VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja pressa »

Flaiman kirjoitti: 6.1.2021 21:11Ajelin sitten pitkän lenkin kavereiden kanssa, että akku latautuisi.
Joskus ammattikoulussa (siis uskokaa tai älkää olen käynyt joskus koulua) laskettiin että kun autossa on tyhjä akku Helsingissä ja se laitetaan lisävirralla käyntiin, ajetaan Rovaniemelle niin akku on saavuttanut 75% varaustilan. Siis silloin kun normaalit kaikki sähkön kuluttimet ovat päällä, toki niistä ajoista on kaikki muuttunut, mutta periaate ei, tyhjää akkua ei saa ajamalla täyteen.
Eli nyt ensitilassa se akku ulkopuolisella laturilla lataukseen ja täyteen asti, eli sellainen pieni akkumatti saa olla vuorokauden.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Niijoo, en mä koskaa oo ajatellu, että laturilla sen akun saa oikeesti täyteen. Mun käsitys ollu aina se, että sillon se on tarpeeks täynnä kun startti pyörii pirteesti ja jos päivittäin ajaa niin on tuntunut riittävän yks pidempi ajelu tyhjähkön akun lataamiseen.
Tietty tää Combi vähän eri kun se on ajamatta niin pitkiä aikoja.

Laitoin Matin töihin.
IMG_20210108_134813.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Auringonpaiste lisääntyy ja ajohalut kasvavat. sekä myöskin katsastusaika lähenee. Jotain tiedossa olevia vikoja oli korjattava ja vähän vilkaistava, että löytyykö uusia.

Se talvella viimeisimpänä korjauksena tehty ryypyn herkistely ja alipainekalvon vaihto ei auttanut. Ihan yhtä vaikeaa oli käynnistäminen nytkin. Pari kertaa hörähti mutta ei muuta. Yritin sörkkiä ryypyn vivustoakin mutta ei ollut apua. Veivillä sain sitten taas ongelmitta käyntiin ja pääsin ajamaan talliin. Vaikken kyllä tiedä miksi se veivillä aina lähtee niin helposti.

Tallissa laitoin isän starttaamaan ja itse sormella hieman autoin alipainesysteemin tankoa liikkumaan niin kyllä se sitten ihan alipaineen voimin toimi. Mutta joku tämmöinen pidempi seisonta on pahaksi.

No jos kalvo on vaihdettu ja vivustokin omasta mielestä ihan tarpeeksi herkästi liikkuu niin otin sitten alipainemötikän irti ja kaasarin kannen auki ja puhaltelin kanavat josko olisi jotain roskaa jossain.
Roskista en tiedä mutta siinä puhallellessa huomasin kun pakeliittiviivisteen välistä kupli ilmaa, joten ei muuta kuin tiivistettä vaihtamaan. Oli myöskin aika huonona kaasarin ja imusarjan välinenkin tiiviste.
Saas nähdä oliko näistä tiivisteiden vaihdosta jotain apua. Vielä en ole käyntiin kokeillut kun säädin venttiilitkin kun oli ilmanputsari pois tieltä.
Samoin tässä on jo pidempään ollut tosi huonot kierteet ilmanputsarikotelossa. Ne sain vielä pelastettua kierrepakalla. Ja ostin siipimutteritkin, että ei ainakaan tule kiristettyä liikaa ja onpa nopeampi jatkossa avata, kun ei tarvitse kympin lenkkiä etsiä.

Sitten oli semmoinen aavistus, että takajarrusylinteri varmaankin jo vuotaa taas, kun onhan se siellä jo elokuusta asti ollut ja 3000km sillä ajettu. No tiedossahan se oli että ei kauaa voi kestää jos aikasempikin oli ihan samanlainen ja oli vuodessa vuotanut oikein kunnolla. Pientä kosteutta oli nyt, mutta uskottelin itselleni, että on vain vanhaa nestettä jäänyt, joten jään seuraamaan tilannetta. Etsin kuitenkin jo sylinterin talliin näkyviin ja tällä kertaa on ainakin eri väriset pölysuojat, joten jos vaikka olisi eri valmistuserää mikäli sattuu saman merkkinen olemaan.

Viime vuonna valovikaa etsiessä viiksipaketti tuli asennettua niin kauas, ettei töötti enää toiminutkaan. Mutta se jäi silloin huomaamatta niin en silloin sitä laittanut kuntoon, mutta nyt sekin on korjattu. Samoin etsin yhden ristipääruuvin ratin suojamuoveihin, kun yksi ruuvi on ollut kuusiokolopäällä ja melko ärsyttävää aina lähteä sellaista etsimään.

Ainakaan äkkiseltään en löytänyt jarrunestevuodon lisäksi muuta katsastusta haittaavaa vikaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Nyt lähti jotenkuten käyntiin kun ei painanut yhtään kaasua. Se selittääkin sen miksi aina veivillä on lähtenyt.
Vaatii vielä jokusen kylmäkäynnisyksen ennenkuin varmaksi osaa sanoa, että onko autossa vika vai vain starttaajassa.
Koeajolla pintakaasulla hieman nyki, mutta korjaantui kun ajeli enemmän. Jos nykii uudelleen niin joko roska tai imuvuotoa kaiketi jossain.
Muuten kyllä toimi kaikki hienosti.
Säädin myös sytkän kohdalleen. Vielä pitää illemmalla lada h.s:n antaa säätää kaasari niin menee varmemmin läpi leimasta. Tiistaille varasinkin jo leimaajan.
tallissa_b.jpg
tiiviste_b.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Eilinen koeajo sujui muuten ihan ok, mutta tästä tulikin bensahybridi, kun startti jäi päälle ja eipä se sitä useamman kilometrin ajoa kestänyt. Välillä starttaa mutta useimmiten ei. No kunnostettu orkkisstartti oli jemmassa, joten sen laitoin tänään paikalleen ja tuntuisi toimivan.

Virtalukonpohjassahan se vika oli, kun viisaammilta neuvoa kysyin. Eli ei enää palauttanut avainta starttiasennosta, muuten kyllä toimi. Itsehän olisin vaihtanut vain virtalukon.

Sattui uusi pohja löytymään, jota aloin vaihtamaan mutta jäi vähän vaiheeseen, kun en sitä sokkaa enää saanut paikalleen. Varmaan olisi kannattanut laittaa pohja ensin kiinni ja vasta sitten johdot.. No huomenna uusintayritys.
Ja vanhan pohjan olisin mielellään ehjänä irrottanut mutta minäpäs viisaana irrotinkin sen pakettia kasassa pitävän pikkusokan ja levisi kolmeen osaan koko värkki ja taisi joku muovinippeli särkyäkin eli ei enää nähnyt olisiko ollut korjattavissa. :?

Sitten venttiilikoppa jäi vuotamaan aika rajusti. Kiristin ruuveja, joten saa nähdä asettuuko sillä. Saas nähdä kerkeääkö kaiken tehdä ennen tiistaita vai pitääkö kohta alkaa aikaa siirtämään.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tuli nyt kuitenkin vaihdettua parempikuntoinen virtalukkokin, kun sellainenkin tästä läheltä sattui löytymään ja kerta vanhassa alkoi avainpesä olemaan niin kulunut, että jos olisi joku muun merkkinen auto kyseessä niin varmasti saisi avaimen vedettyä joka asennossa pois. Ja tulipa huomattua sekin, että aiempi oli tarvikelukko mutta nyt on orkkis ja on näköjään oikein tekstitkin avaimen eri asennoille.
Senkin tietty pussihousuna katsoin, ettei sentään tullut liian vanha virtalukko, jossa olisi vielä se autotalliasento, ei tullut.
virtalukko_b.jpg
Virtalukonpohjiakin löytyi käyttämättömiä kolmea erimallia, joista valkkasin samanlaisen mikä aiemminkin tässä oli. niin ei tarvinnut miettiä miten johdot kuuluu kytkeä, kunhan kytkee samanlailla kuin ennenkin.

Hetken vielä pyörittelin vanhaa virtalukkoa kädessä ja huomasinpa että lukkopesän se talttapää oli murtunut, joten eipä se olisi toiminutkaan. Liekköhän itse sen sain särettyä pohjaa asennettaessa vai olikohan jo aiemminkin rikkoutunut.
lukkopesärikki.jpg
Katkeaako muilla kytkintyösylinterin palautusjousia? Nyt laitoin jouseen rasvaa mutta olisikohan oikeampi vika, että se kytkinkäpälän reikä on kulunut jotenkin teräväksi ja siksi katkeaa.

Katsastuksesta tuli hyväksytty joskin ei puhdas tulos. Bensaputki alkanut vuotamaan taka-akselin yläpuolelta. Oli se jo aiemminkin ollut kostea sieltä mutta silloin luulin sen olevan peräöljyä kun stefa vuoti joskus ja ainakin luulen että silloin osa märkyydestä johtui siitä.
Nyt lähtenyt hyvin käyntiin tämän viime korjailun jälkeen ja varmaan seisonnan jälkeiseen vaikuttaa tuo bensaputken korjuu, kun linja ei pääse tyhjenemään.
Jarruissa 20%, 13% ja 29% erot, on joskus tasaisemminkin pitäneet mutta kuitenkin selvästi alle rajojen.
Päästöt tosi hyvät, siihen nähden mitä minun autossa yleensä. CO 1.29, HC 148. Seosruuvi on ihan holtiton, sille pitää keksiä jotain, että pysyisi paikallaan. Mietin, josko sorvaisi muovista jonkun tiukan holkin vai onko muita ideoita?
Etupään niveliä kerrankin syynäsi tarkkaan mutta ei välyksiä löytänyt. Ilmeisesti pallonivel narisee oikealla mutta ei ollut rasvanippaa niin nariskoon niin kauan kunnes väljistyy.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eikös siinä seosruuvissa pitäisi olla o-rengas joka pitää sen paikallaan? Vai muistanko aivan väärin.
Avatar
Laabani
Viestit: 767
Liittynyt: 4.11.2008 18:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Laabani »

Kyllä mulla on katkennut, combista ja Nivasta. Sen peltilirpakeen reikä on kyllä aika terävä ja muistaakseni hieman hassussa asennossakin, että ehkä syö sitä jousen lenkkiä... Tosin eipä se jousikaan järin paksua materiaalia ole, että tähän ikään jo mikään ihme ole että katkeaa.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Joo, mutta kun tähänkin on vaihdettu jousi ja taas oli mennyt poikki. Joskin sitä en tiedä, että milloin sen olen vaihtanut. Sama se oli mulla kanttilampussakin, että jousia sai vaihdella. En tiedä onko uudet jouset niin paljon ohkaisempia tai muuten vaan huonompaa terästä, että murtuvat poikki.

Niinhän muuten siinä seosruuvissa on o-rengas. Ei tullut sitä seosruuvia otettua irti koko kaasarin putsauksen aikana, niin en tiedä missä kunnossa se o-rengas on. Enkä nyt, kun päästöt on kohdallaan viitsi mennä irrottamaan ja katsomaan. Kokeilin niin nyt tuntui aika jämäkältä se ruuvi, eli ei se ehkä kuitenkaan mihinään lähde pyörimään, mutta tungin kuitenkin o-renkaan siihen ruuvin kannan ympärille, jos vähän auttaisi.
Muistin, että olisi enemmänkin se ruuvi näkyvissä mutta sehän on niin syvällä siellä kolon pohjalla, että aika vaikea siihen on mitään patenttiratkaisua tehdä.

Bensaputken sain vaihdettua tänään. Luulin paljon helpommaksi kuin mitä pitkän jarruputken vaihto on mutta lähes yhtä tuskaista se tämänkin kanssa oli. Taipuu tämä 8mm putki jo sen verran huonosti, että jos vähänkään nätisti sen haluaa kardaanitunnelissa menevän niin ei mitään kivaa hommaa.

Jäi aikaisemmista postauksista pois, että vaihdoin ennen katsastusta tulpat ja ilmansuodattimenkin vaikka se kyllä ihan puhtaalta näyttikin.
Tulppiin oli tullut n. 1.3mm rako, että vähän aiemmin olisi ne kannattanut vaihtaa tai ainakin säätää rakoa pienemmäksi. Reilun 10tkm ne kyllä paikallaan olivatkin. Pistetään nyt vielä ylös katsastuksen kilometritkin eli 40524km.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tänään vasta sain aikaiseksi pestä talviajeluiden suolat pois. Nyt lähti ihan hyvin käyntiin, eli ainakin toistaiseksi toimii niinkuin Ladan kuuluukin toimia.

Posti toi myös "infrapunakärjet". Eli kärkien paikalle laitetaan muovinen osa ja sitten vähän kytketään jotain johtoja ja pitäisi olla varmatoiminen sytkä. :lol: Ei vaan käy ihan nopeasti tuon asennus, kun joutuu purkamaan jakajan akselin irti, jotta kärkipöydän saa purettua tms. Eli pitää kasata tuo johonkin toiseen jakajaan ja sitten joskus kokeilla autoon paikalleen.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Eilen kävin pienen lenkin ajelemassa ja jarrut tuntui hieman tehottomilta, no tänään Vappuna sitten en kauaa ehtinyt ajella niin syttyi jarrunestevalo. Menin sitten samantien talliin vaihtamaan uutta takasylinteriä, kun sieltähän se oli vuotanut. Pistetään nyt kilometrit tähän ylös 41365km, niin näkee kauan sylinteri tällä kertaa kestää.

Tänään sitten huomasin myös, että ajovalojen merkkivalo ei aina pala. Toimii kun painaa mittaristosta. Eli joku pieni kosketusvika ilmeisesti kyseessä.
Pitää jossain vaiheessa irrottaa mittaristo ja katsoa mistä johtuu.
uusi jarrusylinteri.jpeg
kapeenkoskella.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Reilun kuukauden seisotuksen jälkeen otin tämänkin taas ajoon. Toinen ajovalopolttimo oli palanut joten sen vaihdoin. Ja samalla nysvääntyi kannat umpion kehyksen ruuveista, joten nekin piti sitten vaihtaa uusiin, en löytänyt kuin uppokannalla olevia ruuveja mutta sai sen niilläkin kiristettyä.

Sitten tuli mystisempi vika mikä ilmenee silloin kun auto seisoo noin 20 minuuttia, kaksi kertaa se tänään sen teki. En tiedä olisiko vihdoinkin jo se bensapumppu särkymässä vai kaasuttimen jossain piirissä jotain roskaa.

Joka tapauksessa hyvin lähtee aina käyntiin mutta ensimmäisellä ilmenemiskerralla en ehtinyt edes parkkiruudusta pois kun tyhjäkäynniltä sammui. Kaasun painamisella eikä polkimen pumppaamisella ollut mitään vaikutusta.
Uudelleen starttaillessa vain hörähteli mutta kun vedin ryypyn auki niin sitten lähti heti käyntiin.

Toisella kertaa ehdin lähteä jo liikkeelle ja olin kiihdyttämässä melkein jo 60kmh nopeuteen kun alkoi kesken kiihdytyksen nykiä ja sitten sammui.
Siinä rullatessa kohti bussipysäkkiä päätin vielä yrittää saada autoa käyntiin ja se lähtikin tosi hyvin kun vedin ryypyn auki.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Pakkasviikko oli Jyväskylässä niin otin tämänkin hetkeksi aikaa ajoon, jarruneste oli hieman vähissä mutta kuitenkin niin paljon ettei pystynyt sanomaan että kumpiko piiri vuotaa. No poljintuntuma oli melko hyvä tai siis ei ainakaan poljin painu lattiaa kohti eli pelkkää ilman tuntua. Mutta vahva epäilys että vuotaa etujarru tällä kertaa, tai ainakin kuskin puolella ei tunnu jarrutettaessa tapahtuvan oikein mitään.

Myöskin keskiputki vuotaa vaimentimen kohdalta, onneksi ostin Kuopion Etelän lämmöistä keskiputken niin on mitä laittaa tilalle.

Ja myös joko virtalukon pohjassa kosketusvikaa tai jossain muualla mutta ei oikein tunnu tulevan kipinää starttausasennossa. Veivillä lähtenyt kylmänä parhaiten käyntiin. kuumana sitten lähtee avaimestakin, kun moottori notkeana jaksaa pyöriä vaikka starttauksen lopettaakin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja pressa »

Perinteinen hauenleuoilla oleva hyppyjohto akusta puolaan starttauksen ajaksi, niin lähtee varmasti.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tekohengittelin eli putsasin vain puolan plussalta ruosteisen liitoksen ja ainakin sen jälkeen on toiminut.
Pistin myös hyppyjohdon peräkonttiin niin voi sitten kokeilla jos ei muuten käynnisty. Tallissa kokeilin johdon kanssa ja ei oikeastaan eroa ollut.

Jarrrunesteuoto oli etujarrussa niinkuin arvelinkin.
Luulin että varastosta löytyy täysi setti uusia sylintereitä mutta ei ollut kuin vasemmalle puolelle. No onneksi miin kun vuotokin sillä puolen. Toinen sylinteri oli avtovazin ja meni paikalleen niinkuin pitää mutta sisempi sylinteri menikin liian helposti ja jäi lonksumaan satulan runkoon.
Ei siinä isoa klappia ollut mutta en halunnut sitä sellaiseksi jättää, joten mansemotorsista setti originaalia ja sieltä tulöut olikin jo napakka menemään paikalle. Samalla vaihdoin sitten oikeallekin puolelle sylinterit kun aika nihkeästi liikkuivat. Palatkin oli vaihtokunnossa mutta yllättävästi kaiki kulunut tismalleen samanverran.
Nyt poljin painuu hieman normaalia syvemmälle, että voisi jossain vaiheessa vielä ilmata jos auttaisi.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin