119/Kalina ohjaus & tehostin
119/Kalina ohjaus & tehostin
Onko kukaan täällä perillä Kalinan ohjauksesta ja tehostuksen toteutustavasta? Tosiaan kun auton ostin, niin myyjä sanoi käyttäneensä autoa jollain nyrkkipajalla ohjauksen takertelun vuoksi. Olivat irroittaneet ja voidelleet hammastangon uudelleen. Nyt paikoillaan rattia pyöritettäessä tehostus toimii hyvin ja ohjaus pyörii todella kevyesti ilman minkäänlaista tökkimistä. Suuremmissa ajonopeuksissa ohjaus taas tuntuu erittäin raskaalta (tuntuu kuin oikein vastustaisi ohjausliikkeitä) ja tuntuu, että ratti liikkuisi "pykälöittäin". Ohjaus ei myöskään palaudu täysin keskelle automaattisesti, vaan pyörät jäävät vähän vinoon.
Sähköisestä ohjaustehostimesta ei itsellä ole aiempaa kokemusta, mutta ohjaustuntuma on todella erilainen 110-sarjaan verrattuna. Kuuluukohan tämän toimiakin näin vai pitäisikö etsiä jostain vikaa? Entä miten tehostus on käytännössä toteutettu, jostain muistan joskus lukeneeni, että muista autoista poiketen tehostin olisi ohjausakselilla. Ohjauksen huonoa palauttamista ja kumimaista ohjaustuntumaa kyllä moitittiin jossain koeajoartikkelissa, eli onkohan vain nyt kyse itseni tottumattomuudesta erilaiseen ohjaukseen vaiko tehostimen tai muusta viasta?
Sähköisestä ohjaustehostimesta ei itsellä ole aiempaa kokemusta, mutta ohjaustuntuma on todella erilainen 110-sarjaan verrattuna. Kuuluukohan tämän toimiakin näin vai pitäisikö etsiä jostain vikaa? Entä miten tehostus on käytännössä toteutettu, jostain muistan joskus lukeneeni, että muista autoista poiketen tehostin olisi ohjausakselilla. Ohjauksen huonoa palauttamista ja kumimaista ohjaustuntumaa kyllä moitittiin jossain koeajoartikkelissa, eli onkohan vain nyt kyse itseni tottumattomuudesta erilaiseen ohjaukseen vaiko tehostimen tai muusta viasta?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin
Kyllä tässä ohjauksessa todennäköisesti jotain vikaa on. Kaveri kun autoani testasi, niin oli sitä mieltä, että ei mene tällaisenaan katsastuksesta läpi, vaan tila on jopa vaarallinen, kun ratti ohjatessa tempoo vastaan ja tarkertelee. Mutta onko foorumilla niin vähän kokemusta 119-sarjasta, ettei oikein kukaan osaa kommentoida tähän mitään?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin
Ilmeisesti tuo sähköinen tehostin tehostaa sitten ajonopeuden mukaan? Tuntuisi vahvasti, että siinä tehostimen toiminnassa on jotain häikkää?
Tuosta ainakin löytyy juttua venäläiseltä Kalina-foorumilta sähköisestä tehostajasta.
http://www.lkforum.ru/showthread.php?t=3247
http://www.lkforum.ru/showthread.php?t=36229
Joku vääntömomenttianturi tuossa näkyisi olevan ja saako tuo keskusyksikön/nopeusanturin kautta tietonsa?
Tuosta ainakin löytyy juttua venäläiseltä Kalina-foorumilta sähköisestä tehostajasta.
http://www.lkforum.ru/showthread.php?t=3247
http://www.lkforum.ru/showthread.php?t=36229
Joku vääntömomenttianturi tuossa näkyisi olevan ja saako tuo keskusyksikön/nopeusanturin kautta tietonsa?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin
Käyttöohjekirjassa on kerrottu tehostimen toiminnasta:Sähköisen ohjaustehostimen
käyttö
Ohjaustehostin helpottaa ratin kääntämistä
ja tekee ajamisesta mukavampaa.
Ohjaustehostimen mekanismit sijaitsevat
ohjaustangossa. Mekanismit tarkkailevat
ohjausakseliin kohdistuvia voimia ja lisäävät
sitä tarvittaessa riippuen ajoneuvon
nopeudesta.
Ajamista ei suositella, kun ohjaustehostimen
varoitusvalo palaa mittaristossa. Tässä
tilanteessa hakeudu Lada-huoltoon.
Ohjauksen tehostus kytkeytyy automaattisesti
pois päältä seuraavissa tilanteissa:
– moottori ei ole käynnissä
– moottorin nopeustietoa ei ole
– kun auto on ollut pysähtyneenä 5 minuuttia
moottorin käydessä yli 1500 kier./
min
– kun järjestelmän jännite putoaa
– matalalla tyhjäkäynnillä
käyttö
Ohjaustehostin helpottaa ratin kääntämistä
ja tekee ajamisesta mukavampaa.
Ohjaustehostimen mekanismit sijaitsevat
ohjaustangossa. Mekanismit tarkkailevat
ohjausakseliin kohdistuvia voimia ja lisäävät
sitä tarvittaessa riippuen ajoneuvon
nopeudesta.
Ajamista ei suositella, kun ohjaustehostimen
varoitusvalo palaa mittaristossa. Tässä
tilanteessa hakeudu Lada-huoltoon.
Ohjauksen tehostus kytkeytyy automaattisesti
pois päältä seuraavissa tilanteissa:
– moottori ei ole käynnissä
– moottorin nopeustietoa ei ole
– kun auto on ollut pysähtyneenä 5 minuuttia
moottorin käydessä yli 1500 kier./
min
– kun järjestelmän jännite putoaa
– matalalla tyhjäkäynnillä
Samara 1.5 -03
Suzuki SX4 -13
Suzuki SX4 -13
Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin
Pitääpä Googlen kääntäjän kautta lukea nuo foorumin tekstit. Kun Delta-autoon vien Ladan lukkojen vaihtoon, niin pitää kysyä ohjauksesta samalla. Takuuseenhan tuon vika todennäköisesti menisi, mutta kun en ole ihan 100% varma, onko takuu voimassa, koska a) takuutodistusta minulla ei ole b) en ole auton ensimmäinen omistaja (tällä tuskin on väliä) c) autoon ei ole tehty määräaikaishuoltoja vuoden välein (vaikka ensimmäinen huolto onkin tehty ja toisen huollon kilometriraja ei ole vielä täyttynyt, niin huolto-ohjelman mukaan pitäisi kuitenkin vähintään 12 kk välein huollattaa).
Kalina farmareitahan on AVK:n kautta päätynyt purkaamoille jo kaksikin kappaletta, niin kaikki ohjaukseen liittyvät osat ovat purkaamoilta todennäköisesti hankittavissa, mikäli Deltan mielestä takuuta ei enää ole ja heidän kauttaan vian korjaus tulisi liian kalliiksi.
Mutta asiantuntevia kommentteja otetaan edelleen vastaan, jos löytyy vielä joku enemmän näistä malleista tietävä tai venäjänkielisiltä foorumeita asiasta lisää lukenut.
Kalina farmareitahan on AVK:n kautta päätynyt purkaamoille jo kaksikin kappaletta, niin kaikki ohjaukseen liittyvät osat ovat purkaamoilta todennäköisesti hankittavissa, mikäli Deltan mielestä takuuta ei enää ole ja heidän kauttaan vian korjaus tulisi liian kalliiksi.
Mutta asiantuntevia kommentteja otetaan edelleen vastaan, jos löytyy vielä joku enemmän näistä malleista tietävä tai venäjänkielisiltä foorumeita asiasta lisää lukenut.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin
Semmoinen kommentti muuten vielä, että kun rattia moottorin sammuksissa ollessa kääntelee ilman tehostusta, niin rattiakselilta kuuluu tietyssä vaiheessa sellainen kolahdus ja tuntumassa on vähän pykälämäisyyttä. Tehostuksen ollessa päällä tuota ei juuri paikallaan ollessa huomaa, kun tehostus on niin voimakas.samarai kirjoitti:Ilmeisesti tuo sähköinen tehostin tehostaa sitten ajonopeuden mukaan? Tuntuisi vahvasti, että siinä tehostimen toiminnassa on jotain häikkää?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin
a) Käyttöönottopäivämäärä selviää rekisteriotteesta. b) Takuun siirto pitäisi tehdä takuutodistukseen delta-autossa, takuu siirtyy yksityishenkilöiden välisessä kaupassa, takuu (siis se pitkä 5 vuotta) jos auto käy kaupallisella toimijalla välillä. c) takuun kannalta aika ja ajetut kilometrit määrää huoltoajankohdan, vuosihuolto tulee tehdä 10-14kk välein. (eli pitkän takuun (kuten äitini tiirassa) aikana voi yhden huollon säästää kun vuosihuoltojen välinä pitää aina tuota 14kk:ta mikä on ns. maksimi.JohnDoe kirjoitti:onko takuu voimassa, koska a) takuutodistusta minulla ei ole b) en ole auton ensimmäinen omistaja (tällä tuskin on väliä) c) autoon ei ole tehty määräaikaishuoltoja vuoden välein (vaikka ensimmäinen huolto onkin tehty ja toisen huollon kilometriraja ei ole vielä täyttynyt, niin huolto-ohjelman mukaan pitäisi kuitenkin vähintään 12 kk välein huollattaa).
Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta. Tästä päätellen takuu on rauennut. Auton on alun perin ostanut yksityishenkilö, joka on kuollut ja kuolinpesältä se on siirtynyt jobbari-tyyppiseen autokauppaan ja itse asiassa kiertänyt kolmen eri jobbarin kautta ennen kuin päätyi minulle. Ja takuutodistusta ei ollut tallessa. Edellisestä huollostakin on kulunut yli 14 kk, auto on seissytkin viimeiset 11 kk poissa liikenteestä.pressa kirjoitti: a) Käyttöönottopäivämäärä selviää rekisteriotteesta. b) Takuun siirto pitäisi tehdä takuutodistukseen delta-autossa, takuu siirtyy yksityishenkilöiden välisessä kaupassa, takuu (siis se pitkä 5 vuotta) jos auto käy kaupallisella toimijalla välillä. c) takuun kannalta aika ja ajetut kilometrit määrää huoltoajankohdan, vuosihuolto tulee tehdä 10-14kk välein. (eli pitkän takuun (kuten äitini tiirassa) aikana voi yhden huollon säästää kun vuosihuoltojen välinä pitää aina tuota 14kk:ta mikä on ns. maksimi.
Tietysti jos ohjaustehostin on rikki, niin voisiko sitten vedota valmistajan virhevastuuseen, mutta on varmaan jo liian kaukaa haettua tässä tapauksessa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin
Tänään sitten Delta-autoon, katsotaan, ehtivätkö ohjausta kommentoimaan mitenkään.
Joku venäjäntaitoinen varmaankin löytäisi räjäytyskuvan Kalinan ohjauksen rakenteesta. Itseltä ei ole ainakaan vielä onnistunut. Jotenkin alkaisi taas vaikuttaa siltä, että itse tehostin kyllä toimii normaalisti, mutta jossain nivelessä jäykkyyttä/voitelun puutetta. Räjäytyskuva auttaisi ehkä paikallistamisessa, kun ei tarvitsisi alkaa umpimähkään rakenteita purkamaan. Tosin odotellaan vielä Deltan kommentti.
Joku venäjäntaitoinen varmaankin löytäisi räjäytyskuvan Kalinan ohjauksen rakenteesta. Itseltä ei ole ainakaan vielä onnistunut. Jotenkin alkaisi taas vaikuttaa siltä, että itse tehostin kyllä toimii normaalisti, mutta jossain nivelessä jäykkyyttä/voitelun puutetta. Räjäytyskuva auttaisi ehkä paikallistamisessa, kun ei tarvitsisi alkaa umpimähkään rakenteita purkamaan. Tosin odotellaan vielä Deltan kommentti.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin
Deltassa katsoivat ohjausta, totesivat, että vaatii lisää tutkimusta, aika loppui kesken. Vikakoodit lukivat ja nollasivat. Niitä olikin kertynyt aika liuta: C1012, C1075, C1078, C1023, C1013, C1070, C1056 ja C1011. Hintaa tuli sen verran, että pitää varmaan yrittää itse tutkia lisää ennen kuin Deltan puoleen kääntyy uudestaan. Vikakoodeille selityksiä ja sitä ohjauksen räjäytyskuvaa siis vielä kaipailen, jos joku ehtii tietoa täällä tarjoamaan.
Tarkoitus nyt lähteä liikkeelle siitä, että nostaa auton etupään ylös ja irroittaa ohjausakselin hammastangolta. Renkaita kääntelemällä pitäisi jonkinlainen kuva saada siitä, voiko tahmaus olla hammastangon päässä. Purkaamolta tosiaan on saatavissa molemmat, niin hammastanko kuin ohjausakseli tehostimineenkin. Tosin jos tahmaus on hammastangossa, niin voisi korjaantua lisävoitelulla, mikäli ei sitten ole ko. osassa ihan valmistusvika. Kuulemani mukaan tämä kuitenkin olisi tosi harvinainen juttu. Muutenkin vain ihmeellistä, että 20 000 km ajetulla autolla olisi hammastangossa jotain vikaa. No, sitten kun tämä on tutkittu, niin seuraava askel lienee vain tilata toinen tehostaja purkaamolta ja vaihtaa nykyisen paikalle. Kalinassa on käytetty tosiaan korealaista ja venäläistä tehostajaa, siitäkin tietysti olisi hyvä saada jostain lisätietoja, käyvätkö ristiin, vai ovatko niin erilaiset, että tehostin on korvattavissa vain toisella saman valmistusmaan tuotteella.
Tarkoitus nyt lähteä liikkeelle siitä, että nostaa auton etupään ylös ja irroittaa ohjausakselin hammastangolta. Renkaita kääntelemällä pitäisi jonkinlainen kuva saada siitä, voiko tahmaus olla hammastangon päässä. Purkaamolta tosiaan on saatavissa molemmat, niin hammastanko kuin ohjausakseli tehostimineenkin. Tosin jos tahmaus on hammastangossa, niin voisi korjaantua lisävoitelulla, mikäli ei sitten ole ko. osassa ihan valmistusvika. Kuulemani mukaan tämä kuitenkin olisi tosi harvinainen juttu. Muutenkin vain ihmeellistä, että 20 000 km ajetulla autolla olisi hammastangossa jotain vikaa. No, sitten kun tämä on tutkittu, niin seuraava askel lienee vain tilata toinen tehostaja purkaamolta ja vaihtaa nykyisen paikalle. Kalinassa on käytetty tosiaan korealaista ja venäläistä tehostajaa, siitäkin tietysti olisi hyvä saada jostain lisätietoja, käyvätkö ristiin, vai ovatko niin erilaiset, että tehostin on korvattavissa vain toisella saman valmistusmaan tuotteella.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin
Löytyikin tietoa vikakoodeista: http://chipdiagnost.narod.ru/info-cod.eur.html
Google kääntäjä ei ole täydellinen, eli venäjän taitajien apu voisi olla tarpeen. Toisaalta näemmä on lähes kaikki mahdolliset vikakoodit jääneet muistiin: joukossa ylikuumenemista, nopeustiedon puuttumista ja liian alhaisia jännitteitä ainakin. Vähän parempaa käännöstä kaipaisin ainakin koodiin 1056. Ja mitä lie tarkoitetaan kondensaattoreiden latausajalla koodissa 78...
C1011
Engine speed signal circuit car, no signal
- Check the engine speed signal circuit;
After identifying and removing the cause, turn off and turn on the ignition
C1012
Signal path the vehicle speed sensor, no signal
- Check the signal path the vehicle speed sensor;
After identifying and removing the cause, turn off and turn on the ignition
S1013
Vehicle system voltage below the minimum threshold
- Check the power supply circuit board vehicle network;
After identifying and removing the cause, turn off and turn on the ignition
S1023
Wrong signal to the primary and / or controlling the output torque sensor
- Turn off, turn the ignition to start engine and turn the steering wheel
test the EMUR, make a test race at speeds up to 40km / h
S1070
The fault is not recognized
- Turn off, turn the ignition to start engine and turn the steering wheel
test the EMUR, make a test race at speeds up to 40km / h
S1075
Control unit, the excess heat sink temperature
- Turn off, turn the ignition to start engine and turn the steering wheel
test the EMUR, make a test race at speeds up to 40km / h
S1078
Charging time of power capacitors
- Turn off, turn the ignition to start engine and turn the steering wheel
test the EMUR, make a test race at speeds up to 40km / h
S1056
Engine, Motor phase windings in
- Turn off, turn the ignition to start engine and turn the steering wheel
test the EMUR, make a test race at speeds up to 40km / h
Google kääntäjä ei ole täydellinen, eli venäjän taitajien apu voisi olla tarpeen. Toisaalta näemmä on lähes kaikki mahdolliset vikakoodit jääneet muistiin: joukossa ylikuumenemista, nopeustiedon puuttumista ja liian alhaisia jännitteitä ainakin. Vähän parempaa käännöstä kaipaisin ainakin koodiin 1056. Ja mitä lie tarkoitetaan kondensaattoreiden latausajalla koodissa 78...
C1011
Engine speed signal circuit car, no signal
- Check the engine speed signal circuit;
After identifying and removing the cause, turn off and turn on the ignition
C1012
Signal path the vehicle speed sensor, no signal
- Check the signal path the vehicle speed sensor;
After identifying and removing the cause, turn off and turn on the ignition
S1013
Vehicle system voltage below the minimum threshold
- Check the power supply circuit board vehicle network;
After identifying and removing the cause, turn off and turn on the ignition
S1023
Wrong signal to the primary and / or controlling the output torque sensor
- Turn off, turn the ignition to start engine and turn the steering wheel
test the EMUR, make a test race at speeds up to 40km / h
S1070
The fault is not recognized
- Turn off, turn the ignition to start engine and turn the steering wheel
test the EMUR, make a test race at speeds up to 40km / h
S1075
Control unit, the excess heat sink temperature
- Turn off, turn the ignition to start engine and turn the steering wheel
test the EMUR, make a test race at speeds up to 40km / h
S1078
Charging time of power capacitors
- Turn off, turn the ignition to start engine and turn the steering wheel
test the EMUR, make a test race at speeds up to 40km / h
S1056
Engine, Motor phase windings in
- Turn off, turn the ignition to start engine and turn the steering wheel
test the EMUR, make a test race at speeds up to 40km / h
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin
Eikö Deltasta ollut tuohon samaan hintaan saatavissa vikakoodiselityksiä kun kerran lukivat ne?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin
Ei. Tilanne oli sellainen, että auton vein sinne sovittuun aikaan. Auton avaimet vastaanottanut huoloneuvoje ei kovin asiakaspalveluhaluinen ollut, melko kyllästyneen oloisena kuunteli vian ja sanoi, että soittavat, kun on lukot vaihdettu ja ohjausta tutkittu.PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Eikö Deltasta ollut tuohon samaan hintaan saatavissa vikakoodiselityksiä kun kerran lukivat ne?
Ei sitten kuulunut soittoa missään vaiheessa, kun alkoi sulkemisaika lähestyä, niin yritin jo itse soittaa Deltaan päin, mutta siellä automaatti ilmoitti, että asiakaspalvelijat ovat varattuja ja soittavat minulle päin takaisin. Kun ei soittoa edelleen kuulunut, niin menin 10 minuuttia ennen sulkemisaikaa paikalle. Lada oli odottamassa pihalla ja huoltoneuvoja tiskin takana vaihtunut. Hän ei tiennyt tapauksestani muuta kuin, mitä paperissa luki, eli oli lueteltu vikakoodit ja todettua, että vian löytämiseen tarvitaan enemmän aikaa. Lukot oli toki myös vaihdettu. Edelliseltä huoltoneuvojalta oli jäänyt se soitto tekemättä, eikä ollut jättänyt tietoakaan, että minulle pitää soittaa, kun homma on valmis. Hyvitykseksi sentään ihan oma-aloitteisesti lahjoitti pönikän tuulilasinpesunestettä niin minulle kuin kuskillenikin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin
Eli pahasti kärjistäen halusit tiedon vikakoodeista ja maksoit siitä, sait lasinpesunestettä. Minä menisin uudelleen aukioloaikana käymään ja pyytäisin sen selityksen koodeihin, siitähän alunperin maksettiinkin...
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin
Kyllä rahalle pitää saada täysi vastine, vaikka sen antaja olisikin meidän kaikkien rakastama ja kunnioittama TelttaAuto.
Takaisin firmaan ja homma hoitoon. Jos ei henkilökuntaa huvita palvella niin heidät on laitettava palvelemaan vaikka sitten K**PÄ otsassa. Tai sitten pakotettava sanomaan että Emme Palvele. Tämän voi sitten viedä eteenpäin esimiesportaassa. Kyllä sieltä se palvelu löytyy.
Nämä ovat aina raivostuttavia kuulla eli siis sellaiset tilanteet, jossa asiakkaalle jää puolityhjä käteen vaikka on mennyt hattukourassa apua ja palvelua pyytämään. Aivan kuin asiakas olisi niiden Työmiesten onnen ja autuuden este.
Joensuun Matkahuollossa jouduin eräälle Rouvalle sanomaan että: "Eikö teistä pitäsi olla mukavaa kun minä tuon teille lähetyksiä ja se pitää teidät työllistettynä?" Tämä siis kun olin useaan otteeseen saanut pelkkää nipostusta osakseni. Rouva muuten totesi että: "Ai niin. Voisihan tuon asian noinkin ajatella!" Ihmeiden aika ei ole ohi.
Takaisin firmaan ja homma hoitoon. Jos ei henkilökuntaa huvita palvella niin heidät on laitettava palvelemaan vaikka sitten K**PÄ otsassa. Tai sitten pakotettava sanomaan että Emme Palvele. Tämän voi sitten viedä eteenpäin esimiesportaassa. Kyllä sieltä se palvelu löytyy.
Nämä ovat aina raivostuttavia kuulla eli siis sellaiset tilanteet, jossa asiakkaalle jää puolityhjä käteen vaikka on mennyt hattukourassa apua ja palvelua pyytämään. Aivan kuin asiakas olisi niiden Työmiesten onnen ja autuuden este.
Joensuun Matkahuollossa jouduin eräälle Rouvalle sanomaan että: "Eikö teistä pitäsi olla mukavaa kun minä tuon teille lähetyksiä ja se pitää teidät työllistettynä?" Tämä siis kun olin useaan otteeseen saanut pelkkää nipostusta osakseni. Rouva muuten totesi että: "Ai niin. Voisihan tuon asian noinkin ajatella!" Ihmeiden aika ei ole ohi.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?