Sivu 1/1
Lohkon höyläystä
Lähetetty: 10.5.2011 14:33
Kirjoittaja duster73
koitin haulla etsiä,mutta en löytänyt.tai sit en vaan osaa

eli paljonko 1,5-litraiseen saa puristuksia pelkästään lohkoa höyläämällä?pääseekö rutussa edes lähelle kymppiä,vai tarviiko tässä vaiheessa ottaa kannestakin pois?
olis tarkotus ensi talveks rakentaa kevyt viriviri-moottori ja jostakin syystä tuo kysymys vaan kummittelee mielessä

on mulla myös joku laskettu kansi hyllyssä,mutta on tosi karkean näköinen tiivistyspinta siinä.on varmaan jollain terällä vedetty ja ehkä liian kovalla nopeudella.pitäs ehkä vielä´käyttää koneistamolla siloittamassa se.mutta mistä tiedän että paljonko tuosta on höylätty,paljonko on vakio kannen korkeus?
Re: Lohkon höyläystä
Lähetetty: 10.5.2011 15:43
Kirjoittaja Stefa
En muista paljon 1,5 männissä on monttua, mutta remmikoneen männillä menisi 10 ja ylikin. Vakiokannen korkeutta voi arpoa niiden sylinterien valunumeroiden etäisyydestä dekkipintaan. Voin viskata Mikkeliin vakiokannen jos on tarvis. Mittaappa siitä sun lasketusta palotila.
Re: Lohkon höyläystä
Lähetetty: 10.5.2011 15:55
Kirjoittaja separi
Tuo on melko helppo laskeskella. Puristussuhteenhan saat siis näin: (palotilan tilavuus + iskutilavuus) / palotilan tilavuus. Eli sylinterin ja palotilan yhteistilavuuden suhde palotilan tilavuuteen. Palotilan tilavuuteenhan on otettava tietenkin mukaan männän ja kannen väliin jäävä paljealue. Mittailin ainakin oman vanhan takavedon kannen palotilan tilavuudeksi 33cc. Paljealuetta kannattaa jättää varmaan ainakin 0,6mm, riippuen tietenkin ketä uskoo ja mistä lukee. En tiedä onko noissa 76mm männissä palotilasyvennystä, mutta se pitää lisätä palotilan tilavuuteen myös. 79mm ketjukoneen männän palotilasyvennyksen tilavuudeksi mittasin 3 ml eli 3 cc ja remmikoneen 5 cc. Voit itsekin mittailla palotilan tilavuutta esim. lääkeruiskun ja Lasolin avulla.
Re: Lohkon höyläystä
Lähetetty: 10.5.2011 16:10
Kirjoittaja Jokari
Viimeisimmät asiajutut on vuodelta 2006, joten ei kai auta kuin:
1,5 männät on täysin litteät, samoin kuin 1200 männät. 1600 minimaalinen malja ja 1,3 remmi niinkuin separi edellä mainitsikin.
1.5 lohkosta -1,8 mm eli männät dekin tasalle, vakiopalotilalla ja millisellä pahvilla = n. 10.4 +-0.1
http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm
Tuolla helppo laskea.
Itse otatin 1.9 mm niin sattuu paljerako kohdilleen millisellä pahvilla. Isompaa dekin ylitystä ei viitsinyt kokeilla ilman koesovitusta.
Vähemmän kuin 1,8 mm eli männät dekin tasalle ei ole mieltä ottaa, jää liian löysällä paljeraolla.
Höyläyksen määrä riippuu myös siitä minkälaista pahvia käyttää. Venäläiset orkkispahvit on millin puristuneena kun taas esim. Payen 1.2-1.3 mm. Iso ero.
Koskemattomassa 21011-kannessa sytytysjärjestyksen numeroiden alla on ainakin milli tavaraa ellei enemmänkin. Muistaakseni pari milliä höylättynä taso oli juuri ja juuri kakkosen alaviivan kohdalla. Puristus kannattaa ottaa mahdollisimman pitkälle lohkosta, niin kestää pahvitkin tuolla vakiokannella kun ei sitä millitolkulla höyläile.
Eli kyllä katukäyttöön saa puristuksia ihan hyvin pelkällä lohkon työstöllä.
Jos vielä lisää mielii niin viskaa 1700 kannen päälle (30.5 cc palotila) ja sitä voi höylätä turvallisesti yli millin, jopa kaksi (n. 28 cc) Pitäisi alkaa puristusten riittämään vaikka palotilat nävertäisi vakiota huonommiksi.
Tallilla olisi koskematon vakikansi, jos jaksaa niin voisi ottaa mitan.
Re: Lohkon höyläystä
Lähetetty: 10.5.2011 20:11
Kirjoittaja Stefa
Kiitos Jokari. Unohtui tuo porausero epähuomiossa.
Re: Lohkon höyläystä
Lähetetty: 10.5.2011 20:19
Kirjoittaja duster73
vakio kansi multa löytyykin,kun on koko axteekki-kone,ehkä joku 70tkm ajettu.jos siitä rakentelis kesän mittaan.tuo 10,4 puristus kuulostaa ihan hyvältä.toki täytyy sitten vielä mitata kun rupeaa tota rakentamaa,lähinnä nyt sain mielenrauhan siihen asti
ei kun mitattiinhan me sitä irtokantta,kun piti pakoventtiili vaihtaa tohon omaan.niin olikohan niin,että oli jopa 3mm otettu.nyt vaivaa niin paljon,et tarvii varmaan joku päivä ihan ottaa mittaa...
Re: Lohkon höyläystä
Lähetetty: 10.5.2011 20:42
Kirjoittaja Jokari
Nokalla se pata herää, ei pelkällä puristuksella. Ja se onkin jo toinen juttu mitä sitten käyttöalueeksi haluaa...valinnanvapautta on lähes rajattomasti.
Ilman vahvistushitsauksia en laittaisi noita millitolkulla jyrsittyjä kansia varsinkaan virikoneeseen, kansipahvit ei kestä pitkään kun kansi on lerju.
Re: Lohkon höyläystä
Lähetetty: 10.5.2011 21:14
Kirjoittaja duster73
on mulla tosiaan nokka jo hommattu,289 asteinen 11,2 on nostoa.kaasariks laitan joko 32/36 dgav:n tai 34/34 adf:n,nuo molemmat kun hyllystä löytyy.säädettävä nokkapyöräkin löytyy.peltisarjasta en vielä tiedä et hommaanko,vai mennäänkö vakiolla..
moottorien virityksestä on kyllä kokemusta,on tullu tehtyä mm 1 takaveto-carinan kone,pari ooppelin konetta.viime vuosina enemmän mopareita ja foordeja.esim nyt on tulossa darttiin kevyesti viritetty 273 ja mk2 corttiinaankin ois moottori rakenteilla.mutta kun aika ja rahat tahtoo loppua kesken

mutta joo,lada on mulla ollu kohta 1,5-vuotta käyttiksenä ja kevyt käyttöviritys olis tarkotus tuohon tehdä.kevyt vauhtipyörä noiden edellä mainittujen lisäks vielä.olis mulla pari dellorton drla-kaasareitakin,mut ehkä jätän ne johonkin muuhun
mutta kyllähän jos nokka vaihetaan vireempään eikä puristuksille mitään tehdä,mennän helposti lussumpaan suuntaan.
Re: Lohkon höyläystä
Lähetetty: 12.5.2011 10:03
Kirjoittaja START
mulla oli joku vastaava nokka ja n10,5 puristukset, tuntu että tuplilla olis saanu jo ihan hyvin laulavan koneen, ei päässy täysin oikeuksiin ton ahistavan kaasarin ja imusarjan kanssa. se oli 1,7 ja männät lohkon tasalla ja kansi hiukan höylätty.
se kannen vahvistaminen on helppo homma, että jos yhtään arveluttaa niin vesikanavaa tukkoon tigillä ja oikasuun.
Re: Lohkon höyläystä
Lähetetty: 12.5.2011 16:08
Kirjoittaja duster73
oli mulla vaakatuplien imusarjat,mut tuli myytyä pois.parit tuplatkin on kerääntynyt,solexin vaakatuplat.sekä dellorton vaaka- ja pystytuplat...
Re: Lohkon höyläystä
Lähetetty: 12.5.2011 22:00
Kirjoittaja Jokari
Saman nokan tilasin, katsotaan tuossa parin kuukauden sisällä mitä käytös on. Tuskin vakiota huonompaa ainakaan.

Nuo asteet ja nostot on muuten mitattu 0,3 välyksellä, kun oikea välys on muistaakseni 0,17-0,2 maissa.
Tuohan vastaa tyypiltään esim. tyypillistä Fordin Kentissä käytettyä (Kent Cams yms.) 244-nokkaa, joka toimii vielä ihan siivosti yhdellä kaasarilla.
Mitähän lisäainetta tuossa kannen hitsauksessa pitäisi käyttää? Ei sillä että olisin tekemässä, mutta eräs ammattihitsari ei ainakaan ihan pystymetsästä tiennyt millä lisäaineella pitäisi naapurimerkin kantta täyttää. Jäi sitten tekemättä ja kansi vaihtui toiseen.
Re: Lohkon höyläystä
Lähetetty: 12.5.2011 22:24
Kirjoittaja duster73
kyllähän tuo kentin 244 nokka on jo aika raju nokka,tai ainakaan jyrkempää ei kadulle toinne.meinaan vaan,että en sen nokan kanssa enää yhdellä kaasarilla lähtis,tai ainakin hukkaa tehoja aika viisiin.
Re: Lohkon höyläystä
Lähetetty: 13.5.2011 11:35
Kirjoittaja START
aina valuun AlSi niin toimii. alsi6 taitaa olla yleisin.
mg on liika kovaa, tahtoo halkasta ja siinä tuntuu paska heti.
Re: Lohkon höyläystä
Lähetetty: 19.9.2011 16:19
Kirjoittaja Veltto
Mitenkäs nokka toimi ajossa?
Re: Lohkon höyläystä
Lähetetty: 21.9.2011 18:14
Kirjoittaja veli samara
Kannattaisiko 1200:een laittaa 1700 kansi, jos rupeaa kansi virityksiä tekemään? Menikö tuo edes pikkulohkoon?
Ajatuksena olisi ottaa vain kannesta vähän pois ja kairata kanavia paremmiksi. Ja nokka ja siihen säädettävä pyörä..