Sivu 1/2
Niva 1700i 21214 Moottorin vikavalo palaa missä vika??!!
Lähetetty: 31.12.2016 18:28
Kirjoittaja Nivazu
Ensinnäkin kun näin uuden vuoden aattona kirjoittelen ensimmäistä topikkiani tänne Ladaboardille niin tervehdin kaikkia toivottamalla HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2017!
Kuvittelin löytäneeni timantin, mutta olikohan sittenkin katinkultaa... Ostin Sveitsistä 1700i Nivan. 28tkm ajettu 2004 vuosimallin ulkokuoreltaan ja tekniikaltaan virheetön peli, hieno kuin mikä ja peto menemään hangessa.
Veropäätös on vetämässä, rekisteröintikatsastus on papereita ja tätä pikku juttua vaille valmis, vaatimustenmukaisuus todistus on tulossa eli auto olis kohta rekisterissä, MUTTA kun se saaaaaata*****n moottorihäiriön valo tillottaa mittaristossa kun laitoin sinne polttimon. Niin siis Sveitsissä se vika korjataan ottamalla polttimo pois, mutta eihän se suomessa tietenkään niin helppoa voi olla
Boshin testeri on tähän mennessä kertonut seuraavia vikoja:
- Vaihe 3, jatkuva vika: P0443 Talteenottojärjestelmän regenerointiventtiili. Toimintahäiriö.
- Vaihe 7, ajoittainen vika: P0601 Ohjainlaite, Kokonaissummavirhe
- Muutaman kerran ollut kampiakselin asentotunnistin viallinen
- Yhden kerran ollut epätasaisen tien tunnistin viallinen
Ja olen tähän mennessä tehnyt:
- Kokeillut kolmella eri regenerointi venttiilillä
- Käyttänyt ECU:n pöydällä ja elektroniikka mies kun olen niin tutkinut piirilevyn mikroskoopilla. Yhtään kylmäjuotosta ei löytynyt, mutta juotin varmuuden vuoksi kaikki epäilyttävät kohdat.
- Käyttänyt kaikki liitokset antureiden ja ecun välillä auki ja puhdistanut ne.
- Käyttänyt sulakerasiat ja niiden takana olevat releet irti. Kaikki ok, releiden paikat vaihdoin ristiin kun ovat kaikki neljä samanlaisia.
- Tutkinut hapettumat ja kosteudet. Mitään vakavaa ei löytynyt.
Mitähän tekis seuraavaksi

Onko noissa ollut johtosarjavikoja? Auttakee, kiitos.
Terveisin Jukka Häyrynen, Siilinjärvi
Re: Niva 1700i 21214 Moottorin vikavalo palaa missä vika??!!
Lähetetty: 31.12.2016 22:33
Kirjoittaja mush
Laita YV:nä sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sinulle sen ruiskun manuaalin. Siellä on testausohjeita ja mittausarvoja, varmasti elektroniikan kanssa tekemisissä olevana saat siitä apuja irti.
Tuo DTC P0601 on kyllä vähän karu jos uusiutuu jatkuvasti.
Re: Niva 1700i 21214 Moottorin vikavalo palaa missä vika??!!
Lähetetty: 1.1.2017 10:10
Kirjoittaja pressa
jatkuva vika: P0443 Tuon kohdalla lähtisin tutkimaan koko polttoainejärjestelmän eli se haihtumispönttö mukaan lukien. Tuo haihtumispönttöhän ainakin satakympeissä oli peltiä ja ruostui pois ja sitten saattoi vikavalon sytyttää. Olet varmaan kokeillut johto anturista irti muuttuuko vikakoodi?
Ajoittainen vika: P0601 Viittaa poksin sisäiseen vikaan mutta jos ei silmällä näe?? Toki jos muistipiirin ja prossun jalat kokeilisi vielä uudelleen tinata.
Johtosarja vikoja ei näissä ole ollut, liittimien nastojen peruuttamisia on ollut.
Re: Niva 1700i 21214 Moottorin vikavalo palaa missä vika??!!
Lähetetty: 1.1.2017 15:46
Kirjoittaja Nivazu
Tilasin mansemotorsilta tuon korjausoppaat sisältävän muistitikun. Siellä taitaa olla myös tuon ruiskun manuska. Pitää alkaa lueskelemaan sitä ja alkaa mittailemaan.
Aktiivihiilipönttö on moottoritilassa ja on muovia ja ehjän näköinen. Sellaisen havainnon tein, että kun venttiiliin tulee alipaine imusarjalta niin venttiili ei nakuta, mutta kun letkun ottaa irti niin nakuttaa tasaisesti kuten kuuluukin. Ilmeisesti systeemi todellakin havaitsee myös sen, jos järjestelmä ei ole tiivis.
Tinasin jo prossun jalat uudestaan kun ne vaikutti kahdelta sivulta olevan hiukan huonosti juottuneet. Pitänee tinata varuilta kaikki piirit läpi. Minusta vähän tuntuu, että tuo P0601 saattaa generoida muitakin vikakoodeja ja on koko ongelman ydin. Helpointa tietysti olisi kokeilla toisella eculla jos semmoisen jostakin saisi.
Re: Niva 1700i 21214 Moottorin vikavalo palaa missä vika??!!
Lähetetty: 1.1.2017 16:11
Kirjoittaja pressa
Aktiivihiili pönttö on konetilassa mutta onkos siellä takalokasuojassa polttoainehöyryjen tiivistymisastia (mikä on ainakin satakympeissä ja samaroissa). jos se on peltinen niin voi olla ruostunut takapuolelta puhki eikä siksi ole tiivis. Tämän voi korvata ihan isolla polttoainesuodattimella kun ei se tiivistymispönttö tarvitse olla mikään "hehtaarin" kokoinen meillä kylmässä pohjoisessa.
Re: Niva 1700i 21214 Moottorin vikavalo palaa missä vika??!!
Lähetetty: 1.1.2017 16:32
Kirjoittaja mush
Järjestelmä ei suoranaisesti havaitse tiiviyttä (oikeastaan päin vastoin), olettaa vain että muutoksia tapahtuu ilmamäärässä/palamistapahtumassa kun venttiiliä avataan. Jos mitään muutosta ei tapahdu, syntyy vikakoodi.
The following procedure is used for the EVAP
purge solenoid diagnosis:
with the engine idling command the EVAP purge
valve to change gradually from 0% to 92% PWM;
- the ECM should control the air/fuel mixture com-
position and the MAF. If no changes are registered, the
EVAP purge valve or connecting hoses are faulty.
The diagnosis is performed once per trip if it com-
pletes successfully, or twice if the first test fails. The
test may be canceled if the engine runs rough.
Setting the DTC may be caused by the following:
- the EVAP purge valve is sticking open/closed and
starts to operate at high PWM (above 70%).
- pinched or restricted hoses connecting the canis-
ter and the engine.
- vacuum leaks in the EVAP system.
Re: Niva 1700i 21214 Moottorin vikavalo palaa missä vika??!!
Lähetetty: 2.1.2017 18:34
Kirjoittaja Sputnick
Hieman aihetta sivuten, olikos niin että esim. 2008 Nivan vikakoodeja ei voi lukea ilman testeriä? Täälläkin on alkanut valo palamaan jatkuvasti. Pari vuotta vain vilkutteli kosteilla keleillä. Tarttis tehrä jottain...
Re: Niva 1700i 21214 Moottorin vikavalo palaa missä vika??!!
Lähetetty: 3.1.2017 0:45
Kirjoittaja Nivazu
Sputnick kirjoitti:Hieman aihetta sivuten, olikos niin että esim. 2008 Nivan vikakoodeja ei voi lukea ilman testeriä? Täälläkin on alkanut valo palamaan jatkuvasti. Pari vuotta vain vilkutteli kosteilla keleillä. Tarttis tehrä jottain...
Testauspistokkeessa ei ole kytketty johtoja jotka yhdistämällä vikavalon pitäisi vilkkumalla kertoa vikakoodit. Periaatteessa kun ecun pistokkeelta kytkee pinnin A9 maihin pitäisi valon alkaa vilkkumaan ensin koodi 12 kolme kertaa ja sen jälkeen kukin vikakoodi pienimmästä suurimpaan. Tämä on itsellänikin vielä testaamatta.
Re: Niva 1700i 21214 Moottorin vikavalo palaa missä vika??!!
Lähetetty: 3.1.2017 15:31
Kirjoittaja tramppas
Sputnick kirjoitti:Hieman aihetta sivuten, olikos niin että esim. 2008 Nivan vikakoodeja ei voi lukea ilman testeriä? Täälläkin on alkanut valo palamaan jatkuvasti. Pari vuotta vain vilkutteli kosteilla keleillä. Tarttis tehrä jottain...
Halpa ja kätevä ratkaisu on hommata tuollainen OBD-liittimeen tökättävä ELM327 Bluetooth-palikka ja sitten lataa vain puhelimeen sopivan ohjelman. Kiinasta voi tilata, tai näkyy noita olevan halpamarketin hyllyllä Suomessakin.
Re: Niva 1700i 21214 Moottorin vikavalo palaa missä vika??!!
Lähetetty: 3.1.2017 23:36
Kirjoittaja Sputnick
No niin. Oli tuo Biltema reitin varrella, ja matkaan tarttui 15-1362 -numerolla oleva "Virhekoodien lukulaite".
Seuraavaa kertoi, käyttöohjevihkonsa mukaan:
P0300
Random/multiple Cylinder Misfire Detected
P0304
Cylinder 4 Misfire Detected
P0422
Main Catalyst Below Threshold (Bank 1)
Jos nyt oikein tunnustelen, nuo kaksi ensimmäistä ovat olleet niitä kostean kelin juttuja, ja lopulta kolmas joka täällä on vikavalon lopulta laittanut palamaan koko ajan.
Sytytys pätkinyt ja bensaa päässyt kattiin ja polttanut sen. Ellei vika ole lambda-anturissa.
Re: Niva 1700i 21214 Moottorin vikavalo palaa missä vika??!!
Lähetetty: 4.1.2017 8:37
Kirjoittaja sotapanda
111 ladassa antoi noita kahta ensimmäistä vikakoodia myös.
Vaihdon tulpat, johdot ja puolan sekä kaasuläpän asentotunnistimen ja katosivat oireet lopullisesti.
Re: Niva 1700i 21214 Moottorin vikavalo palaa missä vika??!!
Lähetetty: 5.1.2017 10:21
Kirjoittaja Sputnick
Tulpat, johdot ja puola on uusintaan laitettava. Asentotunnistin vaihdettiinkin vuosi sitten, ja kattiin voisi uuden lambdan ruuvata josko tuo siitä lähtisi taas normalisoitumaan.
Re: Niva 1700i 21214 Moottorin vikavalo palaa missä vika??!!
Lähetetty: 5.1.2017 21:15
Kirjoittaja mush
Se on se kakkoslambda mikä antaa P0422 vikakoodin, eli se katin jälkeen oleva valvontalambda. Hyvin todennäköisesti ei ole lambdassa itsessään vika vaan joko pakoputkistossa (vuotaa jostain sopivasti) tai sitten todennäköisemmin oikeasti siinä katissa.
Voihan se olla, että sytytyskatkot ovat olleet sen verran pahoja, että katti on vaurioitunut.
Boschista ei saa vikakoodeja ulos muuten kuin lukijalla. Valon vilkuttelut ovat GM:n juttuja, kuten myös kaksinumeroiset vikakoodit.
Re: Niva 1700i 21214 Moottorin vikavalo palaa missä vika??!!
Lähetetty: 6.1.2017 15:04
Kirjoittaja Hannes 1979
mush kirjoitti:Se on se kakkoslambda mikä antaa P0422 vikakoodin, eli se katin jälkeen oleva valvontalambda. Hyvin todennäköisesti ei ole lambdassa itsessään vika vaan joko pakoputkistossa (vuotaa jostain sopivasti) tai sitten todennäköisemmin oikeasti siinä katissa.
Voihan se olla, että sytytyskatkot ovat olleet sen verran pahoja, että katti on vaurioitunut.
Boschista ei saa vikakoodeja ulos muuten kuin lukijalla. Valon vilkuttelut ovat GM:n juttuja, kuten myös kaksinumeroiset vikakoodit.
Hei!
Minulla myös -08 Niva, jossa palaa jatkuvasti ko. moottorin merkkivalo. Entinen omistaja oli kanssa "korjannut" vian sillä tavalla, että oli ottanut polttimon vaan pois...Nyt kun poltin on paikoillaan niin valo palaa jatkuvasti. Valo pimenee hetkeksi kun irroittaa akun kengät, mutta mieluustihan vian korjaisi hieman paremmalla tavalla ja pidempikestoisesti. Kun näitä aikaisempia kirjoituksia lukee, niin vika voi niiden perusteella olla hyvin monessa eri paikassa. Nivani oli korjaamolla, jossa mekaanikko oli päästöarvojen perusteella (jotka olivat siis täysin kohdillaan) sitä mieltä, että pakoputken vuotaminen ei aiheuta virhekoodia ja merkkivalon palamista. Miten suuri riski on sitten lähteä ostamaan uutta katalysaattoria toivoen että lamppu sammuu sillä...?
t. Hannes
Re: Niva 1700i 21214 Moottorin vikavalo palaa missä vika??!!
Lähetetty: 6.1.2017 15:14
Kirjoittaja pressa
Hannes 1979 kirjoitti: Nivani oli korjaamolla, jossa mekaanikko oli päästöarvojen perusteella (jotka olivat siis täysin kohdillaan) sitä mieltä, että pakoputken vuotaminen ei aiheuta virhekoodia ja merkkivalon palamista. Miten suuri riski on sitten lähteä ostamaan uutta katalysaattoria toivoen että lamppu sammuu sillä...?
t. Hannes
Mikä oli vikakoodi?? Kai ne vikakoodit luettiin kun oli korjaamolla. Mistä oletus että uuden katalysaattorin ostaminen sammuttaisi valon??