VAZ-21023 1.6 16V - 1983 - Hoponderos - Matkailuauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

VAZ-21023 1.6 16V - 1983 - Hoponderos - Matkailuauto

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Elikkäs. Nyt tuli hankittua sitten taloon vähän kuin vahingossa nappisfarkku. Kyseinen laitos oli jäänyt edelliseltä omistajalta seisomaan hänen siirtyessään ajasta iäisyyteen. Persikkaa oli käytelty ja liikuteltu viimeksi vuonna 2004, mutta todellisessa ajossa se oli ollut viimeksi 2000. 2004 vuoden jälkeen se oli ollut kuin maskottina osoittamassa, että joku on kotona kun talo oli tyhjillään.

Hain auton kotiin vetämällä, ei ollut mahdottoman helppo reissu. Autossa ei ollut akkua, mutta sellainen oli toki mukanan. Ensin laiteltiin akku paikoilleen ja kokeiltiin sähköjä. Ensin ei toiminut mitään, mutta kun muutaman kerran napsutteli valoja, niin sekä parkit että ajovalot suostuivat palamaan yhtä aikaa. Myös jarruvalot osoittivat elon merkkejä. Vilkuista toimi vain tien puolella oleva.

Seuraavaksi tutkiskelin moottoria. Öljyä oli hieman yli ylämerkin, ja syyläri oli täynnä. Otin ilmanputsarin pois ja pumppasin bensaa käsipumpulla kaasarille. Pumppu vuosi jonkin verran, mutta sain bensaa kaasarille asti. Kun kaikki tuntui olevan kunnossa niin aloin starttailemaan. Toisella luopasi jo, mutta tarvi kuitenkin korkista vielä huikkaa ennenkuin jäi käymään. Kauaa ei kuitenkaan voinut käyttää koska bensapumppu ruiskutteli bensaa huolestuttavasti ympäriinsä... Ei auttanut ruuvien kiristyskään.

Sitten oli aika kokeilla onko jarrut jumissa. Tätä ennen olin jo kytkin painanut pohjaan ja sinnehän se jäi. :D Auto oli vapaa ja startin ja neljän ihmisen voimin saimme auton ylös seisonnan aikana syntyneistä kuopista jotka olivat varmaan noin 10 cm syvät :D Sitten piti kokeilla jarruttaa. Käsijarruun en koskenut kun pelkäsin, että voi jumia niin että veto ei onnistu sitten enää ollenkaan. Jotain olematonta jarruissa tuntui eli hieman vauhdin surmaa oli tiedossa. Jarrunestesäiliöistä toinen oli tyhjä ja Parkanon Shellin pihassa selvisi myös vuotokohta :D Repsikan takapyörältä ruiski ison lammikon nestettä ulos. Sille tarviinnee tulevaisuudessa tehdä jotain.

Mutta kotiin päästiin onnellisesti ilam hämminkejä. Kirjoittelen puutteista ja vioista tarkemmin heti kun olen tarkemmin tutkinut asioita. Ensimmäiseksi olisi tarkoitus vaihtaa se bensapumppu ja ilmata kytkin. Ohessa vielä pari kuvaa:

19.7.2010 mennessä uusitut osat:
-bensapumppu
-kiihdytuspumpun kalvo
-kaikki takajarruille menevät putket
-takajarrusylinterit
-takajarruletku
-tulpat
-tulpanjohdot
-bensasuodatin
-mittarivaloja
-mittariston varoitusvaloja
-kierroslukumittari
-etujarrumäntien "vesitiivisteet"
-ulompien etujarrumäntien sisemmät tiitivisteet
-ilmausruuvit eteen
-laturinhihna
-sytysjärjestelmä (kärjellinen ==> kärjetön)
-sulakkeita
-kuskin puolen vetarin stefa
-öljyt
-suodatin
-toinen bensasuodatin
-kaasarin kakkoskurkun vipu.
-rekisterikilven valon +-klipsu
-pyyhkijänmoottori



Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut THI-900, 13.8.2012 12:57. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka

Viesti Kirjoittaja audiq »

Omalla tavallaan kaunis patina pinnassa. -Sellainen aikamatkalainen.
Kelpaisi minullekin tuollainen. :D
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Selvittelin tuossa vielä verovelat ja niitä ei ollut. Auto on minulle ilmoitetuista tiedoista poiketen poistettu rekisteristä jo 1997 :shock: Ja sinällään epämääristä historiaa ei ole - Persikassa on ollut vain yksi rekisteritunnus. Ja sen saman siihen myös tilasin. katastus+päästöt+kilvet+paperityöt Lännen autokatsastuksessa sitten joskus maksavat 137€.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kyllä Määrä Latassa Laatua parantaa. Katsokaa vaikka mallia meistä, joilla noita on enemmän kuin kahdessa kädessä Sormia.

Entiset sirkkelisahurit älköötten vaivautuko laskutoimituksiin.

Tervetuloa vaan meikäläisen LataLaaneille syynäämään Laivastoa ja erinäisiin latoihin tutustumaan Latoihin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Todella hieno! Isäni tuttavalla oli tuollainen vielä pari vuotta sitten. Otin siitä ihan paperivalokuvan, vois laittaa Galleriian senkin.

Tsemppiä projektiin!
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Tässä kuva isäni tutun Kombista: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =995&pos=5
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Tänään aamulla oli hiukka aikaa laitella. Pitäis koittaa saada nyt eka semmoseen kuntoon että sais ton rekkaus. katsastuksen tehtyä. Sitten vasta muuta.

Aloitin sillä bensapumpun vaihdolla, mutta piru toi mun pummpu ei toiminutkaan kunnolla. Se ei vain jaksa pumpata. Eli nyt on pumppu joka pumppaa huonosti ja pumppu joka pumppaa hyvin, mutta päästää välistä ainetta. Pöh. Pitää koittaa purkaa ja tehdä noista yksi hyvä. Ihan mielenkiinnosta, kun en ole ikinä yhtään pumppua pienistänyt. Kymenlaakson kimppatallilla oli kerran puhetta, että se on melko haasteellinen purkaa.

Mutta nyt sain jo kunnolla savut. Laitoin letkun pätkän kaasarin kylkeen ja kaadoin siitä kohokammion täyteen + letkun matkalta bensaa. Sillä kävi aina noin 30 sekuntia. Tosin ei ryyppy päällä, varmaan ylläri ylläri seisonnan jäljiltä vähän kanavat tukossa. Öljynpainettakin teki eli sen puolesta hyvä. Vesipumppu menee pakkovaihtoon. Heh. Niin kauheaa ääntä en oo yhdestäkään vesipumpusta kuullu ikinä.

Huomenna aamulla on taas hiukka aikaa, katsotaan mitä silloin ehtii. Esti tarvis siskon farkkgolfiin vaihtaa takavalo.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mikä Polttoainepumpun purkamisessa on hankalaa? Tietysti jos kaikki sen osat ovat kivettyneitä, pilalle hapettuneita ja sisuskalut totaalirojuna niin en sitten ihmettele, vaikka se olisi hankala rasti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Hankala perustuu kuultuun kokemukseen tällä kertaa, ei omakohtaiseen. Huomennahan se selviää mikä on sitten totuus. :D
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Päreiksi se voi helposti mennä. Ja kalvot räjähtävät vanhoja avatessa. Eli aika temppu on vaihtaa kalvosto vanhasta toiseen vanhaan. Lähetänkö valmiiksi polttoainepumpun korjaussarjan? Laita YV jos tarvit.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Sarjassa on kaikki liikkuvat ja irrotettavat osat. Vain kuoret tulee vanhasta. Tai voihan siitä vanhasta ottaa mitä nyt on ehjää.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Komento takaisin. Se mun varabensapumppu toimi. Loppui vain bensa juuri kriittisellä hetkellä :D

Nyt on käytelty ja ajeltukin hieman :D Putsailin kaasaria ja löysin tyhjäkäynnin. Kiihdytyspumpun kalvo oli ihan riekaleina, onneksi oli varakaasarissa liki uusi, jotta sai vaihtaa. Siinä pyöritellessä hajosi myös yksi tulppa. Yhtäkkiä kävi vain kolmella. Mutta vaihdoin sitten kaikki tulpat hiukka uudempiin, uusi kun ei sunnuntaina kaupasta saa. Sytysennakko seilaa muutaman asteen jostain syystä. Oli muuten ainakin 25 astetta ennakkoa kun katsoin lampulla, kääniin siine 8 asteen hujakoille kun se elää niin paljon Jostain syytä se heiluu. Tulpan johdot oli yllätten taas alkuperäiset, niinkuin ne on aina. vaihdoin joutkut käytetyt burgigoudit jos niillä kipunois paremmin. Jakajakin on ok ja kärkien välys ok. Pitänee tutkia sitä jossain vaiheessa tarkemmin.

Sinisen savun muodostus on melko kovaa. Ehkä männän renkaat on hiukka jumissa. Mutta hiljainen kone tämä on. Ei varmaan oo venavälykset kaukana... Laturin remmi pitää ääntä, se on melkein poikki. Vaikka kiristin niin silti se ulvoo vielä hieman.

Kytkinkin heräsi. Kun pääsylkän avaisi ja herkisteli männän nesteellä ja ilmasi sitten. Lopulta alkoi toimia. Tämä on taas niitä sonnasta kultaa juttuja. :D Kaikki vaihteet toimivat kun ajoin pihassa muutaman sata metriä ympyrää - ai kun se oli kivaa :)

Sitten katsoin vielä pohjaa. Edestä on jalkatilan kohdalta mätä molemmin puolin. Mutta ne on onneksi helppoja paikkoja korjata. ei tarvi mitään onkaloita kikkailla. Seuraavaksi sitten pitäisi laittaa sähköjä ja jarruja. Se on sitten ens viikonlopun hommaa. Kyllä vitsi mulla oli hyvä säkä kun tämän sain.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

THI-900 kirjoitti:Kytkinkin heräsi. Kun pääsylkän avaisi ja herkisteli männän nesteellä ja ilmasi sitten. Lopulta alkoi toimia. Tämä on taas niitä sonnasta kultaa juttuja. Kaikki vaihteet toimivat kun ajoin pihassa muutaman sata metriä ympyrää - ai kun se oli kivaa
äSSän kanssa ihan tuttua meininkiä! Ja se pihassa ajaminen on tosi kivaa, siitä on kokemusta! 8)
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Rakenteluviikonloppu. Lauantai takana ja huomenna jatkuu...

Päivä alkoi penkkien ja mattojen poisotolla. Ensi otin pois kynnyslistat, vain neljä ruuvia meni poikki. :shock: Sitten penkkien kimppuun. No ensin apparin penkki ei liikkunut juuri minnekkään, mutta lopulta hirmu potkimisella sain sen niin eteen että takaruuvitkin tuli esiin. Yksi ruuvi puuttui kokonaan ja yksi piti porata pois :D Toisella puolella oli kyllä kaikki ruuvit, mutta taas piti yksi porata pois. Molemmin puolin se oli kardaanitunnelin puolen takaruuvi.

Sitten etumattoa pois, mutta keskikonsoli piti vielä irroittaa. Siellä olikin kaiutin johtoa noin 5m jemmassa. Vähä piti miettiä, mutta se tuli ulos ilman väkivaltaa. Ja sitten siis matto pois. Hiukka nousi pölyä, vieläkin kurkku käheä. Alla oli masentava tilanne. Saa vaihtaa melko isot palat molemmin puolin ja kynnyksetkin saa laittaa molemmin puolin. Koska ruostetta oli niin paljon, niin otin sitten vielä takapenkin alaosan ja takamaton pois kanssa. Oli muuten ihme että turvavyön ruuvit lähti kaikki kuin ajatus pois 8) Mutta ruostetta oli tossissaan niin paljon, että joutuu varmaan ostaan hitsauskoneen. Onko kellään kokemuksia siitä Moton noin 180€ koneesta. Teköökö sillä mitää?

Ja sitten jarrujen kimppuun, ajattelin että voisi nekin laittaa tässä heti alkuun. Viikolla hommasin takasylkät ja molemmille pyörille tulevat putket. Toinen rumpu tuli hyvin pois, mutta toinen tartti lekaa ja ties mitä. Oli muuten automaattisäätökengät. Harvinaista herkkua... Ajattelin että apparin takaputki on poikki, mutta se ei ollut. Jostain kumminkin vuotaa. Vika taitaa olla jarrupaineen säätimessä kun pumppaa toista sylkkää niin sieltä kuorsaa. Voi venäjä. Siinä onkin sitten hommaa vaihtaa se. Ei peput.

Huomenna pitää kasata sitten kengät takaisin ja laittaa rummut. Mutta ilmata ei voi kun se paineensäädin tarvii vaihtaa ensin, mutta sellaista ei nyt ole ylimääräistä. Harmi kun yhdessä paalatussa korissa olis semmonen ollu. Huomena oli kans tarkoitus selvittää mystisiä sähkövikoja, kuten apparin vilkkujen puutetta ja pyyhkijöiden toimimattomuutta.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Aiempaa pohtimista hitsauskoneesta
Avensis stw
Ex.21093 -00
Vastaa Viestiin