Subbarin asennus 21074:ään
Subbarin asennus 21074:ään
Asensin subwooferin eli bassokaiuttimen omaan 21074:ään, Axtecin kiroukseen. Tässä kuvia suorituksesta.
Takaistuin ilman selkänojaa on kahdella tapilla kiinni. Tappikiinnitykset irtoavat vetämällä istuinta ensin eteenpäin ja sen jälkeen ylöspäin kummastakin etukulmasta. Tapit ovat lattiassa ja istuimen pohjassa on vastavat reiät.
Subbarin kaapelit saa vedettyä takakonttiin selkänojan taustalevyn alta. Se sujuu helpommin, kun selkänojankin ottaa irti. Selkänojan alareunoissa on metalliset pidikkeet, jotka pitää taivuttaa auki. Tämän jälkeen selkänojan yläreuna roikkuu paikallaan kahdella koukulla ja sen voi nostaa pois viistosti takaikkunaa kohti.
Käytin kaapeleiden vetojousena paremman puutteessa metallista viivoitinta.
Jatkuu seuraavassa postauksessa...
Takaistuin ilman selkänojaa on kahdella tapilla kiinni. Tappikiinnitykset irtoavat vetämällä istuinta ensin eteenpäin ja sen jälkeen ylöspäin kummastakin etukulmasta. Tapit ovat lattiassa ja istuimen pohjassa on vastavat reiät.
Subbarin kaapelit saa vedettyä takakonttiin selkänojan taustalevyn alta. Se sujuu helpommin, kun selkänojankin ottaa irti. Selkänojan alareunoissa on metalliset pidikkeet, jotka pitää taivuttaa auki. Tämän jälkeen selkänojan yläreuna roikkuu paikallaan kahdella koukulla ja sen voi nostaa pois viistosti takaikkunaa kohti.
Käytin kaapeleiden vetojousena paremman puutteessa metallista viivoitinta.
Jatkuu seuraavassa postauksessa...
1600SL -91
Бывший студент Финско-русской школы
Бывший студент Финско-русской школы
Re: Subbarin asennus 21074:ään
Vedin äänikaapelin ja subbarin herätesignaalikaapelin oikeanpuoleisia kynnyksiä pitkin takakontista eteen. Sitä varten piti tietysti irrottaa kynnyslistat ja B-pilarin alareunassa oleva peitelista, että kaapelit sai vedettyä maton alle. Kynnyslistat ovat ruuveilla kiinni. B-pilarin alareunan peitelista on kiinni ruuveilla ja yhdellä muovisella kynnellä. Rikoin tietenkin tuon kynnen oikealta puolelta, jonka irrotin ensimmäisenä. Siitä oppineena irrotin vasemman B-pilarin listan nostamalla sitä varovasti ylöspäin, ettei kynsi hajonnut.
Reititin ääni- ja herätekaapelit takapenkin alta kuvan mukaisesti samaa reittiä kuin muut kaapelit on VAZ:in tehtaalla aikoinaan asennettu.
Etuturvavöiden rullat kannattaa irrottaa kynnyksistä työn helpottamiseksi, koska melkein samassa kohdassa lattiaa etuistuimien alla on pokkaus, joka tekee paikasta ahtaan. En jaksanut irrottaa turvavyön rullaa oikeaa puolta työstäessä ja käytin turhaan aikaa kaapeleiden ähräämiseen ahtaan kohdan läpi. Kuvassa kyseinen pullonkaula.
Etujalkatiloissa on paneeli, joka on kiinnitetty kulmistaan kahdella muovinastalla, taivutettavalla metallilärpäkkeellä ja mattoon painetulla niitillä. Muovinastat pitää varovasti vääntää irti korissa olevista rei'stä ja metallilärpäke on helppo taivuttaa irrottamaan otteensa paneelista. Lopuksi edellä mainittu niitti lähtee paneelin mukana. Kun paneeli on irti, kaapelit saa vedettyä etuoven kynnykseltä maton ali keskikonsolin suuntaan, jossa soitin on.
Jatkuu seuraavassa postauksessa...
Reititin ääni- ja herätekaapelit takapenkin alta kuvan mukaisesti samaa reittiä kuin muut kaapelit on VAZ:in tehtaalla aikoinaan asennettu.
Etuturvavöiden rullat kannattaa irrottaa kynnyksistä työn helpottamiseksi, koska melkein samassa kohdassa lattiaa etuistuimien alla on pokkaus, joka tekee paikasta ahtaan. En jaksanut irrottaa turvavyön rullaa oikeaa puolta työstäessä ja käytin turhaan aikaa kaapeleiden ähräämiseen ahtaan kohdan läpi. Kuvassa kyseinen pullonkaula.
Etujalkatiloissa on paneeli, joka on kiinnitetty kulmistaan kahdella muovinastalla, taivutettavalla metallilärpäkkeellä ja mattoon painetulla niitillä. Muovinastat pitää varovasti vääntää irti korissa olevista rei'stä ja metallilärpäke on helppo taivuttaa irrottamaan otteensa paneelista. Lopuksi edellä mainittu niitti lähtee paneelin mukana. Kun paneeli on irti, kaapelit saa vedettyä etuoven kynnykseltä maton ali keskikonsolin suuntaan, jossa soitin on.
Jatkuu seuraavassa postauksessa...
1600SL -91
Бывший студент Финско-русской школы
Бывший студент Финско-русской школы
Re: Subbarin asennus 21074:ään
Nyt ei ole tarkoitus sotkea varsin mielenkiintoista ja informatiivisesti tehtyä topicia mutta sellainen sivuhuomautus tuli mieleen että ennemmin vetäisin rca-kaapelit kardaanitunnelin päältä vaikka onkin vähän työläämpi tehdä. Tämä etenkin jos käyttää halvempia huonommin suojattuja kaapeleita niin on olemassa vaara että kaapelit ottaa matkalla häiriötä esim. laturista kun kulkevat johtosarjan vieressä.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
Re: Subbarin asennus 21074:ään
Juu, häiriöiden mahdollisuudet olivat itselläkin mielessä etenkin, kun Ladasta on kyse. 90-luvun lopulla kaverin Skoda 120 LS:n vahvistimella varustettu ekvalisaattori otti laturista häiriötä. Siitä kuului kierrosluvun mukaan taajuutta vaihtava vinkuva ääni .
Ajattelin, että tarvittaessa asennan subbarin äänikaapeliin häiriönpoistajan, mutta sitä ei onneksi tarvinnut, koska audiolaitteistossa ei kuulu mitään häiriöitä.
Ajattelin, että tarvittaessa asennan subbarin äänikaapeliin häiriönpoistajan, mutta sitä ei onneksi tarvinnut, koska audiolaitteistossa ei kuulu mitään häiriöitä.
1600SL -91
Бывший студент Финско-русской школы
Бывший студент Финско-русской школы
Re: Subbarin asennus 21074:ään
Virtakaapelin vedin Ladan vasenta reunaa pitkin takakontista eteen, koska en halunnut asentaa sitä takakontin oikealla puolella olevien bensalinjojen viereen. Käyttämäni kaapeli on halkaisijaltaan vain 10 mm², mutta se riittää tässä tapauksessa, koska asentamani Blaupunkt-aktiivisubbarin suurin teho on vain 140 W ja Blaupunktin vähimmäisvaatimus on 2,5 mm²:n kaapeli.
Reititin virtakaapelin takaistuimen alla olevan metallipalkin ali samaa reittiä kuin antennikaapeli oli vedetty. Ääni- ja herätekaapelit olisi varmaan voinut viedä samaa reittiä oikealla puolella, mutta en huomannut tätä mahdollisuutta niitä asentaessa. Virtakaapelia pujottaessani huomasin, että lattian sisäpellissä on komea reikä vasemman takamatkustajan jalkatilassa takaistuimen edessä. Onneksi ruoste ei ole tehnyt tuhojaan pohjapeltiin, eikä siitä pääse kurkistamaan tietä.
Virtakaapelia asentaessa irrotin myös kuskin turvavyön rullan ja asennus oli sen johdosta helpompaa ja sujuvampaa.
Vedin virtakaapelin tulipellin läpi kuskin puolelta. Hanskalokeron takaa olisi ehkä löytynyt valmiskin läpivienti, mutta se olisi vaatinut virtakaapelin reitittämistä vasemmalta oikealle esim. kojelaudan alta, enkä halunnut alkaa sellaista tekemään (olisi ehkä kannattanut). Porasin sähköporakoneella tulipeltiin reiän kytkinnestesäiliön viereen. Se ei ollut helppo homma, koska paikka on niin ahdas, eikä porakone meinannut millään mahtua sopivaan kulmaan. Suosittelen pientä tehokasta akkukonetta tai valmista läpivientiä. Kytkinnestesäiliön vieressä oli valmis läpivienti, mutta tuo kaapeli ei olisi mahtunut enää siihen. Reiän synnyttyä suojasin virtakaapelin Motonetin läpivientikumilla.
Jatkuu seuraavassa postauksessa...
Reititin virtakaapelin takaistuimen alla olevan metallipalkin ali samaa reittiä kuin antennikaapeli oli vedetty. Ääni- ja herätekaapelit olisi varmaan voinut viedä samaa reittiä oikealla puolella, mutta en huomannut tätä mahdollisuutta niitä asentaessa. Virtakaapelia pujottaessani huomasin, että lattian sisäpellissä on komea reikä vasemman takamatkustajan jalkatilassa takaistuimen edessä. Onneksi ruoste ei ole tehnyt tuhojaan pohjapeltiin, eikä siitä pääse kurkistamaan tietä.
Virtakaapelia asentaessa irrotin myös kuskin turvavyön rullan ja asennus oli sen johdosta helpompaa ja sujuvampaa.
Vedin virtakaapelin tulipellin läpi kuskin puolelta. Hanskalokeron takaa olisi ehkä löytynyt valmiskin läpivienti, mutta se olisi vaatinut virtakaapelin reitittämistä vasemmalta oikealle esim. kojelaudan alta, enkä halunnut alkaa sellaista tekemään (olisi ehkä kannattanut). Porasin sähköporakoneella tulipeltiin reiän kytkinnestesäiliön viereen. Se ei ollut helppo homma, koska paikka on niin ahdas, eikä porakone meinannut millään mahtua sopivaan kulmaan. Suosittelen pientä tehokasta akkukonetta tai valmista läpivientiä. Kytkinnestesäiliön vieressä oli valmis läpivienti, mutta tuo kaapeli ei olisi mahtunut enää siihen. Reiän synnyttyä suojasin virtakaapelin Motonetin läpivientikumilla.
Jatkuu seuraavassa postauksessa...
1600SL -91
Бывший студент Финско-русской школы
Бывший студент Финско-русской школы
Re: Subbarin asennus 21074:ään
Subbarin virtakaapelin sulakerasian asensin auton oman sulakerasian viereen konehuoneeseen. Sitä varten porasin oikean etupyöräkotelon yläpuolelle kaksi pientä reikää. Pujotin nippusiteet rei'istä ja ankkuroin sulakerasian paikoilleen.
Subbarin vahvistimen miinusnavan maadoitin koriin hattuhyllyn alapuolelle takakonttiin. Valitsin sopivan kohdan, hioin siitä vähän maalia pois ja kiinnitin kaapelikengän siihen itseporautuvalla ruuvilla.
Viimeinen homma ennen koekäyttöä oli kaapeleiden kytkeminen subbariin ja tietysti soittimeen.
Asensin subbarin jalkoihin tuollaiset vakautussiivekkeet eli rimat, jotka estävät sitä seilaamasta ympäri takakonttia ajon aikana. Rimojen tilalle tulee ensi kesäksi mustaksi maalattu OSB-levy. Paras ratkaisu olisi kiinnittää subbari kuormaliinalla tukevasti paikoilleen.
Pieni aktiivisubbari toimii hyvin, vaikka lieneekin jo noin 15-vuotias. Nyt bassot kuuluvat jopa maantiellä ajaessa. Subbari tukee hyvin kojelautaan asennettujen 4-tuumaisten Ground Zeron kaiuttimien diskanttivoittoista ääntä. Noissa GZ-kovaäänisissä on jopa liian kirkas ääni. Ne pitäisi vaihtaa sopivassa välissä degenin suosittelemiin Pioneer TS-G1020F:iin.
EDIT: Asennus valmistui 07.08. Subwooferin tarkka malli on Blaupunkt ODsb 8000A.
Subbarin vahvistimen miinusnavan maadoitin koriin hattuhyllyn alapuolelle takakonttiin. Valitsin sopivan kohdan, hioin siitä vähän maalia pois ja kiinnitin kaapelikengän siihen itseporautuvalla ruuvilla.
Viimeinen homma ennen koekäyttöä oli kaapeleiden kytkeminen subbariin ja tietysti soittimeen.
Asensin subbarin jalkoihin tuollaiset vakautussiivekkeet eli rimat, jotka estävät sitä seilaamasta ympäri takakonttia ajon aikana. Rimojen tilalle tulee ensi kesäksi mustaksi maalattu OSB-levy. Paras ratkaisu olisi kiinnittää subbari kuormaliinalla tukevasti paikoilleen.
Pieni aktiivisubbari toimii hyvin, vaikka lieneekin jo noin 15-vuotias. Nyt bassot kuuluvat jopa maantiellä ajaessa. Subbari tukee hyvin kojelautaan asennettujen 4-tuumaisten Ground Zeron kaiuttimien diskanttivoittoista ääntä. Noissa GZ-kovaäänisissä on jopa liian kirkas ääni. Ne pitäisi vaihtaa sopivassa välissä degenin suosittelemiin Pioneer TS-G1020F:iin.
EDIT: Asennus valmistui 07.08. Subwooferin tarkka malli on Blaupunkt ODsb 8000A.
1600SL -91
Бывший студент Финско-русской школы
Бывший студент Финско-русской школы
Re: Subbarin asennus 21074:ään
Itse kyllä laittaisin tuon maadoituksen oikealla 6mm ruuvilla ja mutterilla, aikaa myöten saattaa löystyä tuollainen 3,2mm itseporautuva ruuvi kun on ohuessa pellissä.
Re: Subbarin asennus 21074:ään
No, täytyy seurata ruuvin kireyttä. Tein vahvistimen maadoituspisteen samalla tavalla aikaisempaan autoon. Se itseporautuva ruuvi pysyi kyllä kireällä.
1600SL -91
Бывший студент Финско-русской школы
Бывший студент Финско-русской школы
Re: Subbarin asennus 21074:ään
no miten kävi?
2105 1700cc -88
2104 1500cc -90
2105 1500cc -90
2101 1200cc -73
2104 1500cc -90
2105 1500cc -90
2101 1200cc -73
Re: Subbarin asennus 21074:ään
Kiitos kysymästä, tarkistin tilanteen . Tämä itseporautuva ruuvi ei ollut löystynyt kolmen vuoden aikana.
1600SL -91
Бывший студент Финско-русской школы
Бывший студент Финско-русской школы