Seuraava ongelma?

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
maisteri

Seuraava ongelma?

Viesti Kirjoittaja maisteri »

Minulla on 2000vm Lada Samara, ruiskukone. Siihen on nyt laitettu uusia osia: Jakohihna, vesipumppu,kiristinrulla, akku + laturi.

Viimeisenä on vaihdettu käyntiin saamisen edellytyksenä jäähdytinneste järjestelmän lämpötila-anturi. Tulpat ja johtimet on myös vaihdettu.


Nyt on alkanut enteilemään taas huonoa kun auto sammuu välillä esim.liikennevaloissa, kun painaa vähä kaasua niin silloin saa auton varmimmin sammumaan. Missä vika voisi piileä tällä kertaa?


Yksi pieni ongelma minulla on myös: Joudun ottamaan aina kun käynnistän auton niin jäähdyttimen flektistä ( tms ) piuhan irti, koska flekti ei toimi ( tms ... Kannattaako siis piuha ottaa kerran irti esim. aamulla kun ensimmäisen kerran starttaa auton ja sitten antaa olla se irti, vai tarviiko sitä venkslata edestakaisin....?



Kiitos. :D
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Seuraava ongelma?

Viesti Kirjoittaja mush »

Nyt kyllä vaatii tarkennusta, ongelmasi voivat liittyä toisiinsa. Miksi joudut ottamaan johdon irti? Minkä johdon, mistä?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
maisteri

Re: Seuraava ongelma?

Viesti Kirjoittaja maisteri »

Ok, oli vähän sekavasti ilmaistu. Eli Ladaani laitettiin uusi jäähdytinnestetilan lämpötilan anturi koska Lada ei suostunut lähtemään käyntiin. En tiedä autoista erityisesti, olen nainen se kertoo ehkä jotain :D


Mutta nyt kun käynnistän Ladan niin pitää ottaa pois jäähdytinestejärjestelmästä jokin piuha pois, ettei ala keittää tms....
maisteri

Re: Seuraava ongelma?

Viesti Kirjoittaja maisteri »

Niin ja sammuu tyhjäkäynnillä, meinaa tukehtua kun painaa tyhjäkäynnillä kaasua vähän jne...
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Seuraava ongelma?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

En täysin ymmärtänyt jäähdytyspuhallinjuttua, mutta noin yleisesti kyseisestä puhaltimesta:

Puhallin käynnistyy, kun jäähdytysnesteen lämpötila-anturi kertoo nesteen lämpötilan olevan 102...105 °C (riippuu moottorinohjausyksikön ohjelmoinnista). Matalammassa lämpötilassa puhaltimen ei pidäkään käynnistyä. Puhallin pysähtyy, kun lt laskenut 95 °C:een.

Jos ohjausyksikkö päättelee lt-anturin olevan viallinen tms, käynnistyy puhallin varotoimena heti. Ilmastointilaitteen [mitä autossasi ei liene] käynnistäminen kytkee samoin puhaltimen heti.

Jäähdytysnesteen [50/50 -seos vettä ja pakkasnestettä] kiehumispiste on normaalipaineessa n. 108 °C ja järjestelmän ylipaineessa yli 120 °C. Järjestelmän "keittäminen" on äärimmäisen harvinaista.

***

Sammuminen kaasua painettaessa -juttu kaipaisi vähän lisätietoa esimerkiksi moottorin lämpötilasta. Kyse saattaa olla kaasuläpän asentotunnistimen tai sen johtimien tai liittimien viasta.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
maisteri

Re: Seuraava ongelma?

Viesti Kirjoittaja maisteri »

Kyseessä on ruiskukone. Jäähdytinneste systeemi on sähköinen ( tms ) ja siitä pitää ottaa eräs piuha irti jos alkaa keittämään tai muuten vain lämmöt nousee liian korkealle....

Vaimoni ei osannut selvästi asiaa ilmaista, tosin en minäkään ehkä sen paremmin :D


Sammuminen taas on toinen asia ja se tapahtuu joskus ja yleensä kun auto on tarpeeksi kuuma, liittyisiköhän lie sitten myös siihen jäähdytinneste asiaan tämäkin, vai sytytyspuolella ongelmia???
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Seuraava ongelma?

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Millä perusteella keittämään? Oikeastikko vai lämpömittarista päätellen verrattuna veden kiehumispisteeseen?
Avensis stw
Ex.21093 -00
maisteri

Re: Seuraava ongelma?

Viesti Kirjoittaja maisteri »

Lämpötilamittarista päätellen ja siitä, että moottori käy ihan pirun kuumana. Mutta siis tämän ko. johdon kun ottaa irti niin tätä ongelmaa ei ole.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Seuraava ongelma?

Viesti Kirjoittaja 1500i »

No ei varmaan jos ottaa mittarin anturista johdon irti :lol: Millä mittasit sen, että kone käy pirun kuumana?
Mittari menee sinne punasen rajaan ennen, kuin flekti käynnistyy norm. viisari on päälle 90°C mittarin mukaan.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Seuraava ongelma?

Viesti Kirjoittaja mush »

Kuulostaisi vähän minun mielestä siltä, että sitä lämpöanturivikaa ei ole saatu kuntoon siellä korjaamolla kuitenkaan. Vaika kuitenkin sanoa mitään varmaa lähtötietojen perusteella.

Mutta jos kyseessä on lämpöanturin johto, joka on neuvottu irroitettavaksi (korjaamollako?!), niin auto ei voikaan toimia oikein johto irti, koska ruiskulta puuttuu lämpötilatieto.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
maisteri

Re: Seuraava ongelma?

Viesti Kirjoittaja maisteri »

Juuri näin asia on. Eli korjaamolla sitä ei saatu kuntoon. Oli kuulemma niin outoja virityksiä, että olisi maksanut ihan törkeästi jos olisivat korjanneet sen siten, että flekti toimii jne. Lämmöt nousee joskus lähes 130 ( sinne punaiselle juuri ) tosin vain kerran on näin päässyt tapahtumaan ( onneksi ei kai mennyt kannentiivisteet ym ? ) Mutta kun otin johdon irti niin laski lämmöt 90 samantien...


Alkuperäis ideaan: Eli kannattaako se nyt pitää kiinni se johto vai ottaa aina välillä irti vai pitää kokoajan irti.....?
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Seuraava ongelma?

Viesti Kirjoittaja mush »

Nyt kun kyseessä on "oudot viritykset", niin vieläkin vaikeampi tuohon on mitään sanoa. Mutta jos yritetään kuitenkin, niin missä ko. irroitettava liitin sijaitsee ja minkäväriset johtimet siihen tulee?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
maisteri

Re: Seuraava ongelma?

Viesti Kirjoittaja maisteri »

Liittimeen on helppo päästä käsiksi ja se on vihreä johto.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Seuraava ongelma?

Viesti Kirjoittaja mush »

Punaisen nuolen osoittamako?

Kuva

Se on ruiskun lämpöanturin johto, jonka irroittaminen kyllä käynnistää jäähdytyspuhaltimen, mutta samalla ruiskulta lähtee moottorin lämpötilatieto, jolloin moottori ei toimi oikein.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
maisteri

Re: Seuraava ongelma?

Viesti Kirjoittaja maisteri »

Ok. Se on juuri se. Kiitos vastaksesta ja siitä kun näit vaivaa laittaa kuvan. Eli kannattaa pitää ilmeisesti johto kiinni tai ainakin laittaa se kiinni jos sen käynnistyksen jälkeen ottaakin hetkeksi pois tms...?
Vastaa Viestiin