VW Transporter Diesel 2.4 Syncro -97
Lähetetty: 13.3.2018 18:51
Enpä olekaan tästä autosta kirjoitellut vielä. Tuli ostettua tavaran kuskaamiseen jo keväällä tämä, nyt on talven seissyt poissa ajosta, että säästyy käyttömaksua, diesel-veroa yms. maksamasta nyt, kun autoa ei tarvitse.
Homma alkoi siis siitä, kun kaveri osti tämän puolustusvoimien huutokaupasta. Hinta oli alle 250 tkm ajetulle dieselille kohtuullinen, pelleiltään tämä oli kunnossa ja erikoisvarusteena ilmastointi. Hintaa alensi se, että auton avaimet olivat hukassa. Kaveri joutui VW-korjaamon kautta tilaamaan tehtaalta uuden avaimen ja hinauttamaan auton merkkikorjaamolle ajoneston koodausta varten. Auto osoittautui toimivaksi, mutta selvisi syy, miksi oli jäänyt puolustusvoimilla pois ajosta: kaksoismassavauhtipyörä veteli viimeisiään. Kuitenkin kun oma bensa-syncro kärsi käyntiongelmista, teimme vaihtokaupat kaverin kanssa, maksoin vähän väliä ja sain tämän pari vuotta uudemman ja pidemmän diesel-version itselleni.
Remonttiahan tässä kyllä katsastukseen oli: tuulilasi oli niin pahasti halki, että se oli vahdettava. Samalla myös tuulilasinpyyhkimet, sulat olivat kärsineet pyyhittäessä säröistä lasia. Suurin työmaa oli kaksoismassavauhtipyörän kanssa. Vähän sai hankittua Valeon muunnossarjan, jolla vauhtipyörän sai vaihdettua perinteiseksi kiinteäksi. Asennus kuitenkin oli kaverin verstaalla nosturin päälläkin parin päivän homma, ja meitä oli kolme miestä nostamassa vaihteostoa pois paikoiltaan ja takaisin paikoilleen. Purkamista yllättävän paljon. Sitten kytkimen käyttötanko jäi liian lyhyeksi, eli siihen olisi pitänyt tajuta tehdä jatkoa, kun vaihteisto oli irti. Näkyy nyt niin, ettei ole sopivanmittaista kytkinvaijeria tähän saatavilla, vaan joutuu säätämään vaijerin pituutta laittamalla väliin pitkä holkki ja sittenkin polkimessa on vähän turhan pitkä tyhjä liike. No, kuitenkin toimii. Ehkä muunnossarjassa oli mukana tähän vuosimalliin liian matala painelaakeri, mistä ongelma aiheutuu.
Auto meni katsastuksesta läpi ongelmitta, käsijarrua sai tosin herkistellä ennen katsastukseen menoa aika lailla. Heti katsastuksen jälkeen käytin ilmastoinnin täytössä. Toimi päivän verran ja sitten vuoti kylmäaineet pois. Oli ollut varmaankin liian kauan käyttämättä, eivätkä tiivisteeet pitäneet. Selvisi myös, että ilmastointi oli jälkiasenteinen ja sopivaa uutta kompuraa ei meinnut löytää mistään. Lopulta yksi firma Suomessa olisi saanut sitä 800 euron hintaan. Löysin kuitenkin itse Saksasta saman noin 250 eurolla ja tilasin sen. Riskinotto kannatti, sillä täysin oikea tuotehan sieltä saapui. Vastoinkäymiset eivät kuitenkaan olleet vielä tässä: kompuran vaihdon yhteydessä löytyi vuoto yhden letkun liittimestä. Ja kun on jälkiasenteinen ilmastointi, niin ei sitten sopivaa letkua löytynyt mistään, ei myöskään näihin Transportereihin erikoistuneesta purkaamosta. Täytyi metsästää firma, joka pystyisi olemassa olevan letkun korjaamaan. Vasta viides firma, missä letkua kävin näyttämässä, pystyi sen korjaamaan. Siellälkin piti tehdä hopeajuotos, jotta sai heidän käyttämänsä liittimen sovitettua vanhassa letkussa olleeseen. No, saatiin tuosta sentään toimiva. Toinen vaihtoehto olisi ollut olla ilman koko ilmastointia. Halpaa lystiä tosin ei ollut: maksoi 120 euroa tämä korjaus.
Muuten auto toimii ja on hyvä ajaa tuota kytkinpolkimen vapaaliikettä lukuun ottamatta. Laiskahan tämä on, kun ei turboa ole, mutta kuulemani mukaan tämä perinteinen turboton ja mekaanisella ruiskulla varustettu diesel on ns. pommin varma ja kestää varmasti sen mitä auton korikin. Kori on ollut alun perin sininen, liekö auto ollut ilmavomissa alun perin, mutta sitten maalattu päälle mattavihreällä. On tämä käynyt Kosovossakin rauhanturvaajien autona ja viimeiset vuotensa puolustusvoimien palveluksessa palvellut Kainuussa. Varustukseltaan on todella karvalakki, ei ole sähköllä säätyvieä peilejä, keskuslukitusta eikä ABS-jarruja, mitkä edellisestä pakettiautostani löytyivät. Ilmastointi käytännössä nelivedon ohella ainoa lisävaruste halvimpaan perusmalliin nähden. Tasauspyörästön lukkoa ei ole.
Homma alkoi siis siitä, kun kaveri osti tämän puolustusvoimien huutokaupasta. Hinta oli alle 250 tkm ajetulle dieselille kohtuullinen, pelleiltään tämä oli kunnossa ja erikoisvarusteena ilmastointi. Hintaa alensi se, että auton avaimet olivat hukassa. Kaveri joutui VW-korjaamon kautta tilaamaan tehtaalta uuden avaimen ja hinauttamaan auton merkkikorjaamolle ajoneston koodausta varten. Auto osoittautui toimivaksi, mutta selvisi syy, miksi oli jäänyt puolustusvoimilla pois ajosta: kaksoismassavauhtipyörä veteli viimeisiään. Kuitenkin kun oma bensa-syncro kärsi käyntiongelmista, teimme vaihtokaupat kaverin kanssa, maksoin vähän väliä ja sain tämän pari vuotta uudemman ja pidemmän diesel-version itselleni.
Remonttiahan tässä kyllä katsastukseen oli: tuulilasi oli niin pahasti halki, että se oli vahdettava. Samalla myös tuulilasinpyyhkimet, sulat olivat kärsineet pyyhittäessä säröistä lasia. Suurin työmaa oli kaksoismassavauhtipyörän kanssa. Vähän sai hankittua Valeon muunnossarjan, jolla vauhtipyörän sai vaihdettua perinteiseksi kiinteäksi. Asennus kuitenkin oli kaverin verstaalla nosturin päälläkin parin päivän homma, ja meitä oli kolme miestä nostamassa vaihteostoa pois paikoiltaan ja takaisin paikoilleen. Purkamista yllättävän paljon. Sitten kytkimen käyttötanko jäi liian lyhyeksi, eli siihen olisi pitänyt tajuta tehdä jatkoa, kun vaihteisto oli irti. Näkyy nyt niin, ettei ole sopivanmittaista kytkinvaijeria tähän saatavilla, vaan joutuu säätämään vaijerin pituutta laittamalla väliin pitkä holkki ja sittenkin polkimessa on vähän turhan pitkä tyhjä liike. No, kuitenkin toimii. Ehkä muunnossarjassa oli mukana tähän vuosimalliin liian matala painelaakeri, mistä ongelma aiheutuu.
Auto meni katsastuksesta läpi ongelmitta, käsijarrua sai tosin herkistellä ennen katsastukseen menoa aika lailla. Heti katsastuksen jälkeen käytin ilmastoinnin täytössä. Toimi päivän verran ja sitten vuoti kylmäaineet pois. Oli ollut varmaankin liian kauan käyttämättä, eivätkä tiivisteeet pitäneet. Selvisi myös, että ilmastointi oli jälkiasenteinen ja sopivaa uutta kompuraa ei meinnut löytää mistään. Lopulta yksi firma Suomessa olisi saanut sitä 800 euron hintaan. Löysin kuitenkin itse Saksasta saman noin 250 eurolla ja tilasin sen. Riskinotto kannatti, sillä täysin oikea tuotehan sieltä saapui. Vastoinkäymiset eivät kuitenkaan olleet vielä tässä: kompuran vaihdon yhteydessä löytyi vuoto yhden letkun liittimestä. Ja kun on jälkiasenteinen ilmastointi, niin ei sitten sopivaa letkua löytynyt mistään, ei myöskään näihin Transportereihin erikoistuneesta purkaamosta. Täytyi metsästää firma, joka pystyisi olemassa olevan letkun korjaamaan. Vasta viides firma, missä letkua kävin näyttämässä, pystyi sen korjaamaan. Siellälkin piti tehdä hopeajuotos, jotta sai heidän käyttämänsä liittimen sovitettua vanhassa letkussa olleeseen. No, saatiin tuosta sentään toimiva. Toinen vaihtoehto olisi ollut olla ilman koko ilmastointia. Halpaa lystiä tosin ei ollut: maksoi 120 euroa tämä korjaus.
Muuten auto toimii ja on hyvä ajaa tuota kytkinpolkimen vapaaliikettä lukuun ottamatta. Laiskahan tämä on, kun ei turboa ole, mutta kuulemani mukaan tämä perinteinen turboton ja mekaanisella ruiskulla varustettu diesel on ns. pommin varma ja kestää varmasti sen mitä auton korikin. Kori on ollut alun perin sininen, liekö auto ollut ilmavomissa alun perin, mutta sitten maalattu päälle mattavihreällä. On tämä käynyt Kosovossakin rauhanturvaajien autona ja viimeiset vuotensa puolustusvoimien palveluksessa palvellut Kainuussa. Varustukseltaan on todella karvalakki, ei ole sähköllä säätyvieä peilejä, keskuslukitusta eikä ABS-jarruja, mitkä edellisestä pakettiautostani löytyivät. Ilmastointi käytännössä nelivedon ohella ainoa lisävaruste halvimpaan perusmalliin nähden. Tasauspyörästön lukkoa ei ole.