Sivu 1/2
Miksi Nivan vauhti hiipuu
Lähetetty: 22.9.2017 9:18
Kirjoittaja aska00
Kävin koeajamassa 4-veto-Nivaa (vm 2008), jonka mittarilukema n. 100 000, mutta jossa on koht. vähän ajettu kolariauton vaihtomoottori. Minua oli ohjeistettu, että pian lähdön jälkeen moottori alkaa "hököttää", jolloin täytyy pysähtyä ja sammuttaa moottori. Sitten taas auto pelaa. Korjaamolla oli arveltu, että vika liittyy jotenkin sähköiseen varkaanestolukkoon. Mitään sille ei kuitenkaan osattu tehdä. Onko tuttua?
Auto lähti tosiaan ärhäkästi liikkeelle, mutta sitten tulivat ongelmat, ei pelkästään tuo yllä mainittu. Kahdensankympin jälkeen kone ei enää reagoinut kaasun painamiseen, vitosella vauhti hiipui seitsemäänkymppiin. Ilma oli kostea ja kolea (+5). Timo
Re: Miksi Nivan vauhti hiipuu
Lähetetty: 22.9.2017 13:36
Kirjoittaja t tulppu
Oiskoon kuitenniin Katalysaattiri tukossa, Nivassa on Keraaminen katti jonka kun tyhjentää niin tulee Autosta kuin raketti. Tukkeutumista eì välttämättä näyt merkkivalon palamisena..
Re: Miksi Nivan vauhti hiipuu
Lähetetty: 22.9.2017 16:11
Kirjoittaja aska00
Kiitos T. Tulppu. Katalysaattori täytyy tarkastaa, mutta tuleeko muilla muutakin mieleen. Timo
Re: Miksi Nivan vauhti hiipuu
Lähetetty: 22.9.2017 16:40
Kirjoittaja pressa
Miksi autoon on jo pitänyt vaihtaa moottori?? Jos ajonestossa olisi vika ei auto lähtisi käyntiin. Onko autosta luettu vikakoodeja? Onko lämpötilatunnistimen arvoja katsottu? Mitä on hököttäminen??
Re: Miksi Nivan vauhti hiipuu
Lähetetty: 22.9.2017 18:32
Kirjoittaja mataha
Minun pikkuisen tukkoinen Niva -07 parani huomattavasti parinsadan kilometrin moottoritielenkillä.
BTW, Sytytystulpat, tarkista-vaihda..sekin auttoi mulla.
Re: Miksi Nivan vauhti hiipuu
Lähetetty: 25.9.2017 10:25
Kirjoittaja aska00
Tervehdys vielä. Pressan kysymistä asioista (onko vikakoodit luettu, lämpötilat) en tiedä, todennäköisesti ei ainakaan viime vuosina. Hököttäminen taitaa olla murreilmaus, tarkoittaa nykivää, epätasaista käyntiä. Ennen kaupan tekoa kannattaa varmasti käydä Autotohtorissa, vaikka sinne onkin matkaa. Timo
Re: Miksi Nivan vauhti hiipuu
Lähetetty: 25.9.2017 16:33
Kirjoittaja pressa
Miksi moottori on vaihdettu?? Ja onko sen jälkeen koskaan käynyt kunnolla? Pitääkö auton jäähtyä että alkaa käymään kunnolla, vai riittääkö kun sammuttaa ja sitten heti toimii taas? Onko katsastettu? Jos on, niin millaiset päästöarvot oli ollut? Onko polttoainesuodatinta vaihdettu?
Re: Miksi Nivan vauhti hiipuu
Lähetetty: 25.9.2017 18:32
Kirjoittaja toktornivako
aska00 kirjoitti: Kahdensankympin jälkeen kone ei enää reagoinut kaasun painamiseen, vitosella vauhti hiipui seitsemäänkymppiin.
Ottako kuitenkin paikkallan kierroksia?
Re: Miksi Nivan vauhti hiipuu
Lähetetty: 25.9.2017 19:34
Kirjoittaja aska00
Ensiksi Pressalle. Pari vuotta sitten syylärin korkki auennut ja nesteet lähteneet, ei heti huomannut, kun kiskoi venettä lumisella tiellä, leikkasi siis kiinni. Vaihdettiin vähän ajetun kolari-Nivan moottori, taas pelasi hyvin, ongelmat alkoivat viime keväänä. Riittää, kun sammuttaa hetkeksi, edes pariksi sekunniksi. Auto läpäisi katsastuksen viime helmikuussa, päästöistä ei minulla tarkempaa tietoa. Polttoainesuodatinta tuskin vaihdettu.
Sitten Toktornivakolle. Kun auto alkaa nykiä tien päällä ja pysäyttää sen sitten vaikka linja-autopysäkille moottorin käydessä, käynti on epätasaita. Mutta kun sammuttaa ja käynnistää heti uudestaan ei ongelmia (vähään aikaan). Timo
Re: Miksi Nivan vauhti hiipuu
Lähetetty: 25.9.2017 20:55
Kirjoittaja pressa
Avaa tankin korkki ja kuuntelo onko siellä alipainetta, (siis silloin kun alkaa käymään huonommin) jätä korkki löyhälle ja testaa. Polttoainesuodatin kannattaa vaihtaa jos vaihdosta ei ole tietoa, jos vaikka vettä...
Re: Miksi Nivan vauhti hiipuu
Lähetetty: 27.9.2017 18:00
Kirjoittaja Sputnick
Hep.
Täällä samaa ongelmaa, vm. 2008. Uskomatonta kyllä alkoi muutama päivä takaperin ja on pahentunut nyt eilistä kohti.
Polttoainesäiliön korkki jäi männäpäivänä tankatessa auton katolle ja hävisi.
Miten välttämätön tuo korkki on koko systeemissä, siinähän taitaa olla jonkinlainen mekanisimi (ratisee kun vääntää kiini) joka liittyy säiliön tuuletukseen/tiiviyteen vai mihin se nyt oli?
Aika paljon on kesän mittaan ajeltu työajoa pihapiirissä (l. tuhnutettu) joten ainakin täällä orkkiskatti saattaa olla tukkeessa. Tulpat/johdot/puola on uusittu puoli vuotta sitten.
Tulpat pitänee tsekata joka tapauksessa, polttoainesuodattimesta ei ole mitään käryä, ainakin se varapyörän alla oleva (onkohan tankissa pumpussa vielä toinen) on alkuperäisen oloinen.
Larsoni / I.A.
Re: Miksi Nivan vauhti hiipuu
Lähetetty: 27.9.2017 20:00
Kirjoittaja pressa
Polttoainehöyryjen talteenottojärjestelmä on yhteydessä imusarjaan, jos tankissa ei ole korkkia niin saa ylimääräistä ilmaa.
Re: Miksi Nivan vauhti hiipuu
Lähetetty: 28.9.2017 13:49
Kirjoittaja Sputnick
Polttoainehöyryjen talteenottojärjestelmä on yhteydessä imusarjaan, jos tankissa ei ole korkkia niin saa ylimääräistä ilmaa.
Näin. Tällaista tuossa tavoittelin.
Ei auttanut katin koputtelu ainakaan täällä.
Vikakoodit olisi meidän tapauksessa P0133 ja P0500. Katsottu Bilteman testerillä. Maantiellä kulkee juuri ja juuri 80km/h. Voisiko olla että anturivian (lambda) vuoksi tuo rajoittaa kierroksia? Uusi anturi löytyy itseltä mutta mietityttää että pitäisikö ensin vaihtaa vanhojen antureiden paikkaa.. Takimmainen eteen ja päin vastoin. Vikapaikan poissulkemiseksi.
Minkähänlainen ooppera tuo napapiirin tallissa ylipäänsä on, pitänee pudottaa koko "alkukäyrä" irti jotta antureita saa ruuvailtua. Voisin kuvitella että istuvat suht. tiukassa.
I.A.
Muokattu: vikakoodien formaattia korjattu
Re: Miksi Nivan vauhti hiipuu
Lähetetty: 28.9.2017 16:22
Kirjoittaja pressa
Sputnick kirjoitti:Vikakoodit olisi meidän tapauksessa 133 ja 500
Millä nuo koodit on katsottu?? Yleensä ovat jotain P0301 yms. nelinumeroisia koodeja kun jo pakosta OBD mitattavia autoja ovat.
Re: Miksi Nivan vauhti hiipuu
Lähetetty: 28.9.2017 19:54
Kirjoittaja Sputnick
Korjasin tuota edellistä viestiäni, OBD-koodien mittauksesta on tosiaan kyse.
Lisäys: auton alla käyty ensimmäisen kerran katsomassa ja tankin korkki taas paikallaan. Jokin liitin oli jakolaatikon kyljestä irronnut. Päättelisin että kyseessä olisi ollut nopeusanturin johto, tämä liitin oli nopeusmittarin vaijerin vieressä. Pitää kokeilla poistuuko koodi P0500 nyt.
Lisäys n:o II: Puhdetyökseni otin putken katteineen irti autosta. Aikani montussa ihmeteltyäni tajusin ettei etuputki + katti tule pois ennenkuin kallistuksenvakaajaa on raotettu. Harmi että osa sen pulteista katkesi. Pakosarjan ja putken välinen liitos aukesi yllättävän kauniisti kunhan ensin irrotin ilmanputsarin kotelon. Vain yksi pinnapultti tuli mukana. Selvisi myös että putki on vuotanut jo hyvän aikaa ko. liitoksesta startin suuntaan. Lämpöpeltikin oli ruostunut puhki siitä kohdasta. Liitos on ajoittain "säksättänyt" hieman lämpöjen mukaan.
Tilanne on kuitenkin nyt se että putkessa kolisee ja rahisee plus sieltä tippuu "hiekkaa".. katti on siis entinen. Mutta mitenköhän tästä nyt eteenpäin? Huomenna ajattelin avata katin ja tyhjentää sen, rikkihän tuo nyt kuitenkin on. Sitten kansi kiinni mig-liimalla ja putki paikalleen. En sitten tiedä mitä ruiskun ohjaus sanoo siitä että molemmat lambda-anturit killuvat tyhjän pöntön seinissä ja varmaankin vikakoodia pukkaa, mutta nyt suurin mielenkiinto on siinä että voiko sillä ajaa muun liikenteen seassa normaalisti. Ennen katsatusta pitää hankkia uutta kattia/putkea tilalle, jottei jää päästöistä kiinni.