VW Transporter Diesel 2.4 Syncro -97

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

VW Transporter Diesel 2.4 Syncro -97

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Enpä olekaan tästä autosta kirjoitellut vielä. Tuli ostettua tavaran kuskaamiseen jo keväällä tämä, nyt on talven seissyt poissa ajosta, että säästyy käyttömaksua, diesel-veroa yms. maksamasta nyt, kun autoa ei tarvitse.

Homma alkoi siis siitä, kun kaveri osti tämän puolustusvoimien huutokaupasta. Hinta oli alle 250 tkm ajetulle dieselille kohtuullinen, pelleiltään tämä oli kunnossa ja erikoisvarusteena ilmastointi. Hintaa alensi se, että auton avaimet olivat hukassa. Kaveri joutui VW-korjaamon kautta tilaamaan tehtaalta uuden avaimen ja hinauttamaan auton merkkikorjaamolle ajoneston koodausta varten. Auto osoittautui toimivaksi, mutta selvisi syy, miksi oli jäänyt puolustusvoimilla pois ajosta: kaksoismassavauhtipyörä veteli viimeisiään. Kuitenkin kun oma bensa-syncro kärsi käyntiongelmista, teimme vaihtokaupat kaverin kanssa, maksoin vähän väliä ja sain tämän pari vuotta uudemman ja pidemmän diesel-version itselleni.

Remonttiahan tässä kyllä katsastukseen oli: tuulilasi oli niin pahasti halki, että se oli vahdettava. Samalla myös tuulilasinpyyhkimet, sulat olivat kärsineet pyyhittäessä säröistä lasia. Suurin työmaa oli kaksoismassavauhtipyörän kanssa. Vähän sai hankittua Valeon muunnossarjan, jolla vauhtipyörän sai vaihdettua perinteiseksi kiinteäksi. Asennus kuitenkin oli kaverin verstaalla nosturin päälläkin parin päivän homma, ja meitä oli kolme miestä nostamassa vaihteostoa pois paikoiltaan ja takaisin paikoilleen. Purkamista yllättävän paljon. Sitten kytkimen käyttötanko jäi liian lyhyeksi, eli siihen olisi pitänyt tajuta tehdä jatkoa, kun vaihteisto oli irti. Näkyy nyt niin, ettei ole sopivanmittaista kytkinvaijeria tähän saatavilla, vaan joutuu säätämään vaijerin pituutta laittamalla väliin pitkä holkki ja sittenkin polkimessa on vähän turhan pitkä tyhjä liike. No, kuitenkin toimii. Ehkä muunnossarjassa oli mukana tähän vuosimalliin liian matala painelaakeri, mistä ongelma aiheutuu.

Auto meni katsastuksesta läpi ongelmitta, käsijarrua sai tosin herkistellä ennen katsastukseen menoa aika lailla. Heti katsastuksen jälkeen käytin ilmastoinnin täytössä. Toimi päivän verran ja sitten vuoti kylmäaineet pois. Oli ollut varmaankin liian kauan käyttämättä, eivätkä tiivisteeet pitäneet. Selvisi myös, että ilmastointi oli jälkiasenteinen ja sopivaa uutta kompuraa ei meinnut löytää mistään. Lopulta yksi firma Suomessa olisi saanut sitä 800 euron hintaan. Löysin kuitenkin itse Saksasta saman noin 250 eurolla ja tilasin sen. Riskinotto kannatti, sillä täysin oikea tuotehan sieltä saapui. Vastoinkäymiset eivät kuitenkaan olleet vielä tässä: kompuran vaihdon yhteydessä löytyi vuoto yhden letkun liittimestä. Ja kun on jälkiasenteinen ilmastointi, niin ei sitten sopivaa letkua löytynyt mistään, ei myöskään näihin Transportereihin erikoistuneesta purkaamosta. Täytyi metsästää firma, joka pystyisi olemassa olevan letkun korjaamaan. Vasta viides firma, missä letkua kävin näyttämässä, pystyi sen korjaamaan. Siellälkin piti tehdä hopeajuotos, jotta sai heidän käyttämänsä liittimen sovitettua vanhassa letkussa olleeseen. No, saatiin tuosta sentään toimiva. Toinen vaihtoehto olisi ollut olla ilman koko ilmastointia. Halpaa lystiä tosin ei ollut: maksoi 120 euroa tämä korjaus.

Muuten auto toimii ja on hyvä ajaa tuota kytkinpolkimen vapaaliikettä lukuun ottamatta. Laiskahan tämä on, kun ei turboa ole, mutta kuulemani mukaan tämä perinteinen turboton ja mekaanisella ruiskulla varustettu diesel on ns. pommin varma ja kestää varmasti sen mitä auton korikin. Kori on ollut alun perin sininen, liekö auto ollut ilmavomissa alun perin, mutta sitten maalattu päälle mattavihreällä. On tämä käynyt Kosovossakin rauhanturvaajien autona ja viimeiset vuotensa puolustusvoimien palveluksessa palvellut Kainuussa. Varustukseltaan on todella karvalakki, ei ole sähköllä säätyvieä peilejä, keskuslukitusta eikä ABS-jarruja, mitkä edellisestä pakettiautostani löytyivät. Ilmastointi käytännössä nelivedon ohella ainoa lisävaruste halvimpaan perusmalliin nähden. Tasauspyörästön lukkoa ei ole.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VW Transporter Diesel 2.4 Syncro -97

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Niin alkuun tarkennusta, 2017 keväällä jo siis tuli tämä ostettua. Edellisestä kirjoittelusta aikaa vuosi. Transporter toimii edelleen. Eihän dieselillä halpaa ajaa ole ja kulutus 9 litran luokkaa / 100 km. Ajettavuudeltaan kuitenkin mukava auto. Ikävää se, että kun tämä on pakettiautoversio eikä caravelle, niin äänieristys kehno. Välitykset myös sellaise, että moottori huutaa aika lailla varsinkin satasen vauhdissa. Tekniikka on pomminvarma, mutta aiemmin omistamassa Caravelle Syncrossa olleet rumpujarrut takana olivat paremmat kuin tämän levyjarrut yhdessä asiassa: käsijarru. Tässä käytännössä talvella käyttökelvoton, ei saa käyttää, vaijerit ja käsijarruvivusto levyjarrujen yhteydessä jäävät jumiin liian helposti. Ja seuraavaan katsastukseen on taas vaijereita ja vipuja herkisteltävä, ehkä palat taakse uusittavakin, kun rahisevat siihen malliin nyt, että pinnat loppu. Helmakoteloissa jo myös vähän pintaruostetta, täytyy korjata, ennen kuin muuttuu pahemmaksi.

Muuten aika vähän sanottavaa, on osoittautunut hyvin varmatoimiseksi kulkineeksi ja tilavaksi tavarankuljetusvälineeksi.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
samaraxx
Viestit: 101
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: VW Transporter Diesel 2.4 Syncro -97

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Ihmeen paljon tuota menolientä kuluu. Itsellä menee tuolla Caddyllä vain 5L/100km. Siinä on 2 litrainen SDI-moottori, mutta tuota uudempaa yhteispainetyyppiä,jossa liemi annostellaan kannessa olevista suutinyksiköistä. Myöskin teho on yllättävän hyvä, vaikka paperilla on vain 51 kw. Jos olisin tiennyt että näin hyviä autoja tehdään, olisin ostanut tällaisen jo vuosia sitten. Ruoste on ainoa ongelma, mutta sehän on Ladan omistajalle tuttua. Jopa käsijarru toimii yhtä hyvin kuin rumpujarru fokuksessa. Taka-akseli on tukeva, mutta paluuvaimennus puuttuu. Jos ajaa liian kovaa liikennetöyssyyn, tuntuu että koko akseli paukahtaa irti. Näihin saa kyllä paluuvaimennuksella olevia takaiskunvaimentimia suolaiseen hintaan. Siksi täytyy opetellä hiljentämään töyssyihin. Parasta on näkyvyys, kun istutaan katumaasturien korkeudella.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VW Transporter Diesel 2.4 Syncro -97

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Kyllähän sitä kuluu, autossa kun perinteinen mekaaninen diesel ilman turboa ja elektronista ohjausta. Lisänä vielä jatkuva neliveto ja lyhyet välitykset, maantievaihdissa kone kiertää kuin viimeistä päivää. Muttta pomminvarmoja nämä ovat kestävyydeltään, tällä moottorilla pitäisi ajaa jopa 700tkm ilman mitään suurempaa. Kori varmaan pettää ympäriltä nopeammin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VW Transporter Diesel 2.4 Syncro -97

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Oli pari päivää Transporter ajossa, kun piti hakea isompaa tavaraa pidempää. Huonoksi onneksi akku oli täysin simahtanut ja piti ostaa uusi. No, nyt on vähän tehokkaampi Banner 2 v takuulla, katsotaan kauanko kestää. Tämä on haasteellista, kun auto seisoo pitkään pakkasessa. Pitäisi miltei käyttää ylläpitolaturia, tai sitten tuoda akku sisälle seisonnan ajaksi.... mutta kun laiska on, niin....
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Vastaa Viestiin