VAZ-2121 - 1991 - Työmatkatraktori

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Aivonen
Viestit: 8
Liittynyt: 16.8.2020 16:19

Re: VAZ-2121 - 1991 - Työmatkatraktori

Viesti Kirjoittaja Aivonen »

Pitkästä aikaa päivitystä. Hiljaiseloa ollut tämän auton kanssa. Korjailtu vikoja ja auto on seisonut kun yhden vian korjattua uusi ilmestyy jostain. Jossain kohtaa auto alkoi polttaa yhtä sulaketta jonka takana tuntui olevan puolet auton sähkölaitteista, mukaanlukien tyhjäkäyntisuutin. Eräällä kalareissulla Saimaalle mennessä kului 9 sulaketta ja takaisin tullessa 7. Vikaa etsittiin ja etsittiin ja joitain osiakin vaihdettiin turhaan.
Sulakkeen palaminen saatiin kuitenkin todennäköisesti lopulta kuriin. Aiheuttajaksi paljastui jarrunestesäiliön korkilta lähtevä johto, joka oli kuoren sisällä hapettunut useamman kymmenen sentin matkalla. Tuon korjauksen jälkeen oli tarkoitus lähteä katsastamaan auto vuosi sitten, mutta takajarru päätti toisin kun kengästä lähti pinta kävelemään ja jumitti pyörän. Takajarrut uusin tuolla kertaa mutta katsastaminen jäi. Nivalla lähinnä ajeltu välillä ympäri pihaa. Jakoketjuun tähän tuli vaihdettua uusi kiristin, venttiilinvälykset säädettyä ja muuta pientä huoltoa auto sai osakseen vuoden 2022 kesällä Talven se majaili liiterissä. Luulin saavani sitä talvella rakennettua mutta enpä saanut.
2.jpg
Tässä nyt kesälomalla arvelin laittaa Nivan leimakuntoon. Pientä patinaakin oli päässyt jo auton päälle ilmaantumaan. Homma lähti käyntiin verkkaisesti kun auto ei suostunutkaan käynnistymään. Pumppailin manuaalisesti bensapumppua mutta se ei jaksanut nostaa bensaa edes vieressä olevasta pullosta. Uusi pumppu tilaukseen toivoen että vika on siinä. Pumpun vaihdon jälkeen lähti hienosti käyntiin. Jospa tämä ratkaisisi muutamia mystisiä käynnistymisongelmia joita välillä on ollut. Purin vanhan pumpun ja kalvot olivat todella venyneet ja saattoi siellä jotain reikääkin tai ainakin kulumaa olla.
1.jpg
Vaihdoin kardaaniakselit toisiin, vahvistettuihin, kun arvelin että vaihtelen vanhoihin nivelet niin on sitten aina toiset valmiina kun edelliset menee. Koitan saada joistain osista tuplat varastoon jos jossain kohtaa osien saanti pahasti heikkenee. Jakolaatikon päässä osa muttereista oli sormitiukkuudessa kiinni edellisten asentajien jäljiltä. Muita yllätyksiä ei tullut, ja vaihto oli aika suoraviivainen.


Samalla kertaa vaihtelin kaikki voimansiirron öljyt. Etuperässä oli hyvät öljyt ja selvästi vaihdettu jossain kohtaa.
Takana tyhjennysproppu nylpätty sen näköiseksi että ei tiennyt mitä työkalua siihen pitäisi koittaa tyrkätä. Ilmeisesti aiempi omistaja ei ollut saanut sitä auki ja öljyt oli jääneet sitten vaihtamatta koska hirveä paksu musta lieju hyökkäsi propun alta pihalle. Propussa himpun verran metallipölyä. Kuinkahan kauan lie tulee vielä toimimaan ilman suurempia vollotuksia... Olen miettinyt lukkoperää tilalle. Paineilmalukko kiinnostaisi, mutta toisaalta kai torsenikin olisi parempi kuin avoin tasauspyörästö.
4.jpg
Vaihdelaatikon proppu lähti hyvin auki mutta siihen oli tarttunut noin 4mm kerros parhaimmillaan jopa 5mm pitkää metallilastua. Tämä lienee lähtenyt vitosvaihteen rattaasta? Edellinen omistaja ajeli vitosella tyytyväisenä jo 60km/h ja tällähän ei vissiin pitäisi ajella niin hitaasti. Mietin tehdaskunnostetun laatikon ostamista ja tämän pistämistä remonttiin. Koskaan en ole vaihdelaatikkoa purkanut ja korjannut mutta olisihan se mielenkiintoista kokeilla.

Pohjasta löytyi myös yksi ruostereikä. Se oli jakolaatikon kannakkeen vieressä ja näytti siltä että se on nopeasti kasaan parsittu. Kun sille antoi vähän teräsharjaa sen vierestä löytyi toinenkin reikä ja ruoste oli sen verran lähellä jakolaatikon kiinnikettä että totesin olevan parasta pudottaa kiinnike irti jotta ruosteet saa kunnolla pois. Kiinnikkeestä noin 20cm eteenpäin vaihdelaatikon tunnelin kyljessä on aiemman omistajan pohjasta päin tekemä paikkaus joka on peitetty alustamassalla. Paikka on vähän kötöstyksen näköinen mutta näytti kuitenkin kestävältä. Olihan hitsisauma parhaimmillaan yli 10mm korkeaa röpelöä..
5.jpg
Auton sisään on asennettu äänieristematot ja totesin että ne täytyy saada pois hitsausta varten. Siispä aloitin sisustan purkamisen. Purin penkin pois ja aloin irroittaa penkin alla olevasta poikkiraudasta alkaen eristemattoa lattiasta. Se oli kohtuullisen hyvin kiinni kunnes se alkoi irrota kuin itsekseen, ja matto alkoi tuntua enemmän ja enemmän märältä. Maton alta alkoi ilmestyä ruostetta, ja mitä lähemmäs jo tehtyä paikkausta mentiin, alkoi päähän muodostua kuva mistä on kyse. Olettaisin että aiempi paikkaus on tehty pohjasta päin irroittamatta sisustan vaimennusmattoja. Mustasta möhnästä päätellen matto on syttynyt palamaan, ja palava matto on sammutettu vedellä, joka vielä näiden vuosien jälkeenkin löytyi maton ja pohjan välistä. Siellä täällä on pieniä reikiä ja koko alue on pintaruosteen peitossa. Mutta löytyipä ainakin todennäköinen syy miksi Niva tykkää huurettaa ikkunoita talvisin niin kovasti. Pieni parin reiän hitsaus alkoikin kasvaa vähän isompiin mittoihin...
6.jpg
Kaipa sitä nyt tulee samalla kertaa purettua koko sisusta ja käytyä pohja läpi, käsiteltyä kaikki kotelot ja otettua alustan puolelta ruosteet kiinni. Jospa vielä talveksi kerkeäisi saamaan leiman. Viime talvena ajoin Corollan ojaan kelillä joka olisi ollut omiaan Nivalle, kun lunta oli tiellä niin paljon että corolla toimi ennemminkin lumiaurana kuin työmatkakulkineena. Silloin päätin että Niva täytyy saada pidettyä talvet leimattuna.
Vastaa Viestiin