Sivu 1/1
Uusi ladan omistaja
Lähetetty: 11.2.2005 18:37
Kirjoittaja jumani
Kertokaapa uudelle onnelliselle lada 1200s vm 88 omistajalle minkälaista bensaa sinne tankiin pitää laittaa ja onko autossa nokkaremmi vai ketju kun en ole konepeltiä avannut kertaakaan päivänvalossa niin itellä on autosta viä pieni pimento kai se tästä viä selkee.
Lähetetty: 11.2.2005 18:54
Kirjoittaja Misha
Ketju on ja ysivitosta käyttää.
Noin niinku aluksi kannattaa kiristää se ketju ja vaihtaa nesteet.
Siis niinku öljyt, jäähdytysnesteet, jarru -ja kytkinnesteet jne.
Lähetetty: 11.2.2005 19:15
Kirjoittaja R-J
Perushuolto ylipäätäänkin kannattaa tehdä, jos ei oo tietoo aikaisemmasta. Tai ainakin tarkastaa tilanne (tulpat, kärjet, yms.).
Lähetetty: 11.2.2005 22:02
Kirjoittaja jta
Misha kirjoitti:ysivitosta käyttää.
Tai vastaavasti 98:kin voi käyttää.
Lähetetty: 11.2.2005 22:53
Kirjoittaja aioni
Mitenkä kun meikun nappiksen (vm.-84) entinen omistaja sanoi että 95:lla esiinty jälkikäyntiä jonnin verran joten olen sit pitkin hampain 98 lorotellu tankkiin..
Meinaan vaa että mitkäs tekijät tuohon jälkikäyntiin vaikuttaa?
Lähetetty: 11.2.2005 23:42
Kirjoittaja Misha
aioni kirjoitti:Mitenkä kun meikun nappiksen (vm.-84) entinen omistaja sanoi että 95:lla esiinty jälkikäyntiä jonnin verran joten olen sit pitkin hampain 98 lorotellu tankkiin..
Meinaan vaa että mitkäs tekijät tuohon jälkikäyntiin vaikuttaa?
Lähetetty: 12.2.2005 14:56
Kirjoittaja R-J
Suotta sinne ysivitosta kummempaa laittaa. Jos aidolla itäbensallakin kerran moiset toimii, niin miksipä suotta tuhlais rahaa ysikasiin.
Lähetetty: 12.2.2005 16:17
Kirjoittaja ,_,/ukka
Kylläpä tuo joskus pakkaa hörskyttelemään jälkikäyntiäkin, vaihde vapaalle ni ei tuu vahinkoja.
,_,/ukka
Lähetetty: 12.2.2005 18:01
Kirjoittaja Pavlovits
Misha kirjoitti:aioni kirjoitti:Mitenkä kun meikun nappiksen (vm.-84) entinen omistaja sanoi että 95:lla esiinty jälkikäyntiä jonnin verran joten olen sit pitkin hampain 98 lorotellu tankkiin..
Meinaan vaa että mitkäs tekijät tuohon jälkikäyntiin vaikuttaa?
Ajotushan se. Eli jos on sytytyksen säätö kunnossa niin ei siellä mitään jälkikäyntiä esiinny.
Eiköa jälkikäynti tarkoita sitä, että moottori käy vaikka katkaisisitkin virran? eihän tähän pitäisi sytytyksen ajoituksella olla mitään merkitystä.
Minä olen oppinut asian niin.että jos puristuspaine on liian korkea verrattuna bensan oktaanilukuun, niin seos syttyy kuten dieselmoottorissa, eli ilman sytytyskipinää.
Lähetetty: 12.2.2005 18:48
Kirjoittaja Jaska HKI
Jälkikäynti
Jos moottorin sylintereissä on hehkuvaa karstaa,moottori ei pysähdy,vaikka sytysvirta katkaistaan,vaan jää käymään hitaasti ja epätasaisesti karstan sytyttäessä sylinteriin imeytyvän polttoaineseoksen.Jälkikäynti rasittaa moottoria pahasti,minkä vuoksi moottori on saatava sammumaan nopeasti.Tämä tehdään kytkemällä suuri vaihde,painamalla jarrua ja päästämällä kytkinpoljin ylös.Eräisiin kaasuttimiin on yhdistetty solenoidiventtiili,joka sulkee tyhjäkäyntikanavan,kun sytytysvirta katkaistaan,niin että moottori ei voi käydä jälkikäyntiä.Vastaavaa venttiiliä voidaan käyttää myös bensiinin syötön katkaisemiseen moottorijarrutuksessa.Koska polttoaine/ilmaseoksen syttyminen ei tapahdu säädellysti,vaan yleensä liian aikaisin (mäntä on tulossa vielä ylöspäin),näin syntynyt paineisku rasittaa moottoria suuresti.
Mahdolliset syyt
-kuluneet männänrenkaat ja venttiilinohjaimet,minkä johdosta oljyä kulkeutuu palotilan muodostaen karstaa.
-liian rikas polttaine/ilmaseos
-tukkeutunut ilmanpuhdistin
-rikkoutunut solenoidisuutin
Lähetetty: 13.2.2005 16:12
Kirjoittaja jumani
Palaan vielä tuohon alkuperäiseen kysymykseeni nokkaketjusta/remmistä kun löysin tälläisen tekstin tuolta tekniikka osiosta:
Eniten muista perinteisistä moottoreista poikkeaa 2105-moottori jossa nokka-akselia ja apuakselia käyttävän ketjun sijasta on hammashihna. Muilta osin 2105 moottori noudattaa lähes samaa rakennetta. VFTS on kokeellisesti tehnyt kilpailukäyttöön sylinterin kannen kahdella nokka-akselilla ja neljällä venttiilillä sylinteriä kohden, muita moni venttiilisiä 95 mm:n moottoreita ei ole tehty. Moottoreista VAZ-2106 ja VAZ-2130 on myös versiot Moskvitsh ja Izh autoja varten. Periaatteessa mikä tahansa 95 mm:n moottoreista pitäisi olla helposti asennettavissa mihin tahansa takavetoiseen Ladaan.
Eli kun autoni malli on: 4DSEDAN 1200S-210510/2420 niin onko kyseessä ketju vai hihna?
Lähetetty: 13.2.2005 17:48
Kirjoittaja Jaakkima
jumani kirjoitti:Eli kun autoni malli on: 4DSEDAN 1200S-210510/2420 niin onko kyseessä ketju vai hihna?
Mikäli alkuperäinen moottori, niin ketju.
Lähetetty: 14.2.2005 21:21
Kirjoittaja jumani
210510/2420
Tuoko osa tyyppimerkinnästä ei viittaa millään lailla siihen moottorityyppiin?
Lähetetty: 14.2.2005 21:44
Kirjoittaja ,_,/ukka
jumani kirjoitti:210510/2420
Tuoko osa tyyppimerkinnästä ei viittaa millään lailla siihen moottorityyppiin?
Tommonen rimpsu munkin tötterön rekisteriotteessa on ja ketju kone.
,_,/ukka
Lähetetty: 14.2.2005 22:11
Kirjoittaja Lada-Jussi
jumani kirjoitti:Eli kun autoni malli on: 4DSEDAN 1200S-210510/2420 niin onko kyseessä ketju vai hihna?
tuo on toi rekisteriotteen mukainen auton malli, eli suomeksi 4 ovinen sedan 1200S (nimeltään) - 210510 (tehtaan mallikoodi, tässä tapauksessa Lada 2105 muunnos 1,2 litran moottorilla) / 2420 (kertoo akselivälin eli ladassa 2424 mm)
eli jo ton 210510 perusteella pystyy tietämään että kyseessä 1,2 ketjukoneinen versio, mikäli autoa ei ole tuunailtu missään välissä.

tyyppikilvestä löytyy myös sama mallimerkintä XTA210510.... ja kiven alareunassa vielä Engine kohdassa moottorin malli joka pitäisi siis olla 2101 eli 1,2 ketjukone.
mikäli kone on vaihdettu on koneen malli ja sarjanumero kaiverrettu virranjakajasta alaspäin lohkonkyljessä olevalle tasanteelle. lohkon kyljessä pitäisi myös olla valettuna lohkon numerot joko lyhyesti 03, 01, 06 tai 2105 tai jotain, kone 2101 on 1,2 ketjukone.