Lattasulakerasian kytkennöistä
Lähetetty: 27.9.2012 18:43
Ostinpa tohon omaan axtec-combiin tommosen lattasulakeboksin. Kyseinen boksi on numeroltaan 37.469.025 - 97, ja lisäksi siinä on numero 402.3722.
Alkuperäinen oli 37.003.987 - 79, toinen numero oli 153.3722. Tästä uudesta lattasulakeboksista puuttuivat konehuoneen puolelta liittimet Ш7/7 ja Ш11/3.
Tuo Ш11/3 on G-222 -laturin omaavissa ladoissa laturin herätevirran liitin. Niinpä lada ei lataa, jos tällainen uusi boksi kytketään suoraan ilman muutoksia autoon. Itselläni on ladassa G-224 -laturi, joten lataamattomuus ei ollut minun päänsärkyni. Itselläni tuo Ш11/3 oli alunperinkin tyhjä, eikä siihen tullut mitään johtoa.
Ш7/7 on puolestaan auton alkuperäisissä johdotuksissa flektin anturille menevän valkomustan johdon liitin. Lattasulakerasiassa oli uutena flektin releen paikalla hyppyliitin navasta 30 napaan 87, joten flekti kävisi koko ajan virrat päällä. Lisäksi rasian kytkennät ovat erilaiset tämän kyseisen flektin releen osalta. Itse flektin virtaliittimet ovat samoilla paikoilla kuin alkuperäisesti, mutta releen ohjaus on eri liittimiin kytketty.
Omassa koslassani vaivasi siis tuuletuksen puute, kun en kehtaa huudattaa propellia koko aikaa.
Flektin releessä virta kulkee navasta 85 napaan 86. Tuohon 86:een on yhteydessä alkuperäisessä sulakerasiassa liitin Ш7/7, josta siis lähtee johto lämpöanturille. Uudessa lattasulakerasiassa tuo flektin releen napa 86 on sen sijaan yhteydessä liittimeen Ш7/6.
Napa 85 puolestaan yhdistyy alkuperäisessä boksissa auton sisäpuolella liittimeen Ш4/1. Tähän tulee virtalukolta jännite liittimestä 15/1 virta päällä.
Jälleen uudessa lattasulakeboksissa tuo napa 85 ei olekaan kytketty Ш4/1:een, vaan konehuoneessa liittimeen Ш8/7, johon ei tule alkuperäisessä johdotuksessa mitään liitintä, kuten ei myöskään liittimeen Ш7/6.
Niinpä ilman sitä hyppylankaa flekti ei toimisi missään tilanteessa uudella lattasulakerasialla.
Muiden laitteiden kytkennät ovatkin sitten alkuperäisen mukaiset lattasulakerasiassa.
No, pitäähän se tuuletin saada toimimaan. Kävi ilmi, että itselläni roikkui täysin vapaana oranssi latausreleen johto, G-224 -laturisysteemissä kun ei ole mitään latausrelettä. Tämä oranssi johto tuli liittimestä Ш11/4. Tähän liittimeen tulee virtojen ollessa päällä jännite. Niinpä yhdistin tuon latausreleen johdon uuden lattasulakerasian liittimeen Ш8/7. Näin saadaan tuohon flektin releen napaan 85 jännite. Lisäksi vaihdoin sulakerasialta flektin anturille lähtevän johdon paikkaa liittimestä Ш7/7 liittimeen Ш7/6, johon siis oli yhteydessä flektin releen napa 86. Nyt onkin sitten järjestetty flektin anturille asti jännite. Rele paikalleen, ja anturista piuhat yhteen: potkuri pyörii. Eli toimii niin kuin pitää.
Joku oli korjannut aikaisemmin flektin niin, että akulta oli suoraan otettu virtaa anturille, ja siitä suoraan flektin moottorille. Ei hyvä.
Tämä ohje pätee siis G-224 -laturilla varustettuihin takavetoihin.
Tuota ohjetta voinee soveltaa myös G-222 -laturilla varustettuihin takavetoihin, sen kuin vaan haaroittaa tuon latausreleen johdon ja vetää toisen haaran flektin releelle. Edellyttäen että nuo mainitsemani liittimet ovat vapaana.
Niissä on myös tuo latausongelma, mutta siihen en perehtynyt kun ei tarvinnut.
Jos siis hyppysiinne tulee tuollainen 402.3722 numerolla varustettu rasia, niin suosittelen tarkistamaan kyseiset mainitsemani seikat.
Toivottavasti tästä selostuksesta on jollekulle hyötyä.
Tässä vielä linkki sulakerasian liitinten graafiselle esitykselle (suomenkielinen google-käännös ):
http://translate.googleusercontent.com/ ... WKqg8-9CrA
Alkuperäinen oli 37.003.987 - 79, toinen numero oli 153.3722. Tästä uudesta lattasulakeboksista puuttuivat konehuoneen puolelta liittimet Ш7/7 ja Ш11/3.
Tuo Ш11/3 on G-222 -laturin omaavissa ladoissa laturin herätevirran liitin. Niinpä lada ei lataa, jos tällainen uusi boksi kytketään suoraan ilman muutoksia autoon. Itselläni on ladassa G-224 -laturi, joten lataamattomuus ei ollut minun päänsärkyni. Itselläni tuo Ш11/3 oli alunperinkin tyhjä, eikä siihen tullut mitään johtoa.
Ш7/7 on puolestaan auton alkuperäisissä johdotuksissa flektin anturille menevän valkomustan johdon liitin. Lattasulakerasiassa oli uutena flektin releen paikalla hyppyliitin navasta 30 napaan 87, joten flekti kävisi koko ajan virrat päällä. Lisäksi rasian kytkennät ovat erilaiset tämän kyseisen flektin releen osalta. Itse flektin virtaliittimet ovat samoilla paikoilla kuin alkuperäisesti, mutta releen ohjaus on eri liittimiin kytketty.
Omassa koslassani vaivasi siis tuuletuksen puute, kun en kehtaa huudattaa propellia koko aikaa.
Flektin releessä virta kulkee navasta 85 napaan 86. Tuohon 86:een on yhteydessä alkuperäisessä sulakerasiassa liitin Ш7/7, josta siis lähtee johto lämpöanturille. Uudessa lattasulakerasiassa tuo flektin releen napa 86 on sen sijaan yhteydessä liittimeen Ш7/6.
Napa 85 puolestaan yhdistyy alkuperäisessä boksissa auton sisäpuolella liittimeen Ш4/1. Tähän tulee virtalukolta jännite liittimestä 15/1 virta päällä.
Jälleen uudessa lattasulakeboksissa tuo napa 85 ei olekaan kytketty Ш4/1:een, vaan konehuoneessa liittimeen Ш8/7, johon ei tule alkuperäisessä johdotuksessa mitään liitintä, kuten ei myöskään liittimeen Ш7/6.
Niinpä ilman sitä hyppylankaa flekti ei toimisi missään tilanteessa uudella lattasulakerasialla.
Muiden laitteiden kytkennät ovatkin sitten alkuperäisen mukaiset lattasulakerasiassa.
No, pitäähän se tuuletin saada toimimaan. Kävi ilmi, että itselläni roikkui täysin vapaana oranssi latausreleen johto, G-224 -laturisysteemissä kun ei ole mitään latausrelettä. Tämä oranssi johto tuli liittimestä Ш11/4. Tähän liittimeen tulee virtojen ollessa päällä jännite. Niinpä yhdistin tuon latausreleen johdon uuden lattasulakerasian liittimeen Ш8/7. Näin saadaan tuohon flektin releen napaan 85 jännite. Lisäksi vaihdoin sulakerasialta flektin anturille lähtevän johdon paikkaa liittimestä Ш7/7 liittimeen Ш7/6, johon siis oli yhteydessä flektin releen napa 86. Nyt onkin sitten järjestetty flektin anturille asti jännite. Rele paikalleen, ja anturista piuhat yhteen: potkuri pyörii. Eli toimii niin kuin pitää.
Joku oli korjannut aikaisemmin flektin niin, että akulta oli suoraan otettu virtaa anturille, ja siitä suoraan flektin moottorille. Ei hyvä.
Tämä ohje pätee siis G-224 -laturilla varustettuihin takavetoihin.
Tuota ohjetta voinee soveltaa myös G-222 -laturilla varustettuihin takavetoihin, sen kuin vaan haaroittaa tuon latausreleen johdon ja vetää toisen haaran flektin releelle. Edellyttäen että nuo mainitsemani liittimet ovat vapaana.
Niissä on myös tuo latausongelma, mutta siihen en perehtynyt kun ei tarvinnut.
Jos siis hyppysiinne tulee tuollainen 402.3722 numerolla varustettu rasia, niin suosittelen tarkistamaan kyseiset mainitsemani seikat.
Toivottavasti tästä selostuksesta on jollekulle hyötyä.
Tässä vielä linkki sulakerasian liitinten graafiselle esitykselle (suomenkielinen google-käännös ):
http://translate.googleusercontent.com/ ... WKqg8-9CrA