Sivu 1/2

Takapotkun käsijarruvaijerin kiristysvarat

Lähetetty: 6.4.2012 19:56
Kirjoittaja JussiG7
Moi! Näin kevään tullen lähenee katsastus. Mulla ongelma, jota ei aiemmin ole tullut vastaan. Käsijarrun vaijeri venynyt niin paljon, että se haaroitusmötikässä oleva vaijerinsuojus ottaa kohta rissaan kiinni. Pystyykö vaijeria enää kiristämään mistään, vai pitääkö ostaa esim. uusi takaosa, jotta haaroitusmötikkä siirtyisi taaemmas. Kengät on uutta vastaavat, joten rumpujen sisältä ei ongelmaa voi ratkaista. Toinen ratkaisu vois olla korvakkeiden repiminen irti ja hitsaaminen vähän taaemmas, jolloin koko systeemi liikkuisi taaksepäin. Tai jotain aivan muuta. Iskiaksen takia en ole käynyt puoleen vuoteen auton alla, joten kuvailen ongelmaa muistinvaraisesti. Vappuna pääsen pukeille.

Re: Takapotkun käsijarruvaijerin kiristysvarat

Lähetetty: 6.4.2012 21:47
Kirjoittaja virtain
Ainoa vaijerinsäätöhän on just siinä haaroituskappaleen kohdalla....eli vaihda vaan suosiolla uusi vaijeri,ja uudet jarrukengät (jos jarrukengät ei ole just vaihdettu)...Mutta ilmeisesti sulla on uuttavastaavat jarrukengät autossa kiinni,joten pelkkä vaijerin vaihto auttanee 8)

Re: Takapotkun käsijarruvaijerin kiristysvarat

Lähetetty: 7.4.2012 10:40
Kirjoittaja pressa
Toki uusimalla vaijerin homma korjaantuu oikein. Toki yksi vaihtoehto on "kiristää" rummusta siten että hitsaat pienen korotuksen siihen kenkien väliseen tankoon. Hitsauksen teet sille kohdalle mistä se kaareva jarruvipu (johon se vaijeri vaikuttaa) painaa välitankoa.

Re: Takapotkun käsijarruvaijerin kiristysvarat

Lähetetty: 7.4.2012 11:09
Kirjoittaja äölkjhgf
Jos rummut on kuluneet riittävästi, ei välttämättä uusi vaijerikaan auta. Silloin tuo Pressan hitsauskonsti on hyvä kompensoimaan rumpujen kulumista.

Re: Takapotkun käsijarruvaijerin kiristysvarat

Lähetetty: 7.4.2012 13:08
Kirjoittaja JussiG7
Kiitos neuvoista ! Taidanpa yrittää ensin sitä hitsauskonstia. Voihan olla tosiaan niin, että homma johtuukin enemmän rumpujen kulumisesta. Kässäri pitää nytkin, mutta sen verran huonosti, ettei mene läpi katsastuksesta. Eli voi riittää aika pieni lisäys siihen tankoon. Koko takavaijeria ei viitsis vaihtaa, koska se on muuten ehjä. Ja onhan siinä enemmän työtäkin :)

Re: Takapotkun käsijarruvaijerin kiristysvarat

Lähetetty: 10.4.2012 16:49
Kirjoittaja naksu007
Itse tein sillein että laitoin ohutta putkea sen haaroitus kappaleen kiinnitykseen tai siihen johonkin haaroitus kappaleen kohalle. Nyt en tarkemmin muista kun on jo aikaa siitä kun homman tein. Mutta aikaa ei kauan vienyt ja homma oli helppo. Ja niin jos nyt oikein muistan niin se putken pätkä siihen U raudan ja säätömutterin väliin. Ja vielä vaiheet kun ylempi selitys on vaikeasti ymmärrettävä. 1. Kieritä säätömutteri auki. (Löysälle.) 2. Nosta jousi pois pultista tonkeja apuna käyttäen tms. 3. Kieritä säätömutteri irti pultista. 4. Laita putki pulttiin sillein että pultti on putken sisässä. 5. Kieritä säätömutteri kiinni. 6. Laita jousi paikalleen. 7. Kiristä mutteri sopivan tiukalle. 8. Ja eikun konttorille.

Re: Takapotkun käsijarruvaijerin kiristysvarat

Lähetetty: 10.4.2012 20:07
Kirjoittaja virtain
Minkä takia sitä takajarrujen korjausta ei voi tehdä kunnolla???....Vaan pitää jollain patenteilla yrittää saada leimasta läpi???.

Re: Takapotkun käsijarruvaijerin kiristysvarat

Lähetetty: 10.4.2012 22:07
Kirjoittaja naksu007
Minusta minun "patentti" on hyvä ja kunnolla korjattu koska ladan takajarrukenkien säätö loppuu kesken ja minun konstilla saadaan paranneltua sitä säätöä. Aika kaukaa haettu: Miksi ihmiset vaihtavat weberin ladaan? Koska halutaan parantaa ladan kulkua ja ei haluta koko ajan rassata sitä ladan orkkis kaasutinta mikä nyt sattuu olemaankaan siellä konehuoneessa

Re: Takapotkun käsijarruvaijerin kiristysvarat

Lähetetty: 11.4.2012 8:52
Kirjoittaja Jokari
Samoilla linjoilla virtain kanssa, noiden parenttien kanssa kötöstellessä menee loppujen lopuksi enemmän aikaa ja työtä kuin vaihtamalla kuluneet palikat uusiin.

Tuo vertaus Weberiin on kyllä yksi surkeimmista näkemistäni.

Re: Takapotkun käsijarruvaijerin kiristysvarat

Lähetetty: 11.4.2012 10:22
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Paitsi kuluneista rummuista tms. voi kyse olla siitäkin, että pressan mainitsema levittäjätanko on kulunut haarukkapäistään (osa numero 20 kuvassa).

http://www.autoprospect.ru/vaz/2107-zhi ... es/262.jpg

Järkevintä on tietysti vaihtaa uusi osa kuluneen tilalle.

menestystä

SvS

Re: Takapotkun käsijarruvaijerin kiristysvarat

Lähetetty: 11.4.2012 11:36
Kirjoittaja JussiG7
Joo. Sen levittäjätangon otan ekaksi työn alle. Mutta kiitän muutenkin hyvistä neuvoista. Kyllä pelkästään vaijerin venyminen on mun mielestä outoa, kun käsijarrua en ole hirveesti käyttänyt. Toisaalta edelliset omistajat oli teinipoikia, jotka on saattaneet käyttää sitä sitäkin enemmän :)

Re: Takapotkun käsijarruvaijerin kiristysvarat

Lähetetty: 11.4.2012 14:49
Kirjoittaja naksu007
Jokari kirjoitti:Tuo vertaus Weberiin on kyllä yksi surkeimmista näkemistäni.
Eikö ollutkin :D.

Re: Takapotkun käsijarruvaijerin kiristysvarat

Lähetetty: 11.4.2012 16:23
Kirjoittaja jta
Jos patentti linjalle lähetään niin vanttikiristimet sinne takavaijereiden väliin ja sillä vaijerit lujalle. :lol: Ja tätä ei siis todellakaan saa tehdä. Sanoudun irti vastuusta jos joku tuon viritelmän menee tekeen.

Mutta tosissaan vaihda vain suosiolla uusia osia sinne jarruihin. En lähtis jarrujen kans pelleileen patentteilla. Nuo osat ei kuitenkaan Ladan kyseessä ollessa niin kalliita ole että patentteja kannattaa alkaa tekeen. Saattaa monasti nuo patenttit tulla jopa kalliimmiksi. Tuon vaijerin vaihdat melkeinpä samalla vaivalla kuin että alat purkaan noita jarruja patenttin tekemiseksi.

Re: Takapotkun käsijarruvaijerin kiristysvarat

Lähetetty: 11.4.2012 21:46
Kirjoittaja audiq
Onhan korikin voinut mennä kasaan, jos käsijarru on vedetty liian tiukalle? :lol: Joo, ei ne vaijerit mihinkään veny. Rummut pystyy mittaamaan ja ne on syytä vaihtaa, jos ovat liian kuluneita. -Aina ei tarvitse odottaa siihen asti, että jotain pettää, vaan niitä vikoja voi korjata ennakoivasti, ja sitä ennakoivaa korjausta kutsutaan huolloksi, jos on kukaan koskaan moista sanaa kuullut. Tai jos ei ole rummuissa sanomista, niin kyllä se säätövaran loppuminen kertoo kuitenkin siitä, että jossain on pirusti kulumaa, tai jotain osia on asennettu väärin.

Se käsijarrun säätöhän on sitten lähinnä käsijarruvaijerin vaihtoa ajatellen siellä. Siihen ei pääsääntöisesti ole tarvetta koskea muuten kuin vaijeria vaihdettaessa.

Re: Takapotkun käsijarruvaijerin kiristysvarat

Lähetetty: 14.4.2012 11:34
Kirjoittaja JussiG7
Kiitos! Sehän on selvää, ettei varsinkaan katsastusta varten edes voi tehdä mitään eriskummallisia virityksiä. Mutta tässä nyt kävi ilmi, että vaijerin vaihto voi olla turhaa sikäli, ettei ongelma sillä korjaannu.
Eli kun nyt sataa iloisesti vettä, pääsen jo viikon päästä mittailemaan rumpuja (ja kenkiä) ja tsekkaamaan sen levitystangon. Ja jos ne kaikki on ok, niin vasta sitten vaijerin kimppuun. Joten kyllä kannatti kysyä. Eli kiitos kaikille!!!