö tankista lappoamaan bensaa? Mahtuuko n.6mm muoviputki täyttöputkeen? Venäjällä tulee siis tankattua. Varaosia näkyy väki tuovan venäjältä. Onko Viipurissa joku suositeltava Ladaosa pulju?
Tässä ensialkuun. Auttakeehan avutonta!

Re: Lada käyttöautoksi?
Lähetetty: 2.11.2010 19:48
Kirjoittaja lada.h.s
specialisti kirjoitti:Monelta suunnalta kuulee Ladojen mädäntyvän nopeahkosti.
Paskapuhetta.
Ruostuu siinä missä muutkin.
Eikös se 240 vie jotain 8-12 litraa?
Samaan luokkaan tai vähän alle pääsee Ladalla. Riippuen kaasarista. Varo huonokuntoisia Axtec kaasareita!
Itse suosittelisin takavetoista käyttöautoksi.
specialisti kirjoitti:Entä tuoreemmat satakympit jne.?
Itse en näillä ajaisi. Kannattaa lukea foorumia, löytyy kokemuksia.
Venäjältä saa osia. Takavetoisen tankista pystyy lappoamaan bensaa ilman mitään ongelmia, siellä on täysin suora yhteys tankkiin ilman
minkäänlaisia kuristimia tai verkkoja.
Toivottavasti auttoi!
Re: Lada käyttöautoksi?
Lähetetty: 2.11.2010 19:52
Kirjoittaja ff8728
Yksilöitä ladat ovat, ei samarakaan huono valinta ole, huonolla tiellä hyvä auto...
Re: Lada käyttöautoksi?
Lähetetty: 2.11.2010 20:21
Kirjoittaja mikko853
8 takapotkua, 6 samaraa ja 2 110:aa omistaneena suosittelisin Samaraa käyttikseksi. Takapotkut alkavat olla teknisesti jo melko antiikkia ja vaativat hieman harrastemieltä säätöjen ja huoltojen suhteen. 110:ssa jatkuvasti sähkövikoja, surkeat ajovalot ja typerä rakenne, lähtee helposti ruostumaan. 1500i Samara lienee huolettomin kunhan löytää hyväkorisen
PS. Oli kyseessä sitten takapotku tai Samara, jätä väliin vm. 91-96 kaasari mallit.
Re: Lada käyttöautoksi?
Lähetetty: 2.11.2010 20:33
Kirjoittaja tinuri
211x sarjassa on myös omasta mielestäni tehottomat ajovalot. Mutta noista sähkövioista en ole ihan samaa mieltä. Isän 2111 ajettu 160 tkm ilman sähköhäröjä. Ainoastaan takaluukun moottori vaihdettiin nyt syksyllä yht äkkisen jumimisen takia. Omassani sähkövikoja ei ole esiintynyt, mutta koputan puuta varuilta.
Re: Lada käyttöautoksi?
Lähetetty: 2.11.2010 20:42
Kirjoittaja pvdriver
ai että takavetosten ladojen hinnat kilpailukykysiä? kun vakiovarustelistaa ja ominaisuuksia alat vertailee niin ylihintasia paskoja ne on ei siitä mihinkään pääse...
lada.h.s kirjoitti:Takavetoisen tankista pystyy lappoamaan bensaa ilman mitään ongelmia, siellä on täysin suora yhteys tankkiin ilman
minkäänlaisia kuristimia tai verkkoja.
aa. täähän se onkin se ratkaseva ominaisuus kun toimivaa ja luotettavaa käyttöautoa haetaan...
Re: Lada käyttöautoksi?
Lähetetty: 2.11.2010 21:28
Kirjoittaja specialisti
No johan tuli vastauksia!

Taitaa olla yhtä montaa mielipidettä, kun on kuskiakin. Ilmeisesti Ladoissa on paljon erilaisia yksilöitä? Mitenkäs nämä uudemmat yksipisteruutat takapotkut? Viekö vähemmän ainetta kun kaasarimallit? 110 malleissa eniten yksilöeroja? 110 tuntuu houkuttelevalta pienen kulutuksen ja alhaisen hankintahinnan kannalta. Mitä paikkoja kannattaa tarkastaa eritoisesti kun lähtee katsomaan takapotkua? Entä 110:iä? Missä sijaitsevat kummankin mallin tyypillisimmät mätäpaikat?
Re: Lada käyttöautoksi?
Lähetetty: 2.11.2010 21:54
Kirjoittaja Jokari
Kun noin lähellä asut niin voisit tulla testaamaan keskivertoa parempaa takavetoa...saattaa sen jälkeen katseet unohtua noista etuvetorimpuloista.
Ja näyttää noissa 11x-sarjalaisissakin olevan enemmän tai vähemmän säätöä merkille ominaiseen tapaan. Ja niitä ei autoliikkeetkään huoli vaihdossa.

Re: Lada käyttöautoksi?
Lähetetty: 2.11.2010 22:17
Kirjoittaja Marko
Ei oo mitää merkille ominaisee tapaa ja toiseks niitä on autoliikkeissä.Kannattais jättää ne kokemukset kertomatta,mitä ei ole.
Re: Lada käyttöautoksi?
Lähetetty: 2.11.2010 22:24
Kirjoittaja 'aatee'
Takavetoinen Lada ehdottomasti alle, vanhempi kuin vm 1991, vältä katalysaattori malleja!!
Neukkulainen takavetoinen alle siis, osat erittäin halpoja, joita saa hyvin, helppo korjata, kyllä joku "corolla" ruostuu helpommin, pitää huolta niin pysyy hyvänä, ja yleensähän näitä ei ole todellakaan pidetty hyvin... Ajettu TB moniasteilla jne
Ja kyllähän on ihan toiminta varmoja, mun mielestä, tottakai jotain vanhaan autoon pitää uusiakkin mahdollisesti joskus
Laita Weber kaasutin ja sytkät kaikki kuntoon, ei vie hirveästi.. Oma 1700cc, 3.9 perä ja 5lovinen loota DGV Weberillä Jokarin ohjeilla matkakulutus lähempänä 7L kuin 8L...
Re: Lada käyttöautoksi?
Lähetetty: 2.11.2010 22:53
Kirjoittaja manni
Samara on paras edullinen käyttöauto.
Edullinen ostaa, omistaa ja käyttää. Tekniikka yksinkertaista ja huollettavuus parhaimmillaan jopa takavetoja helpompaa. 1,5-litraisessa on ruiskun kera riittävästi tehoa ja vääntöä keveään autoon kulutuksen pysyessä maltillisena. Yleensä ei ole turhia rikki meneviä sähköherkkuja, kuten sähköikkunoita, keskuslukkoja ym. Ajettavuus pärjää monille modernimmeillekin konstruktioille eikä tarvitse pelätä huonoja kelejä tai huonosti aurattuja teitä.
Jos peltien mätäneminen pelottaa, Eurosamarassa on korin maalikäsittely tehty Uudessakaupungissa ja autossa on useita muitakin parannuksia, jotka ovat käyttöautossa varsin paikallaan (paremmat penkit, hiljaisempi kabiini ym).
Re: Lada käyttöautoksi?
Lähetetty: 2.11.2010 23:19
Kirjoittaja manni
specialisti kirjoitti:Entä tuoreemmat satakympit jne.? Onko mitään ruostesuojausta tehtaan puolesta? Jossain puhuttiin alustan olevan joissain malleissa sinkitty? Onko näissä vuosimalleja joita on syytä välttää? Kulutus näissä ilmeisen pientä. Onko moottori VW konsernin tuotteita, kuten Seat jne.?
Koneet ovat AvtoVAZin omia. Samaraa varten kehitettiin uudet moottorit (1,1-, 1,3- ja 1,5-litraiset) ja Porschelta saatiin teknistä apua. Koneet olivat varsin moderneja, kun Samara pääsi tuotantoon 80-luvulla. Samaran koneet (Suomen mallistossa) ovat aina olleet 8-venttiilisiä.
110:n koneet ovat pääosin samaa kauraa kun Samarankin koneet, 1,5-lltraista GM:n ja Boschin ruiskulla, 8- ja 16-venttiilisenä. Uudemmissa malleissa on samasta koneesta 1,6-litrainen muutos Boschin ruiskulla, 8- ja 16-venttiilisenä.
Re: Lada käyttöautoksi?
Lähetetty: 2.11.2010 23:41
Kirjoittaja Uitukki
Itsekin suosittelisin takapotkua ennen katalysaattoriaikaa. Muista Ladoista ei sitten olen itsellä kokemuksia. Ruutta takapotku saattaisi varmaan olla myös kohtalaisen hyvä. Kattikaasarit ja 110:t jättäsin rauhaan mutta Samara voisi vielä olla ihan ok sijoitus. Mistään mitään tiedä mutta pistinpä lusikkani tähän(kin) soppaan

Re: Lada käyttöautoksi?
Lähetetty: 2.11.2010 23:47
Kirjoittaja 'aatee'
Ja onhan nyt takavetoisessa
tyyliä mitä ei lainkaan löydy väärävetoisista Ladoista

Re: Lada käyttöautoksi?
Lähetetty: 3.11.2010 1:04
Kirjoittaja tinuri
Hmm, takapotku miehet hehkuttaa että parempaa ei oo ja haukkuvat etuvetoa. No, haukkuva koira ei pure
Tässäkin viestiketjussa tulee hyvin ilmi että jos et tunne, niin HAUKU sitä sen minkä kerkiät. Mutta en ala huudella että mulla on tätä ja tätä. Tai no sanon kuitenkin. Ohjaustehostin. Kiva lisä parkkipaikoilla pyöritellessä, mutta hivenen liian herkkä sitten muutoin.