Hieman erikoisemmat 2105-01, 21051-01, 2105-02 ja 21051-02

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Hieman erikoisemmat 2105-01, 21051-01, 2105-02 ja 21051-02

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Löytyi vihdoin ihan asiapohjaista tietoa noista harvinaisista Lada malleista. Tietyissä piireissä on kovasti puhuttanut 2105 jossa ei ole sivulasien puhallussuulakkeita, että onko joku esisarjan auto vai mitä, mutta se onkin ollut erillinen rinnakkaismalli perus 2105 (1300) ja 21051 (1200) malleista.

Kuva
VAZ-2105-02

Kuva
tyyppikilpeen on kivasti meistetty ylimääräinen 02 mallin perään, ei siis variant ruutuun jonne tulee erillinen varustelua kuvaava koodi, vaikka näissä nämä muutokset onkin varsin vähäisiä. Tämmöisiä variaationumeroita oli takavetoisissa neuvostoaikaan varsin vähän, vasta Samaran myötä alkoi tulla näitä ja silloin tyyppikilpeen varattiin kunnolla tilaa näillekin merkinnöille.
Kuva
tuossa näkyy ne tärkeimmät erot -02 varianteissa, ilmaritilät puuttuu kojetaulun päistä, lehtihylly kojetaulun alta, kokokuminen matto kuten 2101 mallissa.
Kuva
konetilassa näkyy muutokset sähköinen flekti ja vanhanmallinen ilmanpuhdistimen kotelo sekä pieni pesunestesäiliö

enemmän kuvia ja juttua alkuperäiskielellä https://www.drive2.ru/b/498170302799282884/

SITTEN TODISTEET
netistä löytyi kuvat hintaluetteloista, joissa uudet mallit 1980 vuodelta on mainittu ja niiden varustepoikkeamat

Kuva
tossa näkyy mallit hinnastossa 18.3.1980 perusversiot 2105 (1300) 21051 (1200) ja 21053 (1500) mutta lisäksi 2105-01 versio josta mainitaan puuttuvan perusmalliin verrattuna: imuilman lämmönsäätö, kumimatto, ei lampunpesureita ja siten pienempi 2 litran pesunestesäiliö.
Kuva
tässä 12.8.1980 hinnastossa näkyy vastaava 1200 mallin 21051-01 muunnos samoin varustein, lisäksi 21051-02 versio joka poikkeaa edellä mainitusta, siten että siinä onkin sähköinen jäähdyttimen puhallin ja puuttuu kojetaulun sivusuulakkeet.

Tuolta löytyy lisää kuvaa ja juttua, mm. kuva missä näkyy 2105-02 tiedot https://www.drive2.ru/b/589007830317535962/
Nämä versiot varmaan jäi vähiin ja tuotettiin vain ensimmäisinä vuosina, sillä missään varaosakirjoissakaan en ole moisia nähnyt ja varustelut ovat hyvin poikkeavia. Joskin noita mattomuutoksia ja sähköistä tuuletinta ilmeni myöhemminkin, mutta ne oli silloin perus 2105-00 malleja joissa varustepoikkeama oli ilmoitettu variant ruudussa näkyvällä numerolla. Yllättävää oli sinänsä, että mm. valojen korkeussäätö ei ollut perusvaruste, vaan se tuli varustepakettien mukana, mutta sillähän se puuttui ensimmäisistä Suomi-autoistakin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
jarkoc
Viestit: 37
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: Hieman erikoisemmat 2105-01, 21051-01, 2105-02 ja 21051-02

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

juuri vähän aikaa sitte tuli viron nettiautossa tämmöinen vastaan, nyt ilmeisesti jo myyty

https://fin.auto24.ee/kasutatud/auto.php?id=3602076
Lada 2105 1500s -90
Lada 2104 1700i -97
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Hieman erikoisemmat 2105-01, 21051-01, 2105-02 ja 21051-02

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Jännästi näitä on säilynyt, ei kai näillä ole oikein voinut ajaa talvisin kun olis sivulasit aina huurussa
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Hieman erikoisemmat 2105-01, 21051-01, 2105-02 ja 21051-02

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Onko kenelläkään tietoa tai havaintoa, kun vuoden 1979 varaosakatalogissa sanotaan että 2105 mallissa kaasuttimena Ozon 2105-1107010-40 jossa vesikiertoinen automaattiryyppy? Lisäksi vuoden 1981 Konelan Lada 2105 käyttöohjekirjassa on polttoainejärjestelmän kohdalla mainittu, että on tuollainen kaasutin. Lisäksi ohjekirja tietää kertoa, että osassa autoja on asennettu termostaattiohjattu imuilman ottoputki. Axtecissa oli se termostaattiohjattu ja se oli Samarasta lainattu osa, mutta 1981 ei Samarasta juurikaan ollut vielä tietoa. Esisuunnitelmissa on aina voinut olla vaikka mitä ihmeellistä, mutta jännä että ne on suomen käyttöohjeessakin asti mainittu. Katalogit ei noiden -01 ja -02 versioiden lisäksi tunne muitakaan variaatioita, uudemmissa taisi löytyä 21053-05 joka onkin sitten oma juttunsa, mutta miten väliin jäisi vielä -03 ja -04???
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin