Sivu 1/1

Takavetoisen kaasupolkimen modaus

Lähetetty: 4.7.2022 19:50
Kirjoittaja ladaismi
Luin täältä joskus että kaasupolkimesta saa ihmismäisemmän kun putkitongilla vääntää poljinta jarrupolkimeen päin ja sen jälkeen alaspäin.

Tein työtä käskettyä.

Kuva

Tuntuu heti paremmalle, mutta uskaltaisiko tuo vääntää vielä lisää jarrupolkimeen päin ja alaspäin? Missä menee raja?

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modaus

Lähetetty: 4.7.2022 20:33
Kirjoittaja pressa
jos ei suorakulmaan tai edestakaisin vääntele niin ei katkea. Itse olen kääntänyt jarruja kytkinpolkimia myös vasemmalle niin mahtuu isompikin kenkä polkimille, kammottava tunne kun jarrua painaessa kaasuttaa vahingossa.
niin ja hitsi on keksitty jos katkeaa...

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modaus

Lähetetty: 4.7.2022 21:33
Kirjoittaja virtain
Itse en ole omasta Ladastani (2104 1700i -97)...kaasupoljinta joutunut vääntelemään....koska laitan kaasujalan sillai vinoon polkimelle, niin ajaminen ei aiheuta mitään onkelmaa :lol: ....eli siis oikea jalka viistosti polkimelle (kantapää kohti jalkatilan keskiosaa, ja varpaat kohti lämppärin koteloa)...Hyvin olen pärjännyt tällä tavalla 8)

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modaus

Lähetetty: 13.5.2025 21:36
Kirjoittaja Partner_r420
18 vuotta ladasta taukoa ollut ja sitten lähin ajelemaan niin kyllähän tuo kaasun off-on asento pistää todellakin miettimään kaasun painallusta.
ja polkimet on todella lähekkäin joten huopatossuilla ei tällä vehkeellä ajella ellei ole tarkoitus tehdä kolmenpolkimen painallus.

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modaus

Lähetetty: 14.5.2025 10:00
Kirjoittaja mataha
Täytyy harkita, 47 talviturvakenkä aiheuttaa Nivassa välillä kahden polkimen painalluksen.

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modaus

Lähetetty: 14.5.2025 10:39
Kirjoittaja KSE 1995
Itse väänsin kaasupoljinta hieman alaspäin mahdollisimman läheltä kaasupolkimen niveltä. Ja pieni vastaheitto läheltä tassua. Sopiva korkeus oli sen verran jarrupolkimen alapuolella, että kävelykengän reuna otti kiinni jarrupolkimeen kun jalkaa siirsi vaakatasossa kaasulta jarrulle. Muutoin jalan asento kuin "virtain" kertoi.

Kaasarikoneissa pystyy myös konehuoneen puolelta säätämään vivustoa niin, että poljin hytissä hieman laskee.

Kummassakin tilanteessa voi tulla lattia vastaan, jos jostain syystä pitäisi saada autosta kaikki teho irti. Tällöin voi jalan osittain sujauttaa kaasupolkimen ja kardaanitunnelin väliin. Kun jalka on sopivasti välissä, niin sillä pystyy vääntämään kaasupoljinta kohti jarrupoljinta. Tällöin polkimen alla on hieman enemmän tilaa ja saa kaiken tehon irti autosta.

Tämä systeemi on toiminut kengännumerolla 43 🙂

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modaus

Lähetetty: 14.5.2025 15:33
Kirjoittaja Partner_r420
juuri tota itekki mietin jos parantaa kaasupolkimen asentoa niin onko sitten hurjasta suorituskyvystä pois sitten kun liikerata loppuu kesken hmmm....
ellei sitten tee kantapään alle lattiaan koroketta kaasupolkimen kohdalle😂
ja muita polkimia sais sitten sivulle reilusti ni kaikkihan ois sitten jo aika hyvin.

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modaus

Lähetetty: 14.5.2025 16:55
Kirjoittaja KSE 1995
Tieliikenteessä sallituissa nopeuksissa ei ongelmaa. Vain huippunopeuteen pyrittäessä saattaa lattia tulla vastaan. Poljinta lasketaan kuitenkin vain muutama milli, mitä se kengänpohjan ja päälimateriaalin sauma sitten onkin. Ei tarvitse muita polkimia siirtää. Isokenkäisillä kun on sitten omat kuljettajat.

Tällä muutamalla millillä ja jalan n. 45° asteen kulmalla nilkka ei enää väsy ja matkan teko on jopa nautittavaa.