Samara 1500i GM 1996- Käy rikkaalla

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Samara 1500i GM 1996- Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja jta »

Tulppien perusteella kolmos sylinterissä on jotain hämminkiä. Muut tulpat kuitenkin näyttävät lievästi nokisilta mutta muuten aika terveiltä. Mush tuolla aikaisemmin mainitsikin että oli ollu tapaus missä suutin jäänyt auki niin voisin epäillä tässäkin vastaavaa vikaa. Joko jää auki tai vuotamaan.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Eikka-91
Viestit: 23
Liittynyt: 22.4.2015 14:14
Paikkakunta: Karkkila

Re: Samara 1500i GM 1996- Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Eikka-91 »

Elikkä kannattais vai tutkia kolmos pytyn suuttimen johdot/suutin?
VAZ 21099 1996GM
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Samara 1500i GM 1996- Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja jta »

Siitä voisi olla hyvä lähtiä liikkeelle. Sen perusteella että on tuo tulppa noin musta niin hyvin rikkaalla tuo käy.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samara 1500i GM 1996- Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja mush »

Suuttimien kytkentä on niin, että virtojen ollessa päällä ne saavat jatkuvan plussan pääreleen kautta. Ohjain sitten pätkii miinuspuolta, joten on mahdollista, että johtosarja hankautuu runkoa vasten niin että suuttimet jäävätkin auki. MUTTA, koska kyseessä on GM, niin tämä tarkoittaisi että kahden sylinterin suutin jää auki, koska ruisku ohjaa aina kahta kerrallaan, suuttimien maat ovat yhdessä.

Jos vain yksi sylinteri saa liikaa bensaa, voisi kyseeseen tulla ennemmin viallinen suutin. Ei tuo kolmosen tulppa nyt sen näköinen ole että valtoimenaan uisi bensassa, mutta selvästi eroa on muihin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Eikka-91
Viestit: 23
Liittynyt: 22.4.2015 14:14
Paikkakunta: Karkkila

Re: Samara 1500i GM 1996- Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Eikka-91 »

juu elikkä suuttimien johdot on siistin näköiset!! nyt on imusarja irti ja suutinkisko suutimineen pöydällä!! kolmosen suuttimen irroitin kiskosta ja suuttimen kiskon puoleisessa "kanavassa" oli aika paljon jotain paskaa!!voisko korjaantua pelkällä putsauksella? miten suutin mitataan/todetaan että se ei toimi?? olisin enemmän kuin kiitollinen jos mush antaisi puhelinnumeronsa!!
VAZ 21099 1996GM
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samara 1500i GM 1996- Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

GM järjestelmässä suuttimen vastus pitäisi olla välillä 10,99-13,45 Ohmia.

Mitä tuossa pakokaasun mittauksessa oleva Lambda arvo kertoo? Kertooko se Lambdan kunnon ja mikä sen arvon pitäisi olla?? Tuolla oli niissä vanhoissa vikakoodeissa kaksi Lambda-anturiin viittaavaa vikakoodia, esim. nro 61= Lambda ei toimi, ja vaihtoehdot ovat jo aika vähissä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Eikka-91
Viestit: 23
Liittynyt: 22.4.2015 14:14
Paikkakunta: Karkkila

Re: Samara 1500i GM 1996- Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Eikka-91 »

Pakokaasumittauksessa kierroksilla lambdan arvo pitäisi 0,97-1,03 välillä. Ja suuttimet oli mitatessa kaikki 12,2ohm!!
VAZ 21099 1996GM
Avatar
pressa
Viestit: 10191
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samara 1500i GM 1996- Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja pressa »

Suuttimille voi tehdä silmämääräisen tarkistuksen seuraavasti: Suuttimet kiinni kiskossa, kisko kiinni pottoainelinjassa, sähköt kiinni suuttimissa, käännä kisko osoittamaan ylöspäin ja toinen starttaa, jokaisesta suuttimesta pitäisi vuorollaan lentää samanlainen suihkaus ja starttauksen jälkeen virrat päällä ei mistään suuttimesta saa tulla pisaraakaan polttoainetta.

Onko lämpötilatunnistimen johdot jo tarkistettu vähintään 20cm matkalta? jos johto popikki tai lähes poikki niin rikastaa seoksen todella rikkaaksi.
Eikka-91
Viestit: 23
Liittynyt: 22.4.2015 14:14
Paikkakunta: Karkkila

Re: Samara 1500i GM 1996- Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Eikka-91 »

Jäi suuttimien testaus tekemättä, kaikki jo kasassa!! lämpötila-anturin johdot ovat ehjät kuin myöskin lambdan johdot!! Lambdan johdoista ruskea on ilmeisesti maajohto? Ei varmaankaan ole haittaa jos sen lisämaadoittaa runkoon!?
VAZ 21099 1996GM
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samara 1500i GM 1996- Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Parasta olisi mitata seuraavaksi mitä vikakoodeja on tullut parin päivän jälkeen. Saisitko sen tupakansytyttimen toimimaan niin voisi vaikka keskiviikkona katsoa koodit? Veikkaan, ettei uusia koodeja ole tullut.

Älä vielä tee mitään, jos kokeillaan sitä seuraavaa vaihetta ja laina moottorin ohjaimella katsotaan tapahtuuko muutosta. Jos tekee liikaa kerralla voi olla seurauksena ettei vikaa löydetä.

Maajohto oli joko valkoinen tai harmaa muistaakseni. Veikkaan harmaata.

"Joutokäyntiä ohjaa ohjainyksikkö" kertoo Konelan tekninen palvelu!

Tässähän voi olla kaksikin häiriötä päällä yhtä aikaa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samara 1500i GM 1996- Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja mush »

Tarkennetaan pressan ohjetta sen verran, että reunimmaiset suuttimet aukeavat yhdessä, sitten vuorollaan keskimmäiset. Siinä on hyvä myös vertailla että molemmat suihkaisee aina samalla tavalla vuorollaan.
Jouska kirjoitti:Mitä tuossa pakokaasun mittauksessa oleva Lambda arvo kertoo?
Seossuhteen, arvon pitää tosiaan olla mahdollisimman lähellä ykköstä. Siitä alas on rikas ja siitä yli on laiha. Ei kerro suoraan auton lambda-anturin kunnosta, mutta toki sen pitää olla kunnossa, että ruisku osaa seoksen oikeaksi säätää.
Jouska kirjoitti:Tuolla oli niissä vanhoissa vikakoodeissa kaksi Lambda-anturiin viittaavaa vikakoodia, esim. nro 61
Tämä oli yksi niitä hassuja vikakoodeja, joka sai epäilemään ohjaimen mielenterveyttä. Oliko sinulla jossain lapuissa tälle tarkoitus? Yleisessä GM:n koodeissa tuo viittasi ilmastointiin, lista mikä minulla oli merkkikohtaisena loppui koodiin 55.

Muut oli
13 Oxygen sensor failure
22 Low throttle position
34 Mass air flow sensor failure
42 Electronic Spark Control Circuit Failure
43 Knock Control Circuit Failure
49 Vacuum leak diagnostic

Eli siellä huutaa lähes kaikki anturit jotain, tuskin ne kaikki rikki on. Tähän pitäisi olla jo vähän kättä pidempää, dokumenttia, mittausarvoja. Toisaalta juurikin joku mekaaninen vika voisi saada tuollaista jälkeä aikaan, esimerkiksi juurikin se suutinvika.

Mielenkiinnosta voisi napata kaasuläpän asentotunnistimen johdon irti ja mitata maata vasten jännitteet sekä harmaasta, että sinisestä johdosta (sytytysvirta kytkettynä). Hakuammuntaa tämäkin.

Minkälainen lambda tähän tuli vaihdettua?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Eikka-91
Viestit: 23
Liittynyt: 22.4.2015 14:14
Paikkakunta: Karkkila

Re: Samara 1500i GM 1996- Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Eikka-91 »

Delphin orkkis liittimellä varustettu lambda!
VAZ 21099 1996GM
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samara 1500i GM 1996- Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,


Mulla on tuo Konelan teknisen palvelun tiedote 30.9.1994 ,jossa on kaikki vikakoodit GM mallille. Pääsin katsomaan niitä vasta tänään. Nro. 61 on totaalinen kaput Lambda anturille.

Olisko mahdollista että lambda toimii vain osittain? Itse arvelin jotain puutteellista maadoitusta. Alkuperäisessä AC lambdassa kun maadoitus on hieman erilailla toteutettu kuin ehkä tässä Delphissä, joka siihen on vaihdettu. Delphiä en ole vielä tosin päässyt katsomaan. Joku nimittäin väitti sillä maadoituksella olevan merkitystä tällä foorumilla lähes 15 vuotta sitten. Että maadoitus pitää laittaa samalla lailla kuin AC lambdassa, jotta päästöt saadaan oikeiksi.

Osa noista vikakoodeista on tullut mahdollisesti johtoja irroitettaessa, mutta lambdan johtoihin ei ole koskettu.

Koetetaan saada ensin esimerkiksi tyhjäkäynti kuntoon vaihtamalla moottorin ohjainta, ja sitten ne pakokaasupäästöt, oli tässä ajatuksena.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samara 1500i GM 1996- Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja samarai »

Eikös tossa lambda-arvo ole jo selvästi alle ykkösen?

Mielestäni siitä koko homma johtuukin. Ei pelitä lambda niin kuin pitäisi.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samara 1500i GM 1996- Käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja mush »

No ainakaan ohjain ei ole sitten ihan pihalla, vain minun dokumentaatio puutteellista (DST-8 vikakoodilista, New Technological Systems, 150 Partizanskaya St., Samara, 443070 Russia)
Jouska kirjoitti:Olisko mahdollista että lambda toimii vain osittain? Itse arvelin jotain puutteellista maadoitusta.
Jos lambda-anturi itse toimiikin, mutta ruisku ei onnistu saamaan seosta kohdalleen (esim. se suutin vuotaa koko ajan bensaa imusarjaan), voi ohjain tuomita anturin vialliseksi, koska kaikesta yrityksestä huolimatta anturin signaali ei muutu sallittuihin rajoihin.

Löytyihän tuollekin koodille selitys netistäkin:
61 - AC system performance or degraded oxygen sensor signal
Vähän huonosti standardoitu nämä GM:n koodit.
Eikka-91 kirjoitti:Lambdan johdoista ruskea on ilmeisesti maajohto? Ei varmaankaan ole haittaa jos sen lisämaadoittaa runkoon!?
Siellä on kaksi maajohtoa, toinen on lämpövastuksen maa, joka on ihan oikeasti maissa. Toinen on signaalimaa. Tästä nyt en taaskaan muista miten päin se piti GM:ssä olla, ilmeisesti niin päin että juurikin irti auton maasta (vai muistinko taas väärin päin). Ruskea on lämpövastuksen maa, ilmeisesti ruskea-valkoinen on signaalimaa (auton johtosarjasta katsottuna ainakin).
Eikka-91 kirjoitti:kolmosen suuttimen irroitin kiskosta ja suuttimen kiskon puoleisessa "kanavassa" oli aika paljon jotain paskaa!!
Niin tähänkin piti sanomani, että nämä kaikki ovat bensafiltterin puhtaalla puolella, ei saisi olla mitään möhniä. Suuttimet tukkeutuvat helposti, koska kanavat ovat pieniä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin