1600 NIVAAN PAREMPI LATURI
Lähetetty: 18.11.2021 23:24
asensin tälläisen parannuksen vanhaan sota ratsuun:
https://ladapower-europe.com/catalog/tu ... ket-detail
tai
https://ladaworld.com/fi/parannuksia/87 ... -130a.html
asennusarjalla:
https://ladaworld.com/fi/erityista-teht ... acket.html
asennus suoraviivainen vanhemman mallisiin ladan koneisiin 2101-07, 2121, 21213, menee paikoilleen nätisti, hihnaksi AVX10-1350 paikallisesta motonetistä.
hihna kulkee kampiakselin pyörältä vesipumpulle ja tästä suoraan laturille ja takaisin kampiakselille. Hihnan saa parhaiten paikoilleen kun ottaa pois tuulettimen pellit, laittaa hihnan kampiakselin ja vesipumpun pyörille, laskee laturin alas yli stoppari raudan, laittaa hihnan paikoilleen ja nostaa laturin takain ylös omalle paikoilleen. (hiukka ongelmallinen, mutta seuraava 1375mm hihna on liian pitkä)
Asennuksessa laturista 15m2 hitsaus kumikaapeli suoraan akun pos. napaan. laturissa oleva lattaliitin kytkentään virtalukon +lähtöön, ja tällä nastalla laturi nostaa jännitteen 12vdc->14.4vdc:hen kun siihen tulee jännite.
alkuperäinen laturi(huono) hiiteen korvakoineen, piuhojen päähän kutiste sukkaa ettei iske kipinöitä tai tee oikkaria. myös ulkopuolisen tasasuuntaajan voin nakata menemään kunhan eristää turhat johdon päät.
Mikä muuttui? tyhjäkäyntiä joutui nostamaan hieman, koska nyt laturi myös oikeasti lataa kunnolla akkua, mittaristo valot kirkastuivat kerrasta ja sähkölaitteet tuntuvan pelaavan paremmin ja ilman jännitteen notkahdusta kun laittaa vaikka lämppärin täysille...
Muutoksen takia jouti poistamaan vararenkaan tukiraudan, vararenkaan ja konepellin hakan jonka korvasin:
https://ladaworld.com/fi/erityista-teht ... pring.html
Laturi muutos on hyvä idea vanhempiin nivoihin, alhaalla oleva laturi on tunnetusti vikaherkkä kun joutuu kosteudelle, pölylle yms altiiksi, puhumattakaan jos ajaa vedessä, tai on erehtynyt jättämään moottorin alla oleva suojapellit pois, jolloin laturin elinikä on todella lyhyt. Tehokkaampi laturi mahdollistaa nätisti paremmat valot, vinssin, inverterin käytön, sähköisen flektin moottorille, polttoaine lämmittimen jne...Laturi ongelmat vanhan mallisella nivalla lienevät tyyppi ongelma muuten yksinkertaisessa autossa, josta nyt toivon mukaan päsee sitten lopullisesti eroon.Mitä ulkomaisilta palstoilta olen lukenut tämä lienee nivan yksi parannettavista kohteista, jolla moninkertaistaa sen laturin eliniän...
https://ladapower-europe.com/catalog/tu ... ket-detail
tai
https://ladaworld.com/fi/parannuksia/87 ... -130a.html
asennusarjalla:
https://ladaworld.com/fi/erityista-teht ... acket.html
asennus suoraviivainen vanhemman mallisiin ladan koneisiin 2101-07, 2121, 21213, menee paikoilleen nätisti, hihnaksi AVX10-1350 paikallisesta motonetistä.
hihna kulkee kampiakselin pyörältä vesipumpulle ja tästä suoraan laturille ja takaisin kampiakselille. Hihnan saa parhaiten paikoilleen kun ottaa pois tuulettimen pellit, laittaa hihnan kampiakselin ja vesipumpun pyörille, laskee laturin alas yli stoppari raudan, laittaa hihnan paikoilleen ja nostaa laturin takain ylös omalle paikoilleen. (hiukka ongelmallinen, mutta seuraava 1375mm hihna on liian pitkä)
Asennuksessa laturista 15m2 hitsaus kumikaapeli suoraan akun pos. napaan. laturissa oleva lattaliitin kytkentään virtalukon +lähtöön, ja tällä nastalla laturi nostaa jännitteen 12vdc->14.4vdc:hen kun siihen tulee jännite.
alkuperäinen laturi(huono) hiiteen korvakoineen, piuhojen päähän kutiste sukkaa ettei iske kipinöitä tai tee oikkaria. myös ulkopuolisen tasasuuntaajan voin nakata menemään kunhan eristää turhat johdon päät.
Mikä muuttui? tyhjäkäyntiä joutui nostamaan hieman, koska nyt laturi myös oikeasti lataa kunnolla akkua, mittaristo valot kirkastuivat kerrasta ja sähkölaitteet tuntuvan pelaavan paremmin ja ilman jännitteen notkahdusta kun laittaa vaikka lämppärin täysille...
Muutoksen takia jouti poistamaan vararenkaan tukiraudan, vararenkaan ja konepellin hakan jonka korvasin:
https://ladaworld.com/fi/erityista-teht ... pring.html
Laturi muutos on hyvä idea vanhempiin nivoihin, alhaalla oleva laturi on tunnetusti vikaherkkä kun joutuu kosteudelle, pölylle yms altiiksi, puhumattakaan jos ajaa vedessä, tai on erehtynyt jättämään moottorin alla oleva suojapellit pois, jolloin laturin elinikä on todella lyhyt. Tehokkaampi laturi mahdollistaa nätisti paremmat valot, vinssin, inverterin käytön, sähköisen flektin moottorille, polttoaine lämmittimen jne...Laturi ongelmat vanhan mallisella nivalla lienevät tyyppi ongelma muuten yksinkertaisessa autossa, josta nyt toivon mukaan päsee sitten lopullisesti eroon.Mitä ulkomaisilta palstoilta olen lukenut tämä lienee nivan yksi parannettavista kohteista, jolla moninkertaistaa sen laturin eliniän...