Sivu 1/1

Kokemuksia miedoista virinokista

Lähetetty: 8.4.2011 12:35
Kirjoittaja Jokari
Testataanpas vieläkö täällä on osaamista, vai pitääkö mennä paremmille foorumeille... 8)

Kaipailisin kokemuksia miedoista katukäyttöön soveltuvista nokista. Asteita, nostoja, malleja, mitä tahansa.

Tavoitteena olisi saada aikaan laajavääntöinen moottori, joka kuitenkin menee hieman pitemmälle kuin vakionokalla, jolla meno loppuu 5000 kuin seinään. Lisäksi vääntöhuippu on kuin dieselissä 2000 ja 3000 kierroksen välissä.
Moottori on about tälläinen:

- isolohko
- Puristus 10:1 - 10,5:1 välillä
- koko alakerta 0-painotettu, n. 5 kg vauhtipyörällä
- Kevyesti portattu kansi
- vakiosarjat + Weberin DGV

+ jotain, vielä vaiheessa.

10,50 / 256
11,20 /289
11,4/10,6 / 268/260
10,90/9,80 / 258/256
11,33/10,90 / 283/265
11,80 / 296
12,70/12,40 / 292/290

Mm. tuollaisia ylikokoaihioista tehtyjä saisi tuotettua, mutta kertokaa te mitä laittaisitte jotta saisi Ladan koneesta hieman sitä luonnetta esille...myöskään nokan teettäminen ei ole mahdottomuus.

Re: Kokemuksia miedoista virinokista

Lähetetty: 8.4.2011 14:19
Kirjoittaja larssi21074
Varmaan moni noista nokista toimii hyvin tietyissä tapauksissa. Pelkät nokan arvot vaan ei kerro sitä miten kokonaisuuteen vaikuttaa sylinterin halkaisija, kannen muutokset (venttiilien koko, palotilojen + kanavien muutokset), pakosarja + putkisto...
Kokemuksien kautta saa jonkunlaista kuvaa mut dynokäppyrät kertois vielä enemmän. Persdyno on monesti hyvin epämääräinen.

Re: Kokemuksia miedoista virinokista

Lähetetty: 19.4.2011 22:58
Kirjoittaja Stefa
11,33/10,90 / 283/265
Vaikken mitään tiedä, niin itse kokeilisin tällä. Ahdas imupuoli tykkää vähän pitemmästä imusta ja nosto on aina positiivista. Hyvä peltisarja vielä + muut osat ja saanee liki 130 hv ja vetoja 6500 asti, ehkä vähän ylikin.

Re: Kokemuksia miedoista virinokista

Lähetetty: 19.4.2011 23:08
Kirjoittaja Jokari
No kyllä Stefaa mielelläni tässä asiassa kuulen. 8) Tiedän TC:n virinokista paljon enemmän, mutta Ladan kohdalla on pimeä kohta...

Sarjoina tulevat pysymään vakiosarjat, joten niiden ehdoilla.

Re: Kokemuksia miedoista virinokista

Lähetetty: 20.4.2011 21:11
Kirjoittaja Hasse
Itsellä on tuo 11,2 ja 289 astetta.

konepuoli tällähetkellä:

-lohko 1.6 --> 1.8. poraus 82 ja kampura 84mm.
-Puristukset 9.7
-Isommat venttiilit 35/40mm ja kanavat tehty.
-Nivan 4piste imusarja megaruutalla.
-4-1 Peltisatsi.
-Vauhtipyörä 4,4 kg

Sarkkola joka teki kanavat ainakin kehu tuota nokkaa. Lähtee jo alhaalta vääntämään, 4000 alkaen vetää pirun hyvin ainakin 6500 rpm.

Re: Kokemuksia miedoista virinokista

Lähetetty: 20.4.2011 23:54
Kirjoittaja 'aatee'
Hasse kirjoitti:Itsellä on tuo 11,2 ja 289 astetta.

konepuoli tällähetkellä:

-lohko 1.6 --> 1.8. poraus 82 ja kampura 84mm.
-Puristukset 9.7
-Isommat venttiilit 35/40mm ja kanavat tehty.
-Nivan 4piste imusarja megaruutalla.
-4-1 Peltisatsi.
-Vauhtipyörä 4,4 kg

Sarkkola joka teki kanavat ainakin kehu tuota nokkaa. Lähtee jo alhaalta vääntämään, 4000 alkaen vetää pirun hyvin ainakin 6500 rpm.

Millaiset tehot sylkee tälläsellä setillä, kuulostaa aika helkatin hyvältä 8)

Re: Kokemuksia miedoista virinokista

Lähetetty: 24.4.2011 22:39
Kirjoittaja Hasse
Tehoista ei mitään tarkempaa tietoa. Säädettäessä kun yks veto vedettiin niin näytöllä vilahti 300nm pyöriltä ja kitkat rupes luistaa. Mutta vääntöä tosiaan tuntuu löytyvän yllättävän paljon.

Tällähetkellä auto on taas projektin alla. Nälkä kasvaa aina syödessä ja päätin ruveta rakentelemaan vielä turbon tuohon, max 0,5bar ahdoilla niin pitäs pysyä vielä läjässäkin.
Samalla megaquirt vaihtuu v2 3.0 tai 3,5 boxiin, suora syttyä, laajakaista lampda yms.

Penkitellään sitten uudella kokoonpanolla kesäkumien kanssa ja katotaan mitä löytyy.
Teen jossain vaiheessa kun kerkiän autosta oman topiccinsa tänne projektikuvineen päivineen niin pääsee porukka ihmettelemään 8)

Re: Kokemuksia miedoista virinokista

Lähetetty: 26.4.2011 23:03
Kirjoittaja Stefa
Tuon luokan nokilla voi odottaa noin 90 Nm/l, eli 1,8:ssa liikuttaneen noin 160 Nm:n tienoilla. Oikein hyvällä koneella päässee jo liki 100 Nm/l. Tehoakin tuon kyllä pitäisi 130 tienoille lykätä. Mutta kumpahan arvailen.

Re: Kokemuksia miedoista virinokista

Lähetetty: 23.10.2011 16:40
Kirjoittaja veli samara
Minkälainen nokka olisi hyvä melkein vakioon pikkulohkoon. Tällä hetkellä dgv kiinni, joten sille pitäis saada joku parempi nokka. Jos sais vaikka hieman vääntöjä lisää.

Suositelkaa jotain.

Re: Kokemuksia miedoista virinokista

Lähetetty: 24.10.2011 16:00
Kirjoittaja Jokari
veli samara kirjoitti:Minkälainen nokka olisi hyvä melkein vakioon pikkulohkoon. Tällä hetkellä dgv kiinni, joten sille pitäis saada joku parempi nokka. Jos sais vaikka hieman vääntöjä lisää.
Tässä on paradoksi kyseessä. Pikkulohko ja vääntöä...

Re: Kokemuksia miedoista virinokista

Lähetetty: 10.11.2011 19:01
Kirjoittaja ö..speed?
Hasse kirjoitti:Itsellä on tuo 11,2 ja 289 astetta.

konepuoli tällähetkellä:

-lohko 1.6 --> 1.8. poraus 82 ja kampura 84mm.
-Puristukset 9.7
-Isommat venttiilit 35/40mm ja kanavat tehty.
-Nivan 4piste imusarja megaruutalla.
-4-1 Peltisatsi.
-Vauhtipyörä 4,4 kg
Itelle tulossa sama nokka myöskin.
Ja tekniikka lähes samahko..
- Lohko 1,7 ja männät lohkon tasalla.
- Laskettu kansi 35,5/40mm venoilla ja duunatuilla kanavilla (virtaukset muistaakseni 12mm nostolla venttiilinlautaselta 164 hv imukanavasta)
- Purkat jossain 10.8
- 40mm webrut
jne jne....

Saapi nährä millanen tuo on ku saa nippuun.
Vielä tarviais pari pikku juttua touhuta ni vois puotella keulalle.