VAZ 21013 - 1986 - harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Lieminen
Viestit: 3
Liittynyt: 20.10.2022 18:34
Paikkakunta: Varpaisjärvi

VAZ 21013 - 1986 - harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Lieminen »

Pitkän harkinnan ja haaveilun jälkeen tuli viimein hankittua harrasteauto. Itäautot on aina kiehtoneet yksinkertaisuutensa ja karuutensa takia, joten piti vain odottaa oikean yksilön löytymistä.

Auto on sekä ulkoa että sisältä elämää nähnyt ja hieman rähjäinen, mutta vasta katsastettu, teknisesti toimiva ja ajokuntoinen (auto löytyi 340 kilometrin päästä, ja ajamalla se yötä myöten kotiin tuli). 😁

Ei ole tullut näin vanhojen autojen kanssa paljoa pelattua, joten tuon kanssa olisi tarkoitus tutustua tekniikkaan ja syventää osaamista auton tekniikkaan. Ja pikkuhiljaa siistiä koko autoa, josko siitä joskus siistin saisi.

Viikon verran tuon nyt omistaneena, on ensimmäisiä korjauskohteita löytynyt:

- pakoputki vuotaa, on urheilullinen äänimaailma.
- jarrutehostimen alipaineletku on valmis, käy huonosti ja "poksahtelee" kun letku on paikoillaan, eikä kyllä tehostinkaan toimi letkun kiinni ollessa.
- mittarivaloista toimii ainoastaan bensavalo, käsijarrun-, öljynpaineen- ja pitkien valojen merkkivalot.
- puhallin tuntuu puhaltavan pelkästään kuumaa.

Auto käy melko hyvin, kun tulppaa jarrutehostimen liitoksen, vielä kun tulppaa virranjakajan alipaineletkun, tyhjäkäynti putoaa aavistuksen ja tuntuu käyvän tasaisesti, mitähän kaikkea vikaa tuolla on, ja mistä sitä alkaisi setvimään? Virranjakajan letku kiinni käy vähän epätasaisesti, ihan kun sytytys olisi hieman liian aikaisessa.

Kulutus oli laskelmien mukaan hakumatkalla 5,5 l/100km, eli taitaa käydä turhan laihalla.

Tätä foorumia olen jo pitkään seurannut, ja tulen kaikkea tyhmää kysymään, koska tietämys Ladoista on vielä vähäistä. 😅
Liitteet
IMG_20221023_143003.jpg
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ 21013 - 1986 - harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Hyvä hankinta! Alipainevuodot kannattaa tukkia heti niin ei sitten käy liian laihalla ja pala venttiili.
Kerta Ladat on uusi tuttavuus ja vanhemmat autot ylipäänsäkin niin kannattaa hankkia korjaamomuistitikku.
https://www.ladakerho.fi/kauppa/korjausmuistitikku/

Onko Lada milloin katsatettu?
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lieminen
Viestit: 3
Liittynyt: 20.10.2022 18:34
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Re: VAZ 21013 - 1986 - harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Lieminen »

Lada on katsastettu 16.10.2022.
Avatar
raul
Viestit: 655
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: VAZ 21013 - 1986 - harrasteauto

Viesti Kirjoittaja raul »

Nätti Lada, vaikka massarajaa on vähän nostettu ja rosterilista unohdettu, silti ihan ryhdikkään näköinen. Täällä on yks samanvuotinen samanvärinen 👍

Vaihda ensi tilassa se vuotava letku ehjään. Sytytys kannattaa tarkistaa vähintään kärkivälin osalta mutta parempi olisi lampulla katsoa ennakko ja kosketuskulma. Virranjakajan alipaine on ennakon kasvattamista varten kierroksilla, ehkä sekin on rikki?

Lämppärin hana saattaa olla jumissa jos lämmönsäädöstä huolimatta ei ilma viilene. Hanan ja sen mahdollisen liikkeen tai liikkumattomuuden näet helposti kojelaudan alta, katso myös ettei vaijeri ole löystynyt.

Mittarinvalot on helppo vaihtaa, mittaristo on kiinni kahdella isolla peltiklipsulla, jos on pienet kädet niin saattaa onnistua myös alakautta.

Jos auto äskettäin seissyt pitkän ajan niin kaasutin kannattaa puhdistaa asiallisesti, jos ei ole esim ultraäänipesuria niin ainakin puhaltaa suuttimet ja seosputket auki, tarkistaa bensapinta neulaventtiilin toiminta, alipainekalvot ja tehdä kaasuttimen perussäätö.
Ilman mittaria CO:n saaminen sinne 2% voi olla vasta-alkajalle hankalaa mutta jos kaikki on pääasiallisesti kunnossa ja etenee ohjeen mukaisesti niin aika lähelle se osuu. Jos kaasutin on alkuperäinen 2105-1107010-20 niin saattaisin suositella tyhjäkäynnin säätöruuvin vaihtoa yksinkertaisempaan malliin: https://www.mansemotors.fi/tyhjakaynnin ... lvoa-pieni
Usein näistä on myös karat kuluneet väljiksi joten vaihto ei ole huono idea muutenkaan.
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Lieminen
Viestit: 3
Liittynyt: 20.10.2022 18:34
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Re: VAZ 21013 - 1986 - harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Lieminen »

Kiitos hyvistä vinkeistä, alipaineletku on hankittu ja menee paikalle kunhan töiltä kerkeää. Täytyy sitten ruveta tarkemmin tutkimaan tuota sytytystä ja mittariston valoja.
Vastaa Viestiin