Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittariin?
Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittariin?
Aivan piruuttani kävin moottoriradalla kokeilemassa Eurosamaran menohaluja, Yllättävän helposti otti 160 mittarinopeutta. Nelosvaihteella päästelin. Ei se melukaan aivan hirveä ollut. Nokka-akselin kun saisi uuden,
niin voisi kierrättää vielä enemmän. Luulin aluksi, että jakopään rouhina johtuu kuluneesta laturista tai vesipumpusta, mutta kyllä se vika on varmasti nokkien kuoppaantumisesta johtuvaa rohinaa.
Mistähän sais uuden nokka-akselin? Ainakaan Motonetissä ei ole. Koneistamon kautta on vissiin yritettävä, kun ei googlaaminen tehoa. Jos jollain on tietoa edullisesta nokka-akselista, niin voi laittaa viestiä.
Voiko olla niin, että Samara vaatii paksumpaa kesäöljyä 10W40 tilalle, esim. 15W50, viittaan tuohon jakopään lauluun.
niin voisi kierrättää vielä enemmän. Luulin aluksi, että jakopään rouhina johtuu kuluneesta laturista tai vesipumpusta, mutta kyllä se vika on varmasti nokkien kuoppaantumisesta johtuvaa rohinaa.
Mistähän sais uuden nokka-akselin? Ainakaan Motonetissä ei ole. Koneistamon kautta on vissiin yritettävä, kun ei googlaaminen tehoa. Jos jollain on tietoa edullisesta nokka-akselista, niin voi laittaa viestiä.
Voiko olla niin, että Samara vaatii paksumpaa kesäöljyä 10W40 tilalle, esim. 15W50, viittaan tuohon jakopään lauluun.
Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari
kokeilimpa itsekkin samaran huippuja.. No, mutta sehän kulki lähes huippunopeutta kyseessä euromalli.
Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari
Joo, kyllä nämä on kovakulkuisia. Kohta on uusi nokka-akseli sisäänajettu, niin voi ottaa Nokia GPS kapulan
mukaan ja mitata absoluuttisen todellisen huippunopeuden.
Hyvä vauhti johtuu varmaan korin keveydestä ja neuvostoinsinöörien ja saksalaisten ja suomalaisten tovereiden kehittämästä aerodynaamisesta muotoilusta.
mukaan ja mitata absoluuttisen todellisen huippunopeuden.
Hyvä vauhti johtuu varmaan korin keveydestä ja neuvostoinsinöörien ja saksalaisten ja suomalaisten tovereiden kehittämästä aerodynaamisesta muotoilusta.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10211
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari
mulla kerran kelasi mittariin noin 200 km/h, tosin nopeusmittari oli rikki, heitti satasen vauhdissa suoraa yli asteikon reilusti, uskoisin että ne yleensä sen normi 155 kulkee, eli mittariin vähän enempi
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari
Samaran mittari fuskaa vain noin 5 km/t, eli 175 mittarinopeustavoite on jo aikamoista haipakkaa. Saa nähdä onnistuuko, tarvitaan varmaan hiemanLada-Jussi kirjoitti:mulla kerran kelasi mittariin noin 200 km/h, tosin nopeusmittari oli rikki, heitti satasen vauhdissa suoraa yli asteikon reilusti, uskoisin että ne yleensä sen normi 155 kulkee, eli mittariin vähän enempi
myötätuulta avuksi. Muistan kerran kun ajoin Ascona 1.3:lla mittarinopeutta 150 ja stereot huuti niin kovaa, että en huomannut, että oli nelonen päällä, sitten heitin iisompaa vaihdetta silmään ja oikein hyökkäsi siitä vauhdista. Vai oliko se kolmosella se hirmu vauhti. Ei muista enää melkein 30v vanhoja asioita.
Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari
Ohitin Rantsilan suoralla kesäkuussa 5 rekkaa ja yhden kuorma-auton kerralla. Etummainen rekkakuski tajus mun riemun kun tuuletin päästyäni sen eteen omalle kaistalle just ennen vastaantullutta bemaria. Rekkakuski nosti peukkua ja väläytti valoja. 49 kW oli kaikki pelissä. Niin vauhti oli jotain 130-140 km/h. Olin vasta ostanut Samarani ja toin sitä kotia kohti.
Terveisin GLS.
Terveisin GLS.
Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari
Moi,
Muistelisin kanssa että kerran kokeillut Samaralla huiput, lähellä Hämeenlinnaa muistaakseni pieni alamäki moottoritiellä mittarinäyttämäksi huimat 157 km/h. Moottoritie oli kuuma, ainakin +25 astetta. Ketään ei näkynyt missään niin oli turvallista ajaa.
Joten Lada-Jussin arvio varmasti oikea.
Muistelisin kanssa että kerran kokeillut Samaralla huiput, lähellä Hämeenlinnaa muistaakseni pieni alamäki moottoritiellä mittarinäyttämäksi huimat 157 km/h. Moottoritie oli kuuma, ainakin +25 astetta. Ketään ei näkynyt missään niin oli turvallista ajaa.
Joten Lada-Jussin arvio varmasti oikea.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari
Karvan päälle 160km/h mittariin 1500i samara vm 2001 175tkm, rajujen ajojen jälkeen katti meni tukkoon Pappa oli ajellut 3v aikana n 3km kauppareissuja, lähti ilmeisesti karstat hyvin liikkeelle. Vielä pari vko vikalistalla saa ajaa -> otetaan selvää mitä Samaran reuhka kestää!
Kakkosella 90km/h mittariin sitten ottaa rajottimelle.
Kakkosella 90km/h mittariin sitten ottaa rajottimelle.
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari
Muistakaahan sitten, että Samara saavuttaa huippunopeutensa nelosvaihteella. Viitosella ei jaksa kiertää loppuun asti. Itsellä kulki nelosvaihteella ainakin sen verran mihin mittarissa riittää numerot, mutta en uskaltanut ihan täysiä ajaa. En kyllä tiedä paljonko tuossa on mittarivirhettäkään noissa vauhdeissa. Ainakin 120km/h vauhdissa on virhettä noin 10km/h.
Ja Samaran venttiilikoneiston rallatus on ominaisuus.
Ja Samaran venttiilikoneiston rallatus on ominaisuus.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari
Ite ajoin mittarin viisarin paksuuden yli 160km/h 2000 vm. 1500i samaralla. Mittariston mukaan, aika rasittavaa kyytiä mutta auto pelasi. En muista millä moottorin kierrosluvulla huiput saavutti, taisi olla lähempänä 5000 kuin 4000.
Nelosella tämä yksilö huutaa jotain 140 km/h kun kierrokset jää jotain 5000 1/min, eli huippunopeus saavutetaan 5. vaiheella.
90-luvun gm-samara kun kulkee 3.vaihteella tuon 140, näissä gm autoissa on joko pidemmät välitykset vaihteistossa/perässä tai kierrosluvun rajoitin sallii enempi kierroksia kuin myöhemmissä. Tässä gm autossa ei ollut kierroslukumittaria. Gm- autolla päästelin moottoriteillä mutta rikos on vanhentunut aikoja sitten.
Nelosella tämä yksilö huutaa jotain 140 km/h kun kierrokset jää jotain 5000 1/min, eli huippunopeus saavutetaan 5. vaiheella.
90-luvun gm-samara kun kulkee 3.vaihteella tuon 140, näissä gm autoissa on joko pidemmät välitykset vaihteistossa/perässä tai kierrosluvun rajoitin sallii enempi kierroksia kuin myöhemmissä. Tässä gm autossa ei ollut kierroslukumittaria. Gm- autolla päästelin moottoriteillä mutta rikos on vanhentunut aikoja sitten.
Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari
Ens kesänä kokeilen ajaa etanolilla huippunopeustestin, ainakin kiihtyvyys on etanolilla parempi kuin bensalla. Ei oikein talvella tohdi lähteä kokeilemaan kuinka kevyeksi Samara muuttuu pikkutöyssyssä, 170 km/t mittarinopeudessa, voi pian lähteä lapasesta.rotsi4 kirjoitti:Ite ajoin mittarin viisarin paksuuden yli 160km/h 2000 vm. 1500i samaralla. Mittariston mukaan, aika rasittavaa kyytiä mutta auto pelasi. En muista millä moottorin kierrosluvulla huiput saavutti, taisi olla lähempänä 5000 kuin 4000.
Nelosella tämä yksilö huutaa jotain 140 km/h kun kierrokset jää jotain 5000 1/min, eli huippunopeus saavutetaan 5. vaiheella.
90-luvun gm-samara kun kulkee 3.vaihteella tuon 140, näissä gm autoissa on joko pidemmät välitykset vaihteistossa/perässä tai kierrosluvun rajoitin sallii enempi kierroksia kuin myöhemmissä. Tässä gm autossa ei ollut kierroslukumittaria. Gm- autolla päästelin moottoriteillä mutta rikos on vanhentunut aikoja sitten.
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari
Ainakaan veljen omistuksessa ollut euro samara, ei aina ymmärtänyt rajoittaa kierroksia. Normaalisti toppas kyllä tuohon 90km/h vauhtiin kakkosella, mutta pari kertaa ei rajoitin ollutkaan pelissä . Sen kuuli äänestä, ja näki viisarin asennosta. Nopeus kun huiteli siellä 120km/h tienoilla, ei kovin montaa kertaa uskaltanut enää koitella onko rajotinta vai ei'aatee' kirjoitti:Kakkosella 90km/h mittariin sitten ottaa rajottimelle.
ja huippuja se kelas mittariin sen 170km/h. Autoon oli laitettu virtaavampi putkisto, vapaavirtaus suodatin ja hieman rikastettu seosta huijaamalla lämpöanturia.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari
Loppujen lopuksi kun samara hajotettiin peltoromuralleissa, meni sisempi vetonivel rikki lopulta ja sitten huudatettiin paikallaan kuoleman säveliä, välillä tosiaan tuntu että anto kiertää yli rajottimenkin Aikansa se siinä huuti nesteettömänä kun jäähdytin tietysti kolaroitu rikki ja ihan hyvin kesti kunnes lopulta väsähti.
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!