VAZ-212140 - 1996 - Lievä projekti

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
tapanih

VAZ-212140 - 1996 - Lievä projekti

Viesti Kirjoittaja tapanih »

Ajokuntoinen Niva, tuli melkein nikottelematta ajamalla Savosta Posiolle. Se pieni nikottelu liikkeelle lähdettäessä johtui löysällä olevasta kaasuvaijerista/vinossa olevasta vaijerikuorenkiinnitysraudasta.
Korotettu yli äyräiden. Tarkotus laskea tehdasasetuksiin. Samalla uusin tukivarsien kumit, iskarit ja pallonivelet (ehkä). Takajarrujen säätöventtiili lienee jumissa tai säätö korkealla olevan korin takia pielessä. Eivät mene lukkoon.
Sitten leimalle.
Moottori käynnistyy ja käy nyt hyvin. Kylmänä kuuluu lievää koputusta, lämpimänä ääni häviää. Toisaalta lämpimänä öljynpainevalo vilkuttaa oikein pienillä kierroksilla. Kesemmällä irrotan ja aukasen myllyn ja uusin mitä tarvitsee.
Voimansiirtolinja kohtalaisessa kunnossa. Korotuksen takia joillain nopeuksilla kardaani pikkusen nypyttää.
Kori yhtä lokasuojan reikää lukuunottamatta kunnossa.
Paljon täältä tietoa löytyy ihan lukemallakin ja toivottavasti kysymällä lisää.
Liittymismaksun olen maksanut, milloin mahtanen päästä oikein jäseneksi.
Avatar
jta
Viestit: 4363
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-212140 - 1996 - Lievä projekti

Viesti Kirjoittaja jta »

Jos tarkoitat tuolla jäsenyydellä tuota foorumin tunnistautumista niin viimeistään seuraavassa kerholehdessä saat numerot millä tunnistautuminen foorumille tapahtuu. Muistaakseni seuraava kerholehti pitäisi mobilian jälkeen ilmestyä.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-212140 - 1996 - Lievä projekti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Näihinhän voisi ylläpitokin vastata, eli nopeitenhan hoituu ottamalla yhteyttä ylläpitoon, antavat koodin tunnistautumiseen kun maksu on suoritettu (eli ilmoitat nimen ja koska maksettu, sekä foorumin nimimerkin).
Avatar
paavon
Ylläpito
Viestit: 1398
Liittynyt: 24.7.2007 21:45
Paikkakunta: Lahti

Re: VAZ-212140 - 1996 - Lievä projekti

Viesti Kirjoittaja paavon »

tapanih kirjoitti:Liittymismaksun olen maksanut, milloin mahtanen päästä oikein jäseneksi.
Kunhan posti tuo Pravdan, sen mukana tulee jäsen- ja viitenumero jolla voit tunnistautautua. Sitä mietin aikoinaan että jos sen viite- ja jäsenumeron olisi voinut aikaisemmin toimittaa mutta se taisi olla niin että siihen laskuun joka lähetetään liittymisestä, sitä jäsennumeroa ei saanut mukaan eli se kaatui käytänössä siihen. Mutta näin mennään toistaiseksi ainakin.
Paavo & Lada 1200L
tapanih

Re: VAZ-212140 - 1996 - Lievä projekti

Viesti Kirjoittaja tapanih »

Alustan palauttaminen tehdas(uuteen)kuntoon etenee. Yks pultti takapäässä on vielä kumipuslan silmässä jumissa, eikä siihen tahdo päästä lyömään, kun jarrukilpi on edessä. Mutta askarrellaan.
Miten Toverit ovat ottaneet moottorin pois Nivan keulalta? Pittääkö purkaa vaihdelaatikko pois vai saapiko ujutettua etukautta ylös?
tapanih

Re: VAZ-212140 - 1996 - Lievä projekti

Viesti Kirjoittaja tapanih »

Laiskasti mutta hitaasti syntyy valmiimpaa. Taka-akselilla on nyt uudet vakiojouset, iskarit, kaikki kumipuslat, kaks uutta tukivartta ja uudet pultit.
Jarruja kasailen hiljokseen. Siittä pitääkin sydäntäni vähän purkaa:
Kuka lieneekään Rölli Ropeltaja, joka on aikoinaan alustan korottanut, hyi hänelle. Ainut hyvä ettei oltu tehty hitsaamalla. Sain purettua. Mutta ne takajarrut. Oli vissiin jotain onkelmaa tullut, kun oli uusittu akselilla oleva T-haara. Se vain oli sattunut löytymään tiheämpikierteinen. No, niinpaljon oli vaivaa nähty, että jarruputkien sisäpäihin oli vaihdettu tiheäkierteiset nipat. Sensijaan jarruletku oli kierretty väkisin vääriin kierteisiin, joista irtosi melkein ittestään. Onneksi ei ajaessa.
Kummaa räpeltämistä, kun oikeita toisiinsa sopivia osiakin saa helposti ja puoli-ilmaiseksi.
Avatar
jta
Viestit: 4363
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-212140 - 1996 - Lievä projekti

Viesti Kirjoittaja jta »

Näitä pelle pelottomia valitettavasti löytyy. Tuossa omassa kantissa mikä ikuisuusprojektina on niin oli jarruputkia korjailtu jatkopaloilla jotka oli niin ikään väärillä jenkuilla. Taka-akselilla jarruputket vedetty iskarin kiinnikkeiden alapuolelta. Ei olisi montaa kertaa tarvinnut käydä mettätiellä ajelemassa kun takana ei olisi jarruja enää ollut.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
tapanih

Re: VAZ-212140 - 1996 - Lievä projekti

Viesti Kirjoittaja tapanih »

Pakoputkistoa asentelin. Huomasin, että takavaimennin ei mene etes voimalla paikoilleen ilman vetokoukun irroittamista. Vetokoukun pultinkannat olivatten lattiamaton alla, joka piti purkasta pois. Märkää siellä oli, ja valkeeksi maalattu pikikerros irtosi levyinä. Mutta ihme ja kumma, alla oli virheetön viheriänharmaa maalipinta. Halleluja.
Ne vekkulit kumiripustimet jotka pujotetaan semmosiin uriin olivatten ihan vekkulit asentaa. En kiroillut yhtään.
Takavaimennin tuli eri hankintakanavaa kuin välivaimennin. Ovat eriväriset, joka ei sinällään haittaa. Ensin tuntu, etteivät mene etes putkenpäät sisäkkäin, mutta pienellä suostuttelulla suostuivat. Sensijaan välivaimentimen takapäästä pitää vielä huomenna putkea lyhentää noin tuuma tai vähän toista, ennekuin istuvat suurinkaanpiirtein. Suuri maa, suuret toleranssit.
Ja jatkoa etelliseen kirjeeseeni:
Ei se lyhentäminen edes riitä, pittää vielä oikaista melko reilusti yhtä mutkaa.
tapanih

Re: VAZ-212140 - 1996 - Lievä projekti

Viesti Kirjoittaja tapanih »

Siellä on interinnetissä erinomaiset venäjänkieliset korjausohjeet hyvien valokuvien kera. Vahinko vaan, että ne kuvat on otettu uuden auton käpistelystä.
Minäpä kuvailen vähän, miten otetaan 19 vuotta ruostuneet etupään tukivarren puslat irti. Ensin ylätukivarsi, kun se on helepompi. En pitkästytä ketään toimenpiteillä joilla tukivarsi on ensin saatu irtaalleen, vaan siirryn suoraan puslien irroitukseen:
Kalikka ruuvipenkkiin ja rälläkällä akselipultti poikki kummankin puslan sisäpäästä. Kumi käryää... Jos meni oikeesta kohdasta (ei jäänyt prikkaa akselin päälle),lähtee akselitumpit kohtuullisella hakkaamisella puslista irti. Sitten kuumennetaan primuksen käsitoholla keskiholkin reikää niinettä kumi vähän palaa, jonka jälkeen sisempi metalliholkki irtoaa melkein itsestään ja palanut kumi on helppo kaivaa pois. Sitten ei olekaa enää kun ulkokehälle perinpohjin jumiin ruostunut ulkoholkki, joka on kuitenkin niin ohut ja paljon tukivartta heikompitekoinen, että lähteehän se sieltä kun voimaa on.
Että silleen.... Huomenna alatukivarren kimppuun. Siitä on pultti katkottava paikallaan.

Toinen pusla samalla metodilla, paitsi että sahasin uloimman peltiholkin nätisti melkein halki, jolloin rullautui irti sangen vähällä telkkuamisella.
Nyt lähen ostamaan halvimman sähköpuukkosahan ja nipun metalliteriä. En minä kuminkäryä pelkää, mutta rälläkkä saattaa tehdä luvattomia koloja vääriin paikkoihin alavarren pitkää pulttia katkottaessa.

Ja tarina jatkuu... Puukkosahan terät ei sattuneet tarpeeksi kovaa laatua, tai liekö niitä etes. Oli pultti reiässään kuivunut niin kovaksi, että saha vaan kiillotti vähän pintaa. Rälläkkä ja millin pienet laikat, niin hyvin katkesi eikä pahasti etes kärynnyt. Yks laikka hipasi väärään pellinreunaan ja meni vispiläksi. Onneksi sitä on jo vanhoilla päivillään oppinut suojalasien käytön, ja naamanahka ei pikku riskuista ennää muuta kun komistuu.
Uudet puslat meni jo rutiinilla tukivarren reikiin, mutta pultinpätkä apurungon reiässä taitaa olla lujassa. Naurattaa se kuva, jossa venäläinen huoltoasentaja pikkuvasaralla sievästi naputtaa pulttia pois.
tapanih

Re: VAZ-212140 - 1996 - Lievä projekti

Viesti Kirjoittaja tapanih »

Kaik muu on etupäästä pyöränripulistuksesta saatu purettua, paitsi kuskinpuolen alatukivarren 16 mm pultinpätkä apurungon reiästä. Katkaistu molemmista päistä rälläkällä.
Alakaa konstit käymään vähäksi, ei vielä loppumaan.
Miksköhän toinen puoli irtosi melkein puhaltamalla, ja tämä ei oikein mitenkään.
Tunnustan, että kumpikin pää on saatettu lyödä kasaan eli turvoksiin.
Auttakaa, jos jollain on hyvä konsti.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-212140 - 1996 - Lievä projekti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kun tänne ei saaa vieläkään suoraan liitettyä koneelta kuvia (vaikka siitä keskustelua onkin ollut mutta) niin yritän netistä löytyvän kuvan avulla selittää. Itseltäni löytyisi (huonoja kännykällä otettuja kuvia) puslien irrottamisesta. Tavallinen vasara viedään pois koko työmaalta ja ainut väline mitä tarvitaan on paineilmataltta.
Kuva
Mukana tulee muutama pää ja yksi katkaistaan niin että siitä jää tasapäinen tappi. Tällä tasapäisellä tapilla saat "päräytettyä" pultin pois reiästä, itse olen joskus hakannut 1,5 kiloisellla vasaralla jotain kohdetta eikä irronnut, ainoastaan muotovirhettä kohteesee. Otin päräyttimen ja sillä tukevasti painaen oli pultti irti muutamassa sekunnissa. Samalla vehkeellä vaihtaen talttamaisen terän irtoaa puslatkin tukivarresta hienosti. Irrotus siten että siitä peltikauluksesta täryttää hieman sisäänpäin ja sitten saatkin jo kulmaa siten että tärinä tuo puslan ulospäin.
Toki nyt jos olet niitannut sen pultin jo vasaralla sinne apurunkoon on melkein pakko porata pulttiin sellainen sentinsyvyinen reikä, se antaa materiaalille mahdollisuuden palautua niittauksesta, ja sitten siolla tasaisella tapilla päräyttää irti. Oletko lämpöä jo kokeillut? Eli kohde kerran pieneen hehkuun ja vähintään puolentunnin jäähtyminen jonka jälkeen kokeilee, kuuma kohde ei irtoa koska lämpölaajenemiset pitää ne yhdessä. jäähdyttyään irtoaa kun "paska" palanut välistä.
tapanih

Re: VAZ-212140 - 1996 - Lievä projekti

Viesti Kirjoittaja tapanih »

Tuo päräytin olis varmasti kätevä. Mahtaiskohan olla sama vaikutus riskillä piikkauskoneella...isku ilman pyöritystä?
Seuraavaksi alan poraamaan päihin 12 mm reikää tuuman verran. Sitten reikiin kunnolla kuumaa ja jäähdytys. Luulisi turvotuksen hellittävän.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-212140 - 1996 - Lievä projekti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Siis tuo paineilma taltta on pieni piikauskone, ei siinäkään terä mihinkään pyöri. Ja reikä ei tarvitse olla kuin 4mm minkä sinne pultin päähän poraa, silläkin poistuu jo materiaa niin että "turvotus" hellittää...
tapanih

Re: VAZ-212140 - 1996 - Lievä projekti

Viesti Kirjoittaja tapanih »

Hiphurraaaa..... pultinpätkä irtosi. Pressalle iso kiitos ja sosialistisen työn kunniamerkki..... Poraaminen, reilu annos asetyleenikuumaa ja rouvi sähköinen piikkauskone hakkaamaan pultinpäähän niin lopulta antautui. Mutta kunnioitettavan määrätietoisesti pani vastaan. On se Ladassakin ainakin yksi luja kohta.
Ne pultinpätkät muuten helähtävät sillä äänellä, että kokeilen takoa niistä puukonterän.
tapanih

Re: VAZ-212140 - 1996 - Lievä projekti

Viesti Kirjoittaja tapanih »

Nyt on pyörät ripustettu paikoilleen. Vanhoja osia ei jäänyt kovin montaa. Ylätukivarsien campperisäätöön tein karkea-asetukset 4 mm lattaraudasta. Tais sattua kerralla melko lähelle. Etujarruissa ihmetytti vähän vasemman jarrusatulan sopimattomuus paikoilleen. Ihan kuin osat olisivat olleet eri autoista. Niiden vyönsolkea muistuttavien saranoitujen ja jousitettujen kälpyköiden liukupinnoista piti rälläköidä rautaa pois millitolkulla ennenkuin tapit meni ilman väkivaltaa paikoilleen.
Takajarrujen kuormitusventtiili on täysjumissa, uusi on matkahuollon kyytissä. Se paikoilleen, jarrujen ilmaus, ja valojen korkeussäätömysteerion vaihto, niin katsastus alkaa olla lähellä.
Vastaa Viestiin