Skoda Octavia 1.9 TDI 2005 HB Exclusive
Lähetetty: 15.4.2018 11:33
Nyt on sitten hankittu edellisen Skodan tilalle 330 000 ajettu HB malli korkealla varustetasolla. Pumppusuutin-dieselin ansiosta tehoja 11 kW enemmän kuin edellisessä. Riskialtista automaattilaatikkoa ei ole, vaan kestävä manuaali, tosin siihen liittyvänä miinuksena löytyy surullisen kuuluista kaksoismassavauhtipyörä.
Miinukset:
- jakopää huollettava pikaisesti, edellistä huoltoa ei ole merkitty ylös, kun edellistä edellinen omistaja oli ollut Puolustusvoimilla töissä ja tehnyt huollot työpaikan korjaamolla, eikä ole vaivautunut huoltokirjaan mitään kirjaamaan
- nokka-akselin asentotunnistin rikki: joutuu sahaamaan startilla moottoria käyntiin aika pitkään, vaihdettava jakopään yhteydessä (merkkikorjaamolla edellinen omistaja hakenut diagnoosin)
- edellinen omistaja ajanut 30 000 km rikkinäiselä tunnistimella, eli startilla sahattu reilusti, voi vaikuttaa jo kestoikään
- pari pientä kolhua ja joku korjaillut maalipintaa niin, että sumurajan sijaan näkyy selvät maalarinteippirajat
- vaalea verhoilu suht likainen, täytyy tehdä täydellinen sisustapesu, kun ilmat lämpenevät ja saa penkit kuivumaan
- apukuskin niskatuki rikki, heiluu hervottomasti ja naputtaa ikävästi niskaan
- käyttöohjekirja puuttuu, tilasin 10 eurolla purkaamolta jo "uuden"
- ne edellisen auton yhteydessä jo mainitut Falkenin nastarenkaat, lähes uudenveroiset, mutta TM:n testissä toiseksi viimeisellä sijalla
- kesärenkaat lähes lopussa ja niiden alumiinivainteet kärsineet väärien pulttien käytöstä
- molemmat renkaat aluvanteilla, mikä näillä huonoilla kuoppaisilla hiekkateillä ei ole hyvä (rapaantuvat ja hapettuvat ruman näköisiksi ja helposti menevät kieroiksi)
- syö öljyä n. litran / 10000 km
- vaihdettava katkennut etujousi ja rekisterivalon polttimo ja käytettävä uusintakatsastusksessa
- peruutusnäkyvyys huonompi kuin farmarissa
Plussat:
+ todella vakaa ajaa jopa noilla huonoilla renkailla
+ vähän hiljaisempi kuin edellinen korimalli
+ sähköinen ohjaustehostin todella hyvin toteutettu, kun vertaa Kalinaan, ei tämä edellisen sukupolven Octavian ohjaukselle häviä
+ paremmin varusteltu kuin edellinen Octavia ja kaikki lisävarusteet jopa toimivat
+ kulutus pienempi kuin edellisessä Octaviassa, sekalaisessa paljon kaupunkiajoakin sisältäneessä 300 km mittaisessa ensimmäisessä reissussa keskikulutus 5 l / 100 km (edellisellä oli vastaavassa 6,5 l luokkaa tällä kaupunkiajon määrällä)
+ penkit mukavammat kuin edellisessä mallissa
+ todella reilu tavaratila, ei paljoa häviä ainakaan edellisen sukupolven farmarimallille
+ huomattavasti pirteämmän oloinen moottori kuin edellisessä, vaikka tehoero onkin suht pieni
Jospa plussat painavat enemmän kuin miinukset. Olisi ehkä vielä mennyt pidemään harkintaan tämän osto, jos olisin päässyt paremmin tutustumaan autoon ennen ostoa ja edellinen Octavia ei olisi näin yllättäen hajonnut käyttökelvottomaksi. Toivotaan vähintään 2 vuoden kestoa sen jälkeen, kun jakopää laitettu, niin sen jälkeen ei väliä, vaika jotain hajoaisikin. Maksaa itsensä takaisin, diesel-verokin pienempi kuin edellisessä ja pienempi kulutus tekee säästöä.
Miinukset:
- jakopää huollettava pikaisesti, edellistä huoltoa ei ole merkitty ylös, kun edellistä edellinen omistaja oli ollut Puolustusvoimilla töissä ja tehnyt huollot työpaikan korjaamolla, eikä ole vaivautunut huoltokirjaan mitään kirjaamaan
- nokka-akselin asentotunnistin rikki: joutuu sahaamaan startilla moottoria käyntiin aika pitkään, vaihdettava jakopään yhteydessä (merkkikorjaamolla edellinen omistaja hakenut diagnoosin)
- edellinen omistaja ajanut 30 000 km rikkinäiselä tunnistimella, eli startilla sahattu reilusti, voi vaikuttaa jo kestoikään
- pari pientä kolhua ja joku korjaillut maalipintaa niin, että sumurajan sijaan näkyy selvät maalarinteippirajat
- vaalea verhoilu suht likainen, täytyy tehdä täydellinen sisustapesu, kun ilmat lämpenevät ja saa penkit kuivumaan
- apukuskin niskatuki rikki, heiluu hervottomasti ja naputtaa ikävästi niskaan
- käyttöohjekirja puuttuu, tilasin 10 eurolla purkaamolta jo "uuden"
- ne edellisen auton yhteydessä jo mainitut Falkenin nastarenkaat, lähes uudenveroiset, mutta TM:n testissä toiseksi viimeisellä sijalla
- kesärenkaat lähes lopussa ja niiden alumiinivainteet kärsineet väärien pulttien käytöstä
- molemmat renkaat aluvanteilla, mikä näillä huonoilla kuoppaisilla hiekkateillä ei ole hyvä (rapaantuvat ja hapettuvat ruman näköisiksi ja helposti menevät kieroiksi)
- syö öljyä n. litran / 10000 km
- vaihdettava katkennut etujousi ja rekisterivalon polttimo ja käytettävä uusintakatsastusksessa
- peruutusnäkyvyys huonompi kuin farmarissa
Plussat:
+ todella vakaa ajaa jopa noilla huonoilla renkailla
+ vähän hiljaisempi kuin edellinen korimalli
+ sähköinen ohjaustehostin todella hyvin toteutettu, kun vertaa Kalinaan, ei tämä edellisen sukupolven Octavian ohjaukselle häviä
+ paremmin varusteltu kuin edellinen Octavia ja kaikki lisävarusteet jopa toimivat
+ kulutus pienempi kuin edellisessä Octaviassa, sekalaisessa paljon kaupunkiajoakin sisältäneessä 300 km mittaisessa ensimmäisessä reissussa keskikulutus 5 l / 100 km (edellisellä oli vastaavassa 6,5 l luokkaa tällä kaupunkiajon määrällä)
+ penkit mukavammat kuin edellisessä mallissa
+ todella reilu tavaratila, ei paljoa häviä ainakaan edellisen sukupolven farmarimallille
+ huomattavasti pirteämmän oloinen moottori kuin edellisessä, vaikka tehoero onkin suht pieni
Jospa plussat painavat enemmän kuin miinukset. Olisi ehkä vielä mennyt pidemään harkintaan tämän osto, jos olisin päässyt paremmin tutustumaan autoon ennen ostoa ja edellinen Octavia ei olisi näin yllättäen hajonnut käyttökelvottomaksi. Toivotaan vähintään 2 vuoden kestoa sen jälkeen, kun jakopää laitettu, niin sen jälkeen ei väliä, vaika jotain hajoaisikin. Maksaa itsensä takaisin, diesel-verokin pienempi kuin edellisessä ja pienempi kulutus tekee säästöä.