Lada Samara 1300S -89
Lähetetty: 18.8.2012 22:54
Tulipahan taasen hankittua punainen paholainen, sporttinen 3-ovinen, 111tkm ajettuna, huoltokirjalla, 4v lootalla ja juuri leimattuna. Sisältä siisti, poikkeuksena hanskalokeron kansi josta on toinen sarana sekä toinen stoppari mennyt poikki, ulkokuoressa sanomista vaikka ei ole ollut talvisin ajossa vuoden 1998 jälkeen, korissa kuitenkin paljon enemmän potentiaalia kuin tuossa edellisessä -88:ssa, pahimmat ruostepaikat hioin jo pellille ja pensselöin hammeritella, jossakin vaiheessa laitetaan kyllä maalipinnaltaankin kunnolla kuntoon, mutta nämä suojaukset tein jos ei tallipaikkaa talveksi löydy, tekniikka toimii moitteitta, poislukien takalasin pyyhkijä joka ei jaksa liikkua kun sulka on lasissa kiinni, varsi pystyssä liikkuu kyllä, kenties hiilet lopussa.
Vaihdekeppiä täytyy säätää oikeallepäin, nyt tulee liian vasempaan laitaan. Tavalliset pyöränpultit pitää hankkia, nyt alla on peltivanteet, mutta pultit on aluvanteille tarkoitetut ja hieman vakiota pidemmät, sopivissa olosuhteissa kuulee kuinka pultit hankaa.. Ensin luulin hankausäänen kuuluvan repsottavista sisälokareista jotka otinkin pois, mutta äänet ovat tallella. Alut olivat nuo mitkä laitoinkin samantien lahjoitetaan osiolle, kovasti hapettuneet ja lakka lohkeilee, päällä vm. 1997 Michelinit
Talvirenkaat oli sitäkin surkeammat Nokialaiset, jos tämä auton edellinen omistaja, 68v rouva ei ollut niitä käyttänyt 14 vuoteen eikä vanteitakaan oltu pesty viimeisen käyttökerran jälkeen niin voitte kuvitella kuinka komeassa kunnossa olivat.. renkaat saattoivat olla jopa auton alkuperäiset mutta lensivät kuitenkin romukoppaan. Jakohihnalla ei ole ajettu kuin 17tkm, mutta ikää sillä on 9 vuotta joten vaihtoon menee, samaten vaihtoa kaipaavat ainakin termostaatti ja jäähdytysnesteet. Sisätilan valosta on toinen lukitusnystyrä poikki, ei pysy päällä kun jatkuvasti painamalla.
Tänään rassasin jo autoa jonkin verran, kiristin käsijarruvaijerin, joka muuten oli ainut korjauskehoitus katsastuksessa, että kahva nousee liian ylös. Vaihdoin takaluukun kaasujouset kun luukku ei pysynyt ylhäällä. Nuo ruostekorjaukset tosiaan tein sekä vaihdoin ilmansuodattimen, maskin sekä ratin Formulingin konelatuninki malliseen. Rattiin täytyy tosin etsiä lyhyemmät nuo kuusiokolopultit millä ratti tulee keskiöön kiinni, itselläni oli vain tuollaiset pitkät jotka on tarkoitettu käytettäväksi korokepalan kanssa joka tuo rattia lähemmäs kuskia, sellainen siinä nyt onkin, mutta 192cm mittasena saisi olla ratti kauempana. Takavalojen väliin laitoin heijastinpaneelin, peittää sopivasti nuo suurimmat paikkamaalaukset, venäläisen kilven reiät.
Oikean etulokarin on mummo täräyttänyt parkkihallin tolppaan, se menee vaihtoon jollei saa oikaistua, jokatapauksessa uusi, käytetty lokari on jo tiedossa, hyvällä tuurilla sävykin sattuu kohdilleen kun tulee niin ikään punaisesta ja samanikäisestä Samarasta. Uudemmanmalliset sisälokarit pitää hankkia jostakin purkuautosta.
Paljon on tekemistä, vaan paljon on haalittuja osiakin, jotakin pitää vielä hankkia ja ajan kanssa laitella kuntoon.
Vaihdekeppiä täytyy säätää oikeallepäin, nyt tulee liian vasempaan laitaan. Tavalliset pyöränpultit pitää hankkia, nyt alla on peltivanteet, mutta pultit on aluvanteille tarkoitetut ja hieman vakiota pidemmät, sopivissa olosuhteissa kuulee kuinka pultit hankaa.. Ensin luulin hankausäänen kuuluvan repsottavista sisälokareista jotka otinkin pois, mutta äänet ovat tallella. Alut olivat nuo mitkä laitoinkin samantien lahjoitetaan osiolle, kovasti hapettuneet ja lakka lohkeilee, päällä vm. 1997 Michelinit

Tänään rassasin jo autoa jonkin verran, kiristin käsijarruvaijerin, joka muuten oli ainut korjauskehoitus katsastuksessa, että kahva nousee liian ylös. Vaihdoin takaluukun kaasujouset kun luukku ei pysynyt ylhäällä. Nuo ruostekorjaukset tosiaan tein sekä vaihdoin ilmansuodattimen, maskin sekä ratin Formulingin konelatuninki malliseen. Rattiin täytyy tosin etsiä lyhyemmät nuo kuusiokolopultit millä ratti tulee keskiöön kiinni, itselläni oli vain tuollaiset pitkät jotka on tarkoitettu käytettäväksi korokepalan kanssa joka tuo rattia lähemmäs kuskia, sellainen siinä nyt onkin, mutta 192cm mittasena saisi olla ratti kauempana. Takavalojen väliin laitoin heijastinpaneelin, peittää sopivasti nuo suurimmat paikkamaalaukset, venäläisen kilven reiät.
Oikean etulokarin on mummo täräyttänyt parkkihallin tolppaan, se menee vaihtoon jollei saa oikaistua, jokatapauksessa uusi, käytetty lokari on jo tiedossa, hyvällä tuurilla sävykin sattuu kohdilleen kun tulee niin ikään punaisesta ja samanikäisestä Samarasta. Uudemmanmalliset sisälokarit pitää hankkia jostakin purkuautosta.
Paljon on tekemistä, vaan paljon on haalittuja osiakin, jotakin pitää vielä hankkia ja ajan kanssa laitella kuntoon.