Sivu 1/1

Takapyörän laakeri

Lähetetty: 27.1.2005 16:54
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Takapyörän laakerin vaihto edessä, onko joku joutunut vaihtaan elikä onko kokemusta kuinka pahasti se siellä on kiinni ja millä helposti irrotettavissa???

Mulla vaan huonoja kokemuksia noista rullalaakereista mut takatuuppariin/nelivetoon en o joutunut ikinä vaihtaan.

Takapyörän laakerin kiristysmomentti, onko tiedossa???????
(Ettei lähe koko rengas jarruineen irti kesken matkan niinku joskus aikanaan foortin kanssa)

Re: Takapyörän laakeri

Lähetetty: 27.1.2005 20:26
Kirjoittaja arpati
TOVERI NIVA kirjoitti:Takapyörän laakerin vaihto edessä, onko joku joutunut vaihtaan elikä onko kokemusta kuinka pahasti se siellä on kiinni ja millä helposti irrotettavissa???

Mulla vaan huonoja kokemuksia noista rullalaakereista mut takatuuppariin/nelivetoon en o joutunut ikinä vaihtaan.

Takapyörän laakerin kiristysmomentti, onko tiedossa???????
(Ettei lähe koko rengas jarruineen irti kesken matkan niinku joskus aikanaan foortin kanssa)
Nivaanko? Ei ol nivasta kokemusta mutta oletan ettei siellä mitään erillisjousitusta ole takana niin luulis takavetoisen opeilla irtoovan...

Vetari pihalle ja rällikällä vinosti viiltoo laakeriin ja siihen renkaaseen mikä siin on päällä, taltalla lopuksi halki ettei tule akseliin jälkee ja uudet hilut paikalleen jollain sopivalla putkella lyömällä ja se lukitus (?) rengas kandee varmaan lämmittää ennen asennusta niin menee helposti päälle, laakeriakin voi hieman mutta kun noi on kertavoideltuja niin ei kauheesti...

Lähetetty: 27.1.2005 20:29
Kirjoittaja Lada-Jussi
akseleitten irrottelusta yleensä! eikös niissä tarvii jotain liukuvasaroita tai jotain muuta erikoisempaa? joku on kyllä joskus sanonut että vetarit irtoo ihan käsin nyppäämälläkin... :roll:

Lähetetty: 27.1.2005 20:34
Kirjoittaja Ertzu
Lada-Jussi kirjoitti:akseleitten irrottelusta yleensä! eikös niissä tarvii jotain liukuvasaroita tai jotain muuta erikoisempaa? joku on kyllä joskus sanonut että vetarit irtoo ihan käsin nyppäämälläkin... :roll:
Tahtoo yleensä olla aika tiukoissa paketeissa nuo vetarit kiinni, joten vaskitsaa on tarvittu yhtenä jos toisenakin kertana. Mutta kyllä niitä on käsivoiminkin irti revitty... :lol:

Lähetetty: 27.1.2005 21:16
Kirjoittaja mush
Tuohon omaan takavetoon kun vaihdoin niin muuten ihan näiden oppien mukaan, mutta laakerin ja sen lukitusrenkaan lämmitin 90-asteisessa ruokaöljyssä. Ruokaöljyssä sen takia että sitä kehtasi lämmittää mikroaaltouunissa sopivaan lämpöön :P Näppärästi sai asennettua hilut "ulkokylmään" vetoakseliin, vaikka se sovite lievästi sanoen oli tiukka.

Tuossa yksilössä vetoakseli irtosi perästä ihan yhdellä kädellä vetämällä.

Laiskana ihmisenä päivitin samantien laakerin takia ulosvuotaneen peräöljyn määrän vetarin reiästä, kai se oikeaan osoitteeseen päätyy. :roll:

Lähetetty: 27.1.2005 21:35
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Joo siis sama taka-aksulahan nivassa on ku tuupparissa ilmeisesti vetarit vaan vahvemmat.
Eli siis rälläkällä pääsee sinne sohimaan jos ei muulla irtoo.

Onko siitä kiristysmomentista tietoo ku se ois tässä kohtaa aika tärkee ku noi aksulat nyt kumminkin on aika kovalla rasituksella!

Lähetetty: 27.1.2005 21:48
Kirjoittaja TOVERI NIVA
TOVERI NIVA kirjoitti:Eli siis rälläkällä pääsee sinne sohimaan jos ei muulla irtoo.
HÖHLÄ!
Hitto ku ei oikein aivot toimi ku on viime aikoina tehny vaan noita koritöitä.
Räjäytyskuvaa ku katoin ni se laakerihan tulee sen vetarin mukana tietty ku se lukkorengas jne.

Kiristysmomentti?????

Lähetetty: 27.1.2005 21:53
Kirjoittaja jta
Onkokaan siellä mitään mitä pitäis momenttiin kiristää takapyöränlaakerissa?