VAZ - 2109 - 1996 - Luumusoppa

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
SimoK
Viestit: 60
Liittynyt: 18.10.2016 19:38

VAZ - 2109 - 1996 - Luumusoppa

Viesti Kirjoittaja SimoK »

Niin se vain loppui mieli ajella takavedolla. Facebookin puolella kyselin samaran ja 110:n sisätiloista. Ja vuorokauden päästä olin Samaran hetkellisesti onnellinen omistaja. Olen aina sanonut. Koe-ajakaa se auto. Mutta kerrankin ajattelin kun ajamalla tuli. Eikä ole käyttöautoksi tulossa niin kyllä miehen sanaan luotan. Työmatka ajossa ollut jne. Jämsän shelliltä katsoin haikeana takavedon kaikkoavan maisemaan. Nostaessani kytkintä alkuun ei tapahdu mitään. Lopulta aivan viime sentillä kytkin ottaa. "Outoa. Onkohan joku säätö pielessä" ajattelin. Päästäessäni isolohkon irto ysi tielle tajuan ettei ole pelkkä säätö. Kytkin luistaa katastrofimaisen paljon. Noh nieleskelen kiukkua. Korpilahdella pysähdyn työkaverille näyttämään uusinta ostosta.

Kuva

Samalla Samara alkaa paukuttaa putkeen ja syttyy

Kuva

Tässä kohtaa alkaa jo naurattaa. Ja koska ajoasento on miellyttävämpi niin jatkan seikkailua kotiin päin. Matkan loppulla vielä alkaa hieman puoltamaan ja juputtamaan. Kas eturengas tyhjenee.

Kotona selvitän vikakoodeja 19, 44, ja 49. Eli kampuran asentotunnistinta, laihalla käymistä ja alipaine vuotoa. Muita osapuutteita on pissapojan suutin, vasen ajovalon linssi ja ohjauspyörä. Alikokoinen formuling ratti ei ole mieleen. Onneksi Luisin ratti jäi takavedosta. Keskiötäkin saa kaupasta. Ellen innostu ja vakiota laita.

Muutoin olen ollut hymyä tämän kanssa. Kannonkoskelta on vanha herra ostanut auton ja ajanut pitkään tällä. Kunnes on mennyt Saarijärvelle autoliikkeeseen, jonka pihasta itse Ladaritari oli kuolannut tätä (kyllä hänkin samarasta tykkää salaa). Kuitenkin oli Hämeenlinnasta minua edeltänyt omistaja hakenut tämän. Ja nyt vajaan kahden vuoden jälkeen palautettu keski-suomen lada kantaan minun toimesta.

Kuva
90-luku alkoi soimaan

Kuva
Tämä oli hieno löytö. Pitää 3d tulostaa vain uusi kiinnitys jalka.

Ehkä tällä tulee lähdettyä pidemmällekkin tapahtumiin kun on siedettävä ajoasento.
Käyttis Mitsubishi Lancer stw -04

Harrasteet Uaz 3741 -88, Vaz 2109 -96