Mitsubishi Carisma 1,6l 16v -99
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Otsikointi vapaamuotoinen.
Mitsubishi Carisma 1,6l 16v -99
Tuli vaihdettua vanhempi Saab pois ja vaihdossa tuli Mitsubishi Carisma, eli Hollannissa valmistettu Volvon yhteistyöprojektia, 1/3 osista samoja S40 Volvon alkuperäisen mallin kanssa.
Huomioita
- ajettu 240tkm
- yllättävän hyvä ajaa
- olematon määrä "japsinatinoita" kojelauadassa ja sisustassa
- kiihtyvyys ei paras mahdollinen
- jakohihna pian vaihtoon (vuodet menneet yli), osia ei saanut Lahden Motonetin hyllystä
- punainen maalipinta todella haalistunut
- ilmastointi toimii
- avaimet todella heikossa hapessa, metalliosat irti kumimaisesta päästä, auton käynnistäminen siksi vaikeaa, teetin kalliilla pikasuutarilla uuden avaimen
- talvirenkaat huonohkot ja 10 v vanhan Hakkapeliitta 4:set, ei uskaltane niillä talvikäytössä ajaa
- korealaiset Hankookin kesärenkaat, joissa paljon pintaa
- mallin tyyppivikana vaihteensiirron helan kuluminen: vaihdekeppi heiluu aika hervottomasti
Ajellaan nyt sitten tällaisellakin ja kirjataan kokemuksia, voi tehdä kauppansa eteenpäin, tai sitten pitää tosiaan ajella itse. Edellinen omistaja oli vaihdattanut juuri lämpötilatunnistimen. Luin vikakoodit Mitsubishin ohjelmalla monimerkkitesterillä, ja lämpötila-anturia ja ilmamassamittaria herjasi, ei oltu ilmeisesti korjaamoilla ollut laitteita koodien nollaamiseen. Itse tuli moiset tässä kovaan hintaan hankittua, niin täytyy ottaa ilo irti. Ladalle ei valitettavasti ole omaa ohjelmaa, vaan rajoittuu merkin osalta yleiseen OBD2-diagnostiikkaan - tosin eihän 110-sarjassa mitään erikoisempaa olekaan, vasta Kalinassa sitten tulee Airbagin ja ABS:n merkkikohtaiset koodit.
Huomioita
- ajettu 240tkm
- yllättävän hyvä ajaa
- olematon määrä "japsinatinoita" kojelauadassa ja sisustassa
- kiihtyvyys ei paras mahdollinen
- jakohihna pian vaihtoon (vuodet menneet yli), osia ei saanut Lahden Motonetin hyllystä
- punainen maalipinta todella haalistunut
- ilmastointi toimii
- avaimet todella heikossa hapessa, metalliosat irti kumimaisesta päästä, auton käynnistäminen siksi vaikeaa, teetin kalliilla pikasuutarilla uuden avaimen
- talvirenkaat huonohkot ja 10 v vanhan Hakkapeliitta 4:set, ei uskaltane niillä talvikäytössä ajaa
- korealaiset Hankookin kesärenkaat, joissa paljon pintaa
- mallin tyyppivikana vaihteensiirron helan kuluminen: vaihdekeppi heiluu aika hervottomasti
Ajellaan nyt sitten tällaisellakin ja kirjataan kokemuksia, voi tehdä kauppansa eteenpäin, tai sitten pitää tosiaan ajella itse. Edellinen omistaja oli vaihdattanut juuri lämpötilatunnistimen. Luin vikakoodit Mitsubishin ohjelmalla monimerkkitesterillä, ja lämpötila-anturia ja ilmamassamittaria herjasi, ei oltu ilmeisesti korjaamoilla ollut laitteita koodien nollaamiseen. Itse tuli moiset tässä kovaan hintaan hankittua, niin täytyy ottaa ilo irti. Ladalle ei valitettavasti ole omaa ohjelmaa, vaan rajoittuu merkin osalta yleiseen OBD2-diagnostiikkaan - tosin eihän 110-sarjassa mitään erikoisempaa olekaan, vasta Kalinassa sitten tulee Airbagin ja ABS:n merkkikohtaiset koodit.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Mitsubishi Carisma 1,6l 16v -99
Mitä maksoit?
-
- Viestit: 1934
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Mitsubishi Carisma 1,6l 16v -99
Vuosimalli natsaa Juniorin Mazdaan joka on peltivannetta paitsi;onko nelipulttisatanen ja nelitoistatuumainen?
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: Mitsubishi Carisma 1,6l 16v -99
En maksanut mitään, kun tämä tuli vaihdossa. Vaihdossa sen antaja oli 1500€ maksanut ja vielä katsastukseen tämän jälkeen teettänyt kiskurihintaan remonttia (320€ tarkastu, öljynvaihto ja viallisen lämpötilatunnistimen vaihto). Sain myymästäni Saabista sen verran hintaa, että. olisiko tämän arvoksi itselle jäänyt jotain vajaan tonnin luokkaa. Hieman kova hinta siis, varsinkin kun hyvänä mainostetut talvirenkaat olivat huonot.
Kävin Volvo-huollosta ostamassa vaihteensiirtimen puslat, niiden vaihdon jälkeen hävisi löysyys vaihdekepistä. Sitten kun jakopäänhuollosta on mennyt jo vuodet täyteen ostin uudet osat ja vesipumpun, kallist lystiä, vajaat 200€. Motonetissä olisi ollut vähän valvempaa, mutta kun sitä ei-oota myivät... Kiillotin ja vahasin maalipinnan, aika hyvä lopputulos aiempaan haalistuneisuuteen verraten. Jakopää pitää huoltaa sitten ensi viikolla.
Nosturilla tarkastelussa selvisi, että auto on onneksi ruostesuojattu erittäin hyvin. Lisää miinusta Fenaultin vaihteistoon liittyen tulee siitä, että vaihdevivusto on erittäin haavoittuvassa paikassa auton alla ja on todella herkkä kiven osumille. Pitää varoa siis ajamasta sitä kiveen, tai tulee suuri remontti - kuulemma koko vaihteisto purettava. Mökkitillä on käynyt monelle Renault-kuskille näin, ja luulisi S40 Volvon ja näiden Carismojen kuskeilöa olevan ehkä samoja kokemuksia, jos liian huonoille teille ovat eksyneet.
Taitaa olla nyt sellainen auto, jota täytyy pitää jonkin aikaa ennen kuin alkaa myymään. Omiaan tuskin saa pois remonttien jälkeen, vaikka näistä kyllä nettiautossa yritetään kanssa pyytää löhelle kahtakin tonnia, liikkeessä ylitsekin.
Kävin Volvo-huollosta ostamassa vaihteensiirtimen puslat, niiden vaihdon jälkeen hävisi löysyys vaihdekepistä. Sitten kun jakopäänhuollosta on mennyt jo vuodet täyteen ostin uudet osat ja vesipumpun, kallist lystiä, vajaat 200€. Motonetissä olisi ollut vähän valvempaa, mutta kun sitä ei-oota myivät... Kiillotin ja vahasin maalipinnan, aika hyvä lopputulos aiempaan haalistuneisuuteen verraten. Jakopää pitää huoltaa sitten ensi viikolla.
Nosturilla tarkastelussa selvisi, että auto on onneksi ruostesuojattu erittäin hyvin. Lisää miinusta Fenaultin vaihteistoon liittyen tulee siitä, että vaihdevivusto on erittäin haavoittuvassa paikassa auton alla ja on todella herkkä kiven osumille. Pitää varoa siis ajamasta sitä kiveen, tai tulee suuri remontti - kuulemma koko vaihteisto purettava. Mökkitillä on käynyt monelle Renault-kuskille näin, ja luulisi S40 Volvon ja näiden Carismojen kuskeilöa olevan ehkä samoja kokemuksia, jos liian huonoille teille ovat eksyneet.
Taitaa olla nyt sellainen auto, jota täytyy pitää jonkin aikaa ennen kuin alkaa myymään. Omiaan tuskin saa pois remonttien jälkeen, vaikka näistä kyllä nettiautossa yritetään kanssa pyytää löhelle kahtakin tonnia, liikkeessä ylitsekin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Mitsubishi Carisma 1,6l 16v -99
On 14", mutta ei taida Mazdan kanssa olla sama pulttijako. Volvojen kanssa enemmän yhteistä kuin muiden Japsien.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Mitsubishi Carisma 1,6l 16v -99
Tuon taulukon mukaan olisi 4x100, keskireikä tosin väljä Mazdaan:
http://www.vuoksenkumi.fi/media/vuoksen ... ulukko.pdf
http://www.vuoksenkumi.fi/media/vuoksen ... ulukko.pdf
- pavlik morozov
- Viestit: 1149
- Liittynyt: 11.3.2013 22:00
- Viesti:
Re: Mitsubishi Carisma 1,6l 16v -99
viime talven päästelin kanttiladalla jossa alla pinnatut seasonit 80 luvulta. En jääny jumiin kertaakaa vaikka joka päivä ajelin valtatiellä yms. Pintaa tosin oli hyvin mut miksei hakkapeliitat kelpaaJohnDoe kirjoitti: - talvirenkaat huonohkot ja 10 v vanhan Hakkapeliitta 4:set, ei uskaltane niillä talvikäytössä ajaa
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Re: Mitsubishi Carisma 1,6l 16v -99
Muistini mukaan on ahdasta, taisi olla niin ettei moottorin kannake mahtunut tulemaan pois välistä kun on pitkillä pulteilla, pujottelemalla pitää vaihtaa hihna. No kerro täällä kun olet saanut vaihdettua kuinka oli.JohnDoe kirjoitti:jakopäänhuollosta on mennyt jo vuodet täyteen ostin uudet osat ja vesipumpun... Jakopää pitää huoltaa sitten ensi viikolla...
Re: Mitsubishi Carisma 1,6l 16v -99
Olen päästellyt minäkin ties kunka huonoilla talvirenkailla monena talvena, mutta ehkä on tullut totuttua liian hyviin renkaisiin tätä nykyä. Toisaalta kun asuu näin korkean mäen alla, niin mäkeä ei pääse edes ylös hionoilla renkailla, joten sekin vaikuttaa aika paljon.
Autodatan jakopääkirjassa vuodelta 2004 neuvottiin jakopäähuolto suht yksityiskohtaisesti ja aika-arvio reilu 2 tuntia, katsotaan kauanko oikeasti menee. Vesipumpun vaiho ei sisälly tuohon aikaan. Yksi kannake ainakin ihan irroitettava ja moottori tuettava. Mutta paljon hankalampi huollettava tämä on kuin Lada, vaikki konetila niin ahtaalta näytäkään kuin monessa muussa saman ikäluokan autossa.
Autodatan jakopääkirjassa vuodelta 2004 neuvottiin jakopäähuolto suht yksityiskohtaisesti ja aika-arvio reilu 2 tuntia, katsotaan kauanko oikeasti menee. Vesipumpun vaiho ei sisälly tuohon aikaan. Yksi kannake ainakin ihan irroitettava ja moottori tuettava. Mutta paljon hankalampi huollettava tämä on kuin Lada, vaikki konetila niin ahtaalta näytäkään kuin monessa muussa saman ikäluokan autossa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Mitsubishi Carisma 1,6l 16v -99
Aika paljon kyllä kuljettajasta kiinni, millaisena auton näkee. Luin Tekniikan maailman arkistosta juttuja Carismasta ja kiihtyvyyttä oli kehuttu tällä koneella, kytkintä ei kehuttu ja ohjauksessakin oli jotain matka-ajossa, mutta kaupunkipyörittelyyn auto on erinomainen, vaihteisto toimii kevyesti. Etenemiskyky on myös hyvä ja tulipa talviauto -98 voittokin, tosin toisella koneversiolla. Penkkejäkin kehuttiin.
Omasta mielestäni kytkin on hyvä ja mukavasti taittuu matka-ajokin, penkkien muotoilu omanlaisensa, mutta kelpaa. Eihän tämän mikään ykköskäyttöauto ole tarkoitus ollakaan, vaan tuli meille olosuhtiden pakosta, sellaiseksi ihan hyvä sattuma toistaiseksi. Ja on paljon vähemmän rahaa kiinni kuin tähän vaihdetussa Saabissa.
Eilen kun ajoin Lada 112:lla, niin vähän vaikea vertailla. Ladan kytkin on vähän äkkinäisempi ja vaihtensiirto ei ihan yhtä kevyt (yksilöllisiä eroja, 16v 112:ssani on kevyempi), vaihteisto kuitenkin Ladassa jömäkämmän tuntuinen ja myös hyvin toimiva. Autojen suuntavakauksissa ei mielestäni suuria eroja, maantieajossa Ladan thostamaton ohjaus hieman tarkempi, mutta taajamapyöeittelyssä hankala. Mitsubishin äänieristys on parmpi. Toisaalta Mitsubishi on uutena maksanut vajaan 145 000 mk ja olikohan Ladan hintaluokka tuolloin 50-60 000 mk luokkaa, eli alle puolet tästä.
Omasta mielestäni kytkin on hyvä ja mukavasti taittuu matka-ajokin, penkkien muotoilu omanlaisensa, mutta kelpaa. Eihän tämän mikään ykköskäyttöauto ole tarkoitus ollakaan, vaan tuli meille olosuhtiden pakosta, sellaiseksi ihan hyvä sattuma toistaiseksi. Ja on paljon vähemmän rahaa kiinni kuin tähän vaihdetussa Saabissa.
Eilen kun ajoin Lada 112:lla, niin vähän vaikea vertailla. Ladan kytkin on vähän äkkinäisempi ja vaihtensiirto ei ihan yhtä kevyt (yksilöllisiä eroja, 16v 112:ssani on kevyempi), vaihteisto kuitenkin Ladassa jömäkämmän tuntuinen ja myös hyvin toimiva. Autojen suuntavakauksissa ei mielestäni suuria eroja, maantieajossa Ladan thostamaton ohjaus hieman tarkempi, mutta taajamapyöeittelyssä hankala. Mitsubishin äänieristys on parmpi. Toisaalta Mitsubishi on uutena maksanut vajaan 145 000 mk ja olikohan Ladan hintaluokka tuolloin 50-60 000 mk luokkaa, eli alle puolet tästä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Mitsubishi Carisma 1,6l 16v -99
Perus jutua joo, mutta muistaakseni se kannake ei mahdu tulemaan pois moottorin ja runkoaisan välistä.JohnDoe kirjoitti:Yksi kannake ainakin ihan irroitettava ja moottori tuettava.
Re: Mitsubishi Carisma 1,6l 16v -99
.....vastaan itselleni:Alle tonnin hintaluokassa mennään.Jaska HKI kirjoitti:Mitä maksoit?
Re: Mitsubishi Carisma 1,6l 16v -99
Ja yli tonnilla myydään, alustavasti varattuna tuttavalle. Ilmastointi huollettu tänään, 200g vajaus kylmäaineessa, huomenna jakopää.
Viimeksi muokannut JohnDoe, 6.7.2015 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Mitsubishi Carisma 1,6l 16v -99
Koko päivän homma tuon jakohihnan ja vesipumpun vaihto. Hankala tosiaan se moottorin kiinnike, ei millään meinaa mahtua pois, toimivaksi käytännöksi osoittautui vihdoin käyttää moottorin alapuolisessa tukemisessa haitaritunkkia ja sitä sopivissa määriin nostelemalla ja laskemalla sai pujoteltua lopulta kiinnikkeen pois. Työmaalla oli tarpeen myös sekalainen määrä hylsyjä ja avaimia, pultteja löytyi koko 10, 12, 13, 15, 16 ja 17 mm. 11 mm sentään puuttui. Edellisellä hihnan vaihtajalla oli jäänyt jako hampaan verran pieleen, mutta kohtalaisen hyvin oli toiminut viimeiset 6 vuotta silti.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Mitsubishi Carisma 1,6l 16v -99
JohnDoe kirjoitti:jakopäähuolto suht yksityiskohtaisesti ja aika-arvio reilu 2 tuntia...
Eli totean että autodata ja käytäntö ei aivan aina kohtaa (tuon olen itsekin todennut kun sitä kiinnikettä irrottelin, sitten vain pujotin välistä kun kiinike oli irrotettuna siellä runkoaisan välissä)JohnDoe kirjoitti:Koko päivän homma tuon jakohihnan ja vesipumpun vaihto...