Samara päästää liikaa
Samara päästää liikaa
Moi.
Tulipa hyvien takavetokokemusten siivittämänä hankittua Samara ensi kesää varten. Tavoitteena oli katsastaa se vielä tänä vuonna, mutta viranomaisten mielestä Lada päästää liikaa satavuotiaassa Suomessa.
Kyseessä on Samara 1300 -88. Kärsänokka.
Päästöt olivat
CO%: 4,16 (raja 3,5)
CO2: 13,00
HC ppm: 1062 (raja 600)
02: 4,20
Eli CO% ja HC ppm tökkivät. Tulpat, johdot, virranjakajan kansi ja pyörijä ovat melkein uusia. Puolan liitokset putsailin. Jarrutehostimen letkun uusin varmuuden vuoksi. Vein auton pajalle, mutta seosta ja ennakkoa säätämällä päästöt eivät asettuneet, edes ilman ilmanputsaria. Ajattelin talven aikana irroittaa kannen venttiilien hiomiseksi ja säätämiseksi, mutta muutama juttu on vielä mielessä:
-Kaasarilta lähtee tyhjäkäynnin tunnistuspiuha, jonka liitin on irti. Konttorilla yhdistin, mutta ei vaikutusta käyntiin/ lukemiin. Mikähän tämä lienee?
-Auttaisiko uusi sytkäyksikkö? Käy kyllä ihan hyvin kaikilla kierroksilla.
-Ajovalot palavat aina. Vaikuttaneekohan päästöihin?
-Hanaako vain kaipaa? Toisaalta ed.katsastukset ovat olleet kirkkaasti läpi, enkä usko että on huudattaa tarvinnut.
-Jotain muuta (helposti korjattavaa) lukemiin vaikuttavaa?
-Saakohan mistään analysaattoria lainaan? Katsastus on ummessa, ja päästömittaukseen ajeleminen sen mukaista kikkailua.
Nimim. Vai masinolit tankkiin?
Tulipa hyvien takavetokokemusten siivittämänä hankittua Samara ensi kesää varten. Tavoitteena oli katsastaa se vielä tänä vuonna, mutta viranomaisten mielestä Lada päästää liikaa satavuotiaassa Suomessa.
Kyseessä on Samara 1300 -88. Kärsänokka.
Päästöt olivat
CO%: 4,16 (raja 3,5)
CO2: 13,00
HC ppm: 1062 (raja 600)
02: 4,20
Eli CO% ja HC ppm tökkivät. Tulpat, johdot, virranjakajan kansi ja pyörijä ovat melkein uusia. Puolan liitokset putsailin. Jarrutehostimen letkun uusin varmuuden vuoksi. Vein auton pajalle, mutta seosta ja ennakkoa säätämällä päästöt eivät asettuneet, edes ilman ilmanputsaria. Ajattelin talven aikana irroittaa kannen venttiilien hiomiseksi ja säätämiseksi, mutta muutama juttu on vielä mielessä:
-Kaasarilta lähtee tyhjäkäynnin tunnistuspiuha, jonka liitin on irti. Konttorilla yhdistin, mutta ei vaikutusta käyntiin/ lukemiin. Mikähän tämä lienee?
-Auttaisiko uusi sytkäyksikkö? Käy kyllä ihan hyvin kaikilla kierroksilla.
-Ajovalot palavat aina. Vaikuttaneekohan päästöihin?
-Hanaako vain kaipaa? Toisaalta ed.katsastukset ovat olleet kirkkaasti läpi, enkä usko että on huudattaa tarvinnut.
-Jotain muuta (helposti korjattavaa) lukemiin vaikuttavaa?
-Saakohan mistään analysaattoria lainaan? Katsastus on ummessa, ja päästömittaukseen ajeleminen sen mukaista kikkailua.
Nimim. Vai masinolit tankkiin?
Re: Samara päästää liikaa
Voisko olla, että tuo käy rikkaalla? Mahdollisesti kaasarin koho on imenyt bensaa sisäänsä ja seos rikastuu liikaa. Tätä ei voi seosruuvilla korjata. Oliko lambda-arvo näkyvissä mittauksessa? Vaikka sillä ei ole väliä, käsittääkseni sen pitäisi olla aika lähellä yhtä tuossakin vuosimallisa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Samara päästää liikaa
Ei ole lambda-arvoa. Tulpat ovat nokiseen päin, joten hyvä veikkaus, ehkäpä tosiaan kävisi rikkaalla. Jos laitan tulille ja tarkkailen avointa kaasaria, niin voiko siitä päätellä jotain?
Autolla on ajettu yli 300tkm enkä tiedä venttiilien säädöstä/ kunnosta, niin siksipä kansiremontin voisi tehdä. Se vaan että kun tekee, niin vika on jossain muualla, ja jos ei tee, niin vika on juuri kannessa...
Autolla on ajettu yli 300tkm enkä tiedä venttiilien säädöstä/ kunnosta, niin siksipä kansiremontin voisi tehdä. Se vaan että kun tekee, niin vika on jossain muualla, ja jos ei tee, niin vika on juuri kannessa...
Re: Samara päästää liikaa
En muista oliko tuon mallin kaasuttimessa päällä reikiä josta kohon näkee (pienet reiät ja tehokkaalla taskulampulla), auton käydessä tyhjäkäyntiä ei saisi bensaa näkyä kohon päällä. Neulaventtiilin puhdistaisin tai vaihtaisin kun jostain pitää aloittaa ja bensanpintaa sääätäisin alemmaksi.
Palautaahan ryyppy läpän varmasti nolla-asentoon?? Ettei ole vaijerin kuori venynyt ja ryyppy osittain päällä?
Palautaahan ryyppy läpän varmasti nolla-asentoon?? Ettei ole vaijerin kuori venynyt ja ryyppy osittain päällä?
Re: Samara päästää liikaa
Ryyppy näyttää menevän kokonaan pois päältä. Jokin etiäinen saa silti minut tuntemaan, että vika voisi olla juuri kaasarissa. Tulpat olivat tosiaan nokiset ja tarkistin ne ihan kunnon ajomatkan jälkeen- nokeentuisivatko ne venttiili- tai sytytysongelmien takia? Minulla on onni omistaa samanlainen irtokaasari. Tutkin sen avulla kohokammion toimintaa ja kenties isken sen entisen tilalle.
Tämä päästövika on kotikorjaajan kannalta vähän sama kuin itse päästötkin- näkymätön vihollinen.
EDIT: Muistui mieleen, että kaikki tulpat olivat tasaisen nokisia. Tämä kait siirtäisi epäilyjä pois venttiilihommalta.
Tämä päästövika on kotikorjaajan kannalta vähän sama kuin itse päästötkin- näkymätön vihollinen.
EDIT: Muistui mieleen, että kaikki tulpat olivat tasaisen nokisia. Tämä kait siirtäisi epäilyjä pois venttiilihommalta.
Re: Samara päästää liikaa
Jos ne tulpat ovat väriltään mustia, niin se kertoo sen, että moottori käy rikkaalla=saa siis liikaa bensaa.
Re: Samara päästää liikaa
Askartelin taas laatokan parissa. Kaasuttimen rei'istä näkyi taskulampulla selvästi bensiinin pinta tyhjäkäynnillä. Otin kaasarin kannen irti, irroitin neulaventtiilin ja annoin puhallushoitoa. Mitään likaa siinä ei ainakaan näkynyt. Taivutin peltiliparetta, jotta bensiinin pinta laskisi. Homma näytti onnistuneen, kasauksen jälkeen testatessa rei'istä näkyivät nyt kohojen yläpinnat.
Tiedä sitten miten päästöjen laita on. Minusta auto käy edelleen vähän ontuvaa tyhjäkäyntiä. Irroitin tulpanjohtoja yksitellen ja kappas, yhden sylinterin poissaolo ei näyttänyt vaikuttavan käyntiin yhtään! Tämä on toinen sylinteri vasemmalta (auton takaa katsottaessa). Kokeilin kipinää samalla johdolla ja se kyllä tulee vahvasti. Koneen lämmetessä huomasin, että tämäkin sylinteri "muuttui tarpeelliseksi", eli piuhan nykäisy heikensi käyntiä.
Olisiko niin, että tuon sylinterin venttiilit vuotavat? Melkoinen puhallus kävi myös huohotusputkesta ilmanputsariin, liekö se(kään) normaalia. Tulpat ovat mustia kuin h*lvetin pätsin jäljiltä, mutta ei kai se paljon kerro kun joudun autoa paikallaan remppaamaan ja ryypyttämään.
Kiitoksia vinkeistä jo tähän asti!
Tiedä sitten miten päästöjen laita on. Minusta auto käy edelleen vähän ontuvaa tyhjäkäyntiä. Irroitin tulpanjohtoja yksitellen ja kappas, yhden sylinterin poissaolo ei näyttänyt vaikuttavan käyntiin yhtään! Tämä on toinen sylinteri vasemmalta (auton takaa katsottaessa). Kokeilin kipinää samalla johdolla ja se kyllä tulee vahvasti. Koneen lämmetessä huomasin, että tämäkin sylinteri "muuttui tarpeelliseksi", eli piuhan nykäisy heikensi käyntiä.
Olisiko niin, että tuon sylinterin venttiilit vuotavat? Melkoinen puhallus kävi myös huohotusputkesta ilmanputsariin, liekö se(kään) normaalia. Tulpat ovat mustia kuin h*lvetin pätsin jäljiltä, mutta ei kai se paljon kerro kun joudun autoa paikallaan remppaamaan ja ryypyttämään.
Kiitoksia vinkeistä jo tähän asti!
Re: Samara päästää liikaa
Pave kirjoitti: Käy kyllä ihan hyvin kaikilla kierroksilla.
Eli alkuviestissä oli väärää tietoa vai käyntiongelma tuli nyt? No joka tapauksessa nyt heti venttiilivälysten mittaus!!! Ja kun se kolmosen venttiilit kantaa (eli sylinterit lasketaan jakopäästä alkaen), niin vaihda ohuempi säätölevy tai ohenna nykyistä!! Venttiilit säädetään säätöpaloilla joita saa ostettua esimerkiksi mansemotorsilta: http://www.mansemotors.fi/venttiilivaly ... y-21082110 .Pave kirjoitti: käy edelleen vähän ontuvaa tyhjäkäyntiä... yhden sylinterin poissaolo ei näyttänyt vaikuttavan käyntiin yhtään... Koneen lämmetessä huomasin, että tämäkin sylinteri "muuttui tarpeelliseksi"
Kun olet säätänyt välykset niin sitten ajat kunnolla kuumaksi koneen ja päästömittaukseen, hyvällä onnella ei ole vielä ventiili palanut ja päästöjen HC asettuu ja nyt kun kaassutin ei tulvi niin co on myös kohdallaan (tai saa ainakin säädettyä).
Re: Samara päästää liikaa
Joo, sori, olisi pitänyt alusta lähtien kuunnella tyhjäkäyntiä tarkemmin Tänään vaan mies ja aistit herkistyivät, kun olisin odottanut kaasariremontin muuttavan käyntiä entistä paremmaksi. Tuo tulppakoe on niin helppo, että se olisi pitänyt tehdä heti aluksi. En tiedä paljonko noilla puristuksilla on ajettu, mutta henkisesti olen valmistautunut irrottamaan kannen sekä hiomaan ja uusimaankin huonoimmat venttiilit.
Mutta enköhän kuitenkin yritä säätää ensin, jos se riittäisi leimaan. Homma vaan menee ensi vuoteen ja uusinta-aikakin armotta vanhenee, joten kiire ei enää ole. Manselta saa vissiin myös työkalusetin säätöä varten?
Mutta enköhän kuitenkin yritä säätää ensin, jos se riittäisi leimaan. Homma vaan menee ensi vuoteen ja uusinta-aikakin armotta vanhenee, joten kiire ei enää ole. Manselta saa vissiin myös työkalusetin säätöä varten?
Re: Samara päästää liikaa
Aurinko lämmitti korjaajan kolostaan. Homma jatkuu, ja oudoksi menee:
Syksyllä siis huomasin, että kolmospytyn johdon irroittaminen vaikuttaa käyntiin selvästi vähiten. No, tarkistin venttiilivälykset, ne ovat kaikissa pytyissä OK. Sitten mittasin puristuspaineet ja kas vaan, arvot olivat hyvin yhteneväiset Olen tarkastanut virranjakajan nastat, mitannut kolmosen johdon (ja myös taivutellut sitä samalla) ja kokeillut naapuripytyn tulpalla. Yhtä kirkasta kipinää antaa jokaiselle pytylle. Ja yhä vaan irroitustesti antaa saman tuloksen: käynti kyllä notkahtaa vähän, mutta ei samalla tavalla kuin muilla pytyillä.
Eikö minkä tahansa pytyn poissaolon pitäisi vaikuttaa käyntiin samalla tavalla? Mikä ihme tuossa voi olla, imukanava tukossa vai Kipinän ajoitus pielessä yhden pytyn osalta (mahdotonta kai)? Edelleen ajattelen, että päästöt menevät yli juuri tämän vapaamatkustajan vuoksi.
Syksyllä siis huomasin, että kolmospytyn johdon irroittaminen vaikuttaa käyntiin selvästi vähiten. No, tarkistin venttiilivälykset, ne ovat kaikissa pytyissä OK. Sitten mittasin puristuspaineet ja kas vaan, arvot olivat hyvin yhteneväiset Olen tarkastanut virranjakajan nastat, mitannut kolmosen johdon (ja myös taivutellut sitä samalla) ja kokeillut naapuripytyn tulpalla. Yhtä kirkasta kipinää antaa jokaiselle pytylle. Ja yhä vaan irroitustesti antaa saman tuloksen: käynti kyllä notkahtaa vähän, mutta ei samalla tavalla kuin muilla pytyillä.
Eikö minkä tahansa pytyn poissaolon pitäisi vaikuttaa käyntiin samalla tavalla? Mikä ihme tuossa voi olla, imukanava tukossa vai Kipinän ajoitus pielessä yhden pytyn osalta (mahdotonta kai)? Edelleen ajattelen, että päästöt menevät yli juuri tämän vapaamatkustajan vuoksi.
Re: Samara päästää liikaa
Pästöt ovat menneet yli tuon tulvivan kaasuttimen takia ja senhän olet jo säätänyt, aja kuumaksi jos kerran venttillivälykset on kunnossa ja mittaa päästöt.
Re: Samara päästää liikaa
Joko Koho Vaihdettu.. Yhdessä Sammyssä Vanha Koho painoi 16Grammaa ja uusi Koho muistaakseni 6 grammaa. eli Kellutuskyky kadonnut.....
Re: Samara päästää liikaa
Joo, bensapinta on tosiaan säädetty ja kohon totesin samalla tiiviiksi. Kaasari siis lienee OK, vaikka seosta voi joutua vielä ruuvaamaan.
Mutta jotain hämminkiä kolmospytyn osalta on pakko olla. Ei viitsi ajella testiin ennen asian selviämistä. Ainakin tajusin mitanneeni paineet kaasu ylhäällä. Seuraavaksi uusinta lappu lattiassa. Jos on edelleen OK, niin uudella johdolla voisi vielä kokeilla. Vaikka ei tuossa vanhassakaan vaikuttaisi olevan läpilyöntejä tms.
Pieniä sytytyskatkoja olen ollut havaitsevinani, vaikkakaan ajossa niitä ei esiinny. Ehkä uusin varmuudeksi sytytysboksin, ja vaikka tulpatkin samaan kauppaan.
Mutta jotain hämminkiä kolmospytyn osalta on pakko olla. Ei viitsi ajella testiin ennen asian selviämistä. Ainakin tajusin mitanneeni paineet kaasu ylhäällä. Seuraavaksi uusinta lappu lattiassa. Jos on edelleen OK, niin uudella johdolla voisi vielä kokeilla. Vaikka ei tuossa vanhassakaan vaikuttaisi olevan läpilyöntejä tms.
Pieniä sytytyskatkoja olen ollut havaitsevinani, vaikkakaan ajossa niitä ei esiinny. Ehkä uusin varmuudeksi sytytysboksin, ja vaikka tulpatkin samaan kauppaan.
Re: Samara päästää liikaa
tiivis Koho ei välttämättä ole kelpoinen, koska se tulee raskaammaksi ilman näkyvää vauriota. Uusisin kohon.Pave kirjoitti:Joo, bensapinta on tosiaan säädetty ja kohon totesin samalla tiiviiksi. Kaasari siis lienee OK, vaikka seosta voi joutua vielä ruuvaamaan.
Mutta jotain hämminkiä kolmospytyn osalta on pakko olla. Ei viitsi ajella testiin ennen asian selviämistä. Ainakin tajusin mitanneeni paineet kaasu ylhäällä. Seuraavaksi uusinta lappu lattiassa. Jos on edelleen OK, niin uudella johdolla voisi vielä kokeilla. Vaikka ei tuossa vanhassakaan vaikuttaisi olevan läpilyöntejä tms.
Pieniä sytytyskatkoja olen ollut havaitsevinani, vaikkakaan ajossa niitä ei esiinny. Ehkä uusin varmuudeksi sytytysboksin, ja vaikka tulpatkin samaan kauppaan.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!