Sivu 1/1
takalasin huurtuminen 110 sedan
Lähetetty: 3.11.2004 16:09
Kirjoittaja pressa
ongelmana on takalasin jatkuva huurtuminen satakympissä eli onko muilla samaa ongelmaa ja onko mikä lääkkeeksi
tietääkö muuten kukaan mistä sedanissa poistuu ilma takaa vanhassa kanttimallissahan oli c-pilareissa ritilät mutta enpä tiedä tästä??
Lähetetty: 3.11.2004 17:09
Kirjoittaja Jaska HKI
Kyllä se huurtuu HB:ssäkin.Takalasin lämmitintä joutuu pitämään paljon päällä.Ainakin HB:ssä on takaovissa sellaiset ilmanvaihtoventiilit.Autoon muodostuu ylipaine,joka avaa nämä läpät.En tiedä toimivatko ne pienissä nopeuksissa.Ilma poistuu takaovissa olevien ritilöiden kautta,jotka ovat pyöräkaarien korkeudella.Tällaisessa ilmanpoistossa on se vika,että ilma jää pyörimään takalasin korkeudelle ja lasi huurtuu.
huurre
Lähetetty: 3.11.2004 17:25
Kirjoittaja ss127
Ei ole 110 oma vika. Mulla on 2105 -90 ja sama ilmiö. Nyt on kyllä helpottanut kun poistin lattioilta märät/kosteat matot.Tosin samalla lähti äänieristeetkin.
Syitä miksi ikkunat menevät helposti huuruun on ainakin: likainen lasi, kosteus lattiamatoissa ja todellakin ilmanpoistoluukkujen toimimattomuus.
Esim. meillä oli -92 Sierra ja se teki samaa vaikka ilmanpoistoluukut toimi.Tein tutkimuksen ja totesin että kumimatoista ja omasta huolellisuudesta huolimatta oli lattiamaton alla kosteutta. Ja kun nykyään autojen ns. vedenpoistotulpat lattioissa on aina kiinni ja paksut äänieristeet niin sinne kondensoituu kosteutta. Sitä ei saa pois kuin kunnon tuuletuksella.Eli jos mahdollista niin matot pois ja auto kuivaan lämpöiseen talliin. Jos ei ole tallia niin auttaa kun laittaa sanomalehteä sinne kangasmattojen alle (ei kumimattojen). Sitten vielä ikkunoiden tehokas puhdistus niin eiköhän se jo auta aika paljon.
Lähetetty: 3.11.2004 21:27
Kirjoittaja Lada-Jussi
Jaska HKI kirjoitti:Kyllä se huurtuu HB:ssäkin.Takalasin lämmitintä joutuu pitämään paljon päällä.Ainakin HB:ssä on takaovissa sellaiset ilmanvaihtoventiilit.Autoon muodostuu ylipaine,joka avaa nämä läpät.En tiedä toimivatko ne pienissä nopeuksissa.Ilma poistuu takaovissa olevien ritilöiden kautta,jotka ovat pyöräkaarien korkeudella.Tällaisessa ilmanpoistossa on se vika,että ilma jää pyörimään takalasin korkeudelle ja lasi huurtuu.
joo tällainen painesysteemihän 110:ssä on, mutta eikös katonrajassa ole mitään aukkoja mistä myöskin poistuu ilma, sellainen muisti kuva on mulle että Samaraankin ne lisättiin jossain vaiheessa tuotantoa juuri pitämään takalasia kirkkaana.... tarvii tutkii tarkemmin, ainakin joissain samaroissa on kattoverhoilun takaosassa reikiä.
itselläni onkin nyt läpileikkaus 5-ovisen samaran historiasta, vanhemmassa 1300 mallissa on vielä takasivuikkunoiden nurkissa ilman poistoaukot kun uudemmassa ruiskupelissä ne on 110:n tapaan takaovissa, 5-oviset samarat kokivat kyseisen rakenne muutoksen kun takaovet yhtenäistettiin Samara Sedanin kanssa joskus 90-91.
Re: huurre
Lähetetty: 4.11.2004 1:12
Kirjoittaja tsenobiili
ss127 kirjoitti: Jos ei ole tallia niin auttaa kun laittaa sanomalehteä sinne kangasmattojen alle (ei kumimattojen).
Joo toi on kyllä ihan hyvä konsti,mutta pitäis muistaa ottaa ne kostuneet lehdet poiskin sieltä mattojen alta.

Viimeisen reilu vuoden aikana oon hitsannut 3 autoa josta löytyi mattojen alta hesaria mikä oli vettynyt aivan läpimäräksi.Eli tuntuu unohtuvan helposti.
Lähetetty: 4.11.2004 16:21
Kirjoittaja Jaska HKI
Minulla oli vm.1990 5-ovinen Samara,jonka kattoverhoilun takaosassa oli sellainen rei-itetty ritilä.Ymmärsin sen olevan jonkinlainen ilmanpoistoventtiili.
Lähetetty: 5.11.2004 15:29
Kirjoittaja Misha
Osta pieni tuuletin joka toimii 12voltilla ja laita se takalasia vasten puhaltamaan. Piuhat pitää tietty vetää, mutta pieni vaiva.
Lähetetty: 5.11.2004 20:23
Kirjoittaja ,_,/ukka
Joissakin autoissa auttaa ku pitää ajaessa takasivuikkunaa muutaman sentin raollaan...
,_,/ukka
Lähetetty: 5.11.2004 20:37
Kirjoittaja Lada-Jussi
,_,/ukka kirjoitti:Joissakin autoissa auttaa ku pitää ajaessa takasivuikkunaa muutaman sentin raollaan...
,_,/ukka
mä olen tätä käyttänyt usein Ladalla ja Samaralla ajaessa, puhallus takaikkunasta ei edes häiritse ketään jos takana ei ole matkustajia, mutta kirkkaana pysyy lasit. 3-ovisessa samarassa ei tämäkään onnistu, kyllä on takaovettomat autot ihan väärää säästämistä....
Lähetetty: 5.11.2004 21:44
Kirjoittaja Jusu
Lada-Jussi kirjoitti:,_,/ukka kirjoitti:Joissakin autoissa auttaa ku pitää ajaessa takasivuikkunaa muutaman sentin raollaan...
,_,/ukka
mä olen tätä käyttänyt usein Ladalla ja Samaralla ajaessa, puhallus takaikkunasta ei edes häiritse ketään jos takana ei ole matkustajia, mutta kirkkaana pysyy lasit. 3-ovisessa samarassa ei tämäkään onnistu, kyllä on takaovettomat autot ihan väärää säästämistä....
Kombissa pakkaa takimmaiset lasit huurtumaan vaikka ajelee takaikkuna raollaan kun nuo ikkunat onkin puolivälissä kabiinia...
Joku sanoi joskus, että tämäntyyppisissä autoissa voisi auttaa ilman poistumista leikkaamalla pätkän takaluukun tiivisteestä pois sellaisesta kohtaa, mistä vesi ei pääse valumaan sisään (esim. luukun alareuna). Itse en kyllä kokeile, koska todennäköisesti siitä samasta reiästä tunkee sitten pölyä tavaratilaan jos puhallin ei pöhötäkään täysillä...

Lähetetty: 5.11.2004 22:55
Kirjoittaja Misha
Ohan toi farmarissa kuin farmarissa ongelma, tuo takaosan huurtuminen. Uusissa Volvoissa yms porvarifarmareissa onkin vastuksia takasivuikkunoissa jotka estää huurtumista. Ei oo nekään päässy niistä ongelmista.
Lähetetty: 7.11.2004 6:37
Kirjoittaja R-J