Sivu 10/12

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 18.6.2018 10:27
Kirjoittaja degen
Halusin mennä nimenomaan Valkaan. Seuraavan kerran käyn Ainazissa. Valkassa ei ollut yhtään suomalaista oman retkikuntani lisäksi, mutta sen sijaan virolaisia melkoisesti. Superalkossa leijaili melko kitkerä ödööri. Hien ja jonkinlaisen sikäläisen ominaishajun sekoitus. Kaupassa oli lisäksi kovin trooppinen ilmasto. Oli mielenkiintoista havaita, että Viro on kaupunkien ulkopuolella lähinnä metsää ja maaseutua. Muutama pieni taajamanpoikanen oli valtateiden varrella. Rakennuskanta oli ylivoimaisesti suurimmin osin neukkuajan perua. Luonnehtisinpa rakennuskantaa jopa ränsistyneeksi.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 18.6.2018 19:17
Kirjoittaja samarai
Juuri niin se on, varsinkin maaseudulla. Kiinteistöjen myynnissä, sellainen rakennus mikä Suomessa myydään täysin purkukuntoisena, niin Virossa vastaava "vaatii peruskorjausta". Monet vanhat (hirsi)rakennukset on myös kauttaaltaan mätiä, koska katteina on ollut iät ja ajat vanhat neukkuajan vuotavat eterniittilevyt. Tulipaloja on talvella myös paljon, koska päälämmitysmuoto on uunilämmitys ja hataria kämppiä ylilämmitetään rapautuneilla tulisijoilla ja hormistoilla.

Virosta löytyy neukkuajan rakennusten lisäksi myös runsaasti vielä vanhoja baltiansaksalaisten kartanoita. Osa niistä on laitettu hienoon kuntoon

http://www.mois.ee/suomi/

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 7.8.2018 18:40
Kirjoittaja degen
Nyt ovat talvivanteeni valmiit ja renkaat asennettuina niille:
Kuva
Värit on kivoja. Tuo on RAL1023 eli "traffic yellow" eli liikennekeltainen.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 12.8.2018 10:59
Kirjoittaja degen
Sainpa viimeinkin vaihdettua kombiin myös moottorin tukikumit. Täristys liikkeelle lähdössä väheni merkittävästi. Vanhat kumit olivat tämän näköiset:
Kuva
Ovatko nuo nyt lopussa? Ne ovat lysähtänet puolisen senttiä uusiin kumeihin verraten. Konetta nosteltaessa sai turpaansa myös lämppärin kennolle menevä vesiletku. Motonetistä löytyi erinomainen Gatesin kulmaletku, joita ostin kaksi ja uusin molemmat vesiletkut saman tien. Kyseiset kulmaletkut sopivat tuohon paikkaan mainiosti, kunhan niitä lyhentää sopivaan mittaan.
Muuten mennään edelleen ihan mukavasti, paitsi että takajarrut alkavat vaatia remppaamista. Uudet rummut, sylkät ja kengät kilkkeineen.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 15.8.2018 23:24
Kirjoittaja degen
Huomasin tuulilasille ruiskaistessani pesunestettä, että kuskin puolelle ei tule nestettä. Sen sijaan pöllähti kajuutan sisään semmoinen käihä, että ikkunat olivat huurussa minuutin ajan enkä nähnyt mitään kyseiseen ajanjaksoon. Olipa mennyt suuttimen letkuliitin poikki ja nesteet roiskittu pitkin ilmanottokaukaloa. Tänään löysin Puuilosta hyvät kaksireikäiset suuttimet ja asensin ne. Kuskin puolen suuttimeen laitoin letkun siten, että letkun löysät on vedetty pois päin pyyhinten vivuista, ettei vivusto huitaise poikki suuttimen letkuliitintä eikä ylipäänsä hankaa letkua. Kiinnitin letkun nippusiteellä löysästi kiinni konepellin avausvaijeriin, joten letku jäi hyviin asemiin eikä se enää pääse osumaan pyyhinten varsistoon. Nuo suuttimet oli hyvä säätää ja ne pitävät säätönsä hyvin. Nyt toimii pesujärjestelmä taas mainiosti.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 22.8.2018 13:16
Kirjoittaja degen
Sainpa vaihdettua takajarruihin vihdoinkin palikat. Sade haittasi niin pahasti, että remontti venyi kahteen päivään. Nyt pysähtyy hienosti ja käsijarrukin pelaa paremmin. Se säätö oli melkein loppuun asti kiristetty, mutta nyt sitä sai löysätä runsaasti. Ei ollut siis ihme, ettteivät rummut menneet paikalleen ennen kuin säädön löysäsi loppuun asti. Oli myös arvattavaa, että taka-akselin jarruputket eivät irtoa sylinteristä. No eiväthän ne irronneetkaan, joten vaihdoin molemmat putketkin. Nyt ei ole enää yhtään alkuperäistä jarruputkea jäljellä.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 24.8.2018 17:07
Kirjoittaja degen
Tänään vaihdoin eteenkin kaasuiskarit vanhojen Sachin nestemallien tilalle. Heti tuli jämäkämpi ja urheilullisempi alusta. Samassa rytäkässä meni viides sytytysohjausyksikkö sekaisin. Hüco tällä kertaa. Laitoin tilalle orkkisboksin, joka on sellainen ruman vaaleanruskea, mutta toimiva. Hüco kesti 39 000 km.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 24.8.2018 23:06
Kirjoittaja Flaiman
Ihmeellistä epäonnea sinulla noiden sytkäboksien kanssa. Harmi kun en itse laittanut omassani kilometrilukemaa ylös, niin en tiedä paljonko olen omallani nyt ajanut ilman ongelmia.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 25.8.2018 8:50
Kirjoittaja pressa
Taitaa olla näissä bokseissakin sama että mitä uudempi sen lyhytikäisempi? Itse ajoin aikoinaan orkkiksella 150tkm jonka jälkeen auton myin, eikä seuraavakaan omistaja sitä vaihtanut ja yli 200 ajettuna lähti jonkun Sergein matkaan eli sen pitempään en historiaa tiedä.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 25.8.2018 11:21
Kirjoittaja degen
Laitanpa tähän yhteenvedon sytkäbokseista:

1. K.A.E 10 000 km
2. REMIX 40 000 km
3. Energomash 4000 km
4. Astro 12 000 km
5. Hüco 39 000 km

K.A.E meni laakista kuoliaaksi, eli sammui vauhdista eikä enää käynnistynyt, edes hörähdellyt. Muut ovat alkaneet sekoilla ja kierroslukumittarin viisari pomppii eli kipinöitä tulee epätahdissa.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 5.9.2018 18:21
Kirjoittaja degen
Voi voi. Nyt kävi näin.
Kuva
Taidan laittaa kombiin kiinni uuden kaasarin, tällä kertaa takavedon oman axteckin.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 7.9.2018 13:12
Kirjoittaja degen
Ja lisää murheita tuli. Kaasarin onnistuneen asennuksen ja säädön jälkeen kävin romanttisilla treffeillä. Tietenkin lada päätti näyttää temppunsa juuri silloin, kun unelmien nainen on kyydissä. Sytkäboksi pimeni taas ja jäätiin kolmostien varteen. Onneksi varaboksi pelasti jälleen, mutta nyt alan analysoida, josko jossakin on systemaattista vikaa. Toki pimennyt boksi oli käytetty, mutta sekin meni aika nopeasti.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 8.9.2018 10:46
Kirjoittaja samarai
Kyllä varmaan jo muualta vian on löydyttävä kuin sytkäboksista. Vaikka sulakeboksista.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 8.9.2018 11:01
Kirjoittaja mush
Joskus kauan sitten oli escortissa vastaavaa, sytkäbokseja meni kuin leipää. Vaihdettiin siihen lopulta laturi, niin loppui boksien hajoamiset. Olisiko tullut jännitepiikkejä tai jotain, ei ikinä tutkittu sen tarkemmin.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 8.9.2018 12:57
Kirjoittaja degen
Aivan. Yksikkö lämpenee minulla aika paljon. Pitää kokeilla siten, että kytken laturin irti ja siirryn hetkeksi akkukäyttöön ja tunnustelen, onko eroa.