Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittariin?

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2007
vazsputnik

Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittariin?

Viesti Kirjoittaja vazsputnik »

Aivan piruuttani kävin moottoriradalla kokeilemassa Eurosamaran menohaluja, Yllättävän helposti otti 160 mittarinopeutta. Nelosvaihteella päästelin. Ei se melukaan aivan hirveä ollut. Nokka-akselin kun saisi uuden,
niin voisi kierrättää vielä enemmän. Luulin aluksi, että jakopään rouhina johtuu kuluneesta laturista tai vesipumpusta, mutta kyllä se vika on varmasti nokkien kuoppaantumisesta johtuvaa rohinaa.
Mistähän sais uuden nokka-akselin? Ainakaan Motonetissä ei ole. Koneistamon kautta on vissiin yritettävä, kun ei googlaaminen tehoa. Jos jollain on tietoa edullisesta nokka-akselista, niin voi laittaa viestiä.
Voiko olla niin, että Samara vaatii paksumpaa kesäöljyä 10W40 tilalle, esim. 15W50, viittaan tuohon jakopään lauluun.
jalmari

Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari

Viesti Kirjoittaja jalmari »

kokeilimpa itsekkin samaran huippuja.. No, mutta sehän kulki lähes huippunopeutta :) kyseessä euromalli.
vazsputnik

Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari

Viesti Kirjoittaja vazsputnik »

Joo, kyllä nämä on kovakulkuisia. Kohta on uusi nokka-akseli sisäänajettu, niin voi ottaa Nokia GPS kapulan
mukaan ja mitata absoluuttisen todellisen huippunopeuden.
Hyvä vauhti johtuu varmaan korin keveydestä ja neuvostoinsinöörien ja saksalaisten ja suomalaisten tovereiden kehittämästä aerodynaamisesta muotoilusta.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10211
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mulla kerran kelasi mittariin noin 200 km/h, tosin nopeusmittari oli rikki, heitti satasen vauhdissa suoraa yli asteikon reilusti, uskoisin että ne yleensä sen normi 155 kulkee, eli mittariin vähän enempi
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
vazsputnik

Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari

Viesti Kirjoittaja vazsputnik »

Lada-Jussi kirjoitti:mulla kerran kelasi mittariin noin 200 km/h, tosin nopeusmittari oli rikki, heitti satasen vauhdissa suoraa yli asteikon reilusti, uskoisin että ne yleensä sen normi 155 kulkee, eli mittariin vähän enempi
Samaran mittari fuskaa vain noin 5 km/t, eli 175 mittarinopeustavoite on jo aikamoista haipakkaa. Saa nähdä onnistuuko, tarvitaan varmaan hieman
myötätuulta avuksi. Muistan kerran kun ajoin Ascona 1.3:lla mittarinopeutta 150 ja stereot huuti niin kovaa, että en huomannut, että oli nelonen päällä, sitten heitin iisompaa vaihdetta silmään ja oikein hyökkäsi siitä vauhdista. Vai oliko se kolmosella se hirmu vauhti. Ei muista enää melkein 30v vanhoja asioita.
GLS

Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari

Viesti Kirjoittaja GLS »

Ohitin Rantsilan suoralla kesäkuussa 5 rekkaa ja yhden kuorma-auton kerralla. Etummainen rekkakuski tajus mun riemun kun tuuletin päästyäni sen eteen omalle kaistalle just ennen vastaantullutta bemaria. Rekkakuski nosti peukkua ja väläytti valoja. 49 kW oli kaikki pelissä. Niin vauhti oli jotain 130-140 km/h. Olin vasta ostanut Samarani ja toin sitä kotia kohti.

Terveisin GLS.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Muistelisin kanssa että kerran kokeillut Samaralla huiput, lähellä Hämeenlinnaa muistaakseni pieni alamäki moottoritiellä mittarinäyttämäksi huimat 157 km/h. Moottoritie oli kuuma, ainakin +25 astetta. Ketään ei näkynyt missään niin oli turvallista ajaa.

Joten Lada-Jussin arvio varmasti oikea.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Karvan päälle 160km/h mittariin 1500i samara vm 2001 175tkm, rajujen ajojen jälkeen katti meni tukkoon :D Pappa oli ajellut 3v aikana n 3km kauppareissuja, lähti ilmeisesti karstat hyvin liikkeelle. Vielä pari vko vikalistalla saa ajaa -> otetaan selvää mitä Samaran reuhka kestää!

Kakkosella 90km/h mittariin sitten ottaa rajottimelle.
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Muistakaahan sitten, että Samara saavuttaa huippunopeutensa nelosvaihteella. Viitosella ei jaksa kiertää loppuun asti. Itsellä kulki nelosvaihteella ainakin sen verran mihin mittarissa riittää numerot, mutta en uskaltanut ihan täysiä ajaa. En kyllä tiedä paljonko tuossa on mittarivirhettäkään noissa vauhdeissa. Ainakin 120km/h vauhdissa on virhettä noin 10km/h.

Ja Samaran venttiilikoneiston rallatus on ominaisuus.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
rotsi4

Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Ite ajoin mittarin viisarin paksuuden yli 160km/h 2000 vm. 1500i samaralla. Mittariston mukaan, aika rasittavaa kyytiä mutta auto pelasi. En muista millä moottorin kierrosluvulla huiput saavutti, taisi olla lähempänä 5000 kuin 4000.
Nelosella tämä yksilö huutaa jotain 140 km/h kun kierrokset jää jotain 5000 1/min, eli huippunopeus saavutetaan 5. vaiheella.

90-luvun gm-samara kun kulkee 3.vaihteella tuon 140, näissä gm autoissa on joko pidemmät välitykset vaihteistossa/perässä tai kierrosluvun rajoitin sallii enempi kierroksia kuin myöhemmissä. Tässä gm autossa ei ollut kierroslukumittaria. Gm- autolla päästelin moottoriteillä mutta rikos on vanhentunut aikoja sitten.
vazsputnik

Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari

Viesti Kirjoittaja vazsputnik »

rotsi4 kirjoitti:Ite ajoin mittarin viisarin paksuuden yli 160km/h 2000 vm. 1500i samaralla. Mittariston mukaan, aika rasittavaa kyytiä mutta auto pelasi. En muista millä moottorin kierrosluvulla huiput saavutti, taisi olla lähempänä 5000 kuin 4000.
Nelosella tämä yksilö huutaa jotain 140 km/h kun kierrokset jää jotain 5000 1/min, eli huippunopeus saavutetaan 5. vaiheella.

90-luvun gm-samara kun kulkee 3.vaihteella tuon 140, näissä gm autoissa on joko pidemmät välitykset vaihteistossa/perässä tai kierrosluvun rajoitin sallii enempi kierroksia kuin myöhemmissä. Tässä gm autossa ei ollut kierroslukumittaria. Gm- autolla päästelin moottoriteillä mutta rikos on vanhentunut aikoja sitten.
Ens kesänä kokeilen ajaa etanolilla huippunopeustestin, ainakin kiihtyvyys on etanolilla parempi kuin bensalla. Ei oikein talvella tohdi lähteä kokeilemaan kuinka kevyeksi Samara muuttuu pikkutöyssyssä, 170 km/t mittarinopeudessa, voi pian lähteä lapasesta. :D
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari

Viesti Kirjoittaja veli samara »

'aatee' kirjoitti:Kakkosella 90km/h mittariin sitten ottaa rajottimelle.
Ainakaan veljen omistuksessa ollut euro samara, ei aina ymmärtänyt rajoittaa kierroksia. Normaalisti toppas kyllä tuohon 90km/h vauhtiin kakkosella, mutta pari kertaa ei rajoitin ollutkaan pelissä 8) . Sen kuuli äänestä, ja näki viisarin asennosta. Nopeus kun huiteli siellä 120km/h tienoilla, ei kovin montaa kertaa uskaltanut enää koitella onko rajotinta vai ei :lol:

ja huippuja se kelas mittariin sen 170km/h. Autoon oli laitettu virtaavampi putkisto, vapaavirtaus suodatin ja hieman rikastettu seosta huijaamalla lämpöanturia.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Vakio Samara 1500i huiput, paljonko teillä kelaa mittari

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Loppujen lopuksi kun samara hajotettiin peltoromuralleissa, meni sisempi vetonivel rikki lopulta ja sitten huudatettiin paikallaan kuoleman säveliä, välillä tosiaan tuntu että anto kiertää yli rajottimenkin :lol: Aikansa se siinä huuti nesteettömänä kun jäähdytin tietysti kolaroitu rikki ja ihan hyvin kesti kunnes lopulta väsähti.
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Vastaa Viestiin