Sivu 1/1

nokka-akselin YKSI öljyreikä tukossa

Lähetetty: 14.5.2024 19:20
Kirjoittaja Partner_r420
tervehys!
pyöritin konetta ilman venttiilinkoppaa starttimoottorilla ja katselin venttiilin liikkeitä niin huomasin että numero 7 keinulle ja nokalle ei ryöpsähdäkkään öljyä kuten muihin venttiileihin, muille venttiileille tuli kuin sankosta heittäen ja tälle yhdelle silleen että hiukan valui,MITÄ IHMETTÄ!!
pyöritin konetta ja etsin öljyreikiä nokasta, ne näkyy tietyssä kohdin juuri ja juuri nokkapukin alta.
oli seiskassakin "reikä" mutta lähes tukossa.
otin millisen teräslangan ujutin reikään niin ei millään kunnes se sutjahti sinne.
sen jälkeen sieltäkin rupesi öljyä tulemaan samalla tavoin kuin muistakin reijistä.
kaikkea sitä huomaakin kun tutkii ja kannattaa vaihdella öljyjä ja tarkistaa tämä ominaisuus jos kone seisoo vuosia 😄.

Re: nokka-akselin YKSI öljyreikä tukossa

Lähetetty: 15.5.2024 7:13
Kirjoittaja pressa
Joskus 70-luvullahan oli jotain nokkia joihin oli jäänyt työstömoskaa sisään. Joistain sitten meni nokka/keinuvipu vajaan voitelun takia. Tämä on jäänyt mieleen kun 80-luvulla aloitin näiden kanssa kun vanhemmat miehet aina kyseli onko jo nokka-akseli vaihdettu.

Re: nokka-akselin YKSI öljyreikä tukossa

Lähetetty: 15.5.2024 20:01
Kirjoittaja Partner_r420
aha, ok vai niin ukot totesivat. minäkin kuullut että nokkavikaa olisi ollut vanhemmissa ja jotain karkaisuhommia myös.
tuota vikaahan ei näe ennen kuin helisee ellei irroittele venakoppia ja katsoo silmämääräisesti venttiilinsäädön yhteydessä miten öljy lentää keinuille, minä en ole ennen älynnyt katsoa tai ajatellakkaan vaikka yhteistä taivalta ennen näitten kanssa oli päivittäin ja rassaamistakin pakosta.

Re: nokka-akselin YKSI öljyreikä tukossa

Lähetetty: 15.5.2024 21:05
Kirjoittaja pressa
Juu, karkaisuvioista on puhuttu, mutta?? Onko se ollut karkaisuvika jos ei nokkaan ole öljyä mennyt ja kulunut? No kuitenkin useampi on ollut ehjä kuin rikkinäinen (tehtaalta lähtiessä).

Re: nokka-akselin YKSI öljyreikä tukossa

Lähetetty: 16.5.2024 7:16
Kirjoittaja Partner_r420
joo ei siellä rauta, edes adamantiumikaan kestä jos öljy puuttuu, ois kiva tietää monestakohan ladasta reikä on osittain tukossa ja omistaja ei tiedä mitään.
ja "karkaisuvikainen" saattaisikin kestää jos voitelu kunnossa? mene ja tiedä?
jotkut viisaammat sanoi että laahaavissa nokissa olisi hyväksi sinkki öljynseassa, lisäämään kulutuksen kestävyyttä.
bilteman öljyssä vaikka ns. halpaa 10/40 kesäöljyssä sitä olisi (jonkun?) testin mukaan ollut yllättävän hyvin.

Re: nokka-akselin YKSI öljyreikä tukossa

Lähetetty: 16.5.2024 10:51
Kirjoittaja Partner_r420
no sitten venttiilikoppaa paikoilleen ja vielä uudella tiivisteellä joka oli korkkia, olin laittanut tiivisteeseen jo paketin sisään öljyä wheelers deelers neuvojen mukaan vuorokautta aiemmin.
mutta vituiksihan se meni tämäk homma, nimittäin vaikka miten varovasti yritin korkkitiivistettä "venyttää" paikoilleen niin ei millään vaan pultinreikä oli hiukan erillä kohtaa, fiilasinkin sitten soikeiksi jotta pelivaraa olisi ja uudelleen, naps ja voi kautta profeetan parran kaikui tallissa ja uusi korkki tiiviste lensi roskiin.
kysymys: onko korkkitiiviste venttiilinkopassa huono materiaali vai asensinko sen väärin kun asensin sen pinnapultteihin lohkoon?
olisiko tiiviste pitänyt asentaa venttiilinkoppaan?
laitoin takasi alkuperäisen punaruskean kumen joka taitaa olla jo muovia nykyisin.

Re: nokka-akselin YKSI öljyreikä tukossa

Lähetetty: 16.5.2024 11:14
Kirjoittaja duster73
Partner_r420 kirjoitti: 16.5.2024 7:16 joo ei siellä rauta, edes adamantiumikaan kestä jos öljy puuttuu, ois kiva tietää monestakohan ladasta reikä on osittain tukossa ja omistaja ei tiedä mitään.
ja "karkaisuvikainen" saattaisikin kestää jos voitelu kunnossa? mene ja tiedä?
jotkut viisaammat sanoi että laahaavissa nokissa olisi hyväksi sinkki öljynseassa, lisäämään kulutuksen kestävyyttä.
bilteman öljyssä vaikka ns. halpaa 10/40 kesäöljyssä sitä olisi (jonkun?) testin mukaan ollut yllättävän hyvin.
no ladassahan ei ole laahurinokka,niin sinkistä ei sinänsä tarvitse välittää :)
itse olen aina laittanut sen tiivisteen venttiilikoppaan kiinni,ilman öljyämistä.vanhempi asentaja joskus ohjeisti laittamaan kontaktiliimalla,jos ei muuten meinaa pysyä paikoillaan.

Re: nokka-akselin YKSI öljyreikä tukossa

Lähetetty: 16.5.2024 13:20
Kirjoittaja Partner_r420
ok,ens kerralla asennan sen sitten jollakin liimalla koppaan.
original venttiilikopan tiiviste reilu 5 euroa ja korkkinen melkein 8 euroa.
mä oon luullu ladan venttiilinnostimia ja nokkaa "laahuri" tyyppiseksi kun tuolla ne raudat vastakkain laahaa ja huonossa lykyssä ilman öljyä😄

Re: nokka-akselin YKSI öljyreikä tukossa

Lähetetty: 16.5.2024 17:14
Kirjoittaja duster73
Partner_r420 kirjoitti: 16.5.2024 13:20 ok,ens kerralla asennan sen sitten jollakin liimalla koppaan.
original venttiilikopan tiiviste reilu 5 euroa ja korkkinen melkein 8 euroa.
mä oon luullu ladan venttiilinnostimia ja nokkaa "laahuri" tyyppiseksi kun tuolla ne raudat vastakkain laahaa ja huonossa lykyssä ilman öljyä😄
Laahurimoottori on työntötankomoottori,missä nostaja "laahaa" koko ajan nokka-akselia vasten.niin kuluminenkin on erilaista.tai ainakin pääasiassa ovat työntötankomoottoreita :)

Re: nokka-akselin YKSI öljyreikä tukossa

Lähetetty: 16.5.2024 18:41
Kirjoittaja Partner_r420
ahaa, ok vai tuo on se laahari kone, itsellä olikin tuommoinen ohv ööppeli 25 vuotta ja sitten tuli nämä ladan hitech moottorit kuvioihin.
luulin että ladakin ois ollu näitä ja sitten ns rullakeinuvipususteemit ois ollu uudempaa tekniikkaa eli ei laahaavaa enää. mut nytpähän tuonkin tietää😃