Skoda Octavia 1.9TDI -03

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Skoda Octavia 1.9TDI -03

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tuli siis tehtyä kaverin kanssa vaihtokauppoja ja Citikan C5 vaihtui Skodaan. Tällä ensimmäisen sukupolven Octavialla on ajettu 350 tkm, vanha taksi, jokunen tuhat kilometriä sitten uusittu automaattivaihteisto (purkaamolta 60 000 tkm ajettuun) sekä turbo. Heikoimmat kohdat siis tässä kunnossa. Ajettavuus ja suuntavakaus ihmeen hyvät, voittaa kyllä saman ikäluokan Golfin. Kulutus todella pieni, saa kuluttamaan dieseliä jopa alle 5 litraa / 100 km, mikä oli suuri syy tämän hankintaan. Kyllä se vielä tulee uusi Lada ostoslistalle, kun taloustilanne helpottaa, mutta tähän menee vielä aikaa. Jospa tulisi vielä dieselinäkin sitä ennen saataville...

Jakohihnahan tähän oli vaihdettava ja olikin lähes 10 tunnin rupeama, Autodatan opuksen mukaan aikaa pitäisi mennä 3,5 h sellaiselta, joka näitä työkseen tekee ja omaa tarvittavat erikoistyökalut. Nyt pitäisi kuitenkin ajella uudella hihnalla ja vesipumpulla toivottavasti pitkään. Ilmastoinnin magneettikytkin oli rikki ja ehdin jo tilata uudenkin, mutta eihän vanhaa saanut irti, oli niin jumissa, että kiinnityspultti vain katkesi aukaistaessa. Meni siis tehdaskorajttu kompura tilaukseen ja yllätykseksi ei ollut edes kuin reilun satasen kalliimpi kuin mangeettikytkin, nyt vain toivomaan, että magneettikytkimen saa palautettua ja rahat takaisin...

Takaovien lukot toimivat vähän miten sattu, välillä eivät mene lukkoon tai välillä eivät aukea. Yksi entinen VW-merkkimekaanikko katsoo noita ensi viikolla, josko saisi jotain järkeaä asiaan. Lukkojen uusinta on turhan kallista hommaa. Autossa on siis CAN-väylä, eikä noita lukkoja pysty korvaamaan millään parin kympin tarvikekeskuslukkomoottoreilla. :(

Katsotaan, miten tässä menee, eli säästyykö rahaa pitkässä työmatka-ajossani laskelmieni mukaisesti. Jos mitään kalliita remontteja ei ilmastoinnin ja automaattivaihteiston öljynvaihdon jälkeen tule, niin näyttäisi hyvältä. Passatin osalta huonoa kokemusta on näissä käytetyistä automaattivaihteistoista, mutta toisaalta laatikko on tähän jo kerran vaihdettu - alkuperäinen kuitenkin kesti päälle 200 tkm, niin eiköhän tällä vaihdetullakin vielä ainakin puolet tuosta ajele, varsinkin kun vaihtelee öljyjä säännöllisesti.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Skoda Octavia 1.9TDI -03

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Mulla on saman ikäinen 1,9TDi Octavia manuaalilla ollut jo kohta kuusi vuotta... ostin sen 340 tkm ajettuna ja nyt mittarissa 522 tkm. Eipä paljoa moitittavaa ole ollut. Kulutusosaa joutunut vaihtamaan ja öljyjä n. 20 tkm välein. Turbo on ollut pois pelistä jo jokusen aikaa, mutta ehtiipä tuolla ilmankin kun ajaa ennakoivasti. Isoina plussina se, ettei ole vielä tarvinnut hitsata eikä kytkintä korjauttaa... Ilmastointi on pelittänyt myös moitteetta. Helvetin hyvä perusauto.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Skoda Octavia 1.9TDI -03

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Siltä tosiaan vaikuttaisi, että erittäin hyvä taloudellinen perusauto kyseessä. Harmittaa, kun oli tuo magneettikytkin tuolla tavoin hajonnut, muutenhan itse kompura toimisi. No, saahan tämän rahalla kuntoon. Kylmäkäynnistyksessä savuttaa jonkin verran, pakkasella kuulemma tätäkin enemmän, käynnistyvyys kuitenkin hyvä. Edellinen omistaja on uusinut hehkutkin, mutta ei apua. Ilmeisesti jokin jälkihehkuongelma. Katsastuksen savutustestissä kanssa menee puhtain paperein läpi.

Tutulla on Golf tällä samalla koneella ja ajettu reilut 500 tkm, kone tosiaan on hyvinkin kestävä - turbolla tietenkin tulevat kilometrit täyteen jossain vaiheessa.

Nuo takaovien lukot tuntuvat olevan tyyppivika, vika voi olla myös johtosarjassa. Ongelmanahan on, että pahimmillaan hajotessaan ovet jäävät niin pahasti jumiin, että mentävä rälläkän kanssa sisälle. Motonetissä on kyllä tarvikemallin lukkoja etuoviin, muttei takaoviin, alkuperäiset makasnevat maltaita.

Pitkän matkan ajossa olen päässyt jopa alle 5 litran keskikulutukseen. Ilmastoinnin toimimattomuus tässä vähän haitannut helteillä, mutta eipä muuta valittamista toistaiseksi.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Skoda Octavia 1.9TDI -03

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Skoda toimii pääsääntöisesti hyvin. Kylmänä savuttaa kovasti, mutta liikkeelle lähdettyä ei enää ongelmaa. Takaluukun lukko lakkasi toimimasta ja on ollut luukku kuormaliinalla kiristettynä kiinni jo yli kuukauden. Uusi lukko maksaisi 150 euroa, joten tarkoitus löytää purkaamolta jossain vaiheessa edullisemmin. Kuskin sähköikkunaa ei parane aukaista, ei välttämättä enää mene kiinni. Kulutus on ollut 5,9 l luokkaa työmatkallani, ilmeisesti liikaa mäkiä, kun sopivalla reitillä saa kulkemaan vastaavanpituisella matkalla 5 litraan kyllä. Savutusongelma oli jo edellisellä omistajalla, mutta katsastuksessa kuuman koneen savutusarvo on aina ollut hyvä, saa nähdä miten käy sitten, kun katsastus lähenee...
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Skoda Octavia 1.9TDI -03

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Skodan saisi jo huomenna katsastuttaa. Toinen takavalo näyttäisi olevan pimeänä, joten ehkä pitäisi polttimo kuitenkin vaihtaa ennen katsastusta.

Niin ei muuten pitäisi osia tilata ruotsalaisesta verkkokaupasta. Magneettikytkimen sain kyllä palautettua ja rahat tulivat takaisin, mutta vasta palautusajan aikoja sitten ummettua huomasin, että olivat lähettäneet väärät jarrulevyt. Olivat siis uudempaan korimalliin ja tähän liian paksut ja leveät. Metallisorvilla sai ne kyllä ajettua oikeaan kokoon muuten, mutta paksuus pieni ongelma: uudet palat eivät mahdu paikoilleen, vaan piti käyttää vanhoja paloja. Edelliset levyt siis olivat siinä kunnossa, etteivät olisi varmuudella enää kelvanneet katsastuksessa. Tämän "virityksen kuitenkin" luulisi kelpaavan, kunhan jarrut pitävät tasaisesti. Toisen jarrusatulan toisesta kiinnityspultista oli kylläkin korkanneet kierteet (kuulemma tyyppivika), helicoililla voisi korjata, nyt on hieman heikommin kiinni, kun vain toinen pultti pitää kunnolla. Ajossa kuitenkin on vielä toiminut, katsastuksessa tosiaan katsottava, miten käy.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Skoda Octavia 1.9TDI -03

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Eipä mennyt Octavia katsastuksesta läpi, oli liikaa väljää vasemmalla raidetangon sisäpäässä. Ilmeisesti vähän katsastusmiehestä kiinni, minkä välyksen hyväksyy, kun sisäpäässä sitä jonkin verran saa olla. Auton edellisen omistajan mukaan kun sitä on ollut jo vuosikausia. Täytynee sitten vain laittaa kuntoon. Jarrut pitivät erinomaisesti ja savutustestikin meni kertalaakista läpi.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Skoda Octavia 1.9TDI -03

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tullut Octavialla ajettua tähän mennessä reilu 50 tkm. Loppukesästä vaihdettu ABS-tunnistin taakse, takajarruihin kengäat ja sylinterit (rummut takana), vasen takapyörän laakeri, automaattiöljyt. Tämä homma tuli teetettyä ihan korjaamolla, ei riittänyt aikaa ja motivaatiota itsellä. Tuossa vaiheessa selvisi myös, että seuraavaan katsastukseen on hitsattava apukuskin puolelta helmakotelosta reikä. Kun tämä auto on uutena ollut taksina pk-seudulla, niin tuota helmaa kolhittu ja alkanut ruostumaan. Edellinen omistaja on sitä aiemmin korjaillutkin omanlaisellaan patentilla: eli puikolla hitsattu ruostumattomasta teräksestä paikka ja saumat tiivistetty epoxilla.

Ajoaikaa tässä on 5.3. asti, joten päätin ammattikoulun pojille viedä tuon reiän hitsattavaksi. Piti onnistua siellä... No, kesken työpäiväni sain puhelun, että auto on ihan mätä, ei kannata hitsata. Kuulemma järkevintä viedä romuttamolle ja ostaa uudempi. :O Aika erikoista, no eipä siinä mitään, hain auton pois ja uusi hitsauspaikka hakuseen. Lisäksi katsastusta varten vaihdettava myös toinen alapallo, molemmat etupyörän laakerit ja jarrupalat- ja levyt. Teetin tutulla korjaamolla jarru- ja laakeriremontin, osat halpoja, mutta töitä meni 5 tuntia. Toisesta jarrusatulasta piti myös korjata helicoililla rikkinäinen kierre. Näiden toimenpiteitten jälkeen auton pitäisi olla katsastusvalmis, kunhan hitsaus hoidettu. Hitsauksiahan tämä korjaamo ei tee, mutta sain autojani aiemminkin hitsanneen kaverini suostumaan korjaukseen. Eilen putsailin jo paikaa valmiiksi ja eihän tähän tosiaan tarvitse hitsata kuin n. 30 cm pitkä ja 5 cm leveä suorakaiteen muotoinen paikka. Muualla ei ole mätää kuin tuossa helmakotelossa, joten oli vähintäänkin erikoinen tuo ammattikoulun tuomio. No, siihen kai tulevia autoasentajia koulutetaan, ettei nykyään enää tarvitse mitään hitsata, vaan auto vaihtoon siinä vaiheessa.

Skoda jäi nyt kaverille odottelemaan, että käy hakemassa uuden hiilidioksidipullon, kun vanha tyhjä. Sopivasti reimme Kalinan farmariin remontin samalla, niin sain tuon ajoon - nyt ei ole Skodalla kiire. Tietenkin parempi saada hitsattua ja käytettyä katsastuksessa 5.3. mennessä, niin saa sen kuukauden ajoaikaa, jos jokin piilevä vika vielä löytyykin.

Mutta summa summarum: useita satoja euroja nyt palanut puolen vuoden sisällä Skodan kunnostukseen, mutta eiköhän palvele seuraavaan katsastukseen asti. Ja siinä vaiheessa todennäköisesti romutukseen tai myyntiin, ellei satui ilman suurempia remontteja olemaan katsastuskuntoinen. Motivaatio tämän merkin itse korjaamiseen vähän alhainen, niin tulee kalliiksi. Ladoja mukavampi laitella itse. :D Toisaalta onhan tämä ollut kovassa ajossa, ja mittarissa nyt 405 tkm. Mutta jos vielä vuoden päästä on romutuspalkkio hengissä, niin tästähän saisi peräti 1500 euroa uuden Ladan hankinnan hyväksi. Kun kaipa sen romutuspalkkion voi käyttää mihin uuteen autoon vain, kunhan on tarpeeksi vähäpäästöinen...
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Skoda Octavia 1.9TDI -03

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Kaveri hitsaisi Octavian ja käytti katsastuksessakin samalla, ei ollut mitään huomautettavaa. Käsijarru oli jostain syystä heittänyt 40%, muuten jarrut pitivät tasaisesti, mutta kun taitaa nykyään saada käsijarrussa olla eroa peräti 75%, niin eipä tuolla väliä. Vuosi siis nyt ajoa edessä, ellei jokin strateginen paikka petä. Turbo ja automaattivaihteisto molemmat kerran uusittu, ne heikoimmat ja kalleimmat osat siis, joten luulisi niiden puolesta pääsevän vielä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Skoda Octavia 1.9TDI -03

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

JohnDoe kirjoitti:Kaveri hitsaisi Octavian ja käytti katsastuksessakin samalla, ei ollut mitään huomautettavaa. Käsijarru oli jostain syystä heittänyt 40%, muuten jarrut pitivät tasaisesti, mutta kun taitaa nykyään saada käsijarrussa olla eroa peräti 75%, niin eipä tuolla väliä. Vuosi siis nyt ajoa edessä, ellei jokin strateginen paikka petä. Turbo ja automaattivaihteisto molemmat kerran uusittu, ne heikoimmat ja kalleimmat osat siis, joten luulisi niiden puolesta pääsevän vielä.
On muuten vinkeä systeemi tuo Octavian käsijarrun automaattisäätö. Mulla meni vähän aikaa opiskellessa sitä. Hämmästyttää tuo sun Ocun helmamätiminen kun itsellä ei pohjassa eikä helmoissa ollut mitään mätää. Oikea etulokari oli kolhittu niin että maali oli lähtenyt, siinä se oli pohjamaalissa nelisen vyuotta eikä alkanut mätimään. Takaluukussa sitten kileven uläpuolella oleva kahvasysteemi jossa on myös rek.kilven valot kylläkin ruvettui. Octavia oli meillä yli 6 vuotta ja myytiin 527 tkm ajettuna eteenpäin.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Skoda Octavia 1.9TDI -03

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Yksi kaverini osti vuotta vanhemman samanvärisen Octavian farmarin siltä tutulta VAG-korjaajalta, oli ollut hänen vaimonsa autona. Tuo oli pelleilään aivan virheetön ja korjaaja kanssa ihmetteli omaani, miksi noin ruostuu sieltä helmasta. Ilmeisesti ainoa selitys on se, että autoni on uutena ollut taksina pääkaupunkiseudulla, kolhittu silloin tuo helma ja ajeltu sen verran vahvassa suolamäskissä talvisin, että ruostuminen on päässyt alulle. Edellinen omistajakin tätä tosiaan pariin otteeseen oli jo korjannut, taksikuski luonnollisesesti ei.

Se automaattisäätö ei näissä liene kovin toimiva. Kun auton ostin, oli edellinen omistaja katsastusta varten käsijarrukahvan juuresta kiristänyt vaijereita niin paljon, että meni juuri läpi. Eipä mennyt enää seuraavasta katsastuksesta, vaan vaati tuota remonttia.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Skoda Octavia 1.9TDI -03

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

JohnDoe kirjoitti:Se automaattisäätö ei näissä liene kovin toimiva. Kun auton ostin, oli edellinen omistaja katsastusta varten käsijarrukahvan juuresta kiristänyt vaijereita niin paljon, että meni juuri läpi. Eipä mennyt enää seuraavasta katsastuksesta, vaan vaati tuota remonttia.
On se niin kauan toimiva kun vaijeri ei ole venynyt liikaa. Omaani vaihdoin jossain vaiheessa täys takajarrurempan yhteydessä myös vaijerit ja tässä jobissa juurikin pätee se homma, että molemmat rummut auki ja pura ensin vain toinen, niin pystyy katsomaan mallia toiselta puolelta miten palikat pitää asentaa :lol:
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Skoda Octavia 1.9TDI -03

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Järkeä tai ei, niin vaihtuu pari vuotta uudempaan ja satatuhatta vähemmän ajettuun Octavia II:seen viikonloppuna kohtuullisella välirahalla. Kaveri osti uudemman Superbin ja myy Octaviansa alta pois ja suostui ottamaan omani harmikseen eteenpäin myytäväksi. Tuleepa nyt sitten automaatin tilalle manuaalivaihteet ja lisäksi iso kasa lisävarusteita, mitkä tästä nykyisestä puuttuvat. Nautitaan lisävarusteista Skodan kanssa, kun uuden Ladan osto ei vielä budjetin vuoksi ole realistista.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
m_407
Viestit: 91
Liittynyt: 10.4.2009 20:31

Re: Skoda Octavia 1.9TDI -03

Viesti Kirjoittaja m_407 »

Varmasti hyvä valinta, hyviä vehkeitä nuo on.

Itsellä usein ollut vaihtoehtoehtona Volkkari, Skoda tai Seat, mutta rengasmeluun varsinkin on kaupat pysähtynyt. Ja automaattigolfin jyrinään, piti kierroksia jo vähän liian matalalla. Rs-Skodan kyydissä kuljin töihin yhden talven, sitten riitti. Takapenkiltä ei puhe kuulunut etupenkille.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Skoda Octavia 1.9TDI -03

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Kyllähän Skoda on luoettavaksi osoittautunut jo tuossa ensimmäisen sukupolvan Octaviassa, aika peruskestävää tekniikkaa. Lisää hienouksia uudemmassa ja dieselissä pumppusuuttimet, näkee onko yhtä kestävä.

Tosin sellainen harmin paikka, että auton mukana tulevat uudet hyvät talvirenkaat ovatkin merkkiä Falken ja Tekniikan maailman testin toiseksi viimeisellä sijalla. Eli taas joutuu heti renkaita hommaamaan autoa vaihdettaessa. En ymmärrä, kuka tuollaisia renkaita viitsii ostaa, kun pienellä lisäinvestoinnilla saisi jo kunnollisetkin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Skoda Octavia 1.9TDI -03

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Kannattaa niitäkin kokeilla, halpikset on monesti olleet ihan hyviä, itselläkin hyviä kokemuksia mm. linglong, gt radial ja goodride kesärenkaista.. goodriden nastatkin oli ihan kelvolliset vaikka kuinka olisi testien jumbosijalla.. toki jos enempi ajelee niin melu ja vierintävastus ovat tärkeämpiä, mutta noin pelkän pidon puolesta ei pahaa sanottavaa, testeistäkin kannattaa ne painotukset katsoa, pito lumella ja jäällä voi olla vain kolmannes pisteistä kun muut ovat sitten pitoa asfaltilla, melu, vierintä, ajomukavuus jne :)
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Vastaa Viestiin