VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

10.05. käytin Ladani päästömittauksessa ennen katsastusta, koska vaikka Axtec-järjestelmä oli teknisesti kunnossa, epäilin, että päästöt menisivät vähäpäästöisen rajojen yli, kuten kävi viime vuonna:
Abis kirjoitti: 24.5.2022 23:16 Tänään 24.05. käytin Ladani katsastuksessa. Tulos oli hyväksytty. Tällä kertaa ei onneksi ollut hitsattavaa.

Vaikka tulos oli hyväksytty, päästöissä oli huomauttettavaa. Päästöt olivat yli vähäpäästöisen rajojen, mutta katsastaja hyväksyi päästömittauksen silti, koska rekisteröintitodistuksessa ei ole merkintää vähäpäästöisyydestä(!), vaikka siinä on merkinnät kolmitoimikatalysaattorista ja happitunnistimesta.
10.05.2023 mittauksessa asentaja ilmoitti, että Ladastani ei saada otettua hyväksyttyä vähäpäästöisen auton päästötodistusta, koska tyhjäkäyntipäästöt ovat liian suuret. Kierrospäästöt (vähintään 2000 rpm) olisivat tosin olleet hyväksytyt. Koska rekisteröintitodistuksessa ei kerran ole merkintää vähäpäästöisyydestä, pyysin mittaamaan korkeapäästöisen päästötodistuksen.

Tässä tämän vuoden päästöarvot:
Tyhjäkäynnillä
CO 0,720 [% vol] (Sallittu 0,50)
CO2 13,69 [% vol] (Ei raja-arvoa?)
HC 129 [ppm vol] (Sallittu 100)
O2 1,98 [% vol] (Ei raja-arvoa?)
Lambda 1,067 (Ei mitata)

EDIT: Olin kirjannut tähän vahingossa viimevuotiset päästöarvot. Yllä korjatut tämän vuoden arvot.

Kierrospäästöjä ei kirjattu todistukseen.

23.05. vein Ladan katsastukseen samaan paikkaan, jossa se viime vuonna oli hyväksytty korkeapäästöisenä. Se hyväksyttiin tälläkin kertaa korkeapäästöisenä tuomani päästölapun perusteella.

On kummallista, että tyhjäkäyntipäästöt ovat noin pielessä, vaikka, kuten todettu, Axtec-järjestelmä on teknisesti kunnossa ja kierroksilla päästöt olivat ainakin suullisesti saadun tiedon mukaan kunnossa. Voisiko katalysaattori olla vaihtokunnossa?

Huomionarvoista on, että Check Engine -valo ei ole syttynyt kertaakaan sen jälkeen, kun degen vaihtoi syyskuussa 2021 virranjakajan kannen ja AFR-boksin. Check Engine -valon polttimo toimii kyllä, koska se syttyy, kun käännän virrat päälle.

Katsastuksessa tuli myös pari suullista huomautusta:
  • Pakoputken päälle tippuu öljyä vaihdelaatikosta tai moottorista
    • Vaihdelaatikon ja moottorin pohjat kosteita öljystä
    • Jompikumpi tai molemmat vuotaa
    • Tätä pitää tutkia
  • Oikeassa etuhelmassa ruostepaikka, joka lienee puhki vuoden päästä
Kuva öljyisistä öljypohjasta ja vaihdelaatikon pohjasta
Kuva
Viimeksi muokannut Abis, 2.7.2023 13:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
pressa
Viestit: 10190
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Suuri epäilys kaasuttimen neulaventtiiliin, elikkäs vuotaa jonkin verran. Tyhjäkäynnillä polttoaineen kulutus pienempi niin tulvii ja rikastaa seoksen ylirikkaaksi, kierroksilla kulutusta niin paljon ettei ehdi tulvia. Ilmansuodatinkotelon kansi pois ja auto tyhjäkäynnillä katso ettei kohon päällä ole tai käy bensaa.
Huonosta kuvasta ei aivan saa selvää onko öljy mustaa jolloin se olisi moottorista ja suurella todennäköisyydellä venttiilikopan takareunasta. Toki tuo vaihteiston takastefakin on kyllä juuri tuossa kohtaa ja kardaani öljyn siihen heittäisi.
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

pressa kirjoitti: 2.7.2023 9:04 Suuri epäilys kaasuttimen neulaventtiiliin, elikkäs vuotaa jonkin verran. Tyhjäkäynnillä polttoaineen kulutus pienempi niin tulvii ja rikastaa seoksen ylirikkaaksi, kierroksilla kulutusta niin paljon ettei ehdi tulvia. [..]
Huonosta kuvasta ei aivan saa selvää onko öljy mustaa jolloin se olisi moottorista ja suurella todennäköisyydellä venttiilikopan takareunasta. Toki tuo vaihteiston takastefakin on kyllä juuri tuossa kohtaa ja kardaani öljyn siihen heittäisi.
Pahoittelen, olin vahingossa kirjannut tuohon 02.07. 1:56 lähettämääni viestiin päästöarvoiksi viime vuoden arvot. Korjasin siihen oikeat arvot. HC ei siis ollut tänä vuonna 898, vaan 129 jne.

Kiitos arvioista. Venttiilikopan tiiviste on tarkistettu, se ei vuoda. Degen arvioi, että koska moottorin öljypohjankin pinta on öljystä märkä, kampiakselin etustefa saattaa vuotaa? Mainitsemasi vaihteiston takastefan lisäksi voi olla, että kampiakselin takastefakin vuotaa?
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Abis kirjoitti: 24.5.2022 23:16 Lämmityslaitteesta tulee vain joko lämmintä tai todella lämmintä. Vaikka lämpötiläsäätimen asettaa kylmälle, lämmityslaite puhaltaa vähintään lämmintä ilmaa. Tämä alkoi kesällä 2021. Lämmityslaitteen kennon hana vaihdettin kesällä 2017.
Tästä syystä päätin hankkia uuden lämmityslaitteen kennon hanan. 14.07.2023 ostin uuden keraamisen hanan raulilta. Samassa yhteydessä raul käänsi hanan käsin pari kertaa edestakaisin kokeillaakseen toimiiko se ollenkaan. Kojetaulun lämpötilansäädin liikkui mukana hanaa kääntäessä, joten vaijerikin toimi. Jätimme hanan ja säätimen asentoon kiinni eli kylmä, jonka jälkeen ajaessa lämmityslaite alkoi puhaltaa taas kylmää, mikä oli helpotus kesähelteellä.

23.07. sain päähäni kokeilla toimiiko lämmityslaitteen säädin vielä. Asetin lämpötilasäätimen kuumalle ja lämmityslaite alkoi puhaltamaan kuumaa. Sen jälkeen asetin lämpötilasäätimen kylmälle, mutta lämmityslaite puhalsi vieläkin kuumaa. Lämpötilasäädin ei siis taaskaan toiminut. Käänsin lämmityslaitteen kennon hanan käsin kylmälle. Sen yhteydessä hanan säätövaijerin lenkki irtosi hanan koukusta, enkä saanut sitä pysymään paikallaan.

24.07. vein Ladani huoltoon, jossa öljynvaihdon lisäksi tarkistettiin vaihdelaatikon ja perän öljyt sekä voideltiin kardaanin etummaisen nivelakselin laippa. Pyysin korjaamoa myös tutkimaan mistä öljypohjassa ja vaihdelaatikon pohjassa näkyvä öljykerros voisi vuotaa, mutta he eivät saaneet sitä selville, koska öljyä on niin paljon. He kehottivat pesemään öljyt ensin pois, jotta sitä voitaisiin tutkia.

Pyysin korjaamoa myös vaihtamaan lämmityslaitteen alkuperäismallisen hanan tilalle keraamisen, vaikka vanhakin hana taisi olla toimiva, ja kiinnittämään säätövaijerin siihen takaisin. Sain Ladan korjaamolta 25.07. Kotiin ajettuani huomasin, että hanan kohdalta vuotaa jäähdytysnestettä etumatkustajan jalkatilaan. Korjaamon pihasta lähtiessäni uusi hana ja sen lämpötilansäädin olivat toimineet.

26.07. vein Ladan takaisin korjaamolle. Kävi ilmi, että Ladani vanhanmallinen (2101) lämmityslaitteen kenno vuoti, koska hanan pultit irtosivat kennosta hanaa irrottaessa, eikä liitos ollut enää tiivis. Kennon vaippa rikkoutui pulttien irrotessa. Jätin Ladan korjaamolle odottamaan uutta kennoa.

Tämä aiemminkin käyttämäni korjaamo, jossa on yksi Lada-kokemusta omaava asentaja, pyysi toimittamaan uudenmallisen 2105-kennon, koska sen pulttien kannat ovat ulkopuolella, eikä kennon sisällä, kuten vanhanmallisessa. Sain uudenmallisen muovipäätyisen alumiinikennon Mansemotorsilta ja vein sen 28.07. korjaamolle. Tuollaisen: https://www.mansemotors.fi/lammityslaitteen-kenno-2105

31.07. korjaamo ilmoitti, että 2105-kenno on liian iso, se ei mahdu lämmityslaitteen koteloon. Onneksi degeniltä löytyi käytetty 2101-kupari/messinkikenno, jonka vein 02.08. illalla korjaamolle.

Kuva
Kuva tuosta 2101-kennosta

04.08. korjaamo ilmoitti, että tarvitaan uudet lämmityslaitteen kennon hanan ja putken tiivisteet, koska uuden hanan mukana toimittamani tiivisteet olivat jo rispaantuneet rikki useiden asennusyritysten takia. Korjaamo mainitsi puuttuvista "kennon tiivisteistä" jo 31.07., mutta en ollut ymmärtänyt mistä oli kyse, koska en tajunnut, että tuoreet hanan tiivisteet olisivat jo noin pian hajonneet.

Tilasin uudet tiivisteet jälleen Mansemotorsilta ja sain vietyä ne korjaamolle 07.08.

08.08. korjaamo oli lopulta asentanut lämmityslaitteen 2101-kennon paikalleen Ladaani. Kenno ei vuoda ja uusi keraaminen hana ja lämpötilansäädin ovat toimineet hyvin.

Lattiamatto oli läpimärkä kuskin ja etumatkustajan kohdalta valuneen jäähdytysnesteen takia, kuskin puolelta vähemmän. Yritin kuivata sitä sisätilanlämmittimellä useamman tunnin sekä useamman kerran paperilla pyyhkimällä, mutta vietyäni Ladani talveksi talliin 02.11., matto oli edelleen kostea. Onneksi talli on lämmitetty. Ajattelin, että matto kuivuisi nopeammin, kuten aiemman lämmityslaitteen hanan vuodettua 2017, mutta jälkiviisaana minun olisi varmaankin pitänyt tällä kertaa nopeuttaa kuivumista nostamalla maton reunaa ylös.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Tässä vielä kuvia puretusta kojelaudan alaosasta odottamassa lämmityslaitteen 2101-kennoa.
Kuva Kuva Kuva Kuva
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
KSE 1995
Viestit: 935
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Parasta olisi poistaa koko matto (tai ainakin niin, että sen saa kokonaan irti lattiasta). Sitä nestettä kun pakkaa olemaan siellä kokolattiamaton ja pellin välissä sekä siinä matossa.

Siis matto pois, kuivaus rätillä ja sen jälkeen vielä jotakin kosteutta hyvin imevää maton ja pellin väliin. Itse käytin sanomalehteä.

Vaihdoin sanomalehden riittävän usein. Kun paperi ei merkittävästi enää kostunut, niin sitten kunnolla ilma kiertämään. Lämmöstä ei ole haittaa kunhan ilmankierto toimii.

Parempi vaihtoehto on, että saisi tilalle varmasti kuivan maton.
Vastaa Viestiin